برنامه آموزش پایه شامل طیف وسیعی از فعالیتها با هدف افزایش سطح و کیفیت آموزش ابتدایی، افزایش توجه عمومی به امر آموزش ابتدایی و بالا بردن سطح مدارس آموزش ابتدایی برای تبدیل شدن به مراکز یادگیری برای سطوح مختلف جامعه می باشد.
اهداف کوتاه مدت آموزشی
از جمله مهمترین اهداف کوتاه مدت آموزش پایه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- گسترش آموزش هشت ساله ابتدایی
2- بالابردن کیفیت آموزش ابتدایی
3- کار آمد کردن سیستم آموزشی که از مهمترین آن میتوان به فعالیتهای مورد نظر ذیل اشاره نمود:
1- نصب آزمایشگاهای کامپیوتر در تمامی مدارس ابتدایی
2- اطمینان از اینکه تمامی آموزگاران و بازرسان آموزش ابتدایی سواد کامپیوتری دارند
(ارائه برنامه های آموزشی با کمک کامپیوتر )
3- آموزش 18000 معلم کامپیوتر
4- تأسیس ساختمان و مدارس برای 3500000 دانشآموز جدید در سطح کشور
5- تجدید و احیاء35000 مدرسه آموزش پایه در مناطق حومه
6- برگزاری کلاسهای آموزشهای ضمن خدمت مداوم برای معلمان، بازرسان و مدیران
7- استخدام 1500 بازرس جدید
8- فراهم نمودن کتابهای درسی رایگان برای خانوادههای نیازمند
9- تدارک امکانات آموزشی برای 30700 مدرسه حومه و مناطق فقیرنشین
10- فراهم سازی امکانات آموزش ضمن خدمت برای معلمین، بازرسین و مدیران
11- احداث کتابخانههای مرکزی در مدارس ابتدایی
12- احداث کتابخانههای کلاسی در مدرسههای روستایی
13- انتشار و توزیع کتب مرجع در میان دانش آموزان
14- فراهم سازی امکانات دفتری برای کادر مدارس
15- فراهم سازی امکانات کمک آموزشی برای دانشآموزان
از طریق کار هماهنگ مدیر کل آموزش ابتدایی و بخش آموزش ، فرم نتیجه ارزیابیاحتیاجات و امکانات آموزشی به 80 استان کشور فرستاده شد. این فرمها در راستای نیازهای مدارس ابتدایی حومه و مدیریت مرکزی مدارس ابتدایی تکمیل گردیده و به مدیر کل آموزش ابتدایی برگردانده می شود. همچنین در برنامه فوق، جمع کردن اعانه برای دانشآموزان نیز برنامهریزی شده است. از این رو، در این مورد مذاکرات با سازمآنهای دولتی علاقهمند ادامه دارد.
فعالیت دیگر«بخش آموزش» در رابطه با آموزش ضمن خدمت تحت برنامه آموزش پایه میباشد. سمینار آموزش ضمن خدمت در این ناحیه برنامهریزی شده تا2856 بازرسی آموزش را با کامپیوتر آشنا کند. زمان این فعالیت در مناطق مشخص بهعهده استآنها گذاشته شده و مکاتبات مربوط به برنامهها و لیست مربوط به اتمام برنامه تا پایان آوریل به بخش آموزشی ضمن خدمت ارسال می گردد.
ارتقاء کیفی آموزش پایه
از جمله مهمترین فاکتورهای ارتقاء کیفی آموزش پایه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
-تبدیل آموزش دو نوبته به برنامه آموزش عادی
-پایان دادن به آموزش چند پایه ای (مانند کلاسهای روستایی که دانشآموزان چند پایه در یک کلاس با یک معلم مینشینند)
- گسترش برنامه ادغام مدارس روستایی و مدارس شبانهروزی در سراسر کشور
- رسیدن به میزان ثبت نام صد درصد در مدارس ابتدایی
- کاهش تدریجی کلاسهایی با 30 دانشآموز در هر کلاس تا پایان سال 2000
- داخل کردن فنآوری اطلاعاتی در برنامه های آموزشی
- طراحی و تدوین مطالب جدید درکتابهای درسی
- فراهم نمودن آموزشهای ضمن خدمت برای کادر آموزشی
- حمایت از دانشآموزان خانوادههای بی بضاعت از طریق تخصیص کمک مالی در جهت افزایش نرخ تحصیلی آنان به آموزش پایه 8 ساله
ارزیابی تحصیلی
تجزیه و تحلیل بازده تحصیلی برنامه آموزش پایه ,ابزاری اساسی در بررسی اجرای برنامه و پیشرفت کیفی آن خواهد بود.در این راستاMEB به انجام تحقیقی از 70000 دانشآموز 500 مدرسه ابتدایی مبادرت نموده است. هدف از این کار بررسی سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در4 زمینه ترکی , علوم طبیعی، ریاضیات و علوم اجتماعی بوده است. گفتنی است که تحقیق فوق از سال 1999 بریادگیری کامپیوتر و زبان خارجی نیز مشتمل می گردد.
بخش ارزیابی پیشرفت و تحقیقات آموزشی(EARGED)
از جمله مهمترین وظایف بخش ارزیابی پیشرفت و تحقیقات آموزشی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1. طراحی سوالات امتحانی بوسیله بخش ارزیابی و هماهنگ با تجزیه و تحلیل دقیق مطالب درسی
هر سوال در مرحله آماده سازی حتی در کوچکترین جزئیات مورد مباحثه قرار می گیرد. پیشرفت دانشآموز که بوسیله سوال سنجیده میشود به وضوح توصیف و مشخص شده است. سوالات نه تنها شامل سوالات چهار جوابی شده بلکه سوالت تشریحی را نیز شامل میشود,که دانشآموز برای جواب دادن به آنها مجبور به نوشتن میشود. بنابراین سعی بر این بوده که تمامی اطلاعات مربوط بهپیشرفت تحصیلی دانشآموز مشخص شود.
2. آزمون سوالات بر روی گروهی انتخابیاز دانشآموزان
تجزیه و تحلیل آماری در مورد هر سوال در این مرحله با دقیقترین جزئیات انجام و سوالاتی که به نظر مشکل میرسند در امتحان اصلی قید نمی گردد. در نتیجه با معین شدن مشخصات فنی سوالات ,کیفیت سوالات افزایش می یابد.
دو خصوصیت فنی که در امتحانات بین المللی مطرح میشود بوسیله این امتحانات تا حد امکان ارضا شده است که از آن جمله می توان به دو خصوصیت ذیل اشاره نمود:
الف) نمره امتحان بیان کننده پیشرفت دانش آموز با حداقل خطا باشد