دانلود تحقیق و مقاله دانش آموزی و دانشجویی در مورد یادگیرى

براساس جستجوی مقاله و تحقیق دانشجویی در مورد یادگیرى تعداد 60 مورد در سایت یافت گردید که می توانید پس از مطالعه عناوین این تحقیقات و مقالات دانش آموزی و دانشجویی برای دانلود تحقیق در مورد یادگیرى و یا دانلود مقاله درباره یادگیرى اقدام نمائید:

تعداد صفحه: ۶۹ دسته بندی: تربیت بدنی

بخش اول: اهمیت کوه ها کوه ها، چه از نظر گستره اى که در زمین دارند و چه از نظر شکل و نیز تاثیر در طبیعت، از مهمترین ساختارهاى کره زمین هستند. کوه ها یک پنجم سیماى زمین را تشکیل مى دهند، زیستگاه دست کم یک دهم از مردم جهانند، یک سوم از مردم جهان از جنبه غذا، برق، چوب و مواد معدنى به کوه ها وابسته اند و نیمى از آب شیرین مصر این ترتیب، در مجموعه کوهستان ها و کوهپایه ها، «گیا» (حیات ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: تربیت بدنی

از اهداف اولیه تعلیم و تربیت، پرورش فرد به‌عنوان یک انسان هدف‌دار و مستقل و خودگردان است. تربیت بدنى با تأکیدى که بر پرورش جسمی، ذهنی، هیجانى و برازندگى اجتماعى دارد، در صورت آموزش صحیح و اصولى نقش شایان توجهى را در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا خواهد کرد. امروزه مسؤولیت خطیر بر دوش آنانى است که اوقات بیشترى را با جوانان سپرى مى‌کنند. اینان اگر تجارب عرضه شده زندگى جوانان را ...

تعداد صفحه: ۵۹ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

بسیارى از روانشناسان تربیتى و مربیان آموزشى اعتقاد دارند که موقعیت یادگیرى باید چنان سازمان‌دهى شود که هر شاگرد بر اساس توانایى‌هاى خود به فعالیت و یادگیرى بپردازد. براى نیل به چنین هدفی، روش‌هاى آموزش انفرادی، روش‌هاى بسیار مناسبى هستند؛ زیرا در این نوع از روش‌ها، شاگردان بر حسب توانایى‌شان پیش مى‌روند و معلم نیز وقت کمترى صرف تدریس و زمان بیشترى صرف رسیدگى به فرد فرد شاگردان ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه : قال رسول‌الله (ص): ”اطلبواالعلم من المهد الى اللحد (زگهواره تا گور دانش بجوى) پیشرفت‌هاى سریع علوم تجربی، ریاضی، فنى و علوم انسانی، به‌ویژه علوم تربیتی، روانشناسى و تکنولوژى آموزشى در جهان امروز، ایجاب مى‌کند که معلمانِ تمام دوره‌هاى مختلف تحصیلى به‌طور مستمر به دانش‌افزائی، خودسازى و کسب مهارت‌هاى لازم در انتقال عناصر فرهنگى به نسل آینده بپردازند و کودکان، نوجوانان و ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: زبان های خارجی

مشکلات ضرورت فراگیرى ‌زبان‌ هاى‌ خارجى‌ ایرنا فراگیرى‌ زبان‌هاى‌ خارجى‌ بویژه انگلیسى‌ به دلیل گستره کاربرد آن در دنیاى‌ امروز از حد یادگیرى‌ صرف زبان فراتر رفته و به نیازى‌ اساسى‌ براى‌ مردم بویژه نسل جدید براى‌ ارتباط با جهان تبدیل شده است. باتوجه به پیشرفت چشم گیر فناورى‌ ارتباطات درسالهاى‌ اخیر، حتى‌ فقیرترین جوامع ، سرمایه گذاریهاى‌ قابل‌توجهى‌ در زمینه آموزش زبان انگلیسى‌ ...

تعداد صفحه: ۶۰ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

روش‌هاى آموزش انفرادى (individual instruction) بسیارى از روانشناسان تربیتى و مربیان آموزشى اعتقاد دارند که موقعیت یادگیرى باید چنان سازمان‌دهى شود که هر شاگرد بر اساس توانایى‌هاى خود به فعالیت و یادگیرى بپردازد. براى نیل به چنین هدفی، روش‌هاى آموزش انفرادی، روش‌هاى بسیار مناسبى هستند؛ زیرا در این نوع از روش‌ها، شاگردان بر حسب توانایى‌شان پیش مى‌روند و معلم نیز وقت کمترى صرف ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

دیدگاه مربیان ساختار کلاس درس حقّ انتخاب محدودیت‌ها و استانداردها تجارب ویژه فلسفهٔ کلی آموزش استراتژی روزانهٔ تدریس برانگیختن استعدادهای برانگیخته نشده القاء تدریجی عادات خلاقیت چنانچه اغلب پدران و مادران کودکان مدرسه تشخیص مى‌دهند، مربیان تأثیر بسیار زیادى نه تنها بر موفقیت تحصیلى کودک که بر روش کودک در قبال مدرسه و به‌طور کلى بر یادگیرى دارند. به همین نحو، مربیان توانائى ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

محورهاى پژوهش: 1 معناى موفقیت چیست؟ 2 عوامل توفیق کدام است؟ 3 نقش دوستان, معلّمان و خانواده در موفقیت دانش آموز چیست؟ 4 چگونه مى توان از استعداد ها بهترین بهره را گرفت؟ 5 ویژگى هاى انسان هاى موفق چیست؟ 6 قواى جسمى و توان مندى هاى بدنى و فکرى چه تأثیرى در رشد علمى دارد؟ 7 تأثیر حافظه و نبوغ فکرى در موفقیت دانش آموز چیست؟ 8 وضعیّت روانى دانش آموز, چه سهمى در توفیق او دارد؟ 9 عوامل ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: روانشناسی

از مسائل مهم و از بدایع آفرینش وجود افرادى است که از لحاظ ظاهر با دیگران تفاوت چندانى ندارند ولى از نظر درک و فهم و سرعت انتقال اعجوبه‌اى بحساب مى‌آیند. ذهن آنان بیدار و اظهارنظر و بررسى و بصیرتشان شگفت‌آور است. قدرت روانى و توان تفکر در این افراد بسیار بالاست و چیزهائى را در مى‌یابند که دیگر افراد عادى از درک آنها عاجزند. اینگونه افراد را که عده بسیارى در هر جامعه نیستند باهوش ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

از مسائل مهم و از بدایع آفرینش وجود افرادى است که از لحاظ ظاهر با دیگران تفاوت چندانى ندارند ولى از نظر درک و فهم و سرعت انتقال اعجوبه‌اى بحساب مى‌آیند. ذهن آنان بیدار و اظهارنظر و بررسى و بصیرتشان شگفت‌آور است. قدرت روانى و توان تفکر در این افراد بسیار بالاست و چیزهائى را در مى‌یابند که دیگر افراد عادى از درک آنها عاجزند. اینگونه افراد را که عده بسیارى در هر جامعه نیستند باهوش ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: تربیت بدنی

کودک از ابتداى ورود به‌دنیاى مدرسه، پیوسته در این تلاش است که به زندگى خوب، سالم و پرطراوت دست یابد. در تأمین این نیاز و تحقق چنین هدفی، بهر‌ه‌مندى دانش‌آموزان از امکانات ورزشی، در کنار سایر عوامل تربیتی، بسیار سازنده و مفید خواهد بود و لذا معلمان آگاه تربیت‌بدنى مدارس، بایستى به آموزش صحیح تربیت‌بدنى به دانش‌آموزان همت گمارند و در این راه از هیچ کوشش ثمربخشى دریغ ننمایند. کلیه ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

ارزشیابى تکوینى یا مستمر ارزشیابى تکوینی، آنطور که از اسم آن پیداست، زمانى به اجرا در مى‌آید که فعالیت‌هاى آموزشى هنوز جریان دارد و یادگیرى شاگردان در حال تکوین یا شکل‌گیرى است. معمولاً تحقق هدف‌هاى آموزشى و پرورشى یا تغییر رفتار شاگردان، بتدریج و بمرور زمان امکان‌پذیر مى‌شود. به این دلیل، معلم ناگزیر است تحقق هدف‌هاى آموزشى هر بخش را در فاصلهٔ زمانى معینی، متناسب با توانایى و ...

تعداد صفحه: ۶۱ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

بسیارى از روانشناسان تربیتى و مربیان آموزشى اعتقاد دارند که موقعیت یادگیرى باید چنان سازمان‌دهى شود که هر شاگرد بر اساس توانایى‌هاى خود به فعالیت و یادگیرى بپردازد. براى نیل به چنین هدفی، روش‌هاى آموزش انفرادی، روش‌هاى بسیار مناسبى هستند؛ زیرا در این نوع از روش‌ها، شاگردان بر حسب توانایى‌شان پیش مى‌روند و معلم نیز وقت کمترى صرف تدریس و زمان بیشترى صرف رسیدگى به فرد فرد شاگردان ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: تربیت بدنی

اگر بخواهیم نیازهاى انسانها را طبقه‏بندى کنیم، ورزش، جزء نیازهاى ثانویه است. این نوع نیازها پس از نیازهاى اولیه مانند نیاز به هوا، آب، غذا و استراحت، در مرحله بعدى قرار دارند. برآوردن نیازهاى ثانویه، باعث زندگى بهتر و بقاى سالم‏تر انسان و کلاً جانوران مى‏شود. با این مقدمه کوتاه، به نقش ورزش در کسب مهارتهاى فردى و اجتماعى مى‏پردازیم. ورزش که امروزه به شکلها و نامهاى مختلف و به ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: روانشناسی

رفتار فرزند شما چگونه است؟ فرزند شما جزو آن دسته از بچه هاى حرف شنو است یا این که کوچک ترین توجهى به حرف ها و خواسته هاى شما ندارد. اگر این طور است شما براى حرف گوش کن کردن یا به اصطلاح سر به راه کردن کودکتان چه راه هایى را امتحان کرده اید. به طور واضح تر چگونه با فرزندتان رفتار یا صحبت مى کنید تا بیشتر حرفتان را گوش کند: چگونه فرزندم را وادار به گوش دادن کنم این سوالى است که ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم تغذیه

غذاهاى حاوى پروتئین میزان یادگیرى را افزایش مى‌دهند. همچنین زمینه ی لازم براى ارتباط بین سلول هاى مغز را فراهم مى‌کنند. از سوى دیگر کربوهیدرات ها ، انرژى بخش هستند، اما اگر به مقدار زیاد و بدون پروتئین کافى مصرف شوند، موجب خواب آلودگى مى‌شوند. کمبود اسیدهاى چرب ضرورى موجب آلرژى(حساسیت) و مشکلات یادگیرى شامل کم توجهى و اختلالات بیش فعالى (ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: روانشناسی

کودکان آنچه را که مى بینند، یاد مى گیرند. براى پیشگیرى از خشونت، والدین و معلمان نیاز به الگوهاى رفتارى مناسب به شیوه اى دارند که مشکلات، تعارض، عصبانیت و استرس را کنترل کنند. والدین، معلمان و سایر مراقبان مى توانند به کودکان یاد دهند که بدون استفاده از خشونت با عواطف سروکار داشته باشند. آ نها مى توانند همچنین گام هاى به خصوصى را به کار ببرند تا از رفتار خشونت آمیز پیشگیرى کنند. ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

بدون تردید یکی از برجسته‌ترین و زیباترین ویژگی‌هایی که در همه‌ی انسان‌ها نیز دیده می‌شود، خلاقیت و نوآوری است. پیش از این، تصور می‌شد که تنها عده‌ی خاصی خلاق هستند، اما باید دانست که تمامی افراد می‌توانند خلاقانه بیاندیشند و رفتار کنند. امروزه، خلاقیت ابزار اصلی رقابت در بازار جهانی است. سازمان‌ های پیشتاز، سازمان‌ های خلاق هستند و پر واضح است که مدیران، نقش به‌سزایی در این‌گونه ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

به روشی اطلاق میشود که در آن دانشآموزان در جریان آموزش نقش فعالی برعهده دارند و معلم نقش راهنما و هدایتکننده را ایفا میکند، تعامل دوطرفه ای بین دانشآموزان و معلم وجود دارد که به دانشآموزان امکان میدهد در زمینه برنامهریزی، فرضیهسازی، کاوش و برقراری ارتباط، تواناییهای خود را تقویت کنند. در فرآیند طراحی آموزشی، چند اصل باید رعایت شود: 1 - کمک به فراگیران و تسهیل یادگیری آنان 2- ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: علوم تربیتی

این مقاله به بررسى اثرات زیبایی‌ ‏شناسى و هنر در تعلیم و تربیت و تأثیر آن در رشد شخصیت روانى به‌خصوص در حیطه‌ی عاطفى می‌‏پردازد و هدف از آن ارائه پیوندى میان مفاهیم کاربردى هنر و زیبایی‌‏شناسى در تعلیم و تربیت در جهان امروز و مطرح ساختن راه‌‏کارهایى براى شکوفایى احساسات عالى انسانى و جلوگیرى از رخوت فکرى و مشکلات عاطفى و روانى است.از این‏‌رو، ابتدا به بررسى اثرات تربیتى هنر از ...

تعداد صفحه: ۴۷ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

((توسعه)) دغدغه اساسى انسان معاصر است. بنابراین چگونگى, شیوه, ابزار و سازوکار رسیدن به توسعه و تعالى, پرسش جدى فراروى گرایش ها, نگرش ها, بینش ها, دانش ها و دانشمندان مختلف است. برخى از نظریه پردازان با طرح تئورىهاى خطى بر تقلید از غرب اصرار مى ورزند و برخى دیگر با تإکید بر الگوهاى غیر خطى سعى بر بومى سازى نظریات توسعه دارند. مقاله حاضر با نگرشى از نوع دوم, به کندوکاو در تاریخ ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

کلمه «ابلیس،‏» به معنى شخصى است که دروغ هاى شرورانه درباره شخص دیگرى مىگوید. «شیطان،‏» یعنى دشمن یا مقابله‌کننده. اینها عنوانهایى هستند که به دشمن اصلى خدا داده شده‌اند. در ابتدا،‏ او فرشته‌اى کامل و در آسمان نزد خدا بود. لیکن،‏ بعدها او به خود بالید و خواست که دیگران او را پرستش کنند،‏ پرستشى که حقاً به خدا تعلق دارد. — متى ۴:‏۸-۱۰. ۲. این فرشته یعنى شیطان،‏ توسط یک مار با ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: روانشناسی

رفتار فرزند شما چگونه است؟ فرزند شما جزو آن دسته از بچه هاى حرف شنو است یا این که کوچک ترین توجهى به حرف ها و خواسته هاى شما ندارد. اگر این طور است شما براى حرف گوش کن کردن یا به اصطلاح سر به راه کردن کودکتان چه راه هایى را امتحان کرده اید. به طور واضح تر چگونه با فرزندتان رفتار یا صحبت مى کنید تا بیشتر حرفتان را گوش کند: چگونه فرزندم را وادار به گوش دادن کنم این سوالى است که ...

تعداد صفحه: ۵۸ دسته بندی: فلسفه و اخلاق

مقدمه علم در لغت، به معناى دانش و آگاهى است، در برابر جهل و نادانى. در اصطلاح، دو معناى متفاوت از یکدیگر دارد: .۱ علم تجربى. .۲ مطلق دانش: حقیقى، اعتبارى، عقلى، نقلى، شرعى، عرفى، فلسفى و تجربى. در تعریف علم گفته‏اند: «عبارت از مجموعه قواعد و قوانین کلى است که درباره موضوعى مشخص و ممتاز باشد» این تعریف کلى، علوم گوناگون را در بر مى‏گیرد: طب، روان‏شناسى، فقه، اصول، اخلاق و... زیرا ...

تعداد صفحه: ۲۷ دسته بندی: تربیت بدنی

مقدمه تقویت توانایى کسى همچون یک بازیکن شطرنج امر آسانى نیست. پرورش عضلات بازو یا پاهاى یک وزشکار بسادگى از طریق تمرین با وزنه هاى مختلف قابل حصول است. تمرین همچنین به بهبود سرعت در شنا و دو کمک مینماید. اما چقدر زمان و انرژى باید جهت بدست آوردن مختصر پیشرفت در شطرنج بکار برد؟ هزاران نفر در سر تا سر جهان بطور منظم به بازى شطرنج می پردازند اما در مجموع هیچ پیشرفت قابل توجهى حاصل ...

تعداد صفحه: ۳۹ دسته بندی: روانشناسی

1-درمان رفتاری غرقه سازی تجسمی implosion therapy غرقه سازی تجسمی بر این باور مبتنی است که بسیاری از حالات ، منجمله اختلالات اضطراب ، نتیجه تجارب دردناک گذشته است ، و برای اینکه بیمار آنها را از یاد ببرد باید موقعیت اصلی بنحوی که بدون درد تجربه گردد، دوباره ایجاد شود. درمانگرانی که از این روش استفاده می کنند از مراجعان خودمی خواهند صحنه های تعارضات شخصی مربوط را تصور کنند و ...

تعداد صفحه: ۳۰ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

گرایش افراد سالمند به خانه سالمندان و مشکلاتشان سالمند کیست؟ بطور قراردادی، سن شروع سالمندی را 60 سالگی قرار داده اند و این سن را به عنوان نقطه شروع پیری پذیرفته اند. هرچند در برخی افراد، پدیده پیری خیلی زودتر شروع می شود و در بسیاری دیگر، این پدیده برای سالهای بعد نیز به تعویق می افتد. پیشگیری از بحران سالمندی بالارفتن سن، بیمارى نیست، بلکه یک پدیده حیاتى است که همگان را شامل ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

ارتباط اضطراب با بیماریهای دیگر اضطراب و کاهش قند خون کاهش قند خون در هر شرایطى با علائم اضطراب هماهنگى کامل دارد. یعنى در هر اضطراب قند خون کاهش پیدا می‌کند و این مطلبى است که تحقیقات جدید را به‌سوى خود منعطف کرده است. این واقعیت ما را به این مهم راهنمایى مى کند که شاید با کنترل قند خون بتوان علائم اضطراب را در افراد کاهش داد. درمان اضطراب در بعضى از موارد اضطراب بدون نیاز به ...

تعداد صفحه: ۲۱ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

سالمند کیست؟ بطور قراردادی، سن شروع سالمندی را 60 سالگی قرار داده اند و این سن را به عنوان نقطه شروع پیری پذیرفته اند. هرچند در برخی افراد، پدیده پیری خیلی زودتر شروع می شود و در بسیاری دیگر، این پدیده برای سالهای بعد نیز به تعویق می افتد. پیشگیری از بحران سالمندی بالارفتن سن، بیمارى نیست، بلکه یک پدیده حیاتى است که همگان را شامل مى شود. در حقیقت یک مسیر طبیعى است که در آن ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

تأثیر دین در تعلیم و تربیت فرزندان مهم‌ترین نکته‌اى که توجه ما را به رابطه دین و خانواده جلب مى‌کند آن است که باورها و احساسات دینى طى دوره کودکى، در محیط صمیمى و منظّم خانواده شکل مى‌گیرد و پرورش مى‌یابد، به گونه‌اى که دیدگاه کودک را نسبت به زندگى و رفتار آینده تحت تأثیر قرار مى‌دهد. اشاره این نوشتار ترجمه‌اى است از مقاله تربیتى که در فصلنامه تعلیم و تربیت اسلامى دانشکده اسلامى ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: روانشناسی

برخى فکر مى کنند اضطراب امتحان امرى غیرطبیعى و مانع یادگیرى است، اما اضطراب، در حد متعادل، قابل قبول و حتى ضرورى است. کارشناسان مى گویند اگر دانش آموزان امتحان را ارزیابى نتیجه فعالیت یک ساله خود بدانند، راحت تر با این مسأله کنار مى آیند و اضطراب آنها تا این حد طبیعى است، اما وقتى بیش از حد دچار اضطراب شوند، این امر مانع یادگیرى آنها مى شود. گذشته از این، برخى والدین در ایام ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقدمه اگر بگوییم که حساس‏ترین و سرنوشت‏سازترین دوران عمر انسان، ایام نوجوانى و شروع جوانى است، کلامى به گزاف نگفته‏ایم. در حقیقت، هویت و شخصیت انسان در این دوران شکل مى‏گیرد. لذا از اهمیت فوق‏العاده برخوردار است و به دقتِ ویژه نیازمند. به موازات بلوغ جنسى در این ایام، بلوغ فکرى و روانى نیز شکل مى‏گیرد و نیازهایى در جسم و روان ایجاد مى‏گردد. از جمله نیازهاى روانى، نیاز به محبت ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: روانپزشکی

یادآورى اصطلاح آسیب‏شناسى (1) در همه رشته‏هاى علوم، اعم از کاربردى (2) و انتزاعى، (3) پایه (4) و غیر پایه، تجربى (5) و طبیعى، (6) انسانى (7) و غیر انسانى، و به ویژه در روان‏شناسى و تعلیم و تربیت کاربرد خاص خود را دارد. آسیب‏شناسى در زمینه مسائل روان‏شناختى، تربیتى و یا فرهنگى اصولا به مطالعه و بررسى دقیق عوامل زمینه‏ساز، پدیدآورنده، و یا ثبات‏بخش بالینى، روانى، روان - تنى، ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: ادبیات فارسی

ازرا پاوند» Ezra Pound شاعر و منتقد ادبى آمریکایى تبار است که به واسطه تاثیرات عمیقى که بر ادبیات انگلیسى قرن بیستم برجاى گذاشته است، به او لقب «شاعر شاعران» داده اند. او هنر سرایش شعر را برترین هنرها مى دانست و در این راه با بسیارى باورهاى ادبى و دیدگاه هاى انتقادى مبارزه کرد. این شاعر بزرگ آمریکایى ۱۲ سال از زندگى خود را در آسایشگاه روانى گذراند. بزرگترین اثر ادبى او «سرود» ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

زنان با داشتن اعتماد به نفس مى توانند با زیبایى درونى و شور و نشاط توجه همه را به خود جلب کنند. زنانى وجود دارند که بدون وسواس در مورد زیبایى با تلاش و کار به سلامتى خود مى اندیشند و با وجود لکه هاى پوستى و چند کیلو اضافه وزن به دنبال تندرستى هستند. این زنان با پوست و جسم خود راحت هستند که همین اطمینان خاطر براى آنان زیبایى به ارمغان مى آورد. ایجاد اعتماد و سلامتى براى روح و ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: روانشناسی

در چند دهه اخیر پژوهش هاى بسیارى در زمینه خلاقیت انجام شده است. پژوهش هاى انجام شده در زمینه آموزش خلاقیت، عموماً به این نتیجه رسیده است که خلاقیت را هم مى توان آموزش و هم پرورش داد.3 تورنس مى نویسد: طى پانزده سال تجربه در مطالعه و آموزش تفکر خلاق، شواهدى دیده ام که نشان مى دهد خلاقیت را مى توان آموزش داد. فلدهوسن و همکارانش مى گویند: پاسخ به این سؤال که «آیا مى توان خلاقیت را ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

فواید بازى - بازى در رشد جسمى انسان تأثیر مى‌گذارد. فروبل اعتقاد دارد بازى یکى از مهمترین عواملى است که مى‌تواند باعث هماهنگى رشد کودک از لحاظ جسمی، روانى و اجتماعى گردد شاید بتوان گفت که این فایدهٔ بازى اولین و بدیهى‌ترین تأثیر بازى است و مسلماً در سلامت و شادابى جسم و روان تأثیر به‌سزائى دارد. - بازى عاملى است که به‌وسیلهٔ آن مى‌توان نقاط قوت و ضعف خود را شناخت و این در واقع ...

تعداد صفحه: ۴۸ دسته بندی: روانشناسی

انسان‏اصالتاموجودى‏است اجتماعى و نیازمند برقرارى ارتباط با دیگران. بسیارى از نیازهاى عالیه انسان و شکوفا شدن استعدادها و خلاقیت‏هایش فقط از طریق تعامل‏بین فردى و ارتباطات اجتماعى ارضا مى‏گردد. در واقع،خودشناسى، برقرارى ارتباط مؤثر و متقابل با دیگران‏و پذیرش مسؤولیت اجتماعى از اهداف اساسى همه نظام‏هاى تربیتى است. در دنیاى پیچیده امروز، یعنى در عصر ارتباطات حضور فعال فرهنگى و ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

جروم برونر یکى از روانشناسان آمریکاست که در زمینهٔ یادگیرى شناختی، بویژه دربارهٔ فعالیت آموزشى و کلاس، به مطالعه و تحقیق پرداخته است. او صاحب نظریهٔ یادگیرى اکتشافی (discovery learning) است. برونر بیشتر به مطالعهٔ فرایند یادگیرى در کلاس درس مى‌پردازد و به مطالعهٔ یادگیرى حیوانات از جمله موش، میمون و پرندگان کمتر رغبت نشان مى‌دهد. او دیدگاه‌هاى خود را در کتابى به نام به سوى یک ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: روانشناسی

عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌ توان‌ هوشی‌ کمتر از میانگین‌ جامعه‌ (ضریب‌ هوشی‌ کمتر از 70) که‌ با یک‌ آزموناستاندارد ضریب‌ هوشی‌ سنجیده‌ می‌شود. ضریب‌ هوشی‌ 130-80 طبیعی‌ در نظر گرفته‌ می‌شود؛ میانگین‌ طبیعی‌ 100 است‌. اختلال‌ عملکرد هوشی‌ منجر به‌ عدم‌ توانایی‌ فرد در انجام‌ مسؤولیت‌های‌ عادی‌ زندگی‌ می‌گردد. عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌ به‌ چهار گروه‌ خفیف‌ (ضریب‌ هوشی‌ 70-50)، متوسط‌ (ضریب‌ هوشی‌ ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: روانشناسی

بهداشت روان عبارت است از تامین، حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی هر فرد به طوری که افراد قادر باشند فعالیتهای روزمره خود را به خوبی انجام دهند، با افراد خانواده و جامعه خود ارتباط مناسب برقرار نمایند و رفتار و گفتار غیر عادی ند اشته باشند. پنج گروه ازبیماریهای اعصاب و روان در این برنامه مد نظر هستند که عبارتند از: 1- بیماران شدید روانى: بیمارانی هستند که رفتار و گفتار غیر طبیعی ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

آنچه در این سال‏ها انجام گرفته است در ارتباط با جنگ بوده است. مصلحت نظام و اسلام اقتضا مى‏کرد تا گره‏هاى کور قانونى سریعا به نفع مردم و اسلام باز گردد. امام خمینى قدس‏سره دیباچه روش شناختى در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران مصوب سال 1358 خورشیدى، دو موضوع به شیوه‏اى سنجیده و دقیق مورد توجه قرار نگرفته بود: یک) چگونگى حل و فصل اختلافات بین مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان; دو) ...

تعداد صفحه: ۵۰ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر الم (1) این آیات کتاب حکیم است (کتابى پرمحتوا و استوار)! (2) مایه هدایت و رحمت براى نیکوکاران است. (3) همانان که نماز را برپا مى‏دارند، و زکات را مى‏پردازند و آنها به آخرت یقین دارند. (4) آنان بر طریق هدایت از پروردگارشانند، و آنانند رستگاران! (5) و بعضى از مردم سخنان بیهوده را مى‏خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را ...

تعداد صفحه: ۴۶ دسته بندی: مدیریت

فصل اول مقدمه‏اى بر تجزیه و تحلیل و طراحى سیستمها اهداف و موضوعات مورد بحث در این فصل مباحث عمومى و مقدماتى تجزیه و تحلیل و طراحى سیستمها مورد بحث قرار مى‏گیرد. خواننده با مطالعه این فصل در مى‏یابد که اصولاً سیستم چیست، چه خصوصیاتى دارد، داراى چه ابعادى است، چه انواعى دارد، ضرورت توجه به سیستم چیست و تحلیلگر سیستم کیست. همچنین در این فصل پس از ارائه یک طبقه بندى براى انواع ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

با دکتر على آبکار استاد ریاضى و عضو هیأت علمى دانشکده علوم دانشگاه تهران در مورد ریاضى و کاربردش در زندگى و لذت حل مسأله گفت وگویى انجام داده ایم که مى خوانید: چرا ریاضى مى خوانیم؟ اصلاً ریاضى به چه دردى مى خورد؟ علوم ریاضى در حالت کلى پایه تمام علوم مهندسى است. ریاضى مادر تمام علوم است و به عنوان علم دقیقه مطرح مى شود هر چه علوم دیگر به ریاضى نزدیک باشند مستدل تر و قطعى تر از ...

تعداد صفحه: ۲۷ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

چکیده استفاده از رایانه در امر آموزش ، مى‏تواند تحول بزرگى را در فراروند آموزش ایجاد کند. در ایجاد سیستم‏هاى آموزش به کمک رایانه، روشهاى مختلفى متصور است. در اغلب سیستم‏هاى ایجاد شده، یک سیستم براى آموزش تنها یک زمینه خاص علمى ایجاد مى‏شود و تلاشى مشابه، براى ایجاد یک سیستم آموزشى در زمینه دیگر نیز انجام مى‏شود. در این مقاله خصوصیات یک بستر عمومى مورد بحث قرار مى‏گیرد که امکان ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

تاثیر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان غذاهاى حاوى پروتئین میزان یادگیرى را افزایش مى دهند . همچنین زمینه ی لازم براى ارتبا ط بین سلول هاى مغز را فراهم مى کنند. از سوى دیگر کربوهیدرات ها ، انرژى بخش هستند، اما اگر به مقدار زیاد و بدون پروتئین کافى مصرف شوند، موجب خواب آلودگى مى شوند. کمبود اسیدهاى چرب ضرورى موجب آلرژى (حساسیت ) و مشکلات یادگیرى شامل کم توجهى و اختلالات بیش م ىشود. ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: روانشناسی

قسمت اول مقدمه : کودکان و نوجوانان همه روزه با کوله بارى از کتاب ، دفتر و خوراکى به مدرسه مى روند تا بتوانند با کسب علم و دانش ، قدم در راه پیشرفت و ترقى گذارند . آنها هر روز مشق مى نویسند ، درس مى خوانند ، در فعالیت هاى گوناگون کلاسى شرکت مى کنند و همه چیز به روال عادى پیش مى رود تا. .. زمانى که امتحانات شروع مى شوند . از آن پس چنان آرامش و راحتى آنان به هم مى ریزد که قدرت ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

فنون پژوهش در همهٔ پژوهش‌هاى جامعه‌شناختى از روش علمى استفاده مى‌شود، اما فنون خاص گردآورى و تحلیل داده‌ها در شاخه‌هاى گوناگون بررسى جامعه‌شناختى با یکدیگر تفاوت داند. به هر روی، چهار فن است که در بیشتر پژوهش‌هاى جامعه‌شناختى عموماً به‌کار برده مى‌شوند و آنها عبارتند از آزمایش، مشاهده، نمونه‌گیری، و بررسى موردی. در آزمایش که هم در آزمایشگاه و هم در میدان تحقیق مى‌تواند انجام ...

تعداد صفحه: ۲۱ دسته بندی: علوم تغذیه

نوشابه، نوعی نوشیدنی شیرین گازکربنیک دار است که به عنوان نوعی نوشیدنی خنک و معمولاً برای برطرف نمودن تشنگی و یا به همراه غذا، مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب نوشابه ها حاوی کافئین هستند. در برخی مناطق به دلیل گاز موجود در نوشابه مثل کالیفرنیا و فلوریدا، به آن سودا (بی کربنات دو سود) می گویند. در اکثر مناطق کانادا، به نوشابه پاپ می گویند. معمولاً پاپ، نوشابه ایست که درون بطری ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT

توسعه دانش و اطلاعات، وضعیت جدیدى را در دنیا به وجود آورده است و صاحبنظران و اندیشمندان، آن را با انقلاب اطلاعات از تحولات پیشین صنعتى متمایز ساخته اند. کارو لوکس، استاد دانشگاه تهران و از هموطنان ارمنى ما اعتقاد دارد که انقلاب جدید تکنولوژیکى، فرصت هاى بى شمارى را فراروى کشورهاى در حال توسعه و از جمله ایران گذاشته است تا عقب ماندگى صنعتى خود را جبران کنند. دکتر لوکس بر این نکته ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه اعتیاد به مواد مخدر از معضلات بنیادی و انحرافات خاص عصر مدرن است که در جامعه ما به علل مختلف به یکی از انحرافات اثر گذار و بحران زا مبدل شده است، اعتیاد در میان جوانان و البته به مواد مخدر مختلف، خرید و فروش و قاچاق مواد مخدر و اعتیاد در میان دانشجویان از مسائل اجتماعی است که غفلت جامعه شناسان و محققان اجتماعی از آن و بی توجهی حاکمان و سیاستگذاران کشور نسبت بدان عواقب ...

تعداد صفحه: ۲۶ دسته بندی: روانشناسی

اضطراب چیست همه انسانها اضطراب را در زندگى خود تجربه می‌کنند و طبیعى است که مردم هنگام مواجهه با موقعیتهاى تهدیدکننده و تنش‌زا مضطرب می‌شوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، امرى غیرعادى است. اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگى و برانگیختگى فیزیولوژیکى است. به‌طور کلى اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسى است که با یک یا چند حس جسمى مانند ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: علوم تربیتی

تشویق و تنبیه در کلاس درس از آن جایی که انسان موجودی است که همیشه خواسته مورد تشویق دیگران قرار گیرد و از تنبیه متنفر بوده و از طرفی خداوند متعال بر خود «تبارک اله احسن الخالقین»گفته لذا رویکرد نظام آموزش و پرورش با دید گاه نوین و بر پایه اصول روانشناسی تثبیت تشویق و حذف تنبیه علی الخصوص تنبیه به شکل بدنی است . اسکنیر معتقد است که در انسانها یک استعداد ارثی وجود دارد که طبق آن ...

تعداد صفحه: ۳۸ دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT

چند نکته برای شروع: 1) جهت شروع کار، کاربر باید قبلاً با اینترنت کار کرده و با ساختار کارکردى آن بطور کامل آشنا باشد، همچنین نمونه صفحاتى را که دوست دارد بسازد، در ذهن داشته باشد. (فرا گیرانى که در این زمینه مشکل دارند مىتوانند به جزه آموزشى اینترنت ما نیز مراجعه نمایند.) 2) بهتر است قبل از کار کردن با برنامه Front Page، با برنامه تایپى Word آشنا شده و کار نموده باشید. چرا که ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: مهندسی کامپیوتر

با این که هر شبکه محلى داراى ویژگى ها و خصایص منحصربفرد مختص به خود مى باشد که به نوعى آن را از سایر شبکه ها متمایز مى نماید ، ولى در زمان پیاده سازى و اجراى یک شبکه محلى ، اکثر آنان از استانداردها و عناصر شبکه اى مشابه اى استفاده مى نمایند . شبکه هاى WAN نیز داراى وضعیتى مشابه شبکه هاى محلى بوده و امروزه در این نوع شبکه ها از مجموعه اى گسترده از اتصالات (از Dial-up تا broadband ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

برخى فکر مى‌کنند اضطراب امتحان امرى غیر طبیعى و مانع یادگیرى است، اما اضطراب، در حد متعادل، قابل قبول و حتى ضرورى است. کارشناسان مى‌گویند اگر دانش‌ آموزان امتحان را ارزیابى نتیجه فعالیت یک ساله خود بدانند، راحت‌تر با این مسأله کنار مى‌آیند و اضطراب آنها تا این حد طبیعى است، اما وقتى بیش از حد دچار اضطراب شوند، این امر مانع یادگیرى آنها مى‌شود. گذشته از این، برخى والدین در ایام ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: علوم تربیتی

معلمان در کلاس هاى درس با طیف وسیعى از دانش آموزان با سطح هوش و استعداد و علایق متفاوت سر وکار دارند. درس دادن به دانش آموزان علاقه مند و مشتاق که همیشه رفتار خوبى دارند و بهترین نمره ها را مى گیرند بسیار لذت بخش است. اما تحمل کردن دانش آموزان تنبل و دردسرساز گاهى آن قدر سخت مى شود که معلمان ترجیح مى دهند آنها را کاملاً نادیده بگیرند. در واقع توانایى هاى یک معلم در مواجهه با ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

1. محدودتر و ساده‏تر بودن درس‏ها و محتواى علمى آنها. 2. آشنا بودن شما با سبک روش تدریس و نیز نحوه برگزارى آزمون و امتحاناتى که معلمین در آن دوران برگزار مى‏کردند. 3. وجود رقابت با همکلاسى‏ها. 4. فراهم بودن امکانات و شرایط مناسب روانى نظیر نزدیک بودن به منزل و محیط گرم و عاطفى خانواده و در نتیجه نداشتن دغدغه و نگرانى؛ نظیر دور بودن از والدین و غیره. 5. وجود انگیزه و علاقه زیاد ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: روانشناسی

دانش خواب و رویا پستانداران مى خوابند، پرندگان مى خوابند، حتى ماهى ها، خزندگان و حشرات نیز مى خوابند. خواب براى جانداران ضرورى تر از غذا است و انسان در حدود یک سوم از عمرش را در خواب مى گذراند. چرا نیاز داریم که مدتى چنین طولانى را در بى خبرى سپرى کنیم؟ و اگر نخوابیم چه اتفاقى خواهد افتاد؟ در این جا سرى مى زنیم به دنیاى عجیب خواب عمیق، خواب سطحى، رویا و تمام جنبه هاى دیگر یک ...

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت