یک لامپ التهابی از مراحل زیر تشکیل شده است:
1-فلز Flare
2-حباب Bulb
3-سرپیچ Cap
4-سیم ولدز یا لیدین وایر
Lead in wire
5-آیلت Eyelet
6- فلامنت Filament
7- آنکاروایر
Anchor wire
8- آیلت Eyelet
نکاتی در مورد تاریخچه تولید و استفاده فیلامنت:
سال 1097 برای اولین بار از کربن که دارای نقطه ذوب 3650 گرادسلسیوس () به اضافه الیافی از جنس پارچه نسوز یا چوب خیزران این موارد را کربنیزه می کردند. این مواد به علت اینکه تا دمای 2000 درجه اکسیده می شدند در سال 1098 از تاتانیم که دارای نقطه ذوب 2899 استفاده کردند سپس از سینپیون استفاده کردند سپس از تنگستن استفاده کردند ماده ای ترد و شکننده که نسبت به بقیه مواد دارای نقطه ذوب بالاتری است جنس تنگستن از وانادیم و وافرام می باشد که طی عملیاتی به صورت متالوژی پودر به تنگستن که چکش خوار است تبدیل می کنند دارای نقطه ذوئب 3650 گراد سلسیوس می باشد. در سال 1913 به علت اینکه وانادیم میل شدیدی به ترکیب شدن با اکسیژن در حرارت بالا دارد و اکسید وانادیم تشکیل می داد لامپها را تخلیه کردند. به خاطر اینکه سرعت اکسید شدن را کم کنند تا عمر لامپ زیاد شود. سپس داخل لامپ ها را گاز آرگن و نیتروژن استفاده می کردند و گاز آرگن سرعت تبخیر وانادیم یا تنگستن را خیلی کم میکند. لامپهای 25 وات به بالا را داخل حباب از گاز استفاده می کنند. لامپ های 25 وات به پائین داخل حباب لامپ خلاء می باشد و از گاز استفاده می کنند.
Flare فلر: اولین ماشین تولید قطعات لامپ التهابی در قسمت IL ماشین فلز نام دارد. که از لوله شیشه ای سربدار به طول یک متر الی یک متر و دویست که دارای قطر معادله 3/12 میلی متر می باشد استفاده می کنند. که استم تیوپ نام دارد. محصولی که از این ماشین خارج می شود قیفی شکل و فلز نام دارد. استم تیوپ از کشور بلژیک یا تاکستان خریداری می گردد. در این دستگاه به وسیله گاز و هوا و اکسیژن قسمت انتهایی تیوپی که به وسیله کلامپهایی محکم گرفته شده و با سرعت بدور خود می چرخد (هد دستگاه) به صورت خمیری شکل در می آید البته عملیات حرارتی توسط مشعل هایی از حرارت های پائین به حرارت های بالا به تیوپ دمیده می شود سپس به وسیله فلانچی از جنس فسفر پرنز که نوعی سرامیک است در حین چرخیدن تیوپ عمل فلانچینگ صورت می گیرد. سپس به وسیله نگهدارنده ای به اندازه مورد نظر به صورت پائین می آید و سپس به وسیله حرارت و تیغه ای از جنس استیل برش می شود. جنس شیشه فلز از نوع سرب دار است. تست تولید دارای 10 عدد ماشین فلز می باشد که هر کدام از آنها دارای 8 الی 9 هد می باشند و تست دارای هفت خط تولید است. دستگاه ها ساخت شرکت بادلکس انگلیس می باشد. اساس کار ماشین صفحات بادامک (کام) لمس کننده های غلطکی (رولر) می باشد که توسط الکتروموتور و گیربکس نیرو و تغییرات سرعت انجام می گیرد. ایندکس ماشین 9/1 ثانیه می باشد.
قسمت های مختلف ماشین فلز:
1-بدنه اصلی ماشین فلز
Machin Body
2- قسمت قرارگرفتن استم تیوپ
Chuck housing
3-آنیلر Annieler
4- قسمت بازرسی (اینسپکشن)
Inspection
حرکت قسمت های مختلف ماشین از Cam shaft گرفته می شود. کام شانت نیز حرکت خود را از گیربکس که آن نیز حرکت خود را از الکتروموتور که بر روی بدنه نصب شده تأمین میکند. هر بر روی یک قسمت جداگانه قرار دارد به نام تارت که بر روی بدنه نصب شده که توسط roller که در داخل gaide که بر روی یک Index cam طراحی شده قرار دارد، توسط چرخش ایندکس کام هد می تواند بچرخد که این ایندکس کام در واقع یک پیچ حلزونی است. وقتی که quide بدور یک dram طرح شده باشد در اثر چرخش می تواند رولر را به سمت چپ یا راست هدایت کند که در اثر آن هدها که روی یک صفحه قرار دارند خواهند چرخید.
CD = کاندل MS = مدیوم اسپید HS = های اسپید
ماشین های مربوط به خطوط CD و MS دارای 2 موتور یکی جهت گردش هد ماشین و دیگری ؟ است. و ماشین فلز مربوط به خطوط 4 و 5 و 3 و2 (HS) دارای 4 موتور مربوط به دور ماشین. گردش هر به دور خودش- کاتر کوچک- فلاچینگ می باشد. موتور ماشین دارای مشخصات (5/12 و 75/0) HP یک اسب بخار موتور کاتر کوچک kw 37/0 HP5/ موتور فلانچینگ (kw 1 و 3/0) HP 5/0 برق سه فاز Hz 50 وV 380 استفاده می شود.
ماشین فلز از 4 الکترود موتور تشکیل شده است عملکرد الکتروموتورها: توسط شایسهای استپ و استارت راه اندازی می شود. یکی از موتورها وظیفه انتقال نیرو را به مجموعه هد به عهده دارد. موتور دیگر وظیفه انتقال نیرو توسط گیربکس مربوط به کامهای ماشین انجام می گیرد که عمل گیچینگ و فلانچینگ را انجام می دهد. موتور دیگر وظیفه انتقال نیرو و تأمین حرکت گردشی فلانچینگ را به عهده دارد. موتور چهارم وظیفه انتقال نیرو و تأمین حرکت گردش اسمال کاتر را به عهده دارد.
هد دستگاه که به وسیله آن استم تیوپ تغذیه می گردد سه روش روغن کاری در دستگاه وجود دارد. نوع روغن هد فلز 125 می باشد.
به صورت اویل پمپ (اتوماتیک) 2- پمپ دستی که در زیر دستگاه وجود دارد. 3- به وسیله روغن دادن قسمت 1 و 2 برای روغن کاری هد دستگاه و اجزاء داخلی آن مخزن روغن در قسمت تحتانی یاطاقانهای اورها و بوش و شافت ها را روغن کاری میکند. که در هفته مقدار نیم لیتر روغن به مخزن آن افزوده می شود. عمل روغن کاری به وسیله روغندان جهت روغن کاری یاطاقانها و شفت های اسمال کاتر و بلبرینگ ها و رولرها و لارج کاتر و لمس کننده بادامک و هد دستگاه در ناحیه چیکها که از روغن پارافین استفاده می شود. (روغن پارافین روغنی است که تحمل حرارت های زیاد را دارد.)
مشعل ها Burner: به دو دسته تقسیم می شود مشعل های قبل از عمل فلانچینگ و بعد از عمل فلانچینگ مشعل های قبل از فلانچینگ به سه جزء تقسیم می شوند مشعلهای اول و دوم که حاوی هوا و گاز می باشند عمل حرارت دهی اولیه را به لبه استم تیوپ انجام می دهند با حرارت های با قدرت کم به زیاد و مشعل سوم که حاوی هوا، گاز، و اکسیژن می باشد با حرارت بالا باعث تشدید حرارت در لبه استم تیوپ شده و تیوپ را خمیر شکل کرده و آماده فرم دهی میکند. و آماده عمل فلانچینگ (بعد از عمل فلانچینگ- کولینگ و گیچینگ) دو مشعل که حاوی هواز و گاز و اکسیژن می باشد به انتهای فلز تابیده شده و حرارت می دهد جهت آماده شدن برای عمل کاتینگ پس از آن مشغل با سوخت گاز و هوا با شعله ای متمرکز باعث تسهیل در عمل کانتینگ در ناحیه اسمال کاتر استفاده می شود. تمامی مشعل ها بایستی به طور مناسب تنظیم شود تا حرارت استاندارد در این مشعل ها و در نتیجه دراستم تیوپ به وجود آید. در غیر این صورت در مرحله فلاچینگ و کاتر اشکالاتی به وجود می آید که موجب ازدیاد ضایعات می شود، 5 لوله که عبارتند از لوله زرد رنگ (گاز طبیعی) لوله آبی رنگ با قطر بزرگ (هوای فشار ضعیف) و لوله مشکی (اکسیژن) و لوله آبی کوچک (هوای فشارقوی) و لوله باریک دیگر لوله (گاز SO2) که با گاز طبیعی (لوله زردرنگ) ترکیب می شود. گاز SO2 در عملیات دستگاه باعث روانکاری در مرحله فلاچینگ میباشد و مقاومت فلز استفاده می شود هوای فشار قوی در دستگاه برای عمل کولینگ استفاده می شود که به توسط نازلخهایی به سمتی که فلانچ شده فلر دمیده می شود که باعث بالا بردن استحکام فلر می گردد و خنک کاری فلر می گردد. و از هوای فشار قوی جهت تمیز کردن دستگاه استفاده می شود.
فلانجینگ (Flanging): که تشکیل شده از ریمر پین که در اثر چرخش و انتقال نیرو توسط بادامک ها به صورت تواماً عمل لبه دار کردن (قیفی شکل) استم تیوپ را به عهده دارد. که گودی و برآمدگی و زاویه های مربوط به فلز به وسیله دو پیچ تنظیم میگردد. کف بودن و پهن بودن آن برای ازدیاد زاویه و کم کردن زاویه. زمان تعویض ریمر پائین وقتی است که روی سطح تحتانی فلر ناصاف باشد.
پس از عمل فلانجینگ عمل خنک کاری صورت می گیرد که لبه فلر داخل است برای اینکه فلر در اثر چرخش هدها و در اثر شوک و لغزیدن روی صفحه gouging فرم خود را از دست ندهد توسط وزش هوا که به وسیله دو لوله به طرف لبه فلر هدایت می شود مقداری حرارت خود را از دست داده و سختی لازم را پیدا میکند.
گیجینگ Gauging: عمل اندازه گیری طول فلر که تنظیم آن به وسیله حرکت بادامک ها میباشد به وسیله پیچ های تنظیم روی مجموعه گیجینگ قابل تنظیم می باشد. در این قسمت از ماشین فلر استم تیوپ توسط بلبرینگ هایی که حرکت خود را از کام می گیرند و استم تیوپ بدین ترتیب آزاد شده روی صفحه تفلونی می لغزد و توسط یک زبانه قابل تنظیم می توان به طول دلخواه فلر را پائین آورد.