تبلیغات و زندگی روزمره
امروزه تبلیغات در زندگی روزمره ما نقش مهمی را ایفا می کند .اگر در خیابان یا در مکان های مختلف به دور و بر خود توجه کنیم تبلیغات فراوانی می بینیم که هر کدام به جنبه ای از زندگی مربوط می شوند .تبلیغات از نیاز های اساسی مانند خوراک ، پوشاک ، مسکن و وسایل جانبی مورد نیاز در زندگی تا وسا یل آموزشی و سر گرمی را در بر می گیرد .
تبلیغات در زندگی ما نقش مهمی را ایفا می کند وبیشتر از طریق نا خود آگاه بر انتخاب ها و نحوه زندگی وروش ها یی که ما برای رفع نیاز به کار می بریم تاثیر می گذارد .سر مایه داری در راستای فروش محصولات ، ایجاد بازار مصرف در داخل یا سطح بین الملل صورت می گیرد.
تبلیغات در روزنامه همشهری
حجم کل مطا لب روزنامه همشهری 46464 سانتی متر مربع است که 6088 سانتی متر آن را به تبلیغات اختصاص داده اند .
برخی صفحات دارای تبلیغ نیست و برخی دیگر ، به ویژه صفحات میانه ، دارای حجم بالایی از تبلیغ گاه تا نصف صفحه و یا در مواردی تا کل صفحه ، تبلیغاتی که به صنعت ماشین سازی می پر دازد ، می با شند .
با توجه به روزنامه هایی که در بازه زمانی ذکر شده بررسی شد نظم خاصی در ارائه تبلیغات وجود داشت .محتوای تبلیغات ،حجم آنها و جایگاهشان تقریبا در تمام شماره ها همانند بوده است .
صفحه اول حدودا 300 سانتی متر مربع را به تبلیغ اختصاص داده است . البته در برخی روزها صفحه اول از تبلیغ کمتری استفاده کرده که دلیل اصلی این کار را حجم بالای اخبار آن روز می توان دانست.
(نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)
معمولا آگهی و تبلیغات صفحه اول مربوط به خرید و فروش مسکن ، مناقصه و تبلیغ برای روزنامه همشهری و ضمیمه های آن (همشهری محله ،همشهری جوان) بود. در صفحات دوم و سوم آگهی مناقصه و استخدام بیشتر به چشم می خورد .صفحه 9 مربوط به آگهی های موسسات آموزشی است .صفحه ده اختصاص به تبلیغات آژانس ها و تورهای مسافرتی دارد و گاه چند تبلیغ راجع به فروش ملک نیز در آن دیده می شود .صفحات 12 و 13 عموما تبلیغ ندارد و در صورت داشتن تبلیغ ، تک تبلیغی است که بیشتر به معرفی وسایل برقی و خانگی می پر دازد. صفحه 15 نیز عمو ما تک تبلیغی در مورد وسایل خانه دارد در صفحه 18 آنچه بیشتر ذکر می شود آگهی های مربوط به استخدام و مناقصه است . صفحه 21 در این بازه زمانی اکثرا دارای تیلیغ موبایل nokiaبود که در شماره های مختلف ، به معرفی مدل های جدید و مختلف nokia پرداخته شده بود . صفحه 28 اختصاص به تبلیغ لوازم خانگی ، آموزشی و دعوت به همکاری داشت .صفحات 29 و 30 تبلیغ وسایل خانگی است و صفحات آخر بیشتر به تبلیغ آموزشگاه های مختلف پرد اخته است .همجنان که در بخش روش شناسی گفته شد با توجه به موضو ع ، تبلیغات در13 دسته مختلف دسته بندی شده اند و درصدی نسبی از آنها گرفته شده است که در تمام شماره های بازه زمانی مورد نظر تقریبا این حجم تبلیغات همانند است. در هر روزنامه ی تقریبا ۷۰تبلیغ وجود دارد.
حجم تبلیغات در روزنامه همشهری
براساس جدول ارائه شده آگهی مناقصه و مزایده و تبلیغ تور های مسافرتی و آموزشی از همه بیشتر است .
نشانه شناسی:
نظر سوسور، ماهیت زبان به منزله یک نظام، در گرو کشف جنبههای مشترک زبان و سایر نظامهای نشانهای است و از آنجا که آیینهای اجتماعی در هر فرهنگ یک نظام نشانهای به وجود میآورند، پژوهش درباره این آیینها و نشانهها منجر به کشف قانونمندیهایی میشود که در زبانشناسی و در واقع همه نظامهای نشانهای مصداق دارند. نظامهای نشانهای از نظر سورسور دو جزء جداییناپذیر دال و مدلول دارند و در واقع نشانه، حلقه ارتباط یک مدلول با الگوی آوایی یا همان دال است. دال و مدلول از راه تداعی در ذهن گوینده و شنونده، به طرز جداییناپذیری مرتبط اند. از نظر سوسور زبان مبین واقعیت عینی اشیاء یا مصداقهای موجود در جهان واقع نیست، بلکه باید گفت معنا در زبان از راه تفاوتهای مفهومی و واجی ساخته میشود. در واقع زبان نوعی نظام دلالتی است که از راه رابطه با نشانه و نه از راه ارجاع کلمات به واقعیت موجود یا کیفیتی ذاتی، معناسازی میکند. از این حیث میتوانیم بگوییم زبان نظامی از تفاوتهاست که در آن هر دال و مدلولی به نحوی سلبی از سایر دالها و مدلولها متمایز میشوند. همچنین رابطه بین دال و مدلول از نظر سوسور کاملاً قراردادی است.
نشانههای زبان واجد تعیّن اجتماعی و تاریخیاند. به عبارت دیگر، معنا برساخته اجتماع و فرهنگ است و معنای هر شیء یا ابژهای را گفتار و رفتار اجتماعی به وجود میآورد. معنا چیزی نیست که از پیش مقرر شده باشد، بلکه این فرهنگ است که آن را میآفریند. بنابراین، معنا امری تغییرپذیر است و به عوامل اجتماعی و تاریخی بستگی دارد. به همین دلیل است که برخی دالها در نظامهای نشانهای از جمله نظام زبانی، ممتازتر از بقیه دالها تلقی میشوند. کما اینکه در اغلب فرهنگهای بشری دال ”مرد“ واجد خصوصیاتی برتر نسبت به دال ”زن“ تلقی میشود.