تحقیق مقاله موتور الکتریکی

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 19309
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله موتور الکتریکی

    یک موتور الکتریکی، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند.

    ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال می‌شود. در یک موتور استوانه‌ای، چرخانه (روتور) به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله‌ای معین از محور چرخانه به چرخانه اعمال می‌شود، می‌گردد.

    اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) چرخانه و بخش ثابت ایستانه (استاتور) خوانده می‌شود. موتور شامل آهنربای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است. گر چه این قاب اغلب آرمیچر خوانده می‌شود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده می‌شود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می‌شود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می‌شود. با توجه به طراحی ماشین، هر کدام از بخش‌های چرخانه یا ایستانه می‌توانند به عنوان آرمیچر باشند. برای ساختن موتورهایی بسیار ساده کیت هایی را در مدارس استفاده می‌کنند.

     

     

     

    موتور های دی‌ سی

    یکی از اولین موتورهای دوار، اگر نگوییم اولین، توسط مایکل فارادی در سال 1821م ساخته شده بود و شامل یک سیم آویخته شده آزاد که در یک ظرف جیوه غوطه‌ور بود، می‌شد. یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتی که جریانی از سیم عبور می‌کرد، سیم حول آهنربا به گردش در می‌آمد و نشان می‌داد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایره‌ای اطراف سیم می‌شود. این موتور اغلب در کلاسهای فیزیک مدارس نشان داده می‌شود، اما گاهاً بجای ماده سمی جیوه، از آب نمک استفاده می‌شود.

    موتور کلاسیک Dc دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند. سرعت موتور Dc به مجموعه‌ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی، بستگی دارد.

    سرعت موتور Dc وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها (نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم‌پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر، کنترل می‌شود. بدلیل اینکه این نوع از موتور می‌تواند در سرعتهای پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای کششی نظیر لوکوموتیوها استفاده می‌کنند. اما به هرحال در طراحی کلاسیک محدودیتهای متعددی وجود دارد که بسیاری از این محدودیتها ناشی از نیاز به جاروبکهایی برای اتصال به کموتاتور است. سایش جاروبک ها و کموتاتور، ایجاد اصطکاک می‌کند و هر چه که سرعت موتور بالاتر باشد، جاروبکها می‌بایست محکمتر فشار داده شوند تا اتصال خوبی را برقرار کنند. نه تنها این اصطکاک منجر به سر و صدای موتور می‌شود بلکه این امر یک محدودیت بالاتری را روی سرعت ایجاد می‌کند و به این معنی است که جاروبکها نهایتاً از بین رفته نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. اتصال ناقص الکتریکی نیز تولید نوفه (نویز) الکتریکی در مدار متصل می‌کند. این مشکلات با جابجا کردن درون موتور با بیرون آن از بین می‌روند، با قرار دادن آهنرباهای دائم در داخل و سیم پیچها در بیرون به یک طراحی بدون جاروبکمی‌رسیم.

     

    موتورهای میدان سیم پیچی شده

    آهنرباهای دائم در (ایستانه) بیرونی یک موتور Dc را می‌توان با آهنرباهای الکتریکی تعویض کرد. با تغییر جریان میدان (سیم پیچی روی آهنربای الکتریکی) می‌توانیم نسبت سرعت/گشتاور موتور را تغییر دهیم. اگر سیم پیچی میدان به صورت سری با سیم پیچی آرمیچر قرار داده شود، یک موتور گشتاور بالای کم سرعت و اگر به صورت موازی قرار داده شود، یک موتور سرعت بالا با گشتاور کم خواهیم داشت. می‌توانیم برای بدست آوردن حتی سرعت بیشتر اما با گشتاور به همان میزان کمتر، جریان میدان را کمتر هم کنیم. این تکنیک برای کشش الکتریکی و بسیاری از کاربردهای مشابه آن ایده‌آل است و کاربرد این تکنیک می‌تواند منجر به حذف تجهیزات یک جعبه دنده متغیر مکانیکی شود.

     

    موتورهای یونیورسال

    یکی از انواع موتورهای Dc میدان سیم پیچی شده موتور یونیورسال است. اسم این موتورها از این واقعیت گرفته شده است که این موتورها را می‌توان هم با جریان Dc و هم Ac بکار برد، اگر چه که اغلب عملاً این موتورها با تغذیه Ac کار می‌کنند. اصول کار این موتورها بر این اساس است که وقتی یک موتور Dc میدان سیم پیچی شده به جریان متناوب وصل می‌شود، جریان هم در سیم پیچی میدان و هم در سیم پیچی آرمیچر (و در میدانهای مغناطیسی منتجه) هم‌زمان تغییر می‌کند و بنابراین نیروی مکانیکی ایجاد شده همواره بدون تغییر خواهد بود. در عمل موتور بایستی به صورت خاصی طراحی شود تا با جریان Ac سازگاری داشته باشد (امپدانس/راکتانس بایستی مدنظر قرار گیرند) و موتور نهایی عموماً دارای کارایی کمتری نسبت به یک موتور معادل Dc خالص خواهد بود.

    مزیت این موتورها این است که می‌توان تغذیه Ac را روی موتورهایی که دارای مشخصه‌های نوعی موتور های Dc هستند بکار برد، خصوصاً اینکه این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بسیار بالا و طراحی بسیار جمع و جور در سرعتهای بالا هستند. جنبه منفی این موتورها تعمیر و نگهداری و مشکل قابلیت اطمینان آنهاست که به علت وجود کموتاتور ایجاد می‌شود و در نتیجه این موتورها به ندرت در صنایع مشاهده می‌شوند، اما عمومی‌ترین موتورهای Ac در دستگاههایی نظیر مخلوط کن و ابزارهای برقی که گاهاً استفاده می‌شوند، هستند.

    هنگام راه اندازی، خازن و سیم پیچ راه اندازی از طریق یک دسته از کنتاکت های تحت فشار فنر روی کلید گریز از مرکز دوار، به منبع برق متصل می‌شوند. خازن به افزایش گشتاور راه اندازی موتور کمک می‌کند. هنگامی که موتور به سرعت نامی رسید، کلید گریز از مرکز فعال شده، دسته کنتاکتها فعال می‌شود، خازن و سیم پیچ راه انداز سری شده را از منبع برق جدا می‌سازد، در این هنگام موتور تنها با سیم پیچ اصلی عمل می‌کند.

     

     

     

     

    سیستم آموزش اصول ایمنی برق کشی ساختمان و روش های اندازه گیری ایمن پارامترهای الکتریکی با قابلیت شبیه سازی خطا و آموزش مدارات تک فاز ، سه فاز و سه فاز چهار سیمه جهت آموزش : امنیت الکتریکی به منظور جلوگیری از حوادث پیش بینی نشده * نحوه اتصالات زمین و اصول امنیتی برق کشی  * تداخلات الکترو مغناطیسی و روش های جلوگیری از آنها * اختلالات الکتریسیته ساکن و روشهای جلوگیری از آنها * جلوگیری از آسیب های ناشی از صاعقه * بازدید و عیب یابی سیم کشی در حالت خارج از شبکه * اندازه گیری ایمن توسط تجهیزات اندازه گیری الکتریکی * اندازه گیری ولتاژ تک فاز ، سه فاز و DC * تشخیص فازهای R,S,T و ولتاژ خط * اندازه گیری مقاومت عایقی * اندازه گیری مقاومت زمین (2 نقطه و 3 نقطه) و ولتاژ ارت * اندازه گیری مقاومت زمین تحت تأثیر مقاومت ویژه زمین * اندازه گیری جریان نشتی * تست اتصالات صحیح سیم کشی  . 

    سیستم آموزشی کارگاه برق جهت کارگاه های تخصصی برق صنعتی ، ساختمان ، عمومی و مدار فرمان دارای تابلو ، میز ، کشوی مخصوص و 4 تابلو تغذیه مجزا مشتمل بر خروجی های سه فاز و تک فاز ، خروجی های ولتاژ پایین  (24/12/8)ولت ، فیوز محافظ ، کلیه قطع اضطراری * شامل امکانات آموزشی از قبیل : کنتاکتور * تایمر * رله های مکانیکی (میکرو سوئیچ) و حرارتی (بی متال) * شاسی های start/stop * لامپ سیگنال * کلیدهای راه انداز موتور (دالاندر و ستاره - مثلث) * کلید چپ گرد و راست گرد * کلید حفاظت موتور * الکتروموتور 3 فاز قفس سنجابی * موتور دالاندر * آمپرمتر تابلویی * کلیدهای روکار / توکار تبدیل ، یک پل و دو پل * پریز روکار و توکار * زنگ اخبار * رله راه پله * لامپ های فیلامانی و فلوروسنت * آیفون دو طبقه * دیمر * کنتور برق

    سیستم آموزشی موتورهای DC شنت و سری / ژنراتورهای DC جهت انجام آزمایشات: بررسی استارت و منحنی بار موتور های DC شنت و سری * محاسبه تلفات و بازده موتورهای DC شنت و سری * محاسبه رابطه سرعت موتور با نیروی تحریک الکتریکی * بررسی منحنی بار موتور DC کمپوند * بررسی مشخصات کمپوند افزایشی و نقصانی * محاسبه سرعت چرخش ژنراتور و بررسی مشخصات خروجی * محاسبه تلفات و بازده ژنراتور DC کمپوند   

    سیستم آموزشی موتورهای قفس سنجابی / ژنراتورهای DC جهت انجام آزمایشات :* بررسی استارت و منحنی بار موتورهای القایی قفس سنجابی * تغییر جهت دوران موتور القایی قفس سنجابی * محاسبه سرعت لغزش و گشتاور موتور القایی * محاسبه (PF) موتور القایی در حالت بارداری و بی باری * بررسی منحنی بار تحریک مستقل ژنراتور DC شنت * بررسی مشخصات اشباع ژنراتور در حالت بی باری * بررسی میدان شنت * محاسبه تلفات و بازده ژنراتور DC شنت

    سیستم آموزشی موتور های روتور سیم پیچی شده / ژنراتور های DC جهت انجام آزمایشات :* بررسی مشخصات استارت موتورهای روتور سیم پیچی شده  * محاسبه سرعت و گشتاور موتورهای روتور سیم پیچی شده  * محاسبه PF موتورهای روتور سیم پیچی شده  * اتصالات ستاره و مثلث * بررسی منحنی بار ژنراتور شنت و کمپوند * محاسبه سرعت و خروجی بر حسب نوع سیم پیچی * مقایسه تلفات و بازده برحسب نوع سیم پیچی * 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله موتور الکتریکی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله موتور الکتریکی, مقاله در مورد تحقیق مقاله موتور الکتریکی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موتور الکتریکی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موتور الکتریکی, تحقیق درباره تحقیق مقاله موتور الکتریکی, مقاله درباره تحقیق مقاله موتور الکتریکی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موتور الکتریکی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موتور الکتریکی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله موتور الکتریکی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت