چکیده:
فاطمه ی زهرا فزند خاتم الانبیا محمد (ص) وخدیجه کبری است وبه گفته بعضی محققان شیعه بعد ازبعثت قدم به دنیا نهاده اند اوتنها کودک خانواده بوده ودر خانه ی خود پیامبر وتوسط محمد(ص)وخدیجه تربیت یافته است درسن نه سالگی با علی (ع)ازدواج می کنند وصاحب چهار فرزند می شوند در زند گی ناملایمات بسیاری می بینندو سرانجام به دلیل یورش عده ای به خا نه شان زخمی شده وپس از تحمل درد بسیارشهید می شوند
واژگان کلیدی :فاطمه ی زهرا (س) ،بانوی دو جهان ،بانوی بانوان
مقدمه:
از کرانه های دور تاریخ انسان تا جهان معاصر،هرگز نمیتوان جامعه وتمدنی راجدا وبریده از سیمای تاریخ ساز زن،مورد مطالعه قراردادوهرگز نشاید نقش سازنده وآفریننده ی این موجود
شگرف وناشناخته ی دستگاه آفرینش را نادیده انگاشت ویادرارزیابی ومعادله ،سهم ونقش
تاریخ ساز اوراکمتراز مرد نگریست؛چراکه اگر منصفانه وبه دوراز بافته های ذهنی ناصواب
وخرافی وافراط وتفریط های ویرانگر بیندیشیم وبنگریم،به این حقیقت می رسیم که کران تا کران تاریخ ،نشانگر رویدادهای شورانگیز،رخدادهای شعور آفرین ،حوادث مطلوب ونامطلوب،
اوج ها،صعودهاوسقوط ها وفرازهاونشیب های تماشاییو درس آموزو عبرت انگیزوغرور آفرین ویا تٲسف انگیز واندوهباری است،که همه وهمه ساخته وپرداخته ی انسان هایی از جنس زنان ومردان است، واینان هستند که دست در دست هم با اندیشه وخلاقیت وابتکار وتوانمندی،واژه واژه ،سطر سطر،صفحه صفحه وبخش بخش این کتاب قطور را پدید آورده اند.
از این میان نقش کارساز وتحول آفرین و اوج بخش زن در نهضت های توحیدی و بعثت های آسمانی ،نقشی والاتر وسازنده تر است ؛چرا که زن در تاریخ این نهضت ها همواره دوشادوش مرد در جهت برانداختن موانع رشد وتعالی،تاریکی وظلمت،جهل واسارت،نگون سازی وخود کامگی،فقر وبهالت ،پرستش های ذلّت باروخرافات واوهام به جهادی پی گیر،همه جانبه وخستگی ناپذیر برخاسته وازمیدان خودسازی گرفته تاساختن نسل شایسته وبایسته وپدیدآوردن جامعه وتمدّن مطلوب وشرایط واوضاع محبوب ودنیای زیبا ودوست داشتنی ولبریز از امکانات رشد وشکوفایی وبه منظور رسیدن به آرمان های والا وهدف های انسانی ومترقی، همواره همشأن وهمتای مرد ودر کنار او ،وگاه دراین راه از مرد هم پیشتر وچابک تر گام سپرده است.
قرآن نشانگراین حقیقت افتخار آمیز وغرور آفرین است که هرکجا پیام آور گران قدری بابعثت اوج دهنده اش برای بر انداختن ستم وبیداد وخودسری وخود کامگی به پا خواسته است تا زنجیرهارااز افکارومغزها برگیردوفطرت واندیشه ها را آزاد وشکوفا سازدوبشررااز بیدادِنوع ونفس سرکش آزادکند،وبه او امکان دهد،تا بیاندیشد وبشناسد ومقایسه کند و بهترین ها رابرگزیند در کنارش بانویی فداکار وشجاع واز خود گذشته وهوشمندوکارآمد بوده است که شانه به شانه ی او،بارسنگین مشکلات را به دوش کشیده واورادر راه سرافرازی،آزادگی و،رهایی ونجات انسان ،باهمه ی وجود یاری رسانده وموفقیت او راچندین وچندین برابر ساخته گاه تضمین وﭠﺄمین کرده است.درحلقه های زرّین بعثت ها،«هاجر»و«ساره»،آن دوبانوی روشنفکروفداکاررادرکنار« ابراهیم» ،مادر هوشمند و خواهر پروا پیشه وهمسر بادرایت «موسی»و«آسیه»،ملکه ی خدا جو وآزادی خواه ونو اندیشه مصر ،«مریم»،آن سمبل پاکی وآزادمنشی ،
و«خدیجه» خردمندترین و فداکارترین وروشن اندیش ترین بانوی جهان را نظاره می کنیم .
امّا از این میان بانوی بانوان و برترین وبرجسته ترین الگوی زن ،فاطمه (س) دخت گرانمایه ی پیامبر است که درمیان تمامی زنان برجسته ونامدار وپرشکوه تاریخ بشر،در همه ی ابعاد فردی ، اجتماعی،فرهنگی،فکری،عبادی،اخلاقی،انسانی،خانوادگی، معنوی و دیگر میدان ها،به راستی تک،بی نظیر وبی همانند است"امّافاطمه اقیانوس بی کرانه ی دانش بینش به گستره ی تاریخ فرهنگ ها وبعثت ها موج می زندو درسراسرسازمان وجودش،روح یقین وجان ایمان جاری است "امّادر جامعه ی ما زن به سرعت عوض میشودر؛جبر زمان و دست دستگاه هردو اورا از آنچه هست دور می سازد و همه ی خصوصیات وارزشهای قدیمش را از او می گیرند تاازاو موجودی بسازند که میخواهندومی سازد ومیبینیم که ساخته اند" امّافاطمه اقیانوس بی کرانه ی دانش بینش به گستره ی تاریخ فرهنگ ها وبعثت ها موج می زند و در سراسر سازمان وجودش ،روح یقین وجان ایمان جاری است. واینک این برگه سبز را باقلبی آکنده ازمهر وارادت ،به پیشگاه ریحانه ی پیامبر ،مام فضیلت ها وامام مهدی(ع) اصلاحگر زمین وزمان تقدیم میدارم.
«بسم الله الرحمن الرحیم »
*شاهکاربدیع آفرینش ونشان قدرت خدا
(( فاطمه کیست ؟
فاطمه شخصیت فرزانه ووالایی است که نشان وویژگی زن بودن رابه همراه دارد,تاهم نشان قدرت بی همانندخداو توانایی شگرف اودرکران تا کران هستی باشد وهم شاهکار بدیع آفرینش را برتارک تاریخ بشرچراکه خدای توانا بنده ی برگزیده اش محمد(ص)را آفریدتا نشان اقتدار وتوان بی هماننداو درمیان پیامبران باشدوآن گاه دخت فرزانه وپاره ی تن او,فاطمه (س)را ازاوپدید آورد تا نشان اقتدارش در آفرینش انسانی بی نظیر از جنس زن؛انسان والا یی که عصاره ای ازفضیلت ها مجموغه ایاز موهبت هاوفرهنگی ازارزش ها را تجسم بخشد.
وراستی راکه خدای توانا کامل ترین بهره ازشکوه وبزرگی وبزرگمنشی را به او ارزانی داشت؛به گونه ای که ازآغازتا فرجام آفرینش برای هیچ بانویی اوج گرفتن به بلندای این قله ی شکوه وپر کشیدن به این مقام والا امکان پذیرنیست؛چراکه اودرحقیقت ازآن گروه ازبندگان برگزیده ودوستان پاک ومحبوب خداست که پیش از آن که زمینیان آنان رابشناسد,آسمانیان به شکوه ومقام ولایشان ,زبان به اعتراف گشوده وآیات روشنی از قران در مورد منزلت شکوهبار آنان در بارگاه خدافرود آمده است؛ آیاتی که ازهنگامه ی فرود بر قلب شفاف محمد(ص)تا به امروز وتا هنگامه ی رستاخیز,هماره در بامدادان و شامگاهان وشب وروز تلاوت می گردد.
اوشخصیت شکوهباری است که انسان به هر اندازه بیشتر وافزون تر به سوی کمال ومعنویت اوج گیرد وحقایق جهان هستی را بهتردر یابدواز راز ورمز آفرینش و صعودها وسقوط ها آگاهی افزون تر کسب کند,شکوه وشخصیت این برترین بانو برای او به صورت گسترده تری از افق آشکار می گرددو امتیازات وویژگی هایش به صورت درخشنده تری جلوه گر می شود؛چراکه فاطمه (ع)همان بانوی گرانمایه ایاست که خدا او رامی ستاید,وبه خشنودی او خشنود ,وبا خشم او خشمگین می شود ؛ « إنًًًًًًًٌٌٌٌٌٌٌٌََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََ اللهَ یَغضِبُُُ لِغًََََََََََََََََََََضَبٍِِِِِِِِِکِ وَیَرضی لِرِضاکِ».
پیامبراو را به شکوه وبزرگی مقام ومنزلت یاد می کند؛ «فاطِمَه بَضعَه مِنٌی،مَن آذاها فًًقًد آذانی وَمَن آذانی فًقًد آذی الله».وامیر عدالت به دیده ی احترام وبزرگی به او می نگرد واز او سخت تجلیل می نماید،وهمین گونه همه ی امامان،ازحضرت مجتبی گرفته تا آخرین آنان ،امام مهدی (ع)،همگی به صورت وصف ناپذیری به او احترام می کنند وبه این مام فضیلت ها ووالایی ها به دیده ی تکریم می نگرند .))(1)
1.فاطمه ی زهراازولادت تا شهادت نوشته ی آیت الله فقیدسیدمحمدکاظم قزوینی «ترجمه ی:علی کرمی»
*فاطمه ی زهرا(س)قبل ازتولّد: ((یکی از اموری که جهان علم وتمام ادیان ومکاتیب آن را به طور یقین پذیرفته اند این است که تمام خصوصیّات پدرومادربه فرزندمنتقل می شود واین خصوصیّات وفضاﺌل از زمانی که نطفه در رحم مستقر می شودو در دوران زندگی رحمی تأثیرخودرا در اندام های بدن طفل وپیکره وجودی اوظاهرمی کند.
وبعد از تولّدووقتی که بچه قدم به دنیامی گذارد بروزوظهور آن عوامل خصوصیّات به عینه
مشاهده می شودوعلاوه برآن ﻤﺴﺌﻠﮫ ی شیروشیر خوارگی حالات مادر به هنگام شیر دادن ،همه از مساﺌﻠﻯ است که متخصّصان فن در زمینه ی قانون وراثت ،سخن سرایی ها کرده ومطالب زیادی بیان نموده اند وتأثیرات قطعی ژن ها وشیر را به روی فرزند کاﻤﻶوﯿﻘﯿﻨﺂ
به اثبات رسانده اند.
باتوجه وملاحظه این قوانین وقاعده های مسلّم وقطعی وبدیهی که ثابت شده است ،شخصیّت وعظمت بانوی دو جهان فاطمه ی زهرا(س)صورت گرفته وجود پیداکرده است .وبا عنایت به آنچه گفته شد،بایدعوامل دیگری راکه در شخصیّت فاطمه ی زهرا (س)نقش اساسی داشته درنظر گرفت .عوامل زیادی در وجود بانوی دوجهان مؤثربود،ازجمله ی آنهاپدرحضرت فاطمه زهرا(س)رسول خداست ،که سرور مخلوقات عالم وسیّدوآقای انبیای رُسَُل می باشد.
اوهمان کسی است که خداوند همه ی موجودات عالم وجهان هستی را به طفیل وجود نازنین او خلق فرموده ولباس هستی پوشانده است.
اوهمان کسی است که دراین جهان اگرصاحب فضیلت وشرافتی باشد آن فضیلت وکمال وشرافت دروجود او به صورت کامل واکمل وتمام موجود است.
ﺖُﻨﺑﯾﺂواﻻدم بَین الطّین والماء» ۞ آری ایناوهمان کسی است که به فرموده ی خود«کُﻨ شخصیّت بافضیلت وکمال واین انسان کامل وعقل کل ووکسی که محو وفانی در قدس ربّ بود.امّاعامل دیگری که در به وجود آمدن فاطمه ی اطهرنقش مهمی داشت؛مادرآن حضرت،خدیجه ی کبری بانویی سپیدچهره ،باقامتی بلند،رویی زیبا ،ازخانواده ای نجیب وشریف،باشخصیّتواندیشمند،باخردودارای هوش وذکاوت وبصیرت بینایی بالا،باعزت واعتماد به نفس وافربود.خدیجه همان بانوی باعظمت وبافضیلت وبا مدیریت بس بالایی است که امور تجارت رابا آن هوش وذکاوت خدادی خود انجام می داد.خدیجه باآن همه فضاﺌﻞ،وقتی که افتخارهمسری پیامبررحمت رابه دست آورد،تمام ثروت ومال التجاره ای را که به تعبیر بعضی روایات هشتاد هزار شتر زیر بار تجارتس را ،همه به پیامبر اسلام(ص)بخشید.
همه ی مورّخین گفته اند وگواه هستند که اسلام عزیزاززمانی که طلوع کردودرحال پاگرفتن وقدرت یافتن بود کمک های مالی خدیجه در پیشرفت اسلام بسیارمؤثربود.این اموال برای تألیفقلوب وبر طرف کردن نیازهای محرومین که تازه قلب شان به نور اسلام وبیانات پیامبررحمت روشن شده بود،نقش عمده داشت ودین مقدس نوپای اسلام راتقویت بخشید وتاآن جا مفید ومؤثرواقع شد که پیامبراسلام(ص)فرمود:«هیچ مالی مانند اموال خدیجه برای من پر منفعت نبود.»پیامبراسلام (ص)بواسطه ی همین اموال توانست رنجدیدگان ودرماندگان راکه سالها در رنج ومشقت زندگی می کردندواز عقیده هایخرافی وبت پرستی به تنگ آمده بودند وتازه قلب شان به نورکلمه ی« لا اله الا اللّه ومحمد رسول اللّه»روشن ومنوّرشده بود دستگیری نموده وزندگی آنهارا اداره نماید،تا آنجا این ثروت اثرخودرا گذاشت که پیامبر رحمت فرمود :«دین اسلام فقط به وسیله ی دو عامل بر پای ایستاد وقوام یافت :شمشیر علی ومال خدیجه»1
۞«پیش ازاین که آدم ازآب و گل آبآفریده شود من بودم »
1. «اقامَ ولا قام استَقامَ الّدینُ إلّابِسیف علیّ ومال خدیجه» 2.ازکتاب فاطمه ی زهرا از کلام اهل سنّت ،تألیف :سیّد مهدی هاشمی