تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ

تعداد صفحات: 96 فرمت فایل: word کد فایل: 7021
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پروژه و طرح کارآفرینی
قیمت قدیم:۳۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ

    چندی پیش فعالیت های اقتصادی بانوان بسیارنامشهود بود. از زمانی که مردها برای شکار از خانه خارج می شدند، این زن ها بودند که بقیه امور را در دست می گرفتند. اوراق حسابداری بر جا مانده، نشانگر حضور زنان در فعالیت های اقتصادی در مصر، بین النهرین، یونان و روم است. در یونان گرچه زنان از نظر فیزیکی ضعیف و از نظر روانی ناپایدار محسوب می شدند ولی در معابد، گردانندگانی قدرتمند بودند. در طرف دیگر دنیا، چین دارای احاطه اقتصادی بر آسیا بود و در آن تمام اعضاء خانواده برای گذران زندگی کار می کردند. پس از فروپاشی روم در سال ۴۷۶ و ظهور مسیحیت در اروپا، کلیسای کاتولیک تنها عامل اجتماعی یکدست کننده شد و پادشاهی های کوچک فئودالی را هدف قرار داد. به طوری که در سال ۸۰۰ روستاها تبدیل به مراکز تجارت و تولید شدند. پس از رونسانس موجی از اختراعات و اکتشافات اروپا را در برگرفت که زن ها نیز در آن نقش داشتند. در اوایل سال ۱۴۰۰ در ایتالیا گزارش هایی از زنان صنعتگر و اغذیه فروش به ثبت رسیده است. در انگلیس محدودیت های صنفی و سنت های محلی فعالیت های اقتصادی بانوان را محدود می کرد ولی با این حال در سال ۱۷۰۰ سوابق مالیاتی، زنان را در اموری همچون وام دهندگی، پارچه فروشی ، هتل داری، قهوه فروشی و غیره کاملا فعال نشان می دهد. در اروپا اغلب زمانی که مردان در سفر بودند همسرانشان مسئولیت اداره امور کاری را بر عهده داشتند و در شهر زنان هر نوع فروشگاهی را اداره می کردند. در قرن ۱۸نظام صنفی نا منعطف بر اروپا و امریکا سلطه داشت ولی با وجود این زنان راهی برای فعالیت اقتصادی یافتند. در لیون فرانسه زنان با راه اندازی کارگاه های زیر زمینی در صنعت تولید ابریشم کلاه و دگمه توانستند قیمت ها را شکسته و محصولات برتری تولید کنند.

    در اواخر قرن ۱۸ فرانسه اعلام کرد که زنان در صورت ازدواج تمام اختیار قانونی خود را از دست می دهند .این محدودیت در انگلیس و امریکا نیز اعمال شد. این در حالی بود که کار آفرینی در بین زنان اقشار پایین رواج و رونق بیشتری داشت. با انقلاب صنعتی و تبدیل شدن روستاها به شهرها و پدید آمدن کارخانجات و افزایش نیاز به نیروی کار، قانون گذاری در آمریکا بر اساس اعطای "حق مالکیت و مذاکره در قراردادها" به زنان شروع شد.

    قرن ۱۹ همراه با تغییرات و‌آشفتگی های سیاسی حاصل از جنگ جهانی اول و دوم، مانند دوره رکود اقتصادی امریکا بود. در ژاپن حق رای از زنان گرفته شد ولی این باعث نشد که آن ها قهوه خانه ها و هتل هایی را راه اندازی نکنند در چین نیز با وجود مهاجرت مردان زنان آن ها کار و خانواده را مدیریت می کردند. این در حالی بود که آن ها اصرار داشتند که وظیفه اولیه آن ها خانه داری است. در سوئد نیز قوه مقننه تمرکز خود را روی تشویق زنان به تربیت فرزندان گذاشت. درسال ۱۹۴۸کشورهای کمونیست تمرکز خود را روی صنایع بزرگ گذاشتند و پس از آن بسیاری از زنان برای دولت مشغول به کار شدند.

    سال های ۱۹۷۰-۱۹۶۰ پایدارترین دوره رشد اقتصادی در دنیا بود. آشفتگی اجتماعی در امریکا و اروپا منجر به شکل گیری حقوق مدنی و قانون گذاری مثبت برای زنان شد که آن ها را قادر ساخت کار خود را گسترش دهند. سازمان های حمایتی مانند سازمان ملی بانوان شکل گرفت و اداره مشاغل کوچک آمریکا به کار آفرینی بانوان توجه ویژه کرد. در سال ۱۹۷۷ زنان ۷% تجارت در آمریکا را داشتند. که این آمار در سال ۲۰۰۳ به ۳۸ % رسید. آمار زنان صاحب مشاغل درکشورهای اروپایی رشد کمتر ولی هنوز قابل توجهی داشت. در سال ۲۰۰۳، آمار زنان صاحب مشاغل در فرانسه %۳۰، هلند و لوکزامبورگ هر کدام ۲۷%، دانمارک و انگلیس ۱۶% ، اطریش ۱۵% و یونان ۱۴% بود.

    در ترکیه از سال ۱۹۹۰-۱۹۸۵ تعداد کارکنان زن به ۸۰% افزایش یافت و دولت اعتبارات ویژه ای برای زنان کار آفرین در نظر گرفت. در ۱۹۹۴ در چین بانک ها شروع به دادن وام به کار آفرینان بخش خصوصی کردند. مطالعات محدودی در مورد کارآفرینی در کشورهای آمریکای لاتین انجام شده است. در کشورهای آفریقایی اکثر مشاغل پایین مانند فروشندگی بر عهده زنان بوده ولی طرح توسعه سازمان ملل حامی زنان کار آفرین در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین است. طرح آن ها شامل تربیت کار آفرینان و همچنین دسترسی آنها به اطلاعات درمورد کارآمد سازی تولید است. بقیه طرح های سازمان ملل روی جنبه مالی کارآفرینی زنان تمرکز دارند.

     

    بررسی تاثیر نابرابری جنسیتی بر کارآفرینی زنان در ایران

    طی سالهای اخیر، میزان قابل ملاحظه‌ای از اندیشه‌ها و آرای اجتماعی، در زمینه مسائل و محدودیت‌های اشتغال زنان، به رشته تحریر درآمده است. از طرف دیگر، اولویت جامعه برای حرکت در مسیر توسعه اقتصادی پدیده کارآفرینی را به موضوع مورد وجه محافل علمی تبدیل کرده است. در این مقاله کوشش شده از تلفیق این دو قلمرو موضوعی برای تبیین نازل بودن سطح کارآفرینی زنان شاغل ایران استفاده شود. نگارندگان این نوشتار ضمن به رسمیت شناختن تفاوت‌های طبیعی زنان و مردان بر این باورند که نابرابری‌های جنسیتی موجود در جامعه زنان ایران، که بیشتر جنبه اجتماعی وفرهنگی دارند، از قابلیت کارآفرینی زنان می‌کاهد. در این زمینه به نقش خانواده، نظام تعلیم و تربیت، باورهای کلیشه‌ای، ناهماهنگی انتظارات نقشی و مناسبات حاکم بر سازمان کار اشاره می‌شود.

    1.مقدمه

     افزایش قابل ملاحظه زنان شاغل واقعیت انکارناپذیر جامعه ایران است. با وجود این، تجربه اجتماعی حاکی از آن است که تعداد کمی از زنان شاغل کارآفرین هستند. برای ظهور فعالیت‌های کارآفرینانه وجود زمینه‌ها و شرایط‌ فرهنگی اجتماعی مناسب ضروری است. مطالعه موانع کارآفرینی زنان به شناسایی محدودیت‌های موجود، اصلاح مسیر آتی و در نهایت افزایش کارآیی فردی و اجتماعی آنان کمک می‌کند. هدف این مقاله توضیح این امر است که نابرابری‌های جنسیتی چگونه می‌تواند از قابلیت کارآفرینی زنان بکاهد. هر چند که این مقاله بر مبنای روش بررسی اسنادی – نه پژوهش میدان – تنظیم شده است، نگارندگان آن کوشیده‌اند در تشریح نظرات خود از یافته‌های پژوهشی سایر محققان استفاده کنند.

    2.تعریف کارآفرینی و کارآفرینان

    کارآفرینی یک نوع کنش انسانی است که در عرصه کار و فعالیت اقتصادی متبلور می‌شود. با وجود این، اقتصاددانان به این امر اذعان دارند که کارآفرینی پدیده‌ای فرا اقتصادی است. این بدان معناست که برخی ازپدیده‌ها که تاثیر عمیقی بر اقتصاد دارند، در اساس دارای ماهیت اقتصادی نیستند (دراکو،1993:13)

    کارآفرینی عمل کارآفرین بودن است. این کلمه از اصطلاح فرانسوی entreprenure مشتق شده است که به معنای قبول مسئولیت، تعقیب فرصت‌ها، تامین نیازها و خواسته‌ها از طریق نوآوری و راه‌اندازی یک کسب و کار تجاری است. (برچ،1986: 4). کارآفرینی نظم اجتماعی اقتصادی سنتی را به چالش می‌طلبد و حتی ممکن است به تخریب آن بپردازد. یکی از ویژگی‌های کارآفرینی فقدان وجود قواعد و روشن و صریح است. از آنجا که برای نظارت بر بازی کارآفرینی کتاب راهنما وجود ندارد، بنابراین برنده یا بازنده بودن و رفتار خلاف قاعده داشتن اجتناب‌پذیر است. از این رو پذیرش این اصل که تمام نتایج کارآفرینی مثبت باشد یک توهم است (ماریسون، 1998: 3). بنابراین فرد کارآفرین اگرچه هدفش ترقی وپیشرفت است، همواره آماده پذیرش خطر شکست است.

    کارآفرینی اغلب خارج از چارچوب قواعد بوروکراسی به انجام می‌رسد. برای مثال، کارت‌های اعتباری را اولین‌بار بانک‌ها ابداع نکردند، یا دستگاه زیراکس را شرکت‌های بزرگ تجهیزات اداری به وجود نیاوردند. بلکه این نوآوری‌ها مصداق عمل کارآفرینانی است که اندیشه‌ای جدید را به چنگ آورده، آن را بسط داده و با مساعی خستگی‌ناپذیر خود تحقق موفقیت‌آمیز آن را به پیش برده‌اند. این قبیل نوآوری‌های اغلب در یکی از پنج زمینه زیر تحقق می‌یابد:

    1- معرفی محصول یا خدمت جدید به طوری که ارتقا کیفیت محصول یا خدمت موجود تلقی شود

    2- ارائه روش جدیدی که بازدهی را افزایش دهد

    3- گشایش بازار جدید یا افتتاح بازار صادرات در قلمرو تازه یا دستیابی به منبع جدید

    4- فراهم نمودن مواد جدید، محصولات نیمه‌ساخته یا موادجایگزین، و در نهایت

    5- ایجاد سازمان جدید (برچ 1986: 26).

    به این ترتیب کارآفرینان به قلب نظام اقتصادی تبدیل می‌شوند و می‌توانند برای جامعه خود توسعه و رونق اقتصادی به همراه آورند. برخی از برجسته‌ترین خصوصیات فرد کارآفرین در جدول شماره (1) منعکس می‌باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    احمد پور داریانی , محمود. (۱۳۷۹) "کارآفرینی ", انتشارات پردیس .

    سفیری , خدیجه . (۱۳۷۷) " جامعه شناسی اشتغال زنان " , موسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان.

    صابر, فیروزه (۱۳۸۱) " راه های توسعه ی کارآفرینی زنان در ایران " , انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

    مسجدیان , مهدی . " تحقیقی پیرامون وضعیت اشتغال, درآمد , فراغت , رضایت شغلی زنان اصفهان " , کمیسیون امور بانوان , ۱۳۷۱.

    هاشمی , علی . (۱۳۸۳) " سیاست های دولت در خلق اشتغال برای زنان " , زیر چاپ .

    Afshar, Haleh. ( ۱۹۹۸ ) “ Woen and Empowerment : Illustrations from the Third World”, London, Macmillan.

    Barreto, H. ( ۱۹۸۹ ) “ The Entrepreneur in Microeconomic Theory: Disappearance and Explanation " . London, Routledge.

    Cagatay, Nilufer ( ۱۹۹۵ ) “ Gender Adjustment, and Macroeconomics”, World Development, ۲۳ ( ۱۱ ), pp ۱۸۵۱ - ۶۸ .

    Farel C. Larry. ( ۱۹۹۴ ) “ Reviving the entrepreneurial spirit”, Across the Board, Vol ۳۱ , No. ۸ , pp ۳۰ - ۴۱ .

    Sexton, D. and Kasarda, J. ( ۱۹۹۲ ) “ The State of the Art of Entrepreneurship”, Boston Publishing.

    Kabeer, Naila. ( ۱۹۹۹ ) “ The Conditions and Consequences of Choice: Reflections on the Measurement of Women’s Empowerment”, Discussion Paper ۱۰۸ , United Nations Research Institute for Social Development, Geneva.

    احمد‌پور، داریانی، محمود «کارآفرینی» انتشارات پردیس، چاپ چهارم، ۱۳۸۱ .

    -گلرد،پروانه،طراحی الگوی توسعهُ کارآفرینی زنان درایران،پایان نامه دکتری ،دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات،۱۳۸۳.

    ۱ -Aldrich, H, ۱۹۸۹ , Networking among women entrepreneurs Ino Haganc. Rivchun, and D. sexton, eds, women- owned Business, newyork: praeger: pp. ۱۰۳ - ۱۳۲ .

    ۲ -Bennett, r& Dann, s, the changing experience of Australian female enterpreneurs, black well publishers Itd vol ۷ ,no ۲ , April, ۲۰۰۰ . P.P. ۷۵ - ۸۳ .

    ۳ -Brush, C, D ( ۱۹۹۲ ), “Research on women business owners past trends, a new perspective, and future directions entrepreneurship theory and practice, vol, ۱۵ , no. ۴ pp. ۵ - ۳۰ .

    ۴ -Demartino, R & Barbato, R, “Differences between women and men MBA entrepreneurs: exploring family flexibility and wealth creation as career motivators,” Journal of Business Venturing ۱۸ ( ۲۰۰۳ ) ۸۱۵ - ۸۳۲ Fry, F, ( ۱۹۹۳ ). Entrepreneurship: Aplanning approach, englewood cliffs NJ: prentice-hall.

    ۵ -Fry, F, ( ۱۹۹۳ ). Entrepreneurship: Aplanning approach, englewood cliffs NJ: prentice-hall.

    ۶ -Global Entrepreneurship Monitor ( ۲۰۰۲ ), “excutive report London Business School”, Babson college Ewing Marion Kauffman foundation, www.gem consortium-org.

    ۷ -Glas, Miroslav & Mateja Drnovsek, Slovenian women az emerging entrepreneurs Slovenke Kot projajocese prodjetice, december ۱۹۹۹ ). Pp. ۱ - ۱۰ .

    ۸ -Helms, marilyn, women and entrepreneurship the appealing alternative, business perspective, jul ( ۱۹۹۷ ), p ۱۶ - ۴۰ p.

    ۹ -Hisrich, R.D & peters, MP, entreprenurship, mcgraw, hill ( ۱۹۹۸ ).

    ۱۰ Kentand, Nielsen & Kjeldscn, John, “women Entrepreneurs now and in the future, Erhverus ministeriet sptember ۲۰۰۰ . Pp. ۱ - ۱۱

    ۱۱ - Lavoie Dina, froum sur I entrepreneurship feminin quebecois, montreal, ecoledes hautes etudes commericales montreal ( ۱۹۹۵ )

    ۱۲ -Lerner, M & Brush, C ۷ Hisrich, R, “Israeli women entrepreneurs an examination of factors Affecting performance, Journal of Business venturing ۱۲ , ( ۱۹۹۷ ), ۳۱۵ - ۳۳۹ .

    ۱۳ -Mistick, B,K, “the feminization of Entrepreneurship.”, the national education center for women in Busimess seton Hill college, Greensburg, Pa ۱۵۶۰۱ . ۲۰۰۸ , pp. ۱ - ۱۴ . ۱۴ - ۱۴ -Shabbir Amama, Silvana DI Gregorio, An Examination of the Relationship between women personal Goals and structural factors influencing their Decision to start A business: the case of pakistan, journal of business venturing, ۵۰۷ - ۵۲۹ ,( ۱۹۹۶ ).

    ۱۵ -Starcher, D,C women entrepreneurs, catalysts for transformation retrieved July ۶ . ۲۰۰۱

    ۱۶ - Ufuk, Hatun & ozlen ozgen, The profile of Women entrepreneurs: a sample from turkey International journal of consumer Studies December, ۲۰۰۱ . PP, ۲۹۹ - ۳۰۸ .

    ۱۷ -Zimny, Ewa Ruminska ( ۲۰۰۳ ), Womens entrepreneurship in transition countries, ۴۸ th World conference International council for Small Business, Belfast , northern, Ireland.

     

    [1] - global entrepreneurship monito

    [2] َ -A ldrich

    [3] -Lavoie

    [4] -Zimny

    [5] -Bennett&Dann

    [6] -Hisrich

    [7] - Brockhause & Noerd

    [8] - Fry

    [9] - Scherer

    [10] -Lener&Brush&Hisrich

    [11] -Shabbir&Amama&Gregorio

    [12] - Helms & Marlilyn

    [13] - Kentand, Nielsen & Kjeldscn

    [14] -ufuk&Ozgen

    [15] - Mistick

    [16] -Demartino&barbato

    [17] -Glas&drnovsek

    احمدنیا، شیرین(1380)، ”برخی عوامل فرهنگی – اجتماعی مؤثر بر مشارکت محدود زنان“ ،نامه انجمن جامعه‌شناسی ایران، ویژه‌نامه دومین همایش مسائل اجتماعی ایران، شماره 4 .

    بازرگان، زهرا(1376)، ”نقش آموزش عالی در شکوفایی استعدادهای درخشان“، مجموعه مقالات زن در یافته‌های نوین پژوهشی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    بدار لوک، ژوزه دزیل و لوک لامارش(1380)، رواشناسی اجتماعی، حمزه گنجی،تهران: انتشارات ساوالان.

    پاکنهاد، مریم(1380)، ”زن در زبان فارسی“، پژوهش زنان:فصلنامه مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، دوره اول، شماره 1.

    چابکی، ام‌البنین (1374)، ”تأثیر باورهای غلط و نگرش‌های منفی بر میزان مشارکت اجتماعی زنان“، همایش زن و توسعه فرهنگی در دانشگاه الزهرا.

    چلبی مسعود(1375)، جامعه‌شناسی نظم: تشریج و تحلیل نظم اجتماعی، تهران: نشرنی.

    خسروی، زهره(1378)، نقش تأهل واشتغال بر خودپنداره زنان ایرانی در کتاب زن در یافته‌های نوین پژوهشی، تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.

    رابرتسون،ایان(1372)، درآمدی بر جامعه با تأکید برنظریه‌های کارکردگرایی، ستیز و کنش متقابل نمادی، حسین بهروان، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

    رفیع‌پور، فرامرز(1376)، توسعه و تضاد: کوششی در جهت تحلیل انقلاب اسلامی ومسائل اجتماعی ایران، تهران‌: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    ریتزر،جورج (1374) نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.

    سادات، محمدعلی(1361)، خصوصیات زن ، تهران: انتشارات نهضت زنان مسلمان.

    سخاوت، جعفر(1380)، ”وضعیت اشتغال زنان در ایران با تأکید بر اشتغال فارغ‌التحصیلان ومدارس حرفه‌ای دختران در شهر تهران“ ، نامه انجمن جامعه‌شناسی، شماره 5.

    سفیری، خدیجه(1377)، جامعه‌شناسی اشتغال زنان، تهران: انتشارات تبییان.

    سیدان، فریبا(1378)، ”نگرش‌های کلیشه‌ای در امور زنان“ در کتاب: زن در یافته‌های پژوهشی، تهران: دانشگاه الزهرا.

    شارون، جوئل(1380)، ده پرسش از دیدگاه جامعه‌شناسی، منوچهر صبوری، تهران:نشرنی.

    شادی‌طلب،ژاله(1377)، ”مدیریت زنان:ضرورت تغییر رفتار در نقش مدیریت“ در مجموعه مقالات نخستین همایش جامعه‌شناسی و مدیریت، سازمان مدیریت صنعتی.

    صابر،فیروزه(1381)، راههای توسعه کارآفرینی زنان در ایران: راهکارهای تواناسازی زنان در راستای برابری اقتصادی ، اجتماعی وسیاسی در ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

    صداقت، سعید و زهرا زاهد(1374)، ”نقش‌های جنسیتی درتصاویر کتاب‌های درسی دوره ابتدایی“،فرزانه: ویژه مطالعات و تحقیقات مسائل زنان، شماره 5.

    عباسی، صفورا(1381)، تضادخانوادگی زنان شاغل و عوامل مؤثر برآن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد پژوهشگری اجتماعی، استاد راهنما: دکتر فرامرز رفیع‌پور، دانشگاه شهید بهشتی، گروه جامعه‌شناسی.

    کریمی، یوسف(1377)، روانشناسی اجتماعی نظریه‌ها، مفاهیم و کاربردها، تهران: انتشارات ارسباران.

    گیدنز،آنتونی (1373)، جامعه‌شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.

    گرث هانس و سی رایت میلز(1380)، منش فرد وساختار اجتماعی روانشناسی نهادهای اجتماعی، ترجه اکبر افسری، تهران : انتشارات برکه.

    گروه پژوهشهای آماری وانفورماتیک(1379-80) آمار آموزش عالی ایران، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.

    مجتهدی، مهین(1380)، ”بررسی باورهای جنسیتی در محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی“، جزء مقالات ارائه شده در همایش ملی اصلاحات در آموزش وپرورش، دبیرخانه همایش.

    محمدی اصل، عباس(1381)، درآمدی بر جامعه‌شناسی مشارکت سیاسی زنان: جنسیت ومشارکت، تهران : انتشارات روشنگران ومطالعات زنان.

    نوابی‌نژاد، شکوه(1379)، روانشناسی زن، تهران: انتشارات ایرانیان.

    نوروزی، کامبیز(1380)، ”حقوق زنان طرح مسئله‌ای دیگر“، نشریه زنان شماره 67.

     

    Abercombie, Nicholas , Hill, Stephen & Turner, Brayan s.(1984) The penguin Dictionary of Sociology , United states of America : Penguin Books.

    Baron Robert A & Greenberg, Jerald(1990) Behavior in Organization, Understanding and Managing the Human side of Work , United states of America : Allyn & Bacon.

    Bilton, Tony. et al.(1997) Introductry sociology, United states of America : Mac millan.

    Brogatta, Edgar F.& Montgomery V.(2000) Encyclopedia of sociology, United states of America : Mac Millan Referece.

    Burch, john G.(1986) Entrepreneurship, United States of America : John Wiley& sons.

    Drucker, Peter F.(1993) Innovation & Entrepreneurship, Newyork: Library of congress cataloging in Publication Data.

    Jones, Edward(1989) The social science Encyclopedia Ed: Kuper Adam & Kuper Jessica, London & NewYork: Routledge.

    Morrison, Alison(1989) Entrepreneurship: An international perspective, Great Britain : plant tree.

    Watson, Alexander. Karen Halm& Olander Wise(1996) The entrepreneur`s complete source Book, United states of America: Prentice Hall.

    Woolfolk, Anita(2001), Educational Psychology , United states of America : Allyn & Bacon Pub.

    Yorburg, Betty(1974) Sexual Identity, Sex Roles &social change, United states of America : A Wiley Interscience Publication.

    فاطمه جواهری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران است. از ایشان تاکنون مقالاتی در مجلات داخلی به چاپ رسیده است. علایق پژوهشی ایشان در زمینه جامعه‌شناسی پزشکی، ارتباطات جمعی وسازمانهاست.

    سرور قضاتی کارشناس ارشد جامعه‌شناسی وپژوهشگر مسائل اجتماعی است.

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ , مقاله در مورد تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ , تحقیق درباره تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ , مقاله درباره تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ , موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله زنان کارآفرین در طول تاریخ
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت