تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی

تعداد صفحات: 28 فرمت فایل: word کد فایل: 11004
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی

    مقدمه

    این موضوع که دانش آموزان چگونه یکدیگر را درک کرده و چگونه با هم ارتباط برقرار می کنند جنبه ای فراموش شده از آموزش است . بیشتر زمان آموزش ، صرف ایجاد ارتباط مناسب بین دانش آموزان و مواد آموزشی می شود  و مقدار نیز صرف چگونگی تعامل با دانش آموزان می گردد . اما چگونگی ارتباط دانش آموزان با یکدیگر، نادیده گرفته شده است . سه راه اصلی که دانش آموزان هنگام یادگیری می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند عبارت است از :

    با هم رقابت داشته باشند  تا بهترین فرد مشخص شود ( موقعیت رقابتی )

    به طور انفرادی به سمت  هدفشان پیش روند بدون اینکه توجهی به دیگران داشته باشند ( موقعیت انفرادی )

    به طور مشارکتی عمل کرده و همان علاقه ای را که یادگیری نیز داشته باشند

    ( موقعیت مشارکتی )

    موقعیت رقابتی به عنوان وابستگی متقابل مخرب مطرح است که در آن یک شخص برنده و دیگران بازنده می باشند. در موقعیت یادگیری انفرادی ، دانش آموزان مستقل از  یکدیگر و برای رسیدن به ملاک های از پیش تعیین شده توسط معلم، تلاش می کنند . موفقیت آنها بستگی به دستیابی به ملاک ها داشته و عملکرد سایرین در نمره ی آنها موثر نیست .

    موقعیت یادگیری مشارکتی ، به عنوان نوعی وابستگی متقابل سازنده مطرح است به این معنی که دانش آموزان در گروه های کوچک با هم مشارکت و در یادگیری مطالب به یکدیگر کمک می کنند به طوری که هر یک از آنها در آینده بتوانند به صورت

    انفرادی از عهده انجام آن برآیند آنها موفقیت  یکدیگر را تحسین  کرده و همدیگر را در انجام تکالیف  تشویق می کنند و یاد می گیرند که بدون توجه به نژاد ، طبقه ی اجتماعی ، هوش، و یا توانایی متفاوتشان با یکدیگر کار کنند.

    باید توجه داشت که این سه الگوی تعامل اثرات یکسانی بر یادگیری مهارت ها و مفاهیم در دانش آموزان  ندارند ، مهم این است که دانش آموزان یاد بگیرند که به شیوه ای موثر در هر کدام از این موقعیت ها با سایر دانش آموزان تعامل کرده و قادرباشند بهترین شیوه را انتخاب کنند. در این مقاله به بررسی یادگیری مشارکتی به عنوان یکی از بهترین راه های تعامل بین دانش آموزان و همچنین به عنوان یک روش آموزشی موثر در کلاس درس می پردازیم.

     

     

     

    ارکان اصلی  یادگیری مشارکتی

    تعریفی که جانسون از یادگیری مشارکتی ارائه می دهد به این صورت است: "کسب اهداف گروهی که در صورت کار انفرادی یا در صورت رقابتی ، نمی توان به آنها دست یافت"

    جانسون بر این اساس 5 رکن اصلی را برای یادگیری مشارکتی ذکر می کند. باید توجه داشت که این ارکان برای هر نوع رابطه ی مشارکتی موثر- نه تنها در زمینه ی آموزش بلکه در خانواده ، گروه های کاری بزرگ سالان و ... لازم و ضروری است.

    وابستگی متقابل سازنده

    اولین و مهمترین عنصر در یک کلاس درس مشارکتی این است که دانش آموزان باور داشته باشند که متقابلاً به یکدیگر وابسته اند، به این صورت که یا همه با هم شنا می کنند و یا با هم غرق می شوند در یک موقعیت یادگیری مشارکتی هر دانش آموز مسئول است که

     1- موارد درسی معین شده را فرا گیرد

    2- مطمئن شود سایر اعضای گروه نیز موارد درسی را فراگرفته اند.

    2- تعامل تشویق کننده ی رو در رو

    به این معنی که اعضای گروه یکدیگر را در رسیدن به اهداف تشویق و ترغیب کنند ، یادگیری یکدیگر را تهسیل نمایند،به طور موثری به یکدیگر کمک کنند،بازخوردهای سازنده به هم بدهند ، نیازهای یکدیگر را برطرف کرده و در استدلالات و نتیجه گیری ها بحث نمایند.

    3 – مسئولیت فردی

    سومین عنصر یادگیری مشارکتی آن است که هر یک از اعضا مسئولیت خاصی دارد و هیچ کس نمی تواند بدون این که در فعالیت گروه نقشی داشته باشد،از نتایج کار بقیه ی افراد بهره مند شوند در واقع هدف اصلی مسئولیت فردی آن است که افراد بتوانند تکلیفی را که امروز به طور مشارکتی انجام شده ، در آینده به تنهایی انجام دهند .

    راه های ایجاد مسئولیت فردی

    کوچک نگهداشتن اندازه ی گروه

    - ارائه ی آزمون جداگانه به هر یک از اعضای گروه

    - انتخاب یکی از اعضای گروه به طور تصادفی برای شرح فعایت انجام شده در گروه به صورت شفاهی.

    - مشاهده و یادداشت برداری از فعالیت هر یک از اعضای گروه .

    - درخواست از اعضای گروه برای توضیح دادن مطالب آموخته شده به سایر دانش آموزان کلاس.

     

     

    4- مهارت های گروهی و بین فردی

    چهارمین عنصر یادگیری مشارکتی، استفاده از مهارت های گروهی و بین فردی است. باید به دانش آموزان مهارت های اجتماعی مورد نیاز برای مشارکت گروهی موثر آموزش داده شود. مثلاً  دانش آموزان باید یاد بگیرند که :

      1- به یکدیگر اعتماد کنند 

     2- افکار و احساسات خود را با دقت و بدون ابهام بیان نمایند 

     3- یکدیگر را بپذیرند و از هم حمایت کنند 

    4- اختلافاتشان را به طور سازنده ای حل نمایند .

    5- پردازش گروهی

     

    پردازش گروهی به معنای آگاهی از موارد زیر است : عملکرد گروه چگونه است؟ یادگیری چگونه انجام می شود. فعالیت کدام عضو مفید تر است و کدام یک از فعالیت ها باید ادامه یابد یا تغییر کند؟ چنین پردازشی باعث می شود "
    1- گروه بتواند روابط کاری مناسب را حفظ کند  

     2- یادگیری مهارت های مشارکتی تسهیل شود  

    3- اعضای گروه بر اساس کارشان باز خورد دریافت کنند 

      4- گروه علاوه بر تفکر شناختی به تفکر فراشناختی نیز دست یابد.

     

    پیشینه ی نظری

    یادگیری مشارکتی که اولین بار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت به فلسفه ی جان دیوی در مورد ماهیت اجتماعی یادگیری مربوط است

    - ریشه اصلی در دیدگاه ساختارگراها و این که دانش باید توسط خود افراد ساخته شده و به موقعیت جدید یادگیری گسترش یابد، دیده می شود .

    بر اساس نظر ویگوتسکی می توان استدلال کردک که دانش آموزانی که به تنهایی از عهده ی انجام کاری بر نمی آیند ، هنگامی که از کمک معلم و دوستان بهره مند می گردند چگونگی انجام آن کار را یاد می گیرند .

    - از لحاظ نظریه ی شناختی – اجتماعی باندورا، وقتی شرایطی فراهم می آید که دانش آمموزان صحیح انجام دادن کاری را توسط دوستانشان مشاهده می کنند و خود نیز انجام آن کار  را می آموزند  و زمانی که موفقیت خود یا دوستانشان تقویت می شود اشتیاق بیشتری برای انجام آن کار پیدا می کنند .

    اجرای یادگیری مشارکتی در کلاس درس

    برای اجرای این روش در کلاس، معلم باید فعالیت هایی را طرح ریزی کند که برخی مربوط به قبل از اجراء ، برخی مربوط به زمان اجرا و برخی دیگر مربوط به پس از اجرای برنامه ی مشارکتی است . این فعالیتها در زیر به ترتیب توضیح داده می شود .

    الف ) فعالیت های  معلم قبل از اجرای کلاس مشارکتی

    1- هدف های آموزشی یادگیری مشارکتی را مشخص کند

    معلم باید توضیح دهد که چرا از این روش استفاده کرده است، چه منافعی برای دانش آموزان دارد و پیامدهای آن چیست ؟

    نقش افرار گروه را معینن نماید

    در مورد این که معلم خودش باید نقش ها را تعیین کند یا این که نقش ها توسط دانش آموزان تعیین شود اختلاف نظر وجود دارد . مهم آن است که هم اعضای گروه نقش هایی مجزا داشته باشند و هم دانش آموزان نقش یکسانی در تمام کلاس ها ی درس برعهده نگیرند.

    اندازه ی گروه ها را تعیین کرده و دانش آموزان را در آنها قرار دهد اندازه ی گروه بین 2 تا 4 نفر می باشد. گروه ها می توانند همگن یا نا همگی باشند وقتی اعضای گروه مشخص شد ، بهتر است تا مدتی در آن تغییری ایجاد نگردد چون انسجام مجدد گروه زمان بر خواهد بود.

    کلاس درس را مرتب کند

    فضای کلاس باید طوری مرتب شود که معلم و دانش آموزان به راحتی بتوانند حرکت کنند. لازم است صندلی های اعضای گروه رو به روی هم قرار گیرد به طوری که امکان تعامل رو در رو وجود داشته باشد

    تکالیف درسی را مشخص کند

    معلم باید تکالیف را با روش آموزشی که به کار می گیرد متناسب نماید. تکالیف گروه یادگیری مشارکتی باید جالب ، چالش انگیز و بر انگیزاننده باشد.

    6- ملاک های موفقیت را توضیح دهد

    معلم باید مهارت های گروهی و ملاک های ارزیابی تکالیف را بیان کند. بهتر است این کار با همکاری دانش آموزان انجام شود.

    - مواد درسی آموزشی را به گونه ای طراحی کند که وابستگی متقابل ایجاد شود مواد درسی برای گروه مشارکتی باید به گونه ای باشد که همه افراد  گروه بتواند در موقعیت گروه سهیم باشند.اگر هر یک از اعضا سهم خاصی در تکلیف نداشته باشد سازمان و انسجام گروه به خطر می افتد .

    8 - رفتارهای مطلوب در کار گروهی را مشخص کند

    یک بخش ضروری در موفقیت یادگیری مشارکتی آن است که به دانش آموزان یاد داده شود که چگونه  در یک گروه با هم مشارکت کنند. برای این منظور معلم می تواند جلساتی را به آموزش این رفتارهای مطلوب، از جمله احترام گذاشتن  به نظر دیگران، اجازه گرفتن برای صحبت کردن و ... اختصاص دهد .

    ب ) فعالیت های معلم به هنگام اجرای کلاس مشارتی

    در این مرحله معلم باید :

    1- رفتار گروه ها را مشاهده کند

    در طی اجرای کلاسی معلم باید در کلاس قدم زده و هر گروه را مشاهده کند .

    2- به نیازهای آنها پاسخ داده و به آنها کمک کند

    در حالی که معلم کار گروهها را مشاهده می کند هر زمان که گروه ها نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشند معلم می تواند پاسخگوی آنها باشد.

    3 - در صورت نیاز مداخله کند

    هنگامی که معلم در کلاس قدم می زند ممکن است متوجه اختلافات و یا تعارض هایی در گروه شود، در این مرحله باید مداخله کرده و هر چه سریع تر تعارض را بر طرف کند و از بروز مجدد آن پیشگیری نماید .

    4- گروه ها را تحسین کند

    5- معلم  باید وقتی دانش آموزان کار را به درستی انجام می دهند به آنها بازخورد داده و آنان را تشویق کند.

    ج ) فعالیت های معلم پس از اجرای کلاس مشارکتی

    1- خلاصه ای از مطلب درس بیان کند

    پس از اینکه کار گروه تمام شد، معلم باید نکات اصلی و مهم درس را به طور خلاصه برای همه ی گروه ها بیان کند و او همچنین می تواند از هر یک از گروه ها بخواهد که این کار را انجام دهند .

    2- یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کند

    معلم باید بر اساس ملاک هایی که در مرحله ی پیش از اجرا  تدارک دیده بود، یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کنند همچنین مهم است که به دانش آموزان بازخورد فوری از عملکردشان داده شود. چون در غیر این صورت مهارت های یادگیری مشارکتی در آنها پیشرفت نخواهد کرد.

    3- از آنچه در جلسه ی یادگیری مشارکتی اتفاق افتاده یادداشت برداری کند معلم باید در مورد این که در این جلسه چه کارهایی انجام شده و به چه علت بوده است یادداشت برداری کند،این یادداشتها می تواند در اختیار دانش آموزان نیز قرار گیرد. معلم باید از این یادداشت ها در بهبود جلسات آتی یادگیری مشارکتی استفاده نماید .

    نکات مفید برای معلمان کم تجربه در یادگیری مشارکتی

    - جلسات نخستین یادگیری مشارکتی را با یک سخنرانی کوتاه شروع کنید و پس از آن ، از گروه ها بخواهید که مشغول انجام کار شوند .

    -  هنگامی که برای اولین بار از یادگیری مشارکتی استفاده می کنید بهتر است گروه ها دو نفره باشند .

    - مسئلیت اعضای گروه را روی برگه هایی نوشته و آنها را در اختیار دانش آموزان قرار دهید .

     

     

    1- فواید کاربرد روش یادگیری مشارکتی

    پانیتز در سال 1996 حدود پنجاه مزیت برای به کار بردن یادگیری مشارکتی عنوان می کند و آنها را در چهار مقوله ی کلی قرار می دهد که عبارتند از

    2- فواید اجتماعی

    یادگیری مشارکتی باعث می شود تعاملات اجتماعی ارتقاد یابد. وقتی اعضای گروه نتایج  و دلایل خود را توضیح می دهند ، مهارت های ارتباط کلامی رشد می یابد . یادگیری مشارکتی، رفتارهای اجتماعی مناسب را ، که در شرایط مختلف ضروری هستند، الگو قرار داده و دانش آموزان از مهارت اجتماعی مورد نیاز در جامعه و محیط های کاری برخوردار می شوند این روش موجب پذیرش تفاوت های فردی و همچنین در ک دیدگاه دیگران می شود .

    3- فواید روان شناختی

    نقش فعال دانش آموزان در امر یادگیری باعث می شود احساس رضایت  بیشتری از تجربه ی آموزش داشته و نگرش مثبت تری به یادگیری در آنها ایجاد گردد . در یادگیری مشارکتی فرصت بحث در مورد عقاید و ایده ها و همچنین دریافت بازخوردهای سازنده وجود دارد که می تواند در شکل گیری و تقویت عزت نفس موثر باشد . همچنین یادگیری مشارکتی محیطی امن برای دانش آموزان ایجاد می کند، زیرا خطاهای فرد قبل از این که در کلاس عنوان شود ، توسط همکلاسی های وی  و در داخل گروه تصحیح می شود. یادگیری مشارکتی باعث ایجاد انگیزه درونی در دانش آموز می گردد .

    4 – فواید تحصیلی

    در یادگیری مشارکتی، دانش آموزان هم از طرف معلم و هم از طرف اعضای گروه تقویت دریافت می کنند که این باعث رشد خودکار آمدی بالاتری در آنها  شده و به تبع آن نمرات ؛آنها افزایش خواهد یافت . بر  طبق تحقیقات انجام شده یاد آوری اطلاعاتی که از طربق مشارکتی آموزش داده شده بیشتر از سایر روش ها می باشد .

    همان گونه که ویسگوتسکی بیان می کند.

    وقتی دانش آموزان عقاید و ایده های خود را به صورت کلامی مطرح می کنند، باعث واضح تر شدن مفاهیم برای خودشان شده و مطالب کاملاً در حافظه ی آنان جای می گیرد. یلذگیری مشارتی در دانش آموزان ایجاد خود تنظیمی می کند که بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر مثبت خواهد داشت .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی

    فهرست:

    مقدمه

    1

    ارکان اصلی یادگیری

    2

    وابستگی متقابل سازنده

    3

    تعامل تشویق کننده ی رو در رو

    3

    مسئولیت فردی

    4

    راه های ایجاد مسئولیت فردی

    4

    مهارت های گروهی و بین فردی

    5

    پردازش گروهی

    5

    پیشینه ی نظری

    6

    اجرای یادگیری مشارکتی در کلاس درس

    6

    نکات مفید برای معلمان کم تجربه در یادگیری مشارکتی

    10

    فواید کاربرد روش یادگیری مشارکتی

    11

    فواید اجتماعی

    11

    فواید روان شناختی

    11

    فواید تحصیلی

    12

    فواید ارزیابی

    12

    هفت قاعده کلی و بنیانی در مورد تدریس و یادگیری

    14

    تشویق تعامل میان معلم و دانش آموزان

    15

    گسترش همکاری بین دانش آموزان

    15

    تشویق و توسعه یادگیری فعال

    16

    ایجاد بازخورد سریع

    16

    تأکید بر استفاده درست از زمان

    17

    افزایش سطح انتظارات از دانش آموزان

    17

    پذیرش استعدادهای گوناگون و روش های یادگیری

    18

    درگیر شدن فراگیرندگان در جریان درس   

    19

    آموزش شاگرد محوری

    22

    یادگیری مشارکتی و گروهی

    23

    یادگیری فردی

    28

    مطالعه مشارکتی

    29

    کتابخانه‌های کلاسی، بستر چالش ذهنی دانش‌آموزان

    29

    کسب آمادگی و تقویت توانایی های معلم

    33

    یادگیری معلم را بر یادگیری محصل مقدم بشماریم.

    35

    معلم واقعی

    35

    سخن پایانی

    36

    منابع

    37

     

    منبع:

    برگرفته از « یادگیری از طریق همیاری»

    انتشارات : مؤسسه منظومه ی خرد ( آموزش ، مشاوره ، تحقیق)

    « گروه آموزشی دوره ی پیش از دبستان استان اصفهان»

    4.     http://yasinznu.blogfa.com

    5.     http://www.kkhec.ac.ir

    6.      http://edc.recent.ir

تحقیق در مورد تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی, مقاله در مورد تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی, تحقیق درباره تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی, مقاله درباره تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله یادگیری مشارکتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت