تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: word کد فایل: 14175
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۲۳,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل

    امکانات و مشخصات:

     

    مجهز به چراغهای نشان‌دهنده

    مجهز به سه تایمر (ورود، خروج و آلارم)

    دارای ورودی تاخیری DELAY INPUT

    قابلیت راه‌انداری هرنوع آژیر یا Siren

    قابلیت اتصال به شوک سنسور

    قابلیت اتصال به ریموت کنترل

    12 ولت، با مصرف جریان بیکاری ناچیز

     

    مشخصات فنی

     

    12 ولت با مصرف بی‌کاری بسیار ناچیز

    دارای تایم خروج (یعنی زمان لازم برای خارج شدن صاحب اتومبیل و بستن درب ماشین پس از روشن کردن سیستم دزدگیر از داخل اتومبیل)

    دارای تایم ورود (یعنی زمان لازم برای خاموش کردن سوئیچ دزدگیر پس از بازکردن درب اتومبیل)

    دارای تایم آژیر مدت زمانی که آژیر به صدا درمی‌آید و پس از آن به طور اتوماتیک سیستم آماده می‌شود.

    قابلیت راه‌انداری آژیر 20 وات به طور مستقیم توسط رله

    قابل اتصال به کلیدهای لای  درب‌ها و کاپوت جلو و صندوق عقب

    قابل اتصال به شوک سنسور جهت ایمنی هرچه بیشتر.

    قابل اتصال به رله قطع برق جهت جلوگیری از روشن شدن موتور.

    قابل اتصال به ریموت کنترل جهت روش و خاموش کردن از راه دور

     

     

     

    امروزه دزدگیر ها  در جوامع بشری کاربردهای فراوانی یافته‌اند. به علت سرقتهای زیادی که در زندگی روزمره‌ی ما اتفاق می‌افتد، دزدگیرها بخشی از لوازم و ملزومات ضروری زندگی انسانها می‌باشد.

    دزدگیرها معمولاً در اماکن، اتومبیل‌ها و … به کار برده می‌شوند و بسته به نوع استفاده از آن و شرایط محیطی با تکنیک‌ها و روش خاصی ساخته می‌شوند و به بازار عرضه می‌گردد.

    دزدگیرها یا آژیرها با توجه به شرایط محیط و نوع استفاده از آن به چندین دسته تقسیم می‌شوند که به چند دسته از آنها اشاره می‌کنیم.

    دزدگیرها اغلب حالت مکانیکی یا الکترونیکی دارند که می‌شود گفت که مکانیکی‌ها اغلب در اماکن و ساختمان‌ها بکار گرفته می‌شوند و الکترونیک‌ها بیشتر در اتومبیل‌ها و … بکار می‌روند.

    دزدگیرها را می‌توان با توجه به حساسیت آنها نیز تقسیم‌بندی کرد. بدین صورت که بعضی از آنها به ضربه، صدا، نور، جسم متحرک و … حساس بوده و با توجه به عملکرد آنها حساسیت آنها تنظیم می‌شود و حساسیت آن بستگی به شرایط کار دارد.

    اغلب دزدگیرها که به صورت مکانیکی کار می‌کنند، در ساختمان‌ها و اماکن بکار می‌روند. بدین صورت که بیشتر عمل فیزیکی صورت می‌گیرد که بر روی درب یا پنجره نصب می‌شود، در مواقع اضطراری آژیر به صدا درمی‌آید. البته از دزدگیرهای الکترونیکی نیز استفاده می‌شود که حساس به ضربه یا شیء متحرک در زمان فعال بودن آنهاست که اگر شیء خارجی در محل قرار گیرد یا آژیر بصدا درخواهد آمد.

    دزدگیرهایی وجود دارد که توسط اشعه‌های مادون قرمز ساخته می‌شوند که توسط این اشعه‌ها بکار می‌افتد. اکثر دزدگیرهایی که توسط اشعه‌ها کار می‌کنند اغلب بدین صورت هستند که از دو عدد سنسور تشکیل یافته است. بدین صورت که این دو سنسور با هم در ارتباط بوده و اشعه‌ای در بین آنها وجود دارد و اگر یک شی‌ء خارجی در بین آنها قرار گیرد و ارتباط آنها قطع شود، بکار افتند.

    به این صورت می‌باشد که تا شعاع مشخصی می‌تواند ردیابی کنند، یعنی تا شعاع خاصی که حیطه عملیاتی آنها می‌باشد، کارایی دارند و اگر جسمی در این شعاع قرار گیرد، می‌تواند جسم خارجی را شناسایی کرده و شروع به عمل کنند.

    دزدگیرهایی  نیز وجود دارند که در اتومبیل‌ها به کار می‌روند که با توجه به عملکرد آنها تقسیم‌بندی می‌شوند. بعضی از آنها به صوت یا ضربه حساس می‌باشند و بستگی به سلیقه فرد دارد که چه نوعی را انتخاب کند.

    پروژه‌ای را که بنده در دست ساخت دارم و قصد ارائه آن را به جناب استاد مهندس قدیمی دارم، دزدگیر اتومبیل می‌باشد که به شرح و توضیح آن می‌پردازیم و امید آنرا دارم که مورد قبول واقع گردد.

     

     

     

     

    این دزدگیر، دزدگیر اتومبیل می‌باشد که مجهز به سه تایمر ورود – خروج و آلارم می‌باشد که مجهز به امکانات زیر می‌باشد:

    مجهز به چراغهای نشان‌دهنده

    مجهز به سه تایمر (ورود، خروج و آلارم)

    دارای ورودی تاخیر (Delay Input)

    قابلیت راه‌اندازی هرنوع آژیر یا Siren

    قابلیت اتصال به رله قطع برق

    قابلیت اتصال به شوک سنسور

    قابلیت اتصال به ریموت کنترل که با ولتاژ 12 ولت کار می‌کند و جریان بیکاری ناچیزی را دارد.

     

    دزدگیر

    این گونه مدارات بعنوان یک مدار ترکیبی ارائه می شوند، بدین صورت که از چندین مدار تشکیل یافته اند.  مثلاً همین مدار دزدگیر اتومبیل از چندین قسمت تشکیل شده است:

    نشان دهنده ی LED، روشن یا خاموش بودن مدار دزدگیر را نشان می دهد.

    قسمت صوتی مدار که آژیر آن است و در صورت فعال شدن مدار شروع به کار می کند.

    قسمت حسگر یا شوک سنسور که در صورت وارد آوردن فشار یا ضربه ناگهانی به قسمتهایی که این سنسور وصل شده است، عمل خواهد کرد.

    قسمت ریموت کنترل که یک حسگر دیگر است که دریافت موج کرده و مدار کلی دزدگیر را فعال یا غیرفعال می‌سازد.

    البته همانطور که از مدار این دزدگیر دستگیر می شود این مدار دارای دو شرایط آخر نمی باشد، یعنی مدار نه به حسگر شوک یا ضربه متصل است و نه مجهز ریموت کنترل می باشد.

    در این مدار نقش حسگر شوک را کلید بر عهده دارد و این امر با باز و بسته شدن درب اتومبیل و ON, OFF شدن کلید انجام می‌پذیرد که توضیح کامل را در قسمت بعدی خواهیم داد.

     

    لیست  قطعات

    R1: مقاومت 6K8 کیلواهم (آبی، طوسی و قرمز)

    R2: مقاومت 1M2 کیلواهم (قهوه‌ای، قرمز و سبز)

    R3: مقاومت 20K کیلواهم (قرمز، سیاه و نارنجی)

    R4: مقاومت 1K کیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و قرمز)

    R5: مقاومت 1K کیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و قرمز)

    R6: مقاومت 120Ω کیلواهم (قهوه‌ای، قرمز و قهوه‌ای)

    R7: مقاومت 10K کیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و نارنجی)

    R8: مقاومت 510Ω کیلواهم (سبز، قهوه‌ای و قهوه‌ای)

    R9: مقاومت 10K کیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و نارنجی)

    R10: مقاومت 10K کیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و نارنجی)

    R11: مقاومت 1K کیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و قرمز)

    R12: مقاومت 330K کیلواهم (نارنجی، نارنجی و زرد)

    R13: مقاومت 4.7Ω کیلواهم (زرد، بنفش و طلائی)

    R14: مقاومت 330K کیلواهم (نارنجی، نارنجی و زرد)

    R15: مقاومت 680K کیلواهم (آبی، طوسی و زرد)

    D12 ... D1:  دیود سیگنال 1N4148                   10 عدد

    D7 D5:  دیود رکتیفایر   1N4004           2 عدد

    C1: خازن الکترولیتی                  

    C2: خازن الکترولیتی                 

    C3: خازن الکترولیتی                 

    C4: خازن الکترولیتی                 

    C5: خازن الکترولیتی                  

    C6: خازن الکترولیتی                       

    Q1: ترانزیستور                C3330

    Q2: ترانزیستور                C3330

    L1: دیود نورانی سبزرنگ               LED(Power)

    L2: دیود نورانی قرمزرنگ              LED(Alarm)

    IC1: آی سی به شماره                 4001

    IC2: آی سی به شماره                 K561TM2

     

    حال با توجه به لیست قطعات به شرح کلی قطعات می‌پردازیم.

    1. مقاومت

    همانطور که می‌دانیم همه اجسام در مقابل عبور جریان الکتریسیته مقاومت می‌کنند و این مقاومت به صورت ایجاد ولتاژ (اختلاف پتانسیل) و هم چنین از بین رفتن مقداری انرژی به صورت حرارت بروز می‌نماید.

    در الکترونیک از این خاصیت استفاده شده و قطعه‌ای بنام مقاومت به معنای مقاومت کشنده ساخته شده است که جهت محدودکردن جریان و یا ایجاد ولتاژ مناسب در مدارها استفاده می‌شود. قطعه مقاومت در الکترونیک مورد استفاده زیادی دارد تا آنجا که کمتر وسیله الکترونیکی را می‌توان یافت که در آن از مقاومت استفاده شده باشد.

     

    2. خازن

    هرگاه دو هادی در فاصله‌ای از هم قرار گیرند، تشکیل یک خازن را می‌دهند. به این ترتیب که با اعمال اختلاف پتانسیل به دو هادی مزبور در فضای مابین دو هادی، میدان الکتریکی ایجاد شده و باعث ذخیره بارالکتریکی بر روی دو هادی می‌گردد. اگر چه این پدیده در بعضی مواقع ناخواسته است (مانند خاصیت مقاومت)، اما در الکترونیک از این خاصیت استفاده شده و قطعه‌ای به نام خازن به معنای ظرفیت‌دار ساخته شده است. بطور ساده یک خازن از دو صفحه فلزی با مساحت نسبتا‌ً زیاد تشکیل شده است که در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند.

     

    3. قطعات نیمه‌هادی (دیود، ترانزیستور، تایریستور یا مدارات مجتمع)

    در تقسیم‌بندی قطعات الکترونیکی امروزه این دسته وسیع‌ترین محدوده را به خود اختصاص می‌دهند. با پیشرفت تکنولوژی ساخت نیمه‌هادی‌ها، نیمه‌هادی‌هایی به صورت جامد جایگزین لامپهای الکترونی گردیدند که در مصارف یکسوسازی وتقویت و دیگر کاربردهای الکترونیک موارد استفاده زیادی پیدا کرده‌اند. انواع دیود، ترانزیستور، تایریستور و آی‌سی‌ها با مدارات مجتمع امروزه به مقیاس وسیع شاخته می‌شوند. در واقع قسمت اعظم پیشرفت الکترونیک مرهون ساخت قطعات نیمه‌هادی است.

     

    4. رله

    رله نوعی کلید قطع و وصل است که در آن عمل قطع و وصل به صورت الکتریکی انجام می‌شود، نه به صورت دستی. به این ترتیب که توسط یک جریان الکتریکی در صورت لزوم می‌توان کلیدی را قطع و وصل نمود. ساختمان رله تشکیل شده از یک سیم‌پیچ با دور نسبتاً زیاد که بر روی یک هسته آهنی پیچیده می‌شود. با عبور جریان DC از سیم‌پیچ میدان مغناطیسی بوجود آمده یک بازوی متحرک از جنس آهن نرم را به سمت خود جذب نموده، باعث باز و بسته شدن یک اتصال می‌گردد. با قطع جریان یک فنر متصل به بازوهای متحرک، آنرا به حالت اولیه برمی‌گرداند.

    رله‌ها بر حسب تعداد تیغه متحرک به یک کنتاکت و دو کنتاکت و یا تعداد کنتاکت بیشتر تقسیم‌بندی می‌شوند. در هر نوع رله حداقل یک اتصال معمولاً باز و یک اتصال معمولاً بسته (N.C/Normally Close) وجود دارد.

    در رله‌های با کنتاکت بیشتر تمام تیغه‌ها به هم اتصال مکانیکی داشته و بطور همزمان عمل می‌نمایند. سرعت قطع و وصل کنتاکت رله حدود 10 الی 20 میلی‌ثانیه است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    مدارهای میکروکنترل، عادل صدرا،

    اصول الکترونیک 1و2،‌ سعید خرازی،

    الکترونیک 1.2، دکتر میرعشقی،

    قطعات و مدارات الکترونیک 1.2، نشلسکی،

    اصول مدارات خطی، جبه‌دارمارالانی،

    HTTP://ONSEMI.COM

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل, مقاله در مورد تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل, تحقیق درباره تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل, مقاله درباره تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مدار دزدگیر اتومبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت