تحقیق مقاله استعداد

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22474
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله استعداد

     

    استعداد را میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت برآورد می‌کنیم. اگر برای کسب مهارت در یک فعالیت افراد مختلف در شرایط و موقعیت یکسانی قرار بگیرند متوجه خواهیم شد که افراد مختلف تفاوتهایی از لحاظ میزان کسب آن مهارت نشان می‌دهند. برخی افراد در یک زمینه یادگیری بهتر و کارایی زیادتری از خود نشان می‌دهند و پیشرفت آنها در آن زمینه سریعتر است، در حالی که افراد دیگر در زمینه‌های دیگری ممکن است از خود کارایی و مهارت و سرعت پیشرفت زیادتری نشان دهند. در واقع چنین تفاوتی به تفاوت آنها در استعدادهایشان مربوط می‌شود.
     
    افراد علاوه بر تفاوتهایی که از لحاظ استعدادهایشان با یکدیگر دارند، مثلا یکی در زمینه فنی و دیگری در امور هنری استعداد دارند، از لحاظ هوشی نیز متفاوت از هم هستند. به عبارتی افراد از لحاظ بهره هوشی در طیفی گسترده شده‌اند که از عقب ماندگی ذهنی شدید تا نبوغ و غیر هوشی را شامل می‌شود. اما اکثریت افراد در حدود متوسط قرار می‌گیرند.

    درباره استعداد و مفهوم آن می‏توان با نگاهی به منابع مختلف به تعاریف متعددی دست یافت. ما نیز در این جا برای آغاز بحث به تعریف این مفهوم به عنوان یکی از مفاهیم اساسی مطرح در این مقاله ، اشاره می‏کنیم. فرانک برونو ، استعداد را «توانایی بهره‏بری فوری از آموزش ، تعلیم یا تجربه در یک محدوده مشخص از عملکرد»1 می‏داند. شفیع آبادی نیز استعداد را «توانایی بالقوه‏ای که فرد را برای انجام دادن کار ، آماده می‏کند»2 دانسته است.

    مقصود از قابلیت یا استعداد ، امکاناتی است که تصویر کلی آن در خلقت هر مخلوقی به صورت بالقوه ، موجود است؛ ولی فعلیت یافتن و یا تحقق تمام یا قسمتی از آن، منوط به حصول فرصت مناسب است. امرِ بالقوه ، چیزی است که ممکن است بر حسب مساعدت و یا عدم مساعدت شرایط ، فعلیت پیدا کند یا نکند و در صورت فعلیت یافتن ، به تمامی، تحقق یابد یا به طور ناقص و همچنین کیفیت تحقّقش بسته به شرایط ، در موارد مختلف ، متفاوت باشد.3 با نگاهی به مطالب ذکر شده می‏توانیم این گونه نتیجه‏گیری نماییم که:

    1 . استعداد ، یک توانایی بالقوه است که در وجود هر انسانی به ودیعه نهاده شده است؛

    2 . این توانایی بالقوه برای شکوفایی و بروز خود ، نیازمند شرایط و بستر مناسب است و چه بسا در صورت فراهم نیامدن امکانات و شرایط مناسب ، هرگز بروز نیابد.

    3 . می‏توانیم این توانایی بالقوه را به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کنیم. به این صورت که توانایی‏های عمومی ، در میان تمام انسان‏ها مشترک است و البته بسته به اشخاص مختلف ، دارای شدت و ضعف است و توانایی‏های اختصاصی نیز آنهایی هستند که در بین انسان‏ها متفاوت و گوناگون‏اند و همه انسان‏ها از آن برخوردار نیستند.

    آموزش

    دومین مفهومی که این مقاله به آن توجه دارد ، مفهوم آموزش (تعلیم و تربیت) است. البته ما در این جا آموزش4 را از زاویه اشتغال و استعداد ، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    درباره رابطه تعلیم و تربیت و استعداد ، می‏توانیم به دو نکته اساسی اشاره نماییم : نکته اوّل ، این است که ترتیب ، خود ، ابزاری است برای رشد و شکوفایی استعدادها. به طور مثال ، در تعریفی از تربیت ، آن را «پرورش دادن ، یعنی به فعلیت درآوردن استعدادهای بالقوه و درونی در یک شخص»5 بیان کرده‏اند ، به طوری که با مراجعه و مطالعه اهداف نهاد «آموزش» در جهان ، متوجه خواهیم شد که یکی از اهداف اساسی در همه نظام‏های آموزش و پرورش ، همانا رشد و شکوفایی استعدادهای فراگیران است.

    از سوی دیگر ، نظام تعلیم و تربیت در هر جامعه‏ای ، تربیت کننده نیروی انسانی6 مناسب مورد نیاز بخش‏های مختلف جامعه است و یکی از مهم‏ترین ابعاد و انواع برنامه‏ریزی آموزش در هر سازمانی ، برنامه‏ریزی نیروی انسانی7 است که شامل: برنامه‏ریزی برای تربیت عموم کارکنان ، اعم از کارگران نیمه‏ماهر تا کاردان‏ها ، مهندسان ، دکترها ، معلّمان ، استادان و سایر متخصصان است. بنا بر این ، ملاحظه می‏شود که برنامه‏ریزی نیروی انسانی، مستقیما با برنامه‏ریزی اقتصادی در ارتباط است؛ زیرا هدف آن ، تربیت افرادی است که باید چرخ‏های اقتصاد کشور را به حرکت درآورند.8

    این نکته نیز بر همه روشن است که یکی از اساسی‏ترین انتظارات خانواده‏ها و دانش آموزان از نظام آموزشی در هر جامعه ، کسب آمادگی‏های لازم برای یافتن یک شغل مناسب در آینده است.

    البته آموزش و پرورش، دارای ابعاد بسیار متفاوتی است و نقش بسیار زیادی در توسعه فردی و اجتماعی ایفا می‏کند، به طوری که بخش گسترده‏ای از ابعاد و اثرات آن را نمی‏توان به آسانی اندازه‏گیری کرد؛ اما به هرحال ، یکی از انتظارات اساسی از نظام آموزش و پرورش ، تربیت افرادی است که بتوانند در آینده ، با بر عهده گرفتن مشاغل و حرفه‏های مختلف اجتماعی ، چرخ‏های جامعه را به گردش درآورند.

    به طوری کلی، آموزش‏های مربوط به اشتغال را می‏توان به دو دسته اساسی : 1)آموزش‏های پیش از خدمت (اشتغال)9 و 2) آموزش‏های ضمن خدمت10 تقسیم کرد. آموزش‏های پیش از خدمت به آموزش‏هایی گفته می‏شود که یک نفر ، پیش از عهده‏دار شدن یک شغل ، آنها را فرا می‏گیرد ، مانند آموزش‏هایی که در مدرسه و دانشگاه ، یا در دوره‏های کارآموزی11 به افراد ، داده می‏شود. هدف از این آموزش‏ها نیز آماده کردن فرد برای احراز یک شغل بخصوص است.

    البته آموزش‏هایی که در مدرسه و دانشگاه داده می‏شود ، کمتر جنبه اختصاصی و بیشتر جنبه کلّی دارد و در بیشتر موارد ، فرد را به صورت نظری برای پذیرفتن شغل ، آماده می‏کند که در این میان باید حساب آموزش‏های فنی و حرفه‏ای و یا دوره‏هایی که به صورت عملی برای پذیرفتن یک شغل درنظر گرفته می‏شوند (مانند کارآموزی‏ها) را جدا کرد.

    درباره آموزش‏های ضمن خدمت ، می‏توان گفت : با توجه به تحولات سریع علوم و تکنولوژی ، دانش و اطلاعات افراد برای پاسخگویی به این پیشرفت سریع ، ناتوان و ناقص است. از این رو ، در دنیای متحوّل امروز ، هیچ کس نمی‏تواند با تکیه بر آموخته‏های خود در نظام آموزش رسمی ، سازگاری مناسب با محیط خود داشته باشد. بنا بر این ، بر اساس فلسفه آموزش مستمر ، اطلاعات و دانش انسان باید همواره پویا ، به روز و در حال تکامل باشد و در هر مرحله‏ای از زندگی باید در کوران جدیدترین یافته‏ها و اطلاعات مربوط به حرفه و زندگی‏اش قرار گیرد12 و هدف آن ، تجهیز نیروی انسانی شاغل در سازمان‏ها به دانش‏ها و مهارت‏های جدید و مورد نیاز است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله استعداد

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله استعداد, مقاله در مورد تحقیق مقاله استعداد, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله استعداد, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله استعداد, تحقیق درباره تحقیق مقاله استعداد, مقاله درباره تحقیق مقاله استعداد, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله استعداد, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله استعداد, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله استعداد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت