تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 7598
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition

    مقدمه:

    فرا شناخت عبارت است از آگاهی فرد بر نظام شناختی خود و کنترل و هدایت آن در ادبیات روان شناسی، شناخت را معمولا˝ مترادف با تفکر می آورند. بنابراین، فراشناخت را می توان آگاهی بر جریان تفکر و کنترل و هدایت آن هم تعریف کرد. جریان شناخت در نظریه روان شناسی شناخت انسان را عبارت می دانند از:

    دریافت، پردازش، نگهداری و انتقال اطلاعات، فراشناخت فعالیتی است که کنش های مربوط به چهار عنصر یادشده را در برمی گیرد و بر آنها نظارت دارد.

    معلمان در مدارس باید ابتدا دانش آموزان را به روش دریافت، پردازش و نگهداری و انتقال درست اطلاعات فراخوانند و سپس آنها را ترغیب کنند تا جریان فعالیت های ذهنی را که انجام می دهند، مورد بازنگری و اصلاح قرار دهند.

    هدف:

    هدف اساسی نظریه فرا شناخت کمک به دانش آموز برای اندیشیدن و پرورش مهارت فکر کردن است. هدف دیگر آموزش فراشناخت، پرورش مهارت های انتقال یادگرفته ها در موقعیت های متعدد است.

    راهبرد های فرا شناخت دارای اهمیت فوق العاده است، و در آموزش دروس متعدد از آنان بهره گرفته می شود. راهبردهای فرا شناختی، نیازهای یادگیری فراگیران را برطرف می سازد. راهبردها آن دسته از فعالیت های ذهنی و عملی هستند که راه رسیدن به هدف ها را هموار می سازند.

    موضوع: میکروب ها (آغازیان ساده)

    هدف کلی: آشنایی با طبقه بندی جانداران ذره بینی، صفات عمومی و ساختمانی آنها و اثراتی که در زندگی ما دارد.

    مراحل اجرای الگو

    مرحله نخست: آماده سازی

    در مرحله آماه سازی معلم تلاش می کند تا دانش آموزان را ترغیب کنند 3 دسته فعالیت را انجام دهند .

    - تصمیم گیری درباره هدف

    - پیش بینی روش حل مسئله و انتخاب راهبرد

    - بررسی دانش پیشین مورد نیاز

    با استفاده از تصویر توجیهی برای به دست آوردن تعریف میکروب و در صورت وجود میکروسکوپ مشاهده باکتری ها و میکروب ها و مطالعه کتاب و مشاهده تصاویر کتاب و مقایسه آنها با باکتری ها و میکروب ها درزیر میکروسکوپ.

     

    مرحله دوم: نظم دهی

    مرحله بروز دادن فعالیت های ذهنی ارزشیابی از خود، هم از نظر فعالیت های فکری و هم از نظر فعالیت علمی است، فعالیت های فکری مربوط به یافتن راه حل ها و گزینش شیوه کار و شکل دادن نگرش خاص به موضوع و بررسی پیش نیازها است .

    تهیه نقاشی و کلاژ برای نشان دادن نوع باکتری و از طریق آن نوع بیماری و انجام آزمایش کشف میکروب، مقایسه باکتری ها و میکروب ها و در جستجوی تعاریف برای میکروب ها و ویروس ها .

    مرحله سوم: ارزشیابی

    معلم دانش آموزان را وادار می کند تا درباره ی یادگرفته های خود قضاوت کنند و از آنان خواسته می شود عملکرد خود را ارزشیابی کنند.

    دانش آموزان: برای فعالیت های مفید و مضر باکتری ها چند مثال می آورند :

    - تفاوت ساختمان باکتری و ویروس را شرح می دهند و خصوصیات هر یک را از نظر ساختار و فعالیت حیاتی شرح می دهند.

    - آزمایشی برای کشف میکروب ها طراحی می کنند.

    - طرز تولید مثل باکتری ها و ویروس ها را با رسم شکل نشان می دهند.

    - نمونه هایی از آغازیان را جمع آوری و مشاهده می کنند.

    فرا شناخت و کاربردهای آن در آموزش

    رویکرد خبر پردازی مجموعه ای نظریه است که وجه اشتراک همه ی آنها این است که یادگیری انسان را یک فعالیت مستمر پردازش اطلاعات می داند. این رویکرد به مطالعه ی راههایی می پردازد که آدمیان به توسط آنها دانش را کسب ، ذخیره و یادآوری می کنند و مورد استفاده قرار می دهند.

    در روانشناسی خبر پردازی ، فرایندهای خبر پردازی در انسان با فرآیندهای خبر پردازی در کامپیوتر شبیه دانسته شده اند. به طور کلی روانشناسان در تمام طول تاریخ روانشناسی سعی کرده اند فرآیندهای ذهنی و رفتاری انسانها را به کمک الگوهایی خارج از انسان تبیین کنند که عمده ترین آنها ماشین بوده است، حال با موضوع ساعت یا پیشرفته ترین آن یعنی کامپیوتر. همین توجه به ماشین در نهایت منجر به پایه گذاری ، مهندس شناختی توسط نورمن گردید که معتقداست نظام های تعاملی بین انسان و ماشین از میزان اشتباهات انسان می کاهد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition , مقاله در مورد تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition , تحقیق درباره تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition , مقاله درباره تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition , موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت