تحقیق مقاله ورزش

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: word کد فایل: 2785
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۲۳,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ورزش

    فصل اول

    مقدمه :

              ورزش بعنوان یک اصل اساسی در سلامتی روح و جسم انسان نقش ایفا نموده و مینماید و انسان نیازمند است تا برای شادابی روح و جسمش رو به ورزش بیاورد و هر روزه لحظاتی از عمر خویش را صرف آن نماید . از آنجائیکه شالوده شکل گیری اندامهای قوی و روحیه شاداب در سنین دوران تحصیل شکل میگیرد ، لازم است تا برای نونهالان عزیزمان برنامه ریزی نمائیم تا با ورزش و تربیت شخصیتی والا و اندامی قوی داشته باشند تا با عزت راه سعادت خویش را طی نمایند.

              برنامه ریزی دقیق نیازمند آگاهی لازم و کافی از اثرات مفید ورزش میباشد . که این امر ایجاب مینماید تا برای مربیان تربیتی که در مدارس مشغول به خدمت میباشند جلساتی تشکیل تا به وسیله آن، اثرات ورزش در موضوعات مختلف بطور پویا و بِروز  به آنها بازگو شده تا این امر ، انگیزه مربیان ورزشی را در ارائه فعالیتهای ورزشی منظم و دقیق تقویت نموده و همچنین اثرات آنرا برای دانش آموزان متذکر ساخته تا دانش آموزان نیز به نقش ورزش آگاهی یافته و آنها را مصمم به انجام آن نماید .

              از آنجائیکه در مدارس کشورمان نسبت به امر ورزش اهتمام جدی صورت نمی پذیرد یکی از دلائل آن ، عدم آگاهی به اثرات  آن میباشد . البته دلائل دیگری نیز دارد که در این جزوه به پاره ای از آنها اشاره گردیده ، از جمله عدم وجود فضای کافی و مناسب در مدارس ، نامناسب بودن ساعات ورزش ، نداشتن امکانات و تجهیزات ورزشی در مدارس ، نبود سالن ورزش ، عدم تخصص نزد مربیان ورزش و که برای هر یک باید چاره ای اندیشیده شود و موانع موجود باید برطرف گردد .

              جزوه حاضر که  به اثرات ورزش بر دستگاهها و اندامهای بدن و همچنین نسبت به بیماریهای مختلف میپردازد ، جهت آموزش مربیان ورزشی تهیه گردیده تا آنها با آگاهی یافتن از محتوی آن،  انگیزه و آگاهی بیشتری در جهت اهتمام به امور ورزشی نونهالان کشورمان نموده تا بوسیله آن افرادی تندرست و نیرومند در جهت خدمت به مردم شریف کشورمان پرورش یابند و سرمنشاء خدمات چشمگیری در تمامی عرصه های علمی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و … گردند.  انشاء ا….

    مشکل :

    عدم اهتمام مربیان و دانش آموزان مدارس نسبت به ساعات ورزش

    تحلیل تجربی و علمی :

    عدم شناخت لازم وکافی به اثرات ورزش در سلامت جسمی و روحی دانش آموزان– 100

    نبودن فضای کافی و مناسب در مدارس – 101

    عدم پیگیری رشته تخصصی ورزشی – 102

    تعداد زیاد دانش آموزان در مدارس – 103

    نامناسب بودن ساعات ورزش – 104

     

    عدم برنامه ریزی مناسب برای ساعت ورزش – 105

    دو شیفته بودن مدارس – 106

    نبودن سالن ورزش – 1/101

    نداشتن امکانات و تجهیزات ورزشی – 107

    نداشتن سرویس بهداشتی جهت دوش گرفتن بعد از تعریق بدن – 108

    اهمیت ندادن به نرمش قبل از ورزش –109

    کم بودن ساعت زنگ ورزش در هفته – 110

    عدم اطلاع از علم تغذیه – 111

    عدم تخصص نزد مربیان ورزش – 112

    عدم انگیزه لازم در نزد مربیان به دلیل تامین نبودن و مشکلات معیشتی – 113

    بازخورد نا مناسب نسبت به ورزش – 114

          اولویت :

             عدم شناخت لازم و کافی به اثرات موثر ورزش در سلامت جسمی و روحی دانش آموزان

                                                        موضوع :

            ورزش و اثرات مفید آن

      مخاطب :

     مربیان ورزشی

    هدف کلی :

    آشنا ساختن مربیان ورزشی نسبت به اثرات مفید ورزش

    اهداف جزئی :

          الف - آموزش مربیان ورزش در زمینه اثرات ورزش بر دستگاهها و اندامهای مختلف بدن .

          ب – آموزش مربیان ورزش در مورد اثرات ورزش در زمینه های پیشگیری و درمان بیماریهای مختلف .

    اهداف آموزشی :

        الف – مربی ورزشی پس از آموزش قادر میباشد :

     در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر پوست بدن را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با نشان دادن پوستر اثرات ورزش بر دستگاه گوارش را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر یبوست را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با ارائه فیلم اثرات ورزش بر دستگاه تنفسی را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر دستگاه گردش خون و قلب را طور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر دستگاه عصبی را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر دستگاه عصبی – عضلانی را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر دستگاه حرکتی را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن عکس  اثرات ورزش و حرکات بدنی در سنین مختلف را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر رشد عضلات و استخوانها را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با نمایش فیلم اثرات ورزش بر رشد و نمو بدن را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با ارائه cd  آموزشی  اثرات ورزش بر روی کلیه ها  را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر تغذیه را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر طول عمر را بطور شفاهی توضیح دهد

    در مقابل کلاس با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر کیفیت زندگی را بطور شفاهی توضیح دهد

    ب – مربی آموزشی پس از آموزش قادر میباشد :

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر روی چربی های خون و چاقی را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش نسبت به مقاومت بدن در مقابل بیماریها  را بطو ر شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش در برابر عفونتها را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر بیماری کم تحرکی  را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر بیماری قند یا دیابت را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر بیماری های قلبی را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش در کاهش بیماریهای قلبی و عروق کرونر را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با ارائه اسلاید  اثرات ورزش بر بیماریهای ریوی را بطور شفاهی توضیح دهد.

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر بیماری آسم را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر بیماری افزایش فشار خون را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با نمایش فیلم  اثرات ورزش بر بیماریهای عصبی و رفتار های عصبی را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با نمایش فیلم  اثرات ورزش بر بیماری افسردگی را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر بی خوابی را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر دردهای مزمن را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر روی آرتروز را بطور شفاهی توضیح دهد .در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر بیماریهای استخوانی – عضلانی را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر دردهای کمر و ستون فقرات را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش و فعالیتهای جسمانی در افراد میانسال را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر سرطان را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر روی غدد جنسی را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه اثرات ورزش بر زخم معده و زخم دوازدهه را بطور شفاهی توضیح دهد .

    در مقابل دانش آموزان با در دست داشتن جزوه  اثرات ورزش بر بیماری هموفیلی را بطور شفاهی توضیح دهد .

    مواد آموزشی :                                                  

            جزوه  - فیلم – کتاب -  عکس – پوستر – اسلاید – CD   آموزشی – ترنس پرنسی – فیلم استریپ

                                                          محتوی آموزشی

                                                                   فصل اول

    اثرات ورزش بر دستگاهها و اندامهای مختلف بدن :

       اثرات ورزش و حرکات بدنی در سنین مختلف :

       نوع فعالیت ورزشی نسبت به سن افراد فرق می کند ، در مورد اینکه بچه ها از چه سنی می توانند تمرینات بدنی را شروع کنند بین متخصصین تربیت بدنی و علوم ورزشی اختلاف نظر وجود دارد ، که بطور کلی میتوان بیان نمود که ورزش برای دانش آموزان 6 تا 9 ساله عبارت است از بازیهای دسته جمعی مانند :‌راه رفتن توام با خواندن سرودهای مختلف ، دویدن و بازی های دیگر که برای آماده کردن بیشتر آنها برای شروع فعالیت ورزشی لازم است . برای کودکان 9 تا 13 ساله علاوه بر بازی های گروهی ، ورزشهائی مانند شنا – والیبال – بسکتبال و بازیهای مختلف کوتاه مدت و ملایمی که برای ایجاد روحیه اجتماعی و رشد دستگاههای مختلف بدن مانند دستگاه گردش خون و تنفس توصیه شده است . در سالهای بلوغ که دختران در 9تا 13سالگی و پسران در 13تا16سالگی شروع به رشد سریع می کنند بدن نوجوانان بسیار حساس است . در این دوران اعمال جذب و دفع بدن به طور سریع انجام میگیرد ، اما استقامت بدنی کم است ،‌بنابراین نباید بدن را زیاد خسته کرد زیرا موجب آسیب آن میشود . بهترین ورزش برای این دوره انواع و اقسام ورزشهای دسته جمعی ملایمی است که خسته کننده نباشند ، تا بتدریج دستگاه گردش خون و تنفس تقویت شوند . در سن 16 تا18سالگی چون استخوانهای بدن دانش آموزان محکمتر و عضلاتشان قویتر شده است مشروط بر اینکه دانش آموزان سطح آمادگی جسمانی خود را بتدریج بالا برند ، می توانند به علاقه خود یکی از ورزشهایی که برای نیرومند و چابک کردن نوجوانان و جوانان مانند بدن سازی بدون وسیله مفید است انتخاب کنند و انجام دهند . ورزشهای سنگین مانند دوی ماراتن ، فوتبال ،‌وزنه برداری و غیره  بیشتر بعد از 18 سالگی توصیه شده

     اثرات ورزش بر پوست بدن :

    تمرینات بدنی و ورزش موجب ازدیاد فعالیت پوست بدن بخصوص غدد عرق و مویرگهای خونی آن میشود . بیشتر گرمای بدن که بر اثر انقباضات عضلانی تولید میشود . باید به وسیله پوست بدن از راه تشعشع و تبخیر دفع شود . تمرینات ورزشی و بدنی خون بیشتری به غدد عرق پوست بدن می رساند ، در نتیجه عرق بیشتر تولید میشود . تبخیر عرق موجود در پوست بدن باعث میشود که بدن انسان سریعتر خنک شود . با توجه به نکات فوق چون عمل تعریق در تمرینات بدنی و ورزشی بهتر و بیشتر انجام میگیرد باید بهداشت پوست توسط ورزشکاران رعایت شود . بنابراین بعد از تمرینات ورزشی و بدنی حتی الامکان برای پاکیزه نگهداشتن پوست بدن از صابون استفاده نمود تا آلودگی ها ، چربی ها و سموم روی پوست که بر اثر تمرینات ورزشی تولید شده اند از بین بروند . بنابراین بعد از تمرینات ورزشی استحمام لازم و ضروری است .

    اثرات ورزش بر دستگاه گوارش :

    در نتیجه تمرینات بدنی حرکات عضله دیافراگم و عضلات شکم افزایش می یابد و به گوارش غذا کمک می شود و از تنبلی روده ها و یبوست جلوگیری بعمل می آید و حرکات ورزشی به اعضای داخل شکم فشارهای منظم و ماساژ مانندی وارد می کنند بطوری که در نتیجه این فشارهای منظم که بر روی کبد وارد میشود مقدار زیادی صفرا ترشح میشود و این به هضم غذا کمک می کند و همچنین تمرینات بدنی مانع از تجمع مواد زائد در بدن میشود . پیاده روی و نرمشهای شکم مانند دراز و نشست تخلیه روده ها را آسانتر نموده و به دفع مواد زائد بدن کمک می نماید.

    اثرات ورزش بر یبوست :

    یبوست در اثر تاخیر حرکت غذا در دستگاه گوارش بوجود می آید و علل مختلفی دارد . برای برطرف نمودن یبوست هرگز نباید از مسهل و ملین بدون تجویز پزشک استفاده نمود . تمرینات بدنی و فعالیت ورزشی از این حالت جلوگیری کرده و به گوارش مواد غذائی در بدن و دفع مواد زائد بدن کمک می کند . بطور کلی برای جلوگیری از یبوست اقدامات زیر مناسب و لازم می باشد:

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ورزش

    فهرست:

    مقدمه :                                                                                                 4

    عنوان مشکل :                                                                                        5

    تحلیل علمی و تجربی :                                                                              5

    اولویت :                                                                                               5

    موضوع :                                                                                                    5

    مخاطب :                                                                                              5

    هدف کلی  :                                                                                           6

    اهداف جزئی :                                                                                        6

    اهداف آموزشی :                                                                                     6

    مواد آموزشی :                                                                                        8

    محتوی آموزشی :                                                                                           9

    فصل اول :                                                                                            10

    محتوی آموزشی فصل اول   :                                                                      11

                       جداول :                                                                                      18

     هدف – روش :                                                                   19

                                  هدف – مکان :                                                          19

                                  هدف – وسیله :                                                         20

                                  هدف – زمان :                                                          20

              فصل دوم :                                                                                   21

                       محتوی آموزشی فصل دوم  :                                                    32

                       جداول :                                                                                      34

     هدف – روش :                                                                   35

                                  هدف – مکان :                                                          35

                                  هدف – وسیله :                                                         36

                                  هدف – زمان :                                                          36

    ارزشیابی از محتوا:                                                                                        37

    ارزشابی از برنامه :                                                                                       42

    منابع و مآخذ :            .

    منبع:

    - مجله پژوهشی در ورزش شماره 130                    انتشارات اداره کل تربیت بدنی

    2- بیوشیمی پزشکی جلد 1 و 2                    تالیف دکتر ناصر ملک نیا  -  دکتر پرویز شهبازی

    3- مجله ورزش و ارزش  شماره 131           انتشارات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش

    4- ورزش – تغذیه ، فیزیولوژی ، بهداشت                تالیف علی حسینی

    5- سیگار و تندرستی                                وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

    6- مجلات ورزشی                                   جهان پزشکی

    7- مجله ورزش و ارزش شماره 123            انتشارات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش

    8- بهداشت مدارس                                   مهین دوخت کسمائی

    9- بهداشت ورزشی                                  محمد عسکری

    10- فیزیولوژی پزشکی                                       تالیف آرتورگایتون

    11 – بهداشت عمومی و ورزش                            محمد نوروزی

    12- فیزیولوژی ورزش جلد 1 و 2                         تالیف فاکس و ماتیوز.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ورزش , مقاله در مورد تحقیق مقاله ورزش , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ورزش , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ورزش , تحقیق درباره تحقیق مقاله ورزش , مقاله درباره تحقیق مقاله ورزش , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ورزش , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ورزش , موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ورزش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت