یکی از عناصر اصلی در برنامه درسی و طراحی آموزشی" موضوع روشهای یاددهی یادگیری
است و کلیه اقدامات و تصمیمات" ضمن اجرای روش به مرحله ظهور می رسد ویادگیری اتفاق
می افتد . در طراحی آموزشی "موضوعاتی چون اهداف "روشهای ارزشیابی" وسایل آموزشی
و........ تدوین و از طریق روش تدریس به کارهای عملی تبدیل می شود .اگر روشهای تدریس
مورد استفاده به خوبی انتخاب و اجراء شود " بدون شک خلاقیت دانش آموزان نیز مجال پرورش
پیدا میکند.درنتیجه"روشهای یادگیری به دانش آموزان آموزش داده می شود و آنان می دانند
چگونه یاد بگیرند که یاد بگیرند ( یاد گیرییادگیری ) .حال درزیر به بعضی از روشهای فعال
تدریس اشاره می کنیم
1- روش حل مسئله
رسیدن به هدف در هر اقدامی"نوعی حل مسئله است.
مراحل روش حل مسئله ( الگوی جان دیویی)
1- مشخص کردن مسئله در تمام ابعاد برای شاگردان
2-جمع ؟آوری اطلاعات برای ساخت فرضیه
3-فرضیه سازی بر اساس حدس گمان اولیه
4- آزمایش فرضیه ها توسط شاگردان و ثبت نتایج آزمایش ها که درستی یا نادرستی فرضیه ها
مشخص گردد
5- نتیجه گیری" تعمیم و کاربرد فضیه ها ی مورد قبول جهت استفاده دیگران
مراحل روش حل مسئله ( جورج پولیا)
1- درک و فهم مسئله توسط شاگردان بوسیله: توجه دادن ذهن فراگیران به مسئله- تشریح واژه های
کلیدی- بیان مسئله توسط فراگیران به زبان ساده- تعیین معلومها و مجهول ها ی مسئله- تشخیص
شرایط و محدودیتهای مسئله- رسم شکل یا نمودارجهت فهم بهتر مسئله برای شاگردان –
نقش راهنما بودن معلم و فعال بودن شاگردان)
2- نقشه کشی یا طراحی برای حل مسئله- در این مرحله مسئله حل نمی شود "بلکه نقشه هایی طرح
وبهترین آنها انتخاب می شود
3- اجرای نقشه و راهبردهای انتخاب شده. که در این مرحله مهارت های لازم برای انجام پروژه را
آموزش می دهیم " نیروها و امکانات را سازماندهی می کنیم" وعملکرد روش ها را بعد از حل واجرا
توسط شاگردان "به مقایسه می گذاریم
4- بازنگری و کنترل " که شاگردان مراحل انجام شده را دوباره با کمک معلم " کنترل و ارزشیابی
می کنند. در این مرحله شاگردان مواردی چون"کنترل و مقایسه چند مورد از نقشه ها-توصیف و
تشریح جواب مسئله و نوشتن توضیحات پایانی – حل بعضی از مسائل مشابه – مقایسه
جوابهای به دست آمده – ارتباط دادن جوابها با اهداف صورت مسئله –تعمیم دادن جواب ها "تعمیم
نتایج و استفاده از آنها در مو قعیتهای جدید
***************
2- روش ایفای نقش
یکی از روشهایی که در تکوین شخصیت فردی و اجتماعی شاگردان سهم زیادی دارد "روش ایفای
نقش است "زیرا نمونه های کوچکی از ایفای نقشهای زندگانی است و بهتر از بقیه روش ها شاگردان
را در عرصه زندگی می آزماید
امتیازات روش ایفای نقش
1- ایجاد شور وشوق و انگیزه درونی در فراگیران
2-مشارکت وفعالیت کلیه شاگردان
3- کاهش کم رویی و خجالت شاگردان
4- افزایش مهارتهای روانی – حرکتی شاگردان
5- تقویت نگرشها و طرز تفکر جدید وقبول ارزشهای اجتماعی توسط شاگردان
6-تقویت قدرت مدیریت و سازماندهی شاگردان د رکلاس و آینده شغلی آنها
شرکت کنندگان در روش ایفای نقش
الف-معلم در مقام مسئول اجراء و هماهنگ کننده فعالیتها
ب- عده ای از شاگردان درنقش بازیگران اصلی و یک نفر در هر کروه به عنوان کارگردان
ج-مشاهده کنندگان :بقیه شاگردان تماشاچی اند ودر پایان اجرای نمایش " ارزشیاب و تحلیل گر نمایش
می باشند
مراحل روش ایفای نقش
1-انتخاب موضوع ( درسی یا موضوعات دلخواه)
2- نوشتن نمایش نامه: کلیه فعالیتها از شروع تا پایان را شاگردان با کمک و هدایت معلم نوشته و
اهداف اصلی موضوع درس را در یکایک مراحل می گنجانند
3- تعیین نقش ها برای شاگردان بر اساس توانایی و علاقه آنان
4- تهیه امکانات و تجهیزات لازم بر اساس نمایش نامه تدوین شده و صحنه آرایی جذاب.
5- آمادگی و تمرین مقدماتی ( حفظ نقش ها – مطالعه نمایش نامه و اطلاع از نقش دیگران- شناخت
وسایل و امکانات- تمرین به صورت متوالی)
6-اجرا کردن نمایش در حضور شاگردان و معلم و هدایت و کار گردانی نمایش توسط معلم تاروش
از اهداف دور نشود
7- بحث و بررسی و ارزشیابی : در پایان نمایش شاگردان تماشاچی به صورت گروهی و با هدایت
معلم کلیه مراحل را بررسی و ارزشیابی می کنند و نکات مثبت و منفی آن را به معلم ارائه می دهند
در پایان معلم با توجه به اهداف درس برای شاگردان تکلیف معین می کند
**************
3- روش بارش یا طوفان فکری
این روش جهت تقویت زمینه های بالقوه خلاقیت شاگردان است و یکی از مسیرهای ساخت این
فضا"به کارگیری روشهای تدریس خلاق و خلا قیت زاست.در فرایند خلایت"سه محور اصلی وجود
دارد:
1- دانش و مهارت و اطلاعات زمینه ای مناسبی در مورد موضوع شاگردان داشته باشند
2- انگیزه درونی قوی در شاگردان وجود داشته باشد
3- تفکر خلاق داشته باشند . این بوسیله بارش فکری و مغزی میسر می گردد
تعریف بارش فکری :
اجرای فن و گردهم آیی ای که از طریق آن"عده ای می کوشند برای یک مسئله به خصوص " با
انباشتن تمام افکار واندیشه هایی که همان جا به وسیله اعضا ارائه می گردد"راه حلی بیابند.
در این تعریف چند نکته اساسی وجود دارد :
1- بارش فکری دانش و فن گروهی است .
2- تلاش فکری و ذهنی به طور گروهی صورت می گیرد تا راه حلی به دست آید.
3- راه حلهایی برای یک مسئله یا موضوع پیشنهاد می شود.
4-- بارش فکری"نوعی حمله ذهنی به موضوع است که شرکت کنندگان واضح نظر خود را ابراز می
کنند.
قوانین لازم الاجرای روش بارش فکری
1- انتقاد از اندیشه های غلط یا صحیح افراد ممنوع است زیرا روند فعالیت کند شده و فکر افراد را به
جای تفکر "به سوی انتقاد سوق می دهد.
2- قضاوت و ارزشیابی در مراحل بارش فکری"درمورد اندیشه و فکر اعضاع ممنوع است زیرا
وقت تلف شده واعضامتوجه عمل کرد می شوند
3-باید کمیت انیشه ها بیشتر باشد تاانیشه های خلاق بشتر شود .
4- اعضاء میتوانند نظرات دیگر اعضاء را تغییر دهند"مشابه سازی کنند و با ادغام آنها نظر جدیدی
بدهند
5-به نظرات غیر معقول و غیر منطقی و بدیع و تازه توجه شود .
6- حضور افراد داوطلبانه و اختیاری واز روی میل و علاقه است
7- مشابه سازی نظریات آزاد است . زیرا ممکن است اندیشه های تازه و بکری به دست آید
مراحل روش بارش مغزی
الف- خلاقیت وتولید اندیشه- فعالیت اعضاء باهدایت مسئول جلسه شروع می شود ونظرات رامنشی
یاد داشت می کند
ب-قضاوت و ارزشیابی-نظرات مشابه ونامناسب حذف میشود ودرنهایت تعدادی نظریه به صورت
پیشنهاد ودست آورد اصلی جلسه اعلام میشود
تشکیلات جلسه بارش فکری ( مغزی)
1- رئیس گروه- برنامه ریز و هدایت گر گروه است
2- یک یا جند نفر منشی- نظریات و اندیشه های جدید را ثبت کرده و در پایان فهرست کاملی به نام
افراد ارائه دهنده تکمیل می کند.
3- اعضاء شرکت کننده- بین 10 تا 400 نفر بر اساس دایره اطلاعات متغییر است متغیر است
4- مشاهده کنند گان- گاه عده ای در مقام مشاهده گر برجلسه نظارت کرده و برداشتها ی خود را
یاداشت میکنند ودر ارزشیابی نظر می دهند
زمان و طول جلسه بارش مغزی
بین 20 تا 45 دقیقه ( بر اساس نظر دکتر سیدنی)
در پایان معلم با توجه به اهداف درس برای شاگردان تکلیف معین می کند
4-روش مباحثه ای ( بحث گروهی)
بعضی موضوعات درسی"بر تقویت و افزایش مهارت های اجتماعی "کلامی و ارتباطی مبتنی است و
اهداف مورد نظر بر آن دسته از مهارتهایی که ارتباطات فردی و جمعی مؤثرند"تاکید دارد.ازاین
طریق "ارتباطات و تبادل تجربیات"قدرت کلام وبداعت رادردانش آموزان تقویت می کنند
محاسن روش مباحثه ای یا بحث گروهی
1- مفهوم مشارکت و تلاش برای شاگردان روشن می شود
2- ذهن فراگیران را پویا و فیال می کند
3- شاگردان در پایان "به دیدگاه های مشترک مورد توافق می رسند
4- معلم نقش راهنما و کنترل کننده را دارد
5- علاقه و انگیزه شاگردان افزایش یافته و تدریس کسل کننده نخواهد شد
6- با مشاهده رفتارها و بحث ها می توان توانایی های شاگردان را سنجید
7- کم رویی و خجالت شاگردان کاهش می یابد
8-عواطف دوستی شاگردان تقویت یافته وبهتر همدیگر را می شناسند
9- تفکر انتقادی د رآنان تقویت می شود
10- سایر توانایی های شناختی رشد می یابد
11- توانایی سخن گفتن و مهارت های کلامی پرورش می یابد
12- آموزش و یادگیری بر استدلال و توجیه منطقی استوار است