چکیده
در رأس تمام زنان عالمیان سیده نساء فاطمه زهراست که معصومه است و عصمتش قطعی است .
فاطمه (س) به عنوان میوه درخت نبوت بهترین الگو برای انسانهاست ایشان به عنوان مادری نمونه و دختر نمونه و همسری نمونه به سلامت و حفظ کودکان اهمیت زیادی میداد که باید همه بانوان درس انسانیت ، آیین همسرداری و شیوه ی تربیت فرزند را در مکتب وی بیاموزند و محبت را همیشه مد نظر داشته چرا که محبت باعث از بین رفتن کینه ها و حسادت می شود . در تمام صحنه های جنگ که حضور داشتند فرزندانش را همراه خود برده تا به آنها درس شهامت و شجاعت داده و تا مظلومیت دین خدا و ولی خدا علی (ع) را درک کنند و تمام عظمت هایی که در زندگی فرزندان فاطمه متجلی است نشانگر تربیت و آموزه های گران قدر آن حضرت است.
او فکر بلند ، ایمان راسخ و تقوا و شجاعت بی نظیری را که که از پدرش به ارث برده بود همه را به صورت سرمایه های نفیس و پر ارجی به فرزندانش منتقل نمود .حضرت زهرا (س) الگوی زهد و پارسایی ،ساده زیستی و ساده پوشی است که نشان از جاذبه ایمان و سرمایه آخرت دارد و آنچنان در ساده زیستی درخشید که حیرت خاص وعام را برانگیخت .او شخصیت زن را در تجملات زندگی و جامه های رنگارنگ نمی دانست بلکه او برترین زینت زن را در عفت عصمت و تربیت فرزندان شایسته جستجو میکرد را از توان مالی خود در راه محرومان انفاق می نمود و از تجمل پرهیزداشت . سختیهای دنیا را تحمل تا به شیرینی های آخرت برسد . آیین همسرداری را به خوبی مراعات و شریک خوبی برای همسرش علی ( ع ) بود با فقر علی (ع) میساخت و صبر میکرد و همچنین همدم رنجها و غصه های او بود . درخشش زهرا (س) در دفاع از اسلام و حریم ولایت حاکی ازروح بلند و جوهر مقاومت شخصیتی میکند که در دامن زهد و وارستگی پرورش یافته و از سختی ها نردبانی برای تعالی خود ساخته است . ایشان شجاعانه و دلیرانه در دفاع از انسانیت ، ازحقانیت دین و از رمز و رازسربلندی انسان مسلمان دفاع می کند ، روشنگری می کند و تا آخرین لحظه از تلاش نمی ایستد . زهرای اطهر ( س ) احیاگر یاد شهیدان و وفادار به خاطره عزیز آنان بود در رابطه با مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی بی تفاوت نبود وجبهه حق را یاری مینمود ومقابله با ظلم و انحراف را تکلیف خود می دانست و دل ایشان همواره به ذکر خدا آباد بود .
ایشان چنان به قله کمالات راه یافته بود که امام خمینی (ره ) فرمودند اگر مرد بود به مقام نبوت می رسید و از هر نظر کامل بود از این رو اسوه تمام مردان و زنان با ایمان به شمار میرود .پیروی از زهرا یعنی ایجاد و بسط افزایش این خصلت ها این است معنی پیروی اززهرا علیه سلام.
مقدمه
شأن زهرا ( س ) بالاتر از آنست که بتوان فکر کرد تا چه رسد به اینکه بیان نمود هر کس هر چه بگوید در حد فهم و ادراک خودش میباشد . فاطمه زهرا (س ) برترین نمونه مجسم برای زن مسلمان است و متفکران ، گویندگان مذهبی و دانشمندان باید با قلم خود ابعاد وجودی و شخصیت این بانوی بزرگ آفرینش را هر چه بهتر و بیشتر ترسیم و تبیین کنند. بوسه پیامبر( ص ) بردست فاطمه ( س ) را هرگز نباید بر یک معنای عاطفی حمل کرد . اگر ما خیال کنیم چون فاطمه (س) دختر پیامبر (ص) بود و چون پیغمبر (ص) او را دوست داشت دستش را بوسید . این برداشت خیلی غلط و حقیر است. مگر میشود شخصیتی با آن ارج و عدل و حکمت چون پیغمبر ( ص ) که متکی به وحی و الهام الهی است دست دخترش را به صرف این که دخترش است ببوسد ، این کار معنای دیگری دارد و حاکی از آن است که این دختر جوان و زنی که وقتی از دنیا رفته طبق روایات مختلف بین هیجده و بیست و پنج سال سن داشته ، در اوج ملکوت انسانی و یک انسان خارق العاده بوده است . این نگرش اسلام به زن است .
تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است ، در فاطمه زهرا (س) جلوه کرده است . یک زن معمولی نبوده است ، یک زن روحانی ، یک زن ملکوتی ، یک انسان به تمام معنا است ،تمام نسخه انسانیت ، تمام حقیقت زن ، تمام حقیقت انسان . او زن معمولی نیست ، این موجود ملکوتی که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است ، بلکه موجود الهی جبروتی ، در صورت یک زن ظاهر شده است. تمام هویت های کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد ، تمام در این زن است ، زنی که تمام خاصه های انبیاء در اوست ، زنی که اگر مرد بود نبی بود ، زنی که اگر مرد بود به جای رسول الله بود . معنویات ، جلوه های ملکوتی ، جلوه های الهی ، جلوه های جبروتی ، جلوه های ملکی و ناسوتی همه در این موجود مجتمع است ، انسانی است به تمام معنا انسان ، زنی است به تمام معنا زن .
حضرت زهرا (س ) بر کرسی تربیت
فاطمه شاخسار درخت نبوت ، بلکه میوه آن درخت است. از این روی در تربیت فرزند بهترین الگو برای هر کسی است که میخواهد نقش پدری یا مادری خویش را به طور کامل ایفا کند .
بدون شک پر آرامش ترین لحظات زندگی انسان و آسوده ترین دقایق حیات همان لحظه ها و دقایقی است که کودک همراه با آهنگ قلب مادر، آرام آرام به خواب میرود . اگر در این لحظات درس های ایمان و معرفت ، جهاد و مبارزه وانسانیت و اخلاق به کودک داده شود ،این عمل بدون شک سرلوحه زندگی فردای کودک خواهد بود . بر کودک باید نامی نیکو نهاد ، زیرا نام کودک پرچمی است که بر فراز قله شخصیت او و در کشور زندگی او برافراشته میشود . از این رو اسلام بر انتخاب نام نیکو و زیبا تأکید بسیار کرده است . حضرت فاطمه (س) به سلامت و حفظ کودک اهمیت زیادی میداد و تساوی در محبت را نیز همیشه مد نظر داشت ، زیرا تساوی در محبت باعث از بین رفتن کینه ها و حسادت ها می شود.
حضرت زهرا (س) آموزش های سیاسی و عبادی را نیز در تربیت کودکان در نظر داشتند ، زیرا انسان باید رسم بندگی بیاموزد تا حق ِ ، حق تعالی به جا آورد و از طرفی برای خدا به خدمت خلق بپردازد تاوظیفه ستُرگ خویش را به انجام برساند. لذا ازاصلی ترین وظایف والدین ،آموزش کودکان و آماده ساختن آنان برای انجام دادن این دو وظیفه مهم است .
حضرت زهرا( س) در همه صحنه های که بعنوان اعتراض به دشمنان و غاصبان حکومت شرکت میکرد، فرزندانش را با خود میبرد تا درس شهامت و شجاعت و مبارزه به آنان بیاموزد تا مظلومیت و غربت دین خدا و ولی خدا علی (ع ) را با همه ی وجود خویش درک کنند و خود را آماده سازند تا در موقع لازم به صورت مناسب و به شیوه ی صحیح به یاری او بشتابند . اثر این تربیت سیاسی را به خوبی در زندگی کودکان زهرا می بینیم که چگونه به زودی همین راه مادر را ادامه داده ، به غاصبان خلافت اعتراض می کنند . آری ، همه ی عظمت ها و شکوه هایی که به بهترین صورت در زندگی فرزندان فاطمه (س) متجلی است ، نشانگر تربیت تابناک و دامان پاک و آموزه های گران مایه ی آن حضرت است . خانه ی گلین علی و فاطمه (س) چه کسانی را به جامعه تحویل داده است : حسن و حسین ، زینب و ام کلثوم (ع ) . دو مردی که قلم و زبان از ترسیم شکوه صلح و جنگ آنان ودستیابی به فراز قله های دانش و بینیش و چکاد اخلاق آنها ناتوان است .
و دو زنی " که مردانگی در رکابشان جوانمردی آموخت " و درغروب سیاه همه ی ارزشهای انسانی فریاد رسای آن دو تاریک زار توده های مردم کوفه و شام را به حرکت در آورد . آری ، همه ی آن عظمتها مدیون تربیت حضرت فاطمه (س) است و ریشه در پرورش نیکوی او دارد .
حضرت زهرا (س ) و زهد
زهد از مقامات ارزشمندی است که تاثیر فردی و اجتماعی آن بسیارمورد توجه ائمۀ معصومین (ع ) بوده است،بطوری که قطع علائق دنیوی و تحصیل آرامش روحی و روانی از برکات زندگی زهدانه است . زهد در اجتماع نیز منشاء و صلابت و عامل تثبیت ارزشهای معنوی و اخلاقی به شمار می آید .
فرهنگ زهد میراث گرانبهای ائمه معصومین ( ع ) است که ما به نشانه ی ایمان و اطاعت از آن بزرگان باید در تحصیل آن با همه توان بکوشیم . از این جهت توجه به سیرۀ ائمه معصومین ( ع ) و اقتدا به راه و رسم آنان در زندگی ، ما را در رسیدن به این مقام معنوی کمک خواهد کرد .
زهد مقامی از بندگی است که انسان از علایق و دلبستگی های غیر خدا آزاد میشود و میل و رغبت به خدا و جهان ابدی پیدا میکند . مولای متقیان علی ( ع ) در تعریف زهد فرمودند : " تمام زهد بین دو کلمه قرآن است ، خداوند سبحان میفرماید هرگز به آنچه از دستتان رفته اندوه مخورید و بر آنچه به شما داده شده شادی نکنید . کسی که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده شاد نشود ، زهد را از دو طرف دریافته است “
با تعریفی که اززهد ارائه شده حضرت زهرا ( س) به هیچ چیزی جز خدا دلبستگی ندارد و محبوب واقعی او خداست .لذت ذکر و حضور درمحضر ربوبی برای فاطمه (س) ازهر لذتی خوشتر است .
حضرت زهرا (س) میفرماید : " لذتی که از خدمت حق میبرم مرا از هر خواهشی باز داشته است .
بدین ترتیب کسی که همه آمال او خداست ، حرکات و سکنات او صبغۀ الهی داشته ، دنیا و زخارف آن در فضای دل او جایگاهی ندارد و روح بلند او در عرصه ی تنگ دنیا نمی گنجد .
اشتیاق او برای رفتن بیش از ماندن است و به همین خاطر دنیا را هرگز دوست ندارد بنابراین زهد حضرت زهرا ( س) در دوست نداشتن دنیا و عشق ورزیدن به خدا خلاصه می شود .