همه ساله در بسیاری از کشورهای جهان انسانهای زیادی در ترافیک جان می بازند.گرچه تصادف های رانندگی همواره میتوانند علتهای گوناگونی چون خرابی سیستم ترمز ، فرسوده بودن ماشین ، کم نور بودن چراغها و .... داشته باشند، ولی در بسیاری از زمینه ها همواره اشتباههای انسانی از نخستین علل تصادف به شمار می آیند.
همچنین در خرابی اتومبیل (درست نکردن خرابی)نیز رانندگان سهل اغنگار قسمت بزرگی از تقصیر را به گردن دارند. برای پایین آوردنآمار مرگ و میر در ترافیک،دولت نیز با سخت گیری و به کار بستن قانون های جید تا اندازه ای این آمار را پایین می آوردولی این قانون نیز نیاز به گوش های شنوا و قانونمند شدن رانندگان دارد.
یک راننده منضبط میداند که اگر در ترافیک خطایی از وی سر بزند، از آنجا که این خطا می تواند به جان دیگران آسیب رساند ، راننده خطا کار باید تاوان اشتباه خود را بپردازد. بسیاری از خلاف های رانندگی چون پارک کردن بیش از زمان مقرر به جان کسی آسیبی نمی رساند ، ولی استفاده از اینگونه پارکینگها نیز حق تمامی رانندگان است و در غیر این صورت رانندگان خلافکار باید بهای خلاف خود را بپردازند. در بسیاری از زمینه ها راندن با سرعت های بیش از اندازه مجاز می تواند جان خود راننده ،خانواده او و دیگران را بگیرد رانندگی با سرعت های 10 تا 20 کیلومتر کمتر در بسیاری از زمینه ها می تواند جان بسیاری را از مرگ نجات دهد.
می پرسید چگونه؟ در نظر بگیرید که شما در یک راه بیرون شهر با سرعت 100 کیلومتر در ساعتدر حال رانندگی هستید.در این روزها هوا بسیار خوب ،ترافیک روان و اتومبیل شما نیز از بهترین سیستم ترمز برخوردار است.جلوتر در یک راه فرعی اتومبیل دیگری در راه رسیدن به سه راهی و وارد شدن به همان راه است که شما در آن میرانید. بافاصله 70 متر پیش از این که شما به این سه راهی برسید آن اتومبیل به تندی وارد راه اصلی میشود و شما با آن که دید خوبی به جلو دارید و در زمان مناسبی نیز از خود واکنش نشان می دهید ولی با این حال با ماشین جلویی برخورد سختی می کنید.در این برخورد گرچه شما به سختی آسیب می بینید ولی راننده ی ماشین جلویی بدون شک جان خواهد باخت.در این برخورد گرچه ماشین جلویی می بایست بر سر سه راهی ایست کامل می کرد ، ولی اگر شما نیز با سرعت 80 کیلومتر در ساعت رانندگی می کردید 6 متر پیش از رسیدن به ماشین جلویی (هنگام برخورد) می توانستید اتومبیل خود را به ایست کامل رسانده باشید. بدین روی خود شما از آسیب های سنگین این برخورد در امان بودید و راننده ماشین جلویی زنده بود. انسان ها معمولا حس سرعت ندارند و زمانی که تندمی رانند تنها در پی لذت راندن هستند و نه در اندیشه خطر برخورد با سرعت زیاد. بد نیست بدانید که اگر اتومبیلی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت با یک انسان پیاده برخورد نماید این درست مانند پریدن همان انسان از طبقه سوم یک ساختمان بر روی آسفالت است. اگر همان اتومبیل با سرعت 70 کیلومتر در ساعت با انسان برخورد نماید، این مانند پریدن انسان از طبقه ششم یک ساختمان بر روی اسفالت است.از هر ده نفری که با اتومبیلی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برخورد می کنند 4 نفر آنها و از هر 10 نفری که با اتومبیلی با سرعت 70 کیلومتر در ساعت برخورد می نمایند، 8 نفر آنها جان خواهند باخت.
برای یافتن نیروی نهفته در سصرعت می توانید در فاصله ی یک متری یک دیوار بایستید و به آرامی تا برخورد به دیوار راه بروید. در این برخورد شما دردی احساس نخواهید کرد. اکنون در فاصله 10 متری از همان دیوار بایستیدو به تندی تا برخورد با دیوار بدوید. در این برخورد شما به درستی درد را در بدن خود حس خواهید کرد. این قانون فیزیکی در ترافیک هم همین کار کرد را دارد و نکته آن آمیختگی وزن و سرعت است.
در این زمینه هر چه سرعت بیشتر باشد آسیب هم گسترده تر و دردناک تر خواهد بود. از این گذشته هرگاه که شما سرعت اتومبیل خود را دو برابر می کنید، در ازای خط ترمز اتومبیل شما به 4 برابر افزایش می یابد . برای دریافت بهتر این مطلب در نظر بگیرید که در راهی درون شهر با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حال رانندگی هستید، با این سرعت اگر کودکی به ناگاه در چند متری ماشین شما بدود زمان کافی برای ترمز کردن خواهید داشت . حال اگر سرعت شما به 60 کیلومتر افزایش یلبد بدون شک با سرعت 44 کیلومتر در ساعت با آن کودک برخورد خواهید کرد. بدین روی خواهید دید که 10 کیلومتر افزایش سرعت شما ، در هنگام ایست کامل به 44 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کرده است. در برخورد با این سرعت ، 30 درصد از عابرین پیاده جان می بازند . همان گونه که می بینید با کم کردن تنها 10 کیلومتر سرعت می توان جان یک انسان را از مرگ نجات داد. حاضر جوابی شنیدنی جوان تهرانی در برابر سوال های خبرنگار تلویزیون در حمایت از نیروی انتظامی ۲۷۱۰ کلیک
uk.youtube.com
همانطور که احتمالا می دانید نیروی انتظامی اخیرا با حضور در خیابان هایی که پاتوق گشت زنی جوانان با اتومبیل است مانع حرکت آنان شده و اگر به سرنشینان به هر علت مشکوک شود آنان و ماشین هایشان را توقیف می کند ( بنا بر اظهارات سرهنگ هادی هاشمی، رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در همین ویدیو) . در این ویدیو خبرنگار به سراغ یکی از همین جوان های مثلا خلافکار رفته و از او می پرسد چند بار اینجا دور زدی؟ / جوان: من خونه ام اینجاست. بار اولمه . اگه شما اجازه بدید می خوام 7- 8-10بار دیگه دور بزنم. / خبرنگار: چرا؟ / جوان: بیکاریم. تفریح نداریم. باید دور بزنیم. / خبرنگار: فکر می کنی دور زدن توی خیابون تفریح مناسبیه؟ / جوان: شما تفریح مناسب تری دارید؟ / خبرنگار: نمی تونی بری باشگاه وررزشی؟ / جوان: اتفاقا دارم از باشگاه می آم/ خبرنگار: پس می خوای پشت سر هم تفریح کنی؟ / جوان: نه، آخه از باشگاه انداختنمون بیرون/ خبرنگار: چرا؟ / جوان: چون وقتش تموم شده بود. / خبرنگار: خب . هر چیزی وقت خودش رو داره. / جوان: الان ساعت
آیا این طرح یک برنامه ی سازماندهی شده برای نابود کردن قدرت بینایی ایرانیان از سوی CIA است ؟
آیا کسی سردار رویانیان را مجبور کرده بود که این اقدام را مرتکب شود ؟
آیا گروهی از فضانوردهای اورانوسی با تحصن در منظومه ی شمسی مقامات را وادار به انجام این کار کردند ؟
آیا طراح این کارت ها جاسوس بوده ؟ یا در اثر مشکلات زندگی مجبور شده که گرافیک را به عنوان شغل خود انتخاب کند ؟
آیا طراح فوق خواهر زاده ی داماد آقای احمدی مقدم بوده است ؟
آیا این اقدامات یک شوخی برای تعیین درجه ی هوشی ایرانیان از سوی وزارت اطلاعات است ؟
آیا "ما" چه گناهی مرتکب شده ایم که باید چنین شطحیات تصویری را هر روزه مشاهده کنیم ؟!