کارت میکسر یک طرح جالب است که می تواند دستگاه صورتی را تکامل بخشد و آن را به یک سیستم صوتی کامل و به اصطلاح پرفشنال تبدیل کند . در وهله نخست این دستگاه به شما امکان می دهد که از آمپلیفایر صوتی خودتان به عنوان یک تقویت کننده میکرفن استفاده کنید . می دانید برای آنکه یک آمپلیفایر معمولی بتواند جریان ضعیف یک میکروفن را تقویت کند لازم است در ورودی آمپلیفایر یک “ پری آمپلیفایر مخصوص میکرفن ” تعبیه شود .
امتیاز بسیار جالب این دستگاه پنج کاناله در این است که شما می توانید با اضافه کردن به آمپلیفایر مورد نظرتان همزمان جریان خروجی سه میکروفن را تقویت کنید . به این ترتیب شما قادر خواهید بود اصوات را از سه جهت ، سه زاویه و سه نقطه متفاوت با وضوح کامل دریافت کنید و برای تقوت به آمپلیفایر مورد نظرتان بدهید و واضح است که در این حالت صدائی که از بلندگوهای آمپلیفایر پخش می شود به مراتب پرعمق تر ، شفاف تر و پرتوان تر از حالتیست که تنها از پری آمپلیفایر معمولی ( یک کانالی ) برای تقویت میکروفن استفاده کرده باشید ، بویژه آنکه میزان صداهای هر یک از میکروفن ها را نیز
می توان به دقت بوسیله ولومهای کنترل دستگاه تنظیم کرد.
حال یک توضیح کلی و ریز به ریز را در این قسمت متذکر می شویم که از تذکرهای ساده تا تجزیه و تحلیلهای پیچیده را شامل می شود .
مقاومتها پس از عبور از برد کوتاه شده و روی برد خوابیده شود و سعی شود که در مقاومتها اشتباهی صورت نگیرد ، چون دستگاه از حساسیت می افتد . قسمت دوم خازنهای می باشند که از خازنهای الکترولیتی و غیر الکترولیتی تشکیل شده است که باید توجه داشته باشیم که قطبهای مثبت و منفی خازنهای الکترولیتی اشتباه لحیم کاری نشود و یا برای ایجاد خازنهای بدون قطب طرفهای منفی را به هم وصل کرده و طرف مثبت آن را آزاد می گذاریم و یا اینکه برعکس که به این ترتیب قطبیت خازن را از بین می بریم .برای تلورانسها نیز هر چه تلورانس قطعات کمتر باشد به همان نسبت حساسیت دستگاه افزایش خواهد یافت .
حال نوبت به ترانزیستورها فرا رسیده است . در این دستگاه چهار ترانزیستور سیلیکونی با تیپ منفی (NPN ) به کار رفته است که شماره های همه آنها یکسان است (C1222 ) و آنها را باید در محل خود لحیم بزنیم و باید ابتدا دقت کنیم که امیتر ، کلکتور و بیس آنها را بشناسیم ، چون با اشتباهی نصب کردن پایه های یکی از ترانزیستورها دستگاه دیگر جواب نخواهد داد و این را از این جهت متذکر می شویم که خود نیز دچار همین اشتباه شدیم و برای لحیم کاری پایه های ترانزیستور نباید پایه های آن را اصلاً کوتاه یا خم کنیم .لازم به ذکر است که این ترانزیستور کار تقویت صوتی – رادیوئی را انجام می دهد و همچنین در کار مخلوط کنندگی مشارکت دارد.
حال نوبت به وصل ولوم می رسد که وظیفه زیر و بم کردن صدا را بر عهده دارد و پنج عدد ولوم می باشد که هر کدام مخصوص کانال مربوطه می باشد که این توضیحات و اتصالات مربوط به هر قسمت را در فصل بعدی توضیح خواهیم داد.
فصل دو
اتصالات مدار
اتصال سیم های شیلد
یک رشته سیم (شیلد) به ورودی MIC1 وصل می کنیم و توجه داشته باشیم که ( زره ) سیم شیلد به زمین وصل شود . ه این ترتیب سیمهای دیگر را نیز وصل می کنیم . یک رشته دیگر شیلد نیز تهیه می کنیم . در اینجا نیز سیم زره به شاسی دستگاه یعنی به GND وصل می شود . موقع لحیم کاری سیم شیلد دقت کنید رشته های نازک زره به نغزی اتصال نکنند .
منبع تغذیه
این مدار طوری طراحی شده است که می تواند با ولتاژ های 9 ولت به بالا به خوبی کار کند . اگر از این دستگاه به طور مستقل استفاده می شود ، یعنی آن را داخل یک جعبه مستقل و مجزا نصب کنیم ، در این صورت لازم است که برای تغذیه آن یک باطری یا یک آداپتور مناسب ( مثلاً اداپتور 12 ولت 300 میلی آمپر ) تهیه کنیم . سیم مثبت منبع تغذیه قرمز رنگ می باشد که در سمت چپ قرار دارد و برای این منظور از سیمهای روپوشدار معمولی استفاده می کنیم .
اگر می خواهیم این دستگاه را داخل جعبه دستگاه دیگری ( مثلاً یک آمپلیفایر صوتی ) نصب کنیم ، در این صورت نیازی به منبع تغذیه مستقل نداریم ، زیرا می توانیم سیمهای ولتاژ دستگاه را مستقیماً به آداپتور دستگاه مادر ( مثلاً آمپلیفایر ) وصل کنیم و جریان مورد نیاز را از این طریق تامین کنیم . چنانچه ولتاژ آداپتور دستگاه مادر بالاتر از 12 ولت باشد ، لازمست مقدار مقاومت R27 را مطابق شکل پایین تعیین و روی فیبر مدار چاپی جایگزین کنیم .