تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 10561
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن

    مقدمه

    هنر گچبری از دیر باز در معماری جهان و ایران وجود داشته و موجب زیبائی درون و بیرون بناها و ساختمانها شده است، و جلوه‌ائی دیگر به معماری داده است.

    این هنر در هر گوشه جهان، متناسب با آداب و علائق و نیز فرهنگ در هر زمان سیروتکامل خاص خود را داشته و از بینش هنرمندان نیز متأثر شده است، اما یک عامل عمده که همواره تمام مسائل زندگی بشر و هنر او را تحت تأثیر گذاشته و به شکل‌گیری و تکامل آن جهت داده است، دین بوده است.

    طبیعتاً در کشور ما ایران هم این عوامل تأثیرگذار بوده است، تمدن ایران باستان و دوره‌های مختلف تاریخی و حکومتی و بعد‌ها هم اسلام به عنوان دین مردم در این رهگذر موثر بوده‌اند.

    در این مجال اندک ما در واقع نظری کوتاه به هنر گچ‌بری می‌اندازیم.

     

    گچبری و تاریخچه آن:

    معماری ایران از شروع دوران آغاز تاریخی و دوران هخامنشی و سپس در دوران‌های اشکانی و ساسانی، به مسئله‌گچ و گچبری و گچ‌کاری توجه نموده و از آن به عنوان یک ماده سازنده و استوار بهر‌ه‌گیری شده است، کما اینکه به عنوان ملاط جهت طاقها و جرز دیوارها از آن سود جسته‌اند.

    پس از سپری شدن عصر حکومت پاتیان که خود در این زمینه دارای سبک و تمدن و هنر خاصی بوده و از روش‌های یونانی و یا هلنیستی نیز استفاده می‌کردند، ساسانیان به نوآوری و ابتکاراتی جدید در این زمینه دست زده و به این هنر با ویژگی‌های خاص خود توجه نموده و بزودی توانستند عواملی نوظهور، از جمله اشاعه و گسترش طاق و طاق‌سازی و در مراحل تکمیلی کاخ‌سازی را رونق دوباره‌ای بخشند که نمونه این کاخها معرف یک هنر خاص در یک عنصر خاص بوده و در پایان این عصر رونق بخش هنر‌ های اسلامی و تأثیرگذاری بر آثار این عصرها گردید.

    ساده‌ترین نمونه معماری عصر ساسانیان که بدون بکارگیری چوب و مصالح سنگ، جزآثار برجسته و ماندگاری است که از گچ و نی ساخته شده و نمونه ارزنده‌ای است از کاربرد گچ در ساخت بناء چهار طاقی‌نیا و نسا یا نیزار در نزدیکی کاشان است، که آتشکده‌ای در جوار چشمه‌ای مابین کاشان و دلیجان واقع شده است.

     

    مشخصه‌های بارز چهار طاقی نیسار:

    هنرمندان عصر ساسانی علاوه بر بهره‌گیری از گچ به عنوان ملاط، در زمینه طرح‌اندازی گنبد نیز از این ماده بهره مؤثری گرفته‌اند، در سرطاقی‌های هلالی شکل نیز از گچ به مقدار فراوان استفاده، شده است، چهارطاقی نیسار یا نیزار در مجموع کاربرد سه‌گانه گچ را در عصر ساسانی و هنر گچبری آنان نشان میدهد:

    1- به کارگیری گچ به عنوان ملاط

    2- به کارگیری گچ برای زدن نیم قوس‌های زیر گنبد

    3- به کارگیری گچ برای هلال‌های گچی

    مراحل سه‌گانه فوق، پس از اندکی جهت شکوه بخشیدن به کاخ‌های عظیم به صورت طاق‌ها، ایوان‌ها و گنبد‌های سترگ به کارآمده متعاقباً در عصر پرشکوه اسلام در مساجد و مدارس و امامزاده‌های قدیمی وارد گردید و در هلالی چهار ایوانی‌ها، گنبدهای بلند عصر اسلامی و سردرهای باشکوه به صورت پوشش دیده می‌شود.

    استادان گچ‌بر و هنرمندان چیره دست معمولاً برای برجای نهادن اندیشه خویش دربه کارگیری بهتر از گچ، معمولاً در درجه اول دو موضوع را مورد توجه و دقت نظر قرار می‌داده‌‌اند: (تصویر شماره 1)

    - ابتدا محل گچبری یا به عبارتی محلی که باید تزئینات و استوک های گچی در آن زده شود و دوم نحوه عرضه اثر گچبری و نمایش این هنر، تزئین این هنر، تزئین روی دیوار و ستونها در زمان ساسانیان تکامل یافته و در دوران اسلامی مورد تقلید واقع شد. هنرمندان در این دوران برای تنوع بخشیدن به تزئین آنها، فرمهای مختلف گچ‌بری را برروی ستون‌ها پیاده کرده و دربرخی موارد که قطر ستونها زیاد بوده و ظرافت درآن‌ها دیده نمی‌شود، با ایجاد نقوش عمودی و موازی، این نقیصه را برطرف و ضخامت را به نوعی ظرافت تبدیل می‌کرده‌اند و در همین راستا هنرمندان این فن تمایل داشته‌اند هم ردیف حجاری‌های عظیم هخامنشی از شاهکارهای عهد خود در آثار گچ‌بری، آثار ارزنده‌ای را آشکار سازند، تا آنجا که در کاخ تیسفون 8 نوع و در کیش 40 نوع مختلف موتیف و عنصر تزئینی ایجاد کردند که رونق هنرمندان و تنوع‌طلبی آنها را نشان میدهد. گذشته از کاربرد گچ و گچبری برروی بنا می‌توانیم این هنر را به صورت مجسمه برجسته و نیم برجسته و یا مجسمه‌های تزئینی بیاییم که در عصر ساسانی به نهایت درجه ظرافت و تکامل خویش رسید، بویژه در زمینه تقوش انسانی و یا صورت سازی و شمایل‌سازی منع و آثار گچبری به همان نقوش هندسی و گیاهی و یا ترکیب و تلفیق نقش ها با یکدیگر محدود گردید. (تصویر شماره 2)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    سیری در صنایع دستی ایران، جی‌گلاک و هیراموتوگلاک

    نقش و نگاره‌های ایرانی برای هنرمندان و صنعتگران، علی دولتشاهی، انتشارات سروش.

    تاریخ هنر ایران، ترجمه پرویز مرزبان

    گلستان هنر- قاضی میراحمدبن شرف‌الدین حسین.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن, مقاله در مورد تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن, تحقیق درباره تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن, مقاله درباره تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله گچبری و تاریخچه آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت