تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 15014
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان

    مقدمه

     

     

    استرس غیر قابل اجتناب است و بخش طبیعی زندگی ما هستند ، بعضی از استرسها جنبه ای سالم از زندگی ما هستند ، استرسهای ضعیف ، ما را برای مقابله با چالشها و حل مشکلات آماده می‏کنند . بسیاری از دانش آموزان در اوایل سال تحصیلی تشخیص می دهند که ساعات کافی در طول روز برای مطالعه ندارند ، و همه مباحثی که برای کلاس مورد نیاز است را نمی فهمند . اینها موجب بروز استرس در دانش آموزان می شوند و روابط و وضعیت تحصیلی و زندگی خانوادگی آنها صدمه
    می بیند ، حتی دانش آموزانی که سعی می کنند زندگی متعادلی داشته باشند در طول مدرسه ، با استرس هایی برخورد می کنند که به علت ناتوانی آنها برای کامل کردن تمام توقعات کلاس
    می باشد (لاسو ، 1999 ).

    اهداف پژوهش

    هدف اصلی پژوهش حاضر رتبه بندی استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان  سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان بود .

     فرضیه‏ها ( سئوالهای پژوهش )

     1- استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان  سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه چیست و ترتیب آن چگونه است ؟

    2-  استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان  پایه های مختلف  تحصیلی چیست  و ترتیب آن چگونه است ؟

    3- سهم هر یک از متغیر های جنسیت ، نوع مدرسه و دوره تحصیلی بر استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان چقدر است ؟

    4- بین استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان و نوع مدرسه آنان رابطه وجود دارد .

    5-   بین استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان و جنسیت  آنان رابطه وجود دارد .

    6-   بین استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان و مقطع تحصیلی   آنان رابطه وجود دارد .

    متغیر های پژوهش

    اگر چه بیان متغیر مستقل و وابسته با توجه به نوع پژوهش (توصیفی ) محلی از اعراب ندارد ولی خصوصیات دموگرافیک متغیر پیش بینی و استرس های آموزشگاهی متغیر ملاک است .

    جامعه آماری , نمونه و روش نمونه گیری

    جامعه آماری این پژوهش ، دانش آموزان دختر و پسر سه دوره ابتدائی ، راهنمائی و متوسطه شهر اصفهان می باشند که در سال تحصیلی 81 80 در آموزشگاه‏های سه دوره مشغول به تحصیل هستند.

    نمونه مورد مطالعه این پژوهش 550 نفر از دانش آموزان دختر و 550 نفر از دانش آموزان پسر می باشند که جمعا" 1100 نفر نمونه مورد مطالعه را تشکیل می دهند و از بین مقاطع تحصیلی ابتدائی، راهنمایی و متوسطه نواحی پنج گانه شهر اصفهان انتخاب شده اند. شیوه نمونه گیری در این پژوهش ، نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم است . و با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان در نواحی مختلف و دوره های تحصیلی نزدیک به هم و تقریبا" به یک میزان بود با نظر کمیسیون تخصصی شورای تحقیقات در نواحی پنج گانه از هر پایه تحصیلی 50 نفر دانش آموز دختر و 50 نفر دانش آموز پسر به صورت تصادفی انتخاب شدند که هر پنجاه نفر, 40  نفر آنها از مدارس دولتی و 10 نفر آنها از مدارس غیر انتفاعی انتخاب شدند . تعداد  کل نمونه 1100 نفر هستند که از 11 پایه تحصیلی انتخاب شده اند .

    ابزار جمع آوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل داده‏ها

    ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه استرسهای آموزشگاهی محقق ساخته بود ، که در پایه اول تا پنجم ابتدایی پرسشنامه به صورت مصاحبه ساختار یافته توسط آزمون‏نگر تکمیل می شد . پرسشنامه استرسهای آموزشگاهی حاوی 175 سئوال است که استرسهای آموزشگاهی را در پنج حیطه مورد بررسی قرار می دهد که عبارتند از استرسهای مربوط به : 1- محیط و وضعیت ساختمانی آموزشگاه (34 سئوال ) 2- مقررات آموزشگاه (18 سئوال ) 3- وظایف تحصیلی (46 سئوال ) 4- کادر آموزشگاه و ارتباطات (72 سئوال ) و5- رفت و آمد (5 سئوال ) . و دانش آموزان تجربه آن عوامل استرس زا را در طول یکسال گذشته و همچنین میزان تاثیر آن عوامل بر روی آنها را به صورت بی تأثیر ، تأثیر جزیی ، تأثیر متوسط و تأثیر زیاد مشخص می نمایند . پایایی آزمون با استفاده از روش باز آزمایی محاسبه گردید که ضریب همبستگی بدست آمده 74 /0 می باشد .

    برای تحلیل داده ها از جداول فراوانی و روشهای آماری تحلیل رگرسیون به شیوه ورود و گام به گام و تحلیل واریانس ، با استفاده از نرم افزار spss   استفاده شد .

    روش پژوهش

    روش پژوهش حاضر روش توصیفی است .

    بخشی از یافته های پژوهش

     

    ·        بین استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان و دوره تحصیلی و نوع مدرسه رابطه معنا داری وجود دارد . 
    (5 0/0 >  p   )

    ·        بین استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان و جنسیت آنان رابطه وجود  ندارد .

    ·        متغیر های دوره تحصیلی ، نوع مدرسه و جنسیت به ترتیب بیشترین سهم را در استرسهای آموزشگاهی دارد .

    ·        مهمترین استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان عبارتند از :

    مقطع ابتدایی دختر : غیبت غیر موجه از مدرسه

    مقطع ابتدایی پسر : شلوغ و پر سر صدا بودن کلاس

    مقطع راهنمایی دختر : کثیف و غیر بهداشتی بودن توالتهای مدرسه

    مقطع راهنمایی پسر : تنبیه شدن همکلاسیها یا دوستانتان توسط معلم

    مقطع متوسطه دختر :  شلوغ و پر سر صدا بودن کلاس

    مقطع متوسطه پسر : احساس نگرانی نسبت به آینده تحصیلی و شغلی

    ·        رتبه بندی منابع استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان به تفکیک جنسیت به شرح ذیل می‏باشد .

    دانش آموزان دختر : 1- استرسهای مربوط به رفت و آمد به آموزشگاه

    2- استرسهای مربوط به ارتباط و کادر آموزشگاه

    3- استرسهای مربوط به وظایف تحصیلی 

    4- استرسهای مربوط به مقررات آموزشگاه

    5- استرسهای مربوط به محیط و امکانات آموزشگاه

     دانش آموزان پسر : 

     1- استرسهای مربوط به رفت و آمد به آموزشگاه

    2- استرسهای مربوط به ارتباط و کادر آموزشگاه 

    3- استرسهای مربوط به وظایف تحصیلی

    4- استرسهای مربوط به مقررات آموزشگاه

    5- استرسهای مربوط به محیط و امکانات آموزشگاه

    همانطور که مشاهده می شود به طور کلی بین استرسهای آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر تفاوتی مشاهده نمی شود 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان, مقاله در مورد تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان, تحقیق درباره تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان, مقاله درباره تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رتبه بندی استرس های آموزشگاهی دانش آموزان دختر و پسر سه دوره تحصیلی ابتدائی ، راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت