در رابطه سیستم الکترونیکی ترمز ABS ) ABS = سیستم ترمز ضد قفل شدن)
اول در رابطه با اصل کار توضیح می دهم ( با توجه به این که مطالب دوستمان بسیار کامل و جامع بود)
در هنگام ترمز گرفتن دو نوع اصطکاک وجود دارد
• اصطکاک جنبشی
• اصطکاک لغزشی
زمانی که نیروی اصطکاک جنبشی در اثر سر خوردن به اصطکاک لغزشی تبدیل می شود نیروی نگه دارنده هم کاهش می یابد (اصطکاک جنبشی > اصطکاک لغزشی ) در نتیجه مدت زمان بیشتری برای ایستادن ماشین نیاز است . این اولین موضوع . موضوع بعد این است که اگر اتومبیلی به ترمز ABS مجهز باشد در هنگام ترمز کردن نیروی گشتاوری که باعث منحرف شدن ماشین می شود به وجود نمی آید فکرش را بکنید که برای یک تریلی 18 چرخ چقدر می تواند ضروری باشد .( مثل کامیون Volvo vh12 )
سیستم الکترونیکی :
یک سنسور هال افکت ( سنسور های حساس به مغناطیس ) روی هر چرخ قرار دارد دقیقا مثل چیزی که درون موس های قدیمی وجود داشت یک صفحه ی پره پره که یک سنسور مادون قرمز در کنار آن قرار دارد و چرخیدن صفحه باعث می شود امواج (IR = مادون قرمز ) موجود در بین پره ها قطع و وصل شود و این قطع و صصل شدن وارد یک پردازنده شده و میزان و جهت چرخش مشخص می شود . فقط در سیستم های هال افکت جای امواج IR از مغتاطیس استفاده می شود و جای یک صفحه ی پره پره یک صفحه ی ای با زایده های توپی فلزی وجود دارد عبور این زایده های نوپی از کنار سنسور هال افکت باعث قطع شدن خطوط میدان های مغتاطیسی می شود و در نتیجه می توان میزان چرخش و جهت آن را برآورد کرد .
یک سیستم پردازنده ی مرکزی سرهت چرخش تمام چرخ ها را اندازه گیری می کند به محض ترمز گرفتن باید سرعت چرخش تمام چرخ ها یکی باشد اگر سرعت یکی از آنها هماهنگ نبود یعنی آن چرخ در حال سر خوردن است و این سر خوردن هم باعث اصطکاک جنبشی می شود و هم باعث انحراف ماشین از خط اصلی می شود در این حالت سیستم فشار روغن یا فشار باد
( فشار باد = نیوماتیک و فشار روغن = هیدرولیک ) آن ترمز را تا جایی کم می کند که سرعت آن هماهنگ با سرعت سایر چرخ ها شود .
سیستم پردازنده این گونه ترمز ها نباید هیچ گونه تاخیری در پردازش داشته باشد از این رو به آنها ( بدون تاخیر) Real Time می گویند و عملیات پردازشی آنها توسط کنترل کننده هایی به نام DSP انجام می شود . ( DSP = پردازنده ی دیجیتال سیگنال ها
ترمز :
یکی از ویژگیهای خاص این خودرو ترمز LAV آن بوده که بر روی این خودرو نصب گردیده است.
مزایای ترمز LAV ومقایسه آن با ترمز ABS عبارتند از :
الف : ترمز LAV بر روی محور عقب نصب می گردد.
ب : ترمز ABS بر روی چرخهای جلو نصب می گردد.
پ : ترمز LAV وظیفه کنترل جلوگیری از پیچیدگی عقب خودرو در پیچها را دارا می باشد.
ت : ترمز ABS کنترل جلوگیری از سر خوردن خودرو در مسیرهای مستقیم را دارا می باشد.
ث : ترمز LAV نسبت به وزن خودرو و سر نشینان خودرو، قدرت ترمز را تنظیم می کند.
ج : ترمز ABS نمی تواند قدرت باز دارندگی خود را سبت به وزن خودرو کم یا زیاد کند.
چ : ترمز LAV غیر کنترل جلوگیری از پیچیدگی خودرو در پیچهای ناگهانی، در مسیرهای مستقیم نیز دارای قدرت مانور و بازدارندگی یم باشد.
ح : ترمز ABSفقط در مسیر مستقیم و ترمز های ناگهانی شروع به کار می کند.
د : ترمز LAV قابل تنظیم می با شد.
ذ : ترمز ABS قابل تنظیم نمی با شد و تمام موارد از قبل برای این نوع ترمز تعریف شده هستند.
سیستم ترمز هوشمند IBS با قابلیت ضد سرقت و با ایجاد امنیت بالا برای خودرو توسط یک مخترع ایرانی و برای نخستین بار در ایران ساخته شد.
اسماعیل نوروزی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: سیستم ترمز هوشمند IBS کاربردیتر از ترمزدستی عمل کرده به طوری که اگر بستهای در خودرو به این سیستم برخورد کند مانع حرکت خودرو میشود در حالی که ترمز دستی در حالت عادی این قابلیت را ندارد.
وی خاطر نشان کرد: قابلیت ویژه دیگری که این سیستم دارد ضد سرقت بودن آن و امنیت بالا نسبت به سیستمهای هوشمند IBS قبلی است که باعث میشود از حوادث و تصادفات به مقدار قابل توجهای جلوگیری کند.
جعفری افزود: این سیستم در کنار ترمزدستی ماشین نصب میشود و در صورتی که ترمزدستی پایین باشد سیستم IBS شروع به عمل کرده و خهماهنگ سازی عملکرد سیستم ترمز واگن های روسی و کنوری در راه آهن ایران
خلاصه مقاله:
تنوع واگنهای باری و مسافری که دارای سیستم های ترمز متفاوت میباشند تشکیل قطار هائی شامل ترکیبی از واگنهای مختلف را در راه اهن ایران اجتناب ناپذیر نموده است. در این حالت ، عدم هماهنگی در پروسه های ترمز گیری و ازاد سازی واگنها موجب بروز مشکلات بسیار اساسی در دینامیک حرکت قطار ها میشود. این میتواند براحتی اندرکنش نامناسب واگنها ، نرخ خرابی بالای وسائط نقلیه و کاهش راحتی سیر و حرکت قطارها را بدنبال داشته باشد. بعلاوه ، ناهماهنگی و یا سیستم ترمز ناکارامد یکی از دلایل عمده و اساسی افزایش نرخ خرابی زیر سازی و روسازی خطوط، تغییر پروفیل عرضی ریلها و نیز بروز پدیده های مخربی چون موجی شدن ریلها و ... بحساب میاید. در این مقاله مشکل عدم هماهنگی سیستم ترمز روسی با سیستم ترمز کنوری مورد توجه قرارداده شده و به راهکارهای موثر برای رفع ان اشاره شده است. در این تحقیق ابتدا اجزاء اصلی و عملکرد هر دو سیستم ترمز روسی و کنوری در مقایسه با یکدیگر مورد مطالعه قرار گرفت و بدنبال ان تغییراتی بر روی سوپاپ روسی اعمال و سپس برنامه نرم افزاری مناسبی جهت انجام محاسبات ترمزی تدوین و بکار گرفته شد. نتایج محاسبات اولیه بر عملکرد هماهنگ مراحل ترمز گیری و ازاد سازی سیستم ترمز روسی اصلاح شده با عملکردهای متناظر در سیستم کنوری دلالت دارد. پس از انجام فاز تحقیقاتی فوق الذکر، سیستم ترمز اصلاح شده بر روی یک واگن روسی نصب و مورد تست و ازمایش قرار داده شد. هدف از این مقاله ارائه اقدامات اولیه انجام شده و نتایج حاصله در این مرحله میباشد
ودرو حرکت نمیکند.
ترمز وسیله ای برای ایجاد شتاب منفی در خودرو است
قدرت این سیستم معمولا 10 برابر قدرت موتور و حتی بیشتر میباشد .
مراحل ترمز گیری :
1 : عکس العمل راننده ( از لحظه ای که راننده مانع را میبیند تا وقتی که پدال ترمز را می فشارد معمولا بین 5/0 تا 5/1 ثانیه طول می کشد
1 : فشار پدال ( تا رسیدن نیروی روغن به لنت ها حدود 5/0 ثانیه ) خوردگی لنت ها موجب افزایش این زمان می شود
3 : از لحظه ای که لنت به دیسک می چسپد تا توقف کامل ( اگر جنس لنت مرغوب نباشد این زمان طولانی می شود )
مجموع این سه زمان را خط ترمز می گویند .