چه پرسشهایی باید در هنگام انجام مصاحبه بپرسیم؟
چکیده
این مقاله به موضوع پرسشهای هنگام مصاحبه میپردازد. فهرست پرسشهای مصاحبه، انواع مصاحبه، پرسشهای مربوطه از مراجع تأیید داوطلب و مثالی از یک مصاحبه مطالب این مقاله را تشکیل میدهد.
1- مقدمه
انجام مصاحبه عبارتست از هنر پرسیدن پرسشهای درست و به دقت گوشدادن به آنچه که مصاحبهشونده میگوید و همچنین چیزهایی که مصاحبهشونده نمیگوید. هنگام مصاحبه یک داوطلب کار، توصیههای زیر را به خاطر داشته باشید:
پرسشهایی بپرسید که بر سابقه، دانش فنی و عمومی روزآمد و مهارتهای انسانی مربوط به پست شغلی تمرکز میکنند.
پرسشهای باز بپرسید تا فضای گفتگو دوطرفه بین مصاحبهکننده و مصاحبهشونده ایجاد شود.
برای مصاحبه فضایی آرام و کاری ترتیب دهید. جوی که هنگام مصاحبه ایجاد میکنید تأثیری بسزایی در ایجاد تبادل ایدهها خواهد داشت. به گونهای برخورد نکنید انگار که شما کارهای مهمتری نسبت به مصاحبه دارید یا اینکه تمام روز را در حال مصاحبه کردن هستید.
مصاحبه را با توضیح در خصوص هدف مصاحبه و آنچه که میخواهید به آن برسید آغاز کنید.
پیش از مصاحبه خود را آماده کنید. اطلاعات زیادی حاصل از مقایسه یک داوطلب با دیگر داوطلبان یا پیروی از تعصبهای شخصی، موجب سردرگمی شما خواهد شد. قبل از انجام مصاحبه خود و افکار خود را برای انجام یک مصاحبه منصفانه آماده کنید.
به خاطر داشته باشید که به دقت گوش دهید و به خوبی یادداشتبرداری کنید.
2- انواع مصاحبه
در خصوص نوع مصاحبهای که انجام میدهید تصمیمگیری کنید
مصاحبه ساختنیافته: شکل مصاحبه و پرسشها به عهده مصاحبهکننده خواهدبود.
مصاحبه ساختیافته: از فهرستی از پرسشهای از پیش تعیینشده استفاده میشود و این پرسشها از تمام مصاحبهشوندگان پرسیده میشود (فهرست معمولاً مکتوب است). ممکن است این پرسشها پیش از انجام مصاحبه به تمام مصاحبه شوندگان ارسال شود تا پس از دریافت پاسخها به عنوان مبنای مقایسه مورد استفاده قرار گیرند.
مصاحبه برای شرایط کاری: تمرکز بر رفتارهای مورد نیاز در یک کار خاص است که بر موفقیتآمیز بودن آن کار تأثیر میگذارند. برای مثال ممکن است از داوطلب بخواهید که سبک برقراری ارتباط خود را در کاری که به طور معمول نیازمند تعامل داوطلب با مردم است، توصیف کند.
3- پرسشها
فهرست زیر شامل پرسشهای خوبی است که میتوانند اطلاعات ضروری برای ارزیابی داوطلب را دریافت کنند:
سوابق خود را به طور خلاصه بیان کنید.
با تغییر به یک پست کاری جدید میخواهید به چه چیزی برسید؟
سوابق کاری شما چگونه شما را برای شغل جدید آماده کرده است؟
کار فعلی یا قبلی خود را توصیف کنید. موفقیت شما چه بوده است؟ مواردی که در آنها بهبود پیدا کردهاید چیستند؟
مدیر یا سرپرست قبلی خود را توصیف کنید. در چه مواردی شبیه به او هستید؟ در چه مواردی با او تفاوت دارید؟
یک تجربه ناخوشایند یا استرسزا در محیط کاری خود را بیان کنید. چگونه آن را برطرف ساختید؟
چالشهای کار فعلی یا قبلی خود را توصیف کنید. با این چالشها چگونه برخورد میکنید؟
آیا برنامهریزی یکی از وجوه مهم کاری قبلی شما بوده است؟ چه وقت و چگونه برنامهریزی میکنید؟
سبک تصمیمگیری خود را شرح دهید. (برای مثال، آیا با همکاران مشورت میکنید، مطالب مرتبط با موضوع تصمیمگیری را مطالعه میکنید، از رئیس خود میپرسید یا خود به تنهایی تصمیمگیری میکنید؟).
روش برقراری ارتباط با دیگر کارمندان را شرح دهید.
سبک رهبری خود را توصیف کنید.
تجارب یادگیری مهم زندگی شما تا به الان چه مواردی است؟
شرایطی را که در آن به بهترین شکل کار میکنید توصیف کنید.
در حال حاضر در چه طرحهای توسعهای کار میکنید؟