تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن

تعداد صفحات: 29 فرمت فایل: word کد فایل: 10796
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن

    جریان پرشتاب مدرنیته در قرن بیستن تمامی نهادهای دینی را دچار انفعال کرده بود. نهادها و متفکران دینی سعی داشتند تا آموزه‌های مذهبی شان را با اندیشه‌های همبسته با جهان مدرن سازگار سازند. در جهان اسلام کسانی چون محمد عبدو، رشیدرضا، سید جمال‌الدین، اقبال‌لاهوری، تمامی دینداران مشروطه خواه ایرانی، مهدی بازرگان و علی شریعتی تمام توان خود را برای سازگار کردن اسلام با مدرنیته به کار بردند. در جهان مسیحیت نیز طی این سالها تلاشهای مشابهی در جریان بود. کلیسا برای کاستن از نارضایتیهای پیروانش از کشیشان و مسیحیت تلاش کرد تا پیامش را با ارزشهای جامعه «مدرن» منطبق سازد. برای این کار وجوه مشترک آموزه‌های خود را با ارزشهای مدرن یافتند و تاکید به مراتب بیشتری بر آنها نهادند. دومین شورای جهانی واتیکان از جمله این اقدامات بود که به Aggiornament یا روزآمد کردن کلیسا انجامید.

    اما به قول کپل این روند از حدود سال 1975 جهتی دیگر پیدا کرد. جنبشهایی شکل گرفتند که هدفشان «انجیلی کردن دوباره اروپا» بود، نه روزآمد کردن کلیسا. و در جهان اسلام نیز «دیگر هدف نه مدرنیزه کردن اسلام بلکه اسلامی کردن مدرنیته بود». ظهور این جنبش ها که به ادعای کپل تقریباً‌ به طور همزمان در جهان اسلام، مسیحیت و یهود آغاز شد، بیشتر جامعه‌شناسان را به باز اندیشی در ایده دنیوی شدن واداشت. بازار نقد و انکار این ایده بالا گرفت، اما نکته جالب اینجا است که بسیاری از انتقاداتی که از آن پس طرح شدند تقریباً‌ همگی قبلاً طرح شده بودند، ولی گوش شنوا و چشم بینایی برای توجه به آنها وجود نداشت.

    الکسی دو توکویل در 1840 در اثر خود دموکراسی در آمریکا ضمن اشاره به مقبولیت گسترده ایده دنیوی شده در میان فیلسوفان قرن هیجدهم عنوان می‌کند که «متاسفانه واقعیات به هیچ‌وجه با این نظریه همخوانی ندارد». در امریکا که به نظر او یکی از آزادترین و روشن نگرترین ملتهای جهان بود، هیچ نشانه‌ای دال بر دنیوی شده به چشم نمی‌خورد و مردم با شور و شوق تمامی وظایف دینی خود را انجام می‌دادند. 150 سال از سخنان توکویل می‌گذرد و هنوز نظر او معتبر است. طی این مدت نه تنها دینداری در این کشور دچار نزول نشده بلکه عضویت در کلیسا بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است. همان‌گونه که مشاهده می‌شود سابقه مخالفت با ایده دنیوی شدن با سابقه پیدایش این ایده تقریباً‌ برابر است. در اینجا به طرح انتقادات وارد شده بر این ایده می‌پردازیم. اما نه مجال طرح تمامی انتقادات مطرح شده در این مختصر وجود دارد و نه تصمیم بر چنین کاری است. پس سعی می‌شود تا عمده‌ترین و مهمترین انتقادات مطرح شوند.

    تعارض علم و دین

    در تمامی نظریه‌های دنیوی شدن می‌توان این وجه مشترک را چه به صراحت و یا به نحو ضمنی یافت که از میان تمامی جوانب مدرنیته (شهر نشینی، صنعتی شدن، اقتصاد سرمایه داری و…) این علم است که مرگبارترین عوارض را برای دین به همراه دارد. همین رویکرد است که مدعی است اتخاذ رویکردی عقلانی و علمی نسبت به جهان، آن را افسون زدوده کرده است. والاس، ویلسون، دابلیر، آگوست کنت، وبر، برگر، استارک و بسیاری دیگر هر یک به زبانی همین نکته را طرح کرده‌اند.

    یکی از اهداف این مجموعه نشان دادن وجود نوعی پوزیتیویسم در اندیشه روشنگری و انتقال آن به جامعه شناسان بود. پوزیتیویسمی که علم تجربی را تنها راه معقول کسب معرفت می‌کرد. کسانی چون جانسون به حق به جامعه شناسان به سبب وجود چنین نگرشی در آراءشان اعتراض می‌کردند. عموم نظریه‌های جامعه‌شناسی دین عنوان می‌کردند که اگر چه سودمندیهای بسیار در دین به چشم می‌خورد اما باید پذیرفت این باورها چیزی جز خرافات باطل نیستند. در نتیجه تلاش می شد که هر چه سریعتر «خرد» بشر را از شر این مزاحم بدوی خلاص کنند. حتی پرچمدار جامعه شناسی «عاری از داروی ارزشی» ماکس وبر، نیز در معرض چنین اتهامی قرار دارد. توماس لوکمان مهمترین پیش‌فرض نظریه وبر درباره دین را غیر عقلانی بودن آن می‌داند. انتساب چنین اتهامی به وبر چندان هم تعجب آور نیست. پیش از این نشان داده شد که اگر چه وبر دین را طلایه‌دار فرایند عقلانی سازی می‌داند اما پس از این نشان داده شد که اگر چه وبر دین را طلایه‌دار فرایند عقلانی سازی می‌داند اما پس از شکل‌گیری دنیای مدرن دیگر جایی برای آن قایل نیست، برگر، استارک و بین بریج با وضوح بیشتری این نکته را طرح می‌کردند. برگر می‌گفت که یا دین خود را با بازار (یا به عبارت دیگر جهان‌بینی علمی که سریعاً‌ مورد پذیرش قرار گرفته است) سازگار می‌کند به آن که مجبور است تا آخرین فشنگ در سنگر سنت از مدعیات پیشین دفاع کند. استارک و بین بریج نیز به وضوح عنوان کردند که این علم است که حد و مرز مدعیات دینی را تعیین می‌کند.

    امروزه جامعه شناسان کمتر مرتکب چنین خطایی می‌شوند، که بخشی از آن مرهون تلاشهای پارسونز است . پارسونز به تعبیر جانسون برجسته‌ترین معمار تنش‌ زدایی جامعه‌شناسی و دین است. 

    برگر رندانه می‌گفت که متالهین و متکلمین نباید حرفهای جامعه‌شناسان را به دل بگیرند و گزاره‌های جامعه‌شناختی را جدی تلقی کنند. او اظهار داشت که جامعه شناسی بر اساس منطق خود چاره‌ای ندارد جز آن که دین را فرافکنی بشری بداند. اما چنین نگرشی این احتمال را نفی نمی‌کند که این فرافکنیها به چیزی غیر از خود انسان نیز اشاره نداشته باشد. پارسونز با تکیه بر اصل علم عاری از ارزش داوری این نکته را که امروزه مورد پذیرش عمومی قرار گرفته را مطرح کرد که گزاره‌های دینی نوعی گزاره های وجودی‌اند که «به جنبه هایی از واقعیت اشاره می‌کنند… که بیرون از دامنه پژوهشها و تحلیلهای علمی قرار دارند».

    رابطه علم (بویژه علم طبیعی) و دین موضوعی است که ادبیات مفصلی را به خود اختصاص داده است. سه رویکرد کلی نسبت به رابطه میان این دو وجود دارد که عبارتند از: تعارض کامل علم و دین، تمایز علم و دین و مکمل بودن این دو.

    تعارض علم و دین هنگامی منطقاً قابل تصور است که هدف، روش و موضوعات مورد بررسی در این دو حوزه دقیقاً‌ یکسان تلقی شوند. به عنوان مثال تعارضی که میان متکلمین و دانشمندان بر سر نظریه زیستی تکاملی به وجود آمد ناشی از همین تصور است. متکلمین سنتی که از ایده خلقت دفعی مورد حمایت کتاب مقدس پشتیبانی می‌کردند بر سر مساله‌ای وارد بحث با دانشمندان شده بودند که حوزه پژوهشی آنها به شمار می‌آ‎مد. این نگرش که موجب تشدید آتش اختلاف میان علم و دین بود همچنان باقی است و حتی برخی متکلمان کوشیده‌اند تا با استفاده از روشها و داده‌های علمی به جنگ این نظریه بروند و نشان‌دهند که بر اساس معیارهای علمی این نظریه کتاب مقدس است که تایید می‌شود و نه نظریه تکاملی.

    در مقابل عده‌ای که این تعارض را ناشی از سوء فهم ماهیت علم و دین می‌دانستند، ادعا کردند میان حوزه علم و دین تمایز کاملی وجود دارد و موضوع روش و هدف این دو حوزه با یکدیگر به کلی متفاوت‌اند. با این کار دیگر مجالی برای درگیر و اختلاف میان این دو وجود نمی داشت. کارل پارت (1886-1968) متاله پروتستان بر این باور بود که موضوع الهیات تجلی خداوند در مسیح است و موضوع علم، جهان طبیعت. روش این دو نیز از هم متمایز است: «خدای متعالی و رازآمیز را فقط از طریق تجلی‌اش بر ما می‌توان شناخت، اما قلمرو طبیعت را می‌توان به مدد عقل بشری شناخت… به علاوه غایت دین آن است که شخص را برای مواجهه با خداوند مهیا کند. اما معرفت علمی در پی آن است که الگوهای حاکم بر جهان تجربی را بشناسد». مکاتب نو- ارتدوکسی، اگزیستانسیالیسم، پوزیتیویسم و فلسفه زبان متعارف نیز از مدافعان این نوع نگرش هستند.

    اما فلسفه پویشی رای به مکمل بودن دین و علم داده است و بر وحدت ارگانیک آنها تاکید می‌کند. دونالد مک‌کی (1922- 1987) در مواجهه با دو دیدگاه پیشین پیشنهاد می‌کند که «ما علم و الهیات را مقولاتی بدانیم که می‌کوشند بر مبنای روشها و غایات متفاوت، برای موضوعات واحد انواع متفاوتی از تبیین را عرضه کنند. در اینجا مکمل بودن به این معنا است که تبیینهای علمی و کلامی که ناظر به واقعه واحداند هر دو می‌توانند در ساحت مربوط به خود صادق و کامل باشند». البته منظور از مکمل بودن این نیست که علم یا دین می‌توانند معایب و نقایص تبیینهای خود را با کمک گرفتن از دیگری بپوشانند.

    اگر چه رویکرد مک کی (یا مکمل بودن علم و دین) منطقی‌تر از سایر رویکردهای موجود برای توضیح رابطه علم و دین است، اما باید توجه داشت که بر این اساس باز هم امکان به وجود آمدن تعارض میان علم و دین وجود خواهد داشت. این در حالی است که اگر علوم اجتماعی و انسانی را وارد بحث کنیم امکان تعارض به شدت افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال ابتدایی‌ترین پیش‌فرضهای علم و دین با یکدیگر تعارض دارند و پذیرش یکی مستلزم نفی دیگری است یا دست کم پیدا کردن راه حلی میانه بسیار دشوار خواند بود. در اینجا می‌توان از اصل علیت و موجبیت که در علم به سادگی مفروض گرفته می‌شود یاد کرد، در حالی که در دین فرض بر اختیار و آزادی عمل فرد است چون در غیر این صورت اساساً عمل اخلاقی مستوجب مدح یا ذم‌ امکان‌ناپذیر می‌گردد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن, مقاله در مورد تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن, تحقیق درباره تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن, مقاله درباره تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقد ایده دنیوی شدن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت