براساس جستجوی مقاله و تحقیق دانشجویی در مورد تفسیر آیات قرآن تعداد 100 مورد در سایت یافت گردید که می توانید پس از مطالعه عناوین این تحقیقات و مقالات دانش آموزی و دانشجویی برای دانلود تحقیق در مورد تفسیر آیات قرآن و یا دانلود مقاله درباره تفسیر آیات قرآن اقدام نمائید:
بسم الله الرحمن الرحیم انا انزلناه فى لیله القدر (1) و ما ادراک ما لیله القدر (2) لیله القدر خیر من الف شهر (3) تنزل الملئکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر (4) سلام هى حتى مطلع الفجر (5). ترجمه آیات به نام خداوند رحمان و رحیم.ما این قرآن عظیم الشان را(که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم(1). و تو چه مىدانى شب قدر چیست؟(2). شب قدر(در مقام و مرتبه)از هزار ماه بهتر ...
مقدمه: سخن در مبانی تفسیر قرآن بود و همانگونه که قبلا اشاره شد، در مبانی تفسیر، از اصول بنیادینی سخن گفته می شود که هر نوع موضع گیری در خصوص آنها موجودیت تفسیر و یا قواعد روش تفسیر را تحت تاثیر قرار می دهد; مباحثی از قبیل اعجاز قرآن و ابعاد آن، مصونیت قرآن، امکان دست یابی به مراد خداوند و زبان قرآن . اینک به آخرین قسمت از مبحث مبانی تفسیر قرآن یعنی زبان قرآن می پردازیم . زبان ...
1)تعارض حدیث با آیه 33 انفال وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِیهِمْ وَ مَا کاَنَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ(33) در الدر المنثور: ابن جریر و ابن ابى حاتم از عکرمه و حسن روایت کردهاند که در ذیل آیه" وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ" گفتهاند: این آیه را آیه بعدى که مىفرماید" وَ مَا لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبهَمُ اللَّهُ وَ ...
مثل دو مردی که یکی (ایکم) یعنی هیچ کارائی ندارد و کل بر مولای خواست، و دیگری امر به عدالت می کند و در صراط مستقیم است نقش عدالت و راستی در زندگی انسانها مثل قریه ای که نعمت از در و دیوار آن سرازیر می شود، و در اثر کفران نعمت از اهل آن گرفته می شود و لباس خوف و گرسنگی بر قامتشان پوشیده می شود. قرآن کتاب آسمانی و هدایت گر انسانها است و عدم تحریف در آن فصل شکست ابرقدرتها نمونه ای ...
فصل اول نماز،عبادات و دستورات دین نماز از جمله عباداتی است که علاوه بر این که در قرآن در آیات زیادی بر آن تأکید شده، همراه با عبادات و دستورات دینی مختلفی نیز آمده است. که در این مطلب به آن اشاره می کنیم. نماز و انفاق در سوره بقره از جمله صفات پرهیزکاران را اقامه نماز و انفاق بر می شمارد... و یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون"(1)... و نماز به پای دارند و از هر چه روزی شان کردیم ...
قران در اصل مصدر است به معنی خواندن . چنانکه در بعضی ار ایات معنای مصدری مراد است مثل « ان علینا جمعه و قرانه فاذا قراناء فا تبع قرانه » سپس قران علم است ( اسم خاص ) برای کتاب حاضر که بر حخرت رسول ( ص ) نازل شده است به اعتبار انکه خواندنی است . قران کتابی است خواندنی باید انرا خواند و در معانیش دقت و تدبر نمود . بعضی ها قران را در اص به معنب جمع گرفته اند که اصل ( قرء ) به معنی ...
تفسیر، به معنای توضیح دادن چیزی است تا قابل فهم گردد و اصطلاحاً در مورد شرحهایی که در مورد قرآن نوشته میشود گفته میشود. واژه شناسی تفسیر تفسیر در لغت یعنی نقاب از چهرهٔ چیزی برگرفتن [۱]. تعریف تفسیر در این قسمت، به تعریف تفیسر از دیدگاه افذاد و گروهها میپردازیم. علامه طباطبائی: «تفسیر عبارت است از بیان کردن معنای آیههای قرآن، روشن کردن و پرده برداری از اهداف و مفاهیم ...
مقدمه: براساس آیات قرانی تمام اعمال و نیات انسان در این دنبا به وسیله مأموران الهی ثبت و نگهداری میشود هیچ عملی هر قدر هم که کوچک باشد از قلم نمیافتد و تمامی آنها در روز حساب برخود انسان عرضه میشود به طوری که مجرمین و بدکاران وقتی پرونده اعمال خود را مشاهده مینمایند در حالی که از دیدن آن ترسان و هراسان گشتهاند اظهار میدارند: وای بر ما! این چگونه پرونده ای است. هیچ ریز و ...
مقدمه: 1- فلسفه حجاب بدون شک، در عصر ما که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذارده اند، و افراد غرب زده، بی بند وباری زنان را جزئی از آزادی او می دانند، سخن از حجاب گفتن برای این دسته ناخوشایند و گاه افسانه ای است متعلق به زمان های گذشته ! ولی مفاسد بی حساب، مشکلات و گرفتاریهای روز افزونی که از این آزادیهای بی قید و شرط به وجود آمده سبب شده که تدریجاً گوش شنوائی برای این ...
«بسم الله الرحمن الرحیم » وَالْسَّماءِ ذاتِ الْبُروُجِ ( 1 ) وَالْیَومِ الْمَوعُودِ ( 2 ) وَشَاهِدٍ وَ مَشهُودٍ ( 3 ) قُتِلَ اَصحابِ الأُخدودِ ( 4 ) اَلّنَارِ ذَاتِ الوَقُودِ ( 5 ) إِذْ هُمْ عَلَیها قُعودٌ ( 6 ) وَهُم عَلی ما یَفْعَلونَ بِالمُومِنینَ شُهُودٌ ( 7 ) وَ ما نَقَموا مِنهُم اِلاّ اَن یُومِنوا بِاللهِ العَزیزِ الحَمید ( 8 ) اَلَّذی لَه ملکُ السَّمواتِ وَالاَرضِ وَاللهُ ...
تفسیر سوره نحل آیات 80 و 81 در مفردات گفته : ((بیت )) به معنى ماوراى آدمى در شب است ، چون وقتى مى گویند فلانى در فلانجا بیتوته کرد معنایش اینست که یک شب در آنجا اقامت کرد، همچنانکه در باره روز مى گویند ((ظل بالنهار)) آنگاه گاهى به مسکن هم بیت مى گویند و جمع آن ، هم ((ابیات )) آمده و هم ((بیوت ))، لیکن بیوت بیشتر در خانه ها و ابیات بیشتر در شعر استعمال مى شود. و نیز (راغب ) گفته ...
آیات 1 - 11، سوره لقمان ِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الم (1) تِلْک ءَایَت الْکِتَبِ الحَْکِیمِ(2) هُدًى وَ رَحْمَه ً لِّلْمُحْسِنِینَ(3) الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصلَوه َ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوه َ وَ هُم بِالاَخِرَه ِ هُمْ یُوقِنُونَ(4) أُولَئک عَلى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَ أُولَئک هُمُ الْمُفْلِحُونَ(5) وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشترِى لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سبِیلِ ...
تفسیر سوره قدر به نام خداوند رحمان و رحیم.ما این قرآن عظیم الشان را(که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم.... سوره قدر مکی است و پنج آیه دارد سوره قدر آیات ۱ - ۵ بسم الله الرحمن الرحیم انا انزلناه فی لیلهٔ القدر (۱) و ما ادراک ما لیلهٔ القدر (۲) لیلهٔ القدر خیر من الف شهر (۳) تنزل الملئکهٔ و الروح فیها باذن ربهم من کل امر (۴) سلام هی حتی مطلع الفجر (۵). ▪ترجمه آیات ...
مقدمه بدون شک بعثت حضرت محمد(ص) به عنوان رسول خدا از میان قوم جاهل عرب آرمان بزرگ و برجسته ای در بر داشته است. و قرنهاست که این آرمان متعالی در سراسر جهان اسلام، متجلی گردیده است. اسلام به معنای انقیاد، تسلیم شدن و گردن کجی است در برابر اوامر و نواهی خدا و دستورات رسول خدا (ص). دین اسلام، دین فطرت، پاکیزگی و اجتماع است، جامعه اسلامی را به نظافت و رعایت بهداشت و آداب اسلامی و ...
خانواده، کوچک ترین واحد اجتماعی است، لکن چون جامعه بشری از اعضای خانواده ها تشکیل می شود، تاثیر عمیق خانواده بر جامعه غیرقابل انکار است. از این منظر نگاه قرآن کریم به خانواده به دو بخش قابل تقسیم است: الف) خانواده به عنوان واحد مستقل اجتماعی. ب) خانواده به عنوان واحد موثر در زیرساخت واحدهای بزرگ تر اجتماعی. در این نوشته به نقش دوم خانواده و تاثیر و تاثر افراد آن بر واحدهای بزرگ ...
میبدى و تفسیر کشف الاسرار ابو الفضل رشید الدین میبدى براى شناخت ابوالفضل رشید الدین میبدى مؤلف تفسیر کشفالاسرار و عده الابرار به کتابهاى متعدد و متنوعى مانند طبقات المفسرین سیوطى، طبقات الشافعیه سبکى، طرائق القائق معصوم علیشاه، ریحانه الادب مدرس شذرات الذهب ابن عماد حنبلى، البدایه والنهایه ابن کثیر، العبر ذهبى، روضات الجنات میرزا محمدباقر موسوى، الکنى و الالقاب قمى(ره)، الکامل ...
این سوره ، یکصد و ده آیه دارد و جز آیه۲۸، همه آن در مکّه نازل شده است. در این سوره از داستان اصحاب کهف و داستان موسی و خضر و داستان ذوالقرنین و مسائل مبداء و معاد بحث شده است. مشرکان قریش افرادی را از مکّه به مدینه فرستادند تا ماجرای بعثت حضرت محمّد (ص) و نشانه صداقت او را از علمای یهود بپرسند. علمای یهود به فرستادگان مشرکان گفتند: از او سه چیز سؤال کنید; اگر دو چیز را جواب داد ...
حجاب در قرآن مقدمه بسمالله الرحمن الرّحیم، و صلّىالله على محمّد و آله الطیّبین الطّاهرین، و لعنه الله على أعدائهم أجمعین. در قرآن کریم، آیههاى متعدّدى پیرامون حجاب آمده، از جمله، آیه: (و اذا سألتموهنّ متاعاً فاسئلوهنّ من وراء حجاب)، اگر چیزى از زنان خواستید، از پشت پرده با آنان صحبت کنید، بدون حجاب روبروى هم قرار نگیرید . و آیه: (ولیضربن بخمرهنّ على جیوبهنّ)، بایستى که زنان ...
خصوصیات سوره لقمان آیات این سوره مکی است سوره لقمان، سی و یکمین سوره، از سوره های صد و چهارده گانه قرآن است که شماره آیات آن، از سی و چهار آیه تجاوز نمی کند. مفسران اسلامی اتفاق نظر دارند که مجموع آیه های این سوره، در مکه نازل گردیده، و لذا می گویند سوره لقمان از سوره های مکی است جز آیه های 27 و 28 و 29 که در مدینه نازل گردیده و بدستور پیامبر در این سوره قرار گرفته اند. ولی هرگز ...
به طور کلی آیات قرآن از دو نوع عدالت سخن می گویند ( 4 ) قسم اول : عدالت تکوینی >>> این نوع عدالت در آیات الهی از برهان نظم و آیاتی که مربوط به آن است به دست می آید که ان شائالله به طور مفصل در بخش بعدی بحث خواهیم کرد قسم دوم : عدالت تشریعی >>> این نوع عدالت دارای دو معنای کلی است که معنای دوم آن مصادیق زیادی در آیات الهی دارد که ان شائالله به طور مفصل در بخش بعدی بحث خواهیم کرد ...
خانواده از منظر قرآن چکیده خانواده ، نهادی است که با وجود تحولات اساسی جامعه، در اهداف و کارکردهای خود ثابت مانده و هنوز در همه جوامع اهمیت اساسی دارد. خانواده، مناسبترین نظام برای تأمین نیازهای روحی و معنوی بشر است و بهترین بستر را برای تأمین امنیت و آرامش روانی اعضا، پرورش نسل جدید، اجتماعی کردن فرزندان و برآورده ساختن نیازهای عاطفی افراد فراهم میآورد. در عصر حاضر، با ...
تفسیر آیه ی 41 سوره ی روم کتاب تفسیر نمونه ی آیت الله مکارم شیرازی جلد 16 «ظهر الفساد فی البحر و البر بما کسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون» فساد در خشکی و در دریا به خاطر کار هایی که مردم انجام داده اند آشکار شده ، خدا می خواهد نتیجه ی بعضی از اعمال آنها را به آنها بچشاند شاید (به سوی حق ) باز گردند. سر چشمه ی فساد ،اعمال خود مردم است! در آیات گذشته ، سخن از ...
نظریه فطرت در قرآن یکى از مباحثى که در قرآن و سنتبا اهمیت ویژهاى مطرح گردیده بحث فطرت است. فطرتمندى انسان، فطرى بودن دین، فطرت پسندى، حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوا به الهام فطرى، اعتراف رسمى انسان به ربوبیت الهى در عالم ذر و عهد و پیمان خداوند با او در عدم تبعیت از شیطان، از جمله مسائلى است که آیات قرآن و روایات ائمه معصومینعلیهمالسلام بر آن دلالت صریح دارند. اما ...
توسعه و تعمق معارف قرآنی خود،افزون قطرهیی بر قوت علمی لازم میباشد . برای ورود بایسته و شایسته به مباحث جدید و جهانی در آستانه هزاره سوم که مبنای تمدن جدید بشری خواهد بود،مانند صلح جهانی با تکیه بر ادیان، گفتگوی بین ادیان و تمدنها توجه به هشداریهای قرآنی در مورد یهود و نقش تأثیرگذار آنان در مناسبات جدید فرهنگی و سیاسی، انگیزههای بود که نگارنده را واداشت تا در مورد « ...
اعجاز در هماهنگى قرآن قرآن از جهات مختلى داراى اعجاز است و اعجاز آن را از نظر معارف عقلى و فلسفى توضیح دادیم. اینک به دومین جنبه اعجاز قرآن مىپردازیم و آن، هماهنگى کامل و نظم و انسجام حاکم در آیات قرآن است. یعنى کوچکترین اختلاف و تناقضى در میان آیات و مفاهیم آن وجود ندارد. توضیح این که: هر انسان عاقل، مطلع و باتجربه به خوبى مىداند: کسى که بر پایه دروغ و افترا، تشریع و قانون ...
قرآن کتابی که بعد از «ده صحیفهای که بر آدم(ع)، پنجاه صحیفهای که بر شیث(ع)، سی صحیفهای که بر ادریس، ده صحیفهای که بر ابراهیم و تورات و انجیل و زبور» نازلشد برترین و کاملترین و آخرین آنهاست. حجّیّت و اعتبار و دلالتش قاطع و روشن است و با آن برای هیچ کس عذر و بهانهاینمیماند؛ زیرا قرآن بیّنه و برهان است. میزان و محور راستی و حقیقت ...
چکیده : تاریخ گواه ارزش واعتبار مقوله ایثار وشهادت است . چنانکه حتی در ادیان اساطیری هم اعم از توتم وتابو وادیان مترقی تر چون بت پرستی ، خورشید پرستی ، ستاره پرستی ، آتش پرستی و…شیوه زندگی شان براساس فدا شدن ، دلیری ، جنگاوری و کشته شدن برای آباد ماندن سرزمین مادری واجدادی است . وتاریخ تا جایی که تاریخ است ، یعنی از اسطوره وافسانه جدا می شود و عدد ورقم ارائه می دهد و شواهد ...
سوره تکویر آیه 2 و 3 : ( إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ * وَإِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ ) « و هنگامى که ستارگان تیره و بى نور شوند * و هنگامى که کوه ها را به حرکت آرند و از جا برکنند » . سوره انفطار آیه 1 و 2 : ( إِذَا السَّماءُ انفَطَرَتْ * وَإِذَا الْکَوَاکِبُ انتَثَرَتْ ) . « هنگامى که آسمان بشکافد * و هنگامى که ستارگان پراکنده شوند » . آسمان عبارت از محیطى است که ما هر شب و روز ...
سوال هایی که در خصوص بحث «دشمن شناسی» در قرآن مطرح است، این است که آیا برای شناخت دشمن فقط باید به لفظ «عدو» بسنده کرد و یا این که الفاظ دیگری هم راهگشای این بحث است؟ آیا اصول بیان شده در قرآن در همه ادوار قابلیت اجرایی دارد؟ و آیا دشمنان در قرآن معرفی شده اند؟ جایگاه شناخت دشمن در قرآن شناخت دشمن نقش مهم و اساسی در رویارویی انسان با دشمنان دارد، چرا که، اگر توان انسان در ...
معنای جمع و تدوین قرآن کلمه ‹‹جمع›› معمولاً به معنی گردآوری و افزودن چیزی به چیز دیگر است، در تاریخ علوم قرآن این کلمه را به معنای مختلف به کار برده اند. با نگاهی به روایات و احادیثی که درباره مراحل مختلف جمع و گردآوری قرآن سخن به میان می آید به خوبی نشان می دهد که این کلمه در مراحل مختلف به معانی مختلف و متناسب با مقصود به کار رفته است. بنابراین بر حسب زمان و به اقتضای کلام، ...
سورۀ مریم در مکه نازل شده و شامل 98 آیه است. این سوره از نظر محتوی دارای چندین بخش مهم است. 1- مهمترین بخش این سوره را قسمتی از سرگذشت زکریا و مریم و حضرت مسیح (ع) و یحیی وابراهیم قهرمان توحید و فرزندش اسماعیل و ادریس و بعضی دیگر از پیامبران بزرگ الهی تشکیل می دهد که دارای نکات تربیتی خاصی است. 2- قسمت دیگری از این سوره که بعد از بخش نخست مهمترین بخش را تشکیل می دهد، مسائل مربوط ...
در آیات فراوانى از قرآن مجید, تقوى به عنوان کلید بهشت شناخته شده , و مى دانیم تقوى به معنى خویشتن دارى , و پرهیز از گناهان , و هرگونه تخلف در برابر فرمان خدا و حق و عدالت است , یا به تعبیردیگر آن حالت خدا ترسى باطنى و کنترل درونى است که انسان را از هرگونه آلودگى باز مى دارد, آیه الله مکارم شیرازی ولى بحث فعلى ما در این است که اسباب ورود به بهشت در چیست ؟ و چه وسایلى انسان را در ...
سرویس جهان اسلام «شیعه نیوز» به نقل از خبرگزاری حوزه ، چکیدهای از آداب تلاوت قرآن را از معراجالسعاده مرحوم نراقی نقل میکند. ثواب تلاوت قرآن و قدر فضیلت آن از حدّ بیان افزون است. از حضرت پیغمبر - صلّى اللّه علیه و آله - مروى است که: «هیچ شفیعى در روز قیامت بلند مرتبهتر از قرآن نیست، نه پیغمبرى و نه ملکى و نه غیر اینها». و فرمود که: «خداى - تعالى - هزار سال پیش از آنکه عالم ...
آیه سوره محور سخن نوع معرفت دلیل نقد 10 بقره مصادیق منافقان این آیات در باره منافقان نازل گشته که عبد اللّه بن ابىّ بن سلول و جدّ بن قیس و معتّب بن قشیر و یاران آنها باشند و بیشتر آنها از یهود بودهاند و خداوند ایمان زبانى آنها را به خدا و روز جزا تکذیب مىفرماید. و این دلیل بر ردّ گفتار کسانى است که تنها ایمان را اقرار زبانى میدانند.( البحر المحیط فى التفسیر،ج1 صفحه99؛ مراح ...
چکیده داستان های قرآن از دیر باز از جنبههای مختلف تاریخی، محتوایی، تربیتی و غیره بررسی شدهاند، اما به جنبههای هنری، مسائل مربوط به شیوههای داستان پردازی و تحلیل عناصر داستانی آنها خیلی کمتر توجه گریده است.داستان به عنوان یک شکل ادبی و هنری دارای ساختار هندسی خاصی است که آن را از دیگر اشکال ادبی مانند قصیده، خطبه، مقاله و غیره متمایز میسازد.داستانهای قرآن در ردیف داستانهای ...
تفسیر چند آیه قرآن، تاریخ نجوم، لغت نامه قرآنی و ... 1) تفسیر آیات: «انّا زَیَّنا السَّماء الدُّنیاء بِزینه الکَواکِب[i]» ما آسمان پائین را با ستارگان تزئین کردیم. در این آیه میگوید «آسمان پائین را با کواکب تزئین کردیم» در حالیکه فرضیهای که در آن زمان بر افکار دانشمندان حاکم بود میگفت فقط آسمان بالا آسمان ستارگان ثابت است (آسمان هشتم طبق فرضیه بطلیموس)ولی چنانکه میدانیم ...
چکیده برای اینکه بتوان مواجهه خوبی با قرآن برقرار کرد،بایستی هر آنچه را که در این مواجهه به ما کمک می کند ،به خوبی شناخته شود.نگارنده در این نوشته سعی دارد به مقوله زبان شناسی قرآن بپردازد. در این نوشته ابتدا به ایجاد پرسشهایی پرداخته می شود تا بستر لازم برای ورود بحث فراهم شود و بعد ازآن به منشأ کاوش این پرسشها پرداخته می شود و در نهایت به راه کشف زبان قرآن از دو زاویه درون ...
پیامبر (صلی الله علیه و آ له) فرمود: «لکل شیء عروس و عروس القرآن سوره الرحمن؛ برای هر چیزی عروسی است و عروس قرآن سوره الرحمن است.» قابل توجه است واژه عروس گر چه در زبان فارسی به زن تازه شوهر کرده میگویند، ولی در فرهنگ عرب به مرد و زن هر دو مادام که در مراسم عروسی هستند اطلاق میگردد و از آن جا که مرد و زن در چنین مراسمی در بهترین و زیباترین حالات و کاملترین احترامات قرار ...
حضرت علامه طباطبایی رحمه الله علیه به نقل از نرم افزار قرآنی سلیم سوره فیل مکی است و پنج آیه دارد. ترجمه آیات به نام الله رحمان و رحیم آیا ندیدی پروردگارت چه بر سر اصحاب فیل آورد؟ (1). آیا نقشههای شومشان را خنثی نکرد؟ (2). آری پروردگارت مرغانی که دسته دسته بودند به بالای سرشان فرستاد (3). تا با سنگی از جنس کلوخ بر سرشان بکوبند (4). و ایشان را به صورت برگی جویده شده درآورند (5). ...
سوره معارج این سوره در مکه نازل شده و دارای 44 آیه است تاریخ شروع 5 ذی القعده 1406 محتوای سوره معارج معروف در میان مفسران این است که سوره « معارج » از سوره های مکی است ، و بر اساس «فهرست ابن ندیم » و «کتاب نظم الدرر » ، و « تناسق الایات و السور » مطابق نقل «تاریخ القرآن» ابوعبدالله زنجانی این سوره هفتاد و هفتمین سوره ای است که در مکه نازل شده است ولی این مانع از آن نخواهد بود که ...
بیان این سوره نزول قرآن در شب قدر را بیان می کند، و آن شب را تعظیم نموده از هزار ماه بالاتر می داند، چون در آن شبملائکه و روح نازل می شوند، و این سوره هم احتمال کلی بودن را دارد، و هم می تواند مدنی باشد و روایاتی که درباره سبب نزول آن از امامان اهل بین علیهم السلام و از دیگران رسیده خالی از تأیید مدنی بودن آن نیست، و آن روایاتی است که دلالت دارد بر اینکه این سوره بعد از خوابی ...
یکی از حوادثی که قرآن در آغاز سوره ی نجم از آن سخن به میان آورده، معراج پیامبر است. معراج پیامبر (ص) از دو قست تشکیل می شد: 1 – از مکه به بیت المقدس 2 – از بیت المقدس به سوی آسمان ها و ملأ اعلا.در این که عروج پیامبر از کجای مکه شروع شده اختلاف است. بعضی گفته اند از خانه خدیجه (ع)، بعضی روایت کردهانداز خانه ی ام هانی خواهر علی (ع)، و بعضی می گویند: از شعب ابی طالب در کنار مکه، ...
قرآن کتابی است آسمانی که از جانب خداوند بر پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) وحی گردیده و در کلیترین وجه، می توان آن را کتاب «هدایت» برشمرد. مهمترین معجزه حضرت محمد(ص) قرآن است و ایشان تنها پیامبری است که دارای معجزه جاوید میباشد و نسلهای متعدد انسانها خواهند توانست از این معجزه جاوید بهره ببرند. ولی معجزه بودن قرآن چگونه دانسته میشود؟ در نگاه اول قرآن معجزه ای ادبی است که در اوج ...
ابوالفضل رشید الدین میبدی صاحب کتاب«کشف الاسرار و عده الابرار» از خاندان اهل علم در میبد در اواخر قرن پنجم دیده به جهان گشود . به جهت رواج فضل و فضیلت در خاندانش مقدمات علوم دینی را فرا خواند . ذوق اموختن او را به هرات، که در آن روزگار از رونق علمی و دینی بهره مند بود کشاندو از محضر خواجه عبدا ... انصاری بهره مند گشت . میبدى و تفسیر کشف الاسرار ابو الفضل رشید الدین میبدى براى ...
مقدمه این سوره در مکه نازل شده و داراى 96 آیه است محتواى سوره واقعه در (تاریخ القرآن ) از (ابن ندیم ) نقل شده که سوره (واقعه ) چهل و چهارمین سوره اى است که بر پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله ) نازل شد قبل از آن سوره (طه )، و بعد از آن (شعرا) بوده است . این سوره همانگونه که از لحن آن پیدا است ، و مفسران نیز تصریح کرده اند، در مکه نازل شده است ، هر چند بعضى گفته اند آیه 81 و 82 ...
مقدمه نگاهی گذرا به قرآن مجید ، هر انسان آگاهی را بر می انگیزد که برای فهمیدن معانی و مفاهیم آن بکوشد ؛ هر چند هنوز اعتقاد راسخی به مبانی دینی نداشته باشد ؛ زیرا در نخستین نظر متوجه می شود که این کتاب، ادعا دارد: برای راهنمایی بشر به سوی آخرین مراحل سعادت، از طرف آفریننده جهان نازل شده است. اگر فرض کنیم کسی که به قرآن می نگرد، هنوز به ریشه های دین ( توحید و نبوت و معاد ) ایمان ...
تعریف قرآن - قرآن کتابی است آسمانی که برای هدایت مردم نازل شده و درعین حال معجزه پیغمبر اکرم (ص) نیز می باشد . دلیل قسمت اول : شَهْر َرمَضانَ اَلَذی اَنْزَلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلناسِ (1) ترجمه : (ماه روزه ) ماه رمضان است که فرستاده شد در قرآن برای هدایت مردم . دلیل قسمت دوم : وَ اِنْ کُنْتُمْ فی رَیْبِ مِمأنَزَ لْنأ عَلی عَبْدِ نأ فَأَ تُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا ...
خلاصه ای از درس تفسیر قرآن ویژگی های قرآن : قرآن نور است برای کسی که بخواهد ازآن استفاده کند ، قرآن تبیان کل شیء است یعنی قرآن دارای کلیاتی است که برای سعادت بشر کافی می باشد ( ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم ) اگر انسان با قرآن آشنا شود و قرآن را به عنوان شناسنامه خودش و به عنوان کلام خدا بخواند نورانی می شود و قرآن او را بالا می برد (اقرا وارق). ما از علامه طباطبائی پرسیدیم: ...
مقدمه آیا انسان ها ذاتا از یکدیگر بیگانهاند یا در ذات خود به همکارى و همگرایى تمایل دارند؟ در صورت همگرایى ذاتى انسانها، چه عواملى باعث تفرقه و واگرایى و فروپاشى وحدت مىشود؟ به نظر مىرسد با توجه به آموزههاى اسلامى، دلایل فراوانى مبنى بر وجود زمینهها و عناصر همگرایى، وفاق، اتحاد و تعاون و در یک کلام امت واحده در انسانها وجود دارد که در این مقاله به مطالعه و بررسى این ...
تعریف تحریف . به نوشته ابن منظور حرف , انحراف , تحرف و احریراف ( که با حرف على به کار مى رود ) یعنى عدول و میل ( گشتن ) از چیزى است . تحریف القلم یعنى قط زدن آن به صورت یکبرى و مایل یا کج ; و قلم محرف یعنى قلمى که این گونه تراشیده شده و مقطع کج داشته باشد. تحریف الکلم عن مواضعه , یعنى تغییر دادن آن . کلمه تحریف در قرآن به کار رفته است . یهود ( بنى اسرائیل ) معانى تورات را با ...
ناسخ و منسوخ نسخ در لغت به معناى ابطال و ازاله است و در اصطلاح علوم قرآنى عبارت است از رفع تشریع سابق - که ظاهرا مقتضى دوام بوده - به تشریع لاحق , به نحوى که جمع آنها یا ذاتا یا به دلیل تنافى آشکار یا به دلیل خاصى از اجماع یا نص صریح ممکن نباشد. ( التمهید , 2/720 ) یا ساده تر : رفع حکم شرعى , به دلیل شرعى ( مناهل العرفان , 2/72 ) یا پایان یافتن تعبد مؤمنان به قرائت یک آیه یا حکم ...
}بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ { سبِّح اسمَ رَبِّک الاَعْلى}1 {الَّذِى خَلَقَ فَسوَّى}2{ وَ الَّذِى قَدَّرَ فَهَدَى}3{ وَ الَّذِى أَخْرَجَ المَْرْعَى}4{ فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى}5 {سنُقْرِئُک فَلا تَنسى}6 {إِلا مَا شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الجَْهْرَ وَ مَا یخْفَى}7 {وَ نُیَسرُک لِلْیُسرَى}8 {فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى}9{ سیَذَّکَّرُ مَن یخْشى}10 {وَ ...
مقدمه آیاتى که درباره حاکمیت سیاسى پیامبر (ص) در قرآن کریم آمده است، به چند دسته تقسیم مىشوند: 1. آیاتى که به مساله اطاعت از پیامبر (ص) مىپردازند. 2. آیاتى که ولایت پیامبر (ص) و اولویت ایشان بر مؤمنان را مطرح مىکنند. 3. آیاتى که حکم پیامبر (ص) را مورد توجه قرار دادهاند. 4. آیاتى که پیامبر (ص) را در امور اجتماعى، محور معرفى مىکنند. 5. آیاتى که مؤمنان را به ایمان به پیامبر ...
معروف قرشى این واژه را مشتق از ریشه «عرف» دانسته و معناى آن را - آن چنان که بسیارى از لغت شناسان ذکر کرده اند - «معرفت و عرفان به معنى درک و شناختن» دانسته است. شاهد مثال او از قرآن، سوره یوسف آیه ۵۸ است: «فدخلوا علیه فعرفهم و هم له منکرون». بر یوسف داخل شدند یوسف آن ها را شناخت در حالى که آن ها او را نشناختند. وى ضمن مقایسه دو واژه «عرف» و «علم» به نقل از راغب اصفهانى نوشته ...
مقدمه آنچه را که در پی میخوانید، ویراستی از مقالهی «سیرهی تفسیری مرحوم علامه طباطبایی» است که به قلم آیتاللّه جوادی آملی به رشتهی تحریر درآمدهاست. خداوند سبحان، که در قرآن تجلّی نموده، کلام خود را «نورمبین»(1) و «تبیان کلّ شی»(2) معرفی میکند. ممکن نیست چیزی نور باشد و از سویی دارای نقاط مبهم و تاریک بوده و محتوای آن روشن نباشد. همچنین ممکن نیست کتابی همهی معارف و اصول ...
اسلام زن را چگونه موجودی می داند؟ آیا از نظر شرافت و حیثیت انسانی او را برابر با مرد می داند و یاد او را جنس پست تر می شمارد؟ این پرسشی است که اکنون میخواهیم به پاسخ آن بپردازیم. فلسفه خاص اسلام درباره حقوق خانوادگی اسلام در مورد حقوق خانوادگی زن و مرد فلسفه خاصی دارد که با آنچه در چهارده قرن پیش می گذشته و با آنچه در جهان امروز می گذرد مغایرت دارد. اسلام برای زن و مرد در همه ...
آن اندازه که ازتاریخ بدست می آید، این است که همه مذاهب الهی وآسمانی وبسیاری از مکتب های بشری که تکیه گاه اجتماعی داشته اند، انتخاب وتعیین مکانی را به عنوان یک پایگاه خاص جهت انجام برنامه هاومراسم مخصوص خود لازم می دانسته و وجود آن را برای پیروان خود یک امرمسلم وضروری تلقی می کرده وجزء اولین برنامه های خود می دانسته اندودرصورت نداشتن چنین پایگاهی خودراضعیف وبی تکیه گاه وشکست ...
والسماء بنیناها بِاَیدٍ وانّا لموسعون1 ما آسمان را با قدرت بنا کردیم، وهمواره آن را وسعت بخشیدیم. تفسیر هدایت: وآسمان را به نیرو آفریدیم .«واید» ،به معنی قوت ونیرواست ،شاید کلمه بنا الهام بخش آن باشد که در آفرینش واستحکام آسمان وارتباط میان اجزاء آن تدریج درکار بوده است . واین همه درباره آسمان صحت دارد. «وانا لموسعون» ، وما اسباب فراخی را فراهم می آوریم . درباره کلمه موسعون ...
فصل اول جدایی مسلمانان از قرآن کریم غفلت مسلمانان از توصیه حکیمانه و آینده نگرانه پیامبر اکرم (ص) - لزوم تمسک و اعتصام به قرآن کریم و اهل بیت (ع) - سبب شد تا سالهای سال ، طواغیت و مستکبران ، با سلطه بر مسلمانان ، آنان را از پیشرفت های مادی و معنوی باز دارند و نیازمند غرب سازند . قرآن ، آنچه برای هدایت ، عزت و پیشرفت فردی و جمعی ، مادی و معنوی ، اساس و زیربنا محسوب می شود ، با ...
قرآن از اثرات مهم جو زمین سخن می گوید: وجعلنا السّماء سقفامحفوظاً وهم عن ایاتها معرضون ما آسمان را سقف محفوظی قرار دادیم ولی آنها از آیات آن روی گردانند.1 از آنجا که آرامش زمین به تنهائی برای آرامش زندگی انسان کافی نیست ،بلکه باید از طرف بالا هم ایمنی داشته باشد. وقرار دادیم آسمان را سقف وطاق حفظ شده واین کفار هستند که از آیات الهی روی برمی گردانند. حکمای قدیم تا چندی قبل معتقد ...
نکتهای را که پیش از ورود در این بحث باید اشاره کنم، این است که، بحث هرمنوتیک، یک بحث کاملاً تخصصی و در یک حوزهی بسیار خاص از مباحث فلسفی و تفسیر متون است که متأسفانه این بحث از ابتدای طرحش در کشور ما، در مجلات غیر تخصصی و در قالبهای غیر تخصصی مطرح شد و اطلاعات ناقص و احیاناً اشتباه دربارهی این بحث، آنهم در جایگاههای نامناسب عرضه شد و در نتیجه، این دانش در کشور ما، نه از ...
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لَقَدْ أَرْسلْنَا رُسلَنَا بِالْبَیِّنَتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَب وَ الْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاس بِالْقِسطِ وَ أَنزَلْنَا الحَْدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شدِیدٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصرُهُ وَ رُسلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِىُّ عَزِیزٌ(25) وَ لَقَدْ أَرْسلْنَا نُوحاً وَ إِبْرَهِیمَ وَ جَعَلْنَا فى ...
تفسیر سوره یوسف نخستین مطلبى که در این سوره بیان شده، اشاره به روشنگرى آیات قرآنى است و اینکه قرآن به زبان عربى نازل شده است. مى فرماید: این، آیاتِ کتاب روشنگر است. این جمله یا اشاره به آیات همین سوره است که در آن قصه یوسف آمده و یا اشاره به مجموع قرآن است و در هر دو صورت خاصیت روشنگرى قرآن را بیان مى کند. صفت دیگرى که در اینجا براى قرآن ذکر شده، عربى بودن است، مى فرماید: ما ...
آیه مى گوید: ((افرادى که بخل مى ورزند و از آنچه خداوند از فضل خود به آنها داده در راه او نمى دهند, تصور نکنند به سود آنهاست , بلکه این کار به زیان آنهاتمام مى شود)) (ولا یحسبن الذین یبخلون بما اتیهم اللّه من فضله هو خیرا لهم ). ((بلکه (برخلاف تصور آنها) این کار به زیان آنها تمام مى شود)) (بل هو شر لهم ). سپس سرنوشت آنها را در رستاخیز, چنین توصیف مى کند: ((به زودى درروز قیامت ...
تفسیر سوره ناس سوره ناس این سوره در مکه نازل شده و داراى 6 آیه است محتوى و فضیلت سوره ناس انسان همیشه در معرض وسوسه هاى شیطانى است ، و شیاطین جن و انس کوشش دارند در قلب و روح او نفوذ کنند ، هر قدر مقام انسان در علم بالاتر رود و موقعیت او در اجتماع بیشتر گردد ، وسوسه هاى شیاطین شدیدتر مى شود ، تا او را از راه حق منحرف سازد و با فساد عالمى عالمى را بر باد دهد . این سوره به پیغمبر ...
فهم کتاب الهى مىطلبد که زبان آن را بشناسیم . در باره زبان قرآن اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخى علمى و ادبى و برخى رمزى و برخى دیگر عرفى دانستهاند; اما هیچ یک از آنها درستبه نظر نمىرسد; زیرا قرآن براى همه انسانها و همه زبانها آمدهاست; حال آنکه زبان علم و ادب و رمز به گروه خاصى تعلق دارد . زبان عرف نیز از مسامحه و مبالغه خالى نیست . به علاوه در قرآن واژههایى در ...
یکى از مباحثى که در قرآن و سنتبا اهمیت ویژهاى مطرح گردیده بحث فطرت است. فطرتمندى انسان، فطرى بودن دین، فطرت پسندى، حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوا به الهام فطرى، اعتراف رسمى انسان به ربوبیت الهى در عالم ذر و عهد و پیمان خداوند با او در عدم تبعیت از شیطان، از جمله مسائلى است که آیات قرآن و روایات ائمه معصومینعلیهمالسلام بر آن دلالت صریح دارند. اما مهم آن است که اگر ...
مقام استاد و معلم نمونه از دیدگاه قرآن کریم : استاد از لسان وسایط فیض الهی ، در ملکوت عظیم آسمانها ، عظیم خوانده می شود و او را به عظیم ندا می کنند . استاد از نظر قرآن کریم شأن و منزلت والایی دارد و باید شأن و منزلت خود را بشناسد که خود را ارزان نفروشد و اگر خود را شناخت احساس مسئولیت می کند . برای اینکه هر چه منزلت بالاتر برود مسئولیت سنگین تر می شود . از نظر قرآن یا پروردگار ...
قرآن شناسان تاکنون قرآن را از زاویههای مختلف نگاه کردهاند. همچنین افکار و اندیشههای امام خمینی (ره) به عنوان یک قرآن شناس برجسته و تأثیرگذار بر مسلمانان از جهات گوناگون بررسی و تحقیق شده است. نویسنده مقاله حاضر کوشیده است تا قرآنشناسی امام را از نظر راه و رسم برخورداری از قرآن طرح و شرح کند. ما امیدواریم که این مقاله از یک سو فتح بابی باشد برای قرآنشناسی دیگران و از سوی ...
آیه صلوات اشاره در طول تاریخ تفسیر و قرآن پژوهشی، برخی از آیات قرآن کریم به سبب ویژگی خاصی که داشتند، شهرت بیشتری یافته و مورد توجه قرار گرفته اند این آیات را آیات نامدار می نامند. در این سلسله مقالات کوتاه بر آنیم تا در هر شماره با نام، مشخصات و نکات مهم یکی از این آیات آشنا شویم. آیهه صلوات: آیه 56 سوره احزاب که در بردارنده صلوات خدا و ملائکه بر پیامبر(ص) و متضمن درخواست صلوات ...
خدا در قرآن هر یک از کتب آسمانی ضمن آیات خود سیمای ویژه از خداوند را به دست میدهد که شناخت آن، نقش بسیار مهمی در فهم دیگر معارف دینی و میزان تعهد به دستورهای الهی دارد. مثلاٌ در کتب مقدس عهد عتیق ، با خدایی مادی ، بخیل ، دروغگو ، پشیمان ، فراموشکار ، خسته ، خشمگین و غیرحلیم ، و ضعیف در برابر کید و قدرت انسان ، و شیطان مواجهیم. خدای عهد جدید موجودی مهربان است که برای بخشش گناه ...
حسد گاهی در شکل محبوب : جملۀ " حسدأ من عند انفسهم " ( انگیزۀ آنها حسدی از ناحیۀ خودشان است ) ممکن است اشاره به این باشد که حسد گاهی در شکل هدف منعکس می شود و آب و رنگ دینی به آن می دهند ، ولی حسدی که آنها در این زمینه نشان می دادند حتی این رنگ را نیز نداشت بلکه صرفأ جنبه شخصی داشت .(1) این احتمال وجود دارد که اشاره به حسدی باشد که در جان آنها ریشه دوانده است . (1) تفسیر المنار ...
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر الم (1) این آیات کتاب حکیم است (کتابى پرمحتوا و استوار)! (2) مایه هدایت و رحمت براى نیکوکاران است. (3) همانان که نماز را برپا مىدارند، و زکات را مىپردازند و آنها به آخرت یقین دارند. (4) آنان بر طریق هدایت از پروردگارشانند، و آنانند رستگاران! (5) و بعضى از مردم سخنان بیهوده را مىخرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را ...
سوره کوثر سوره کوثر مکى است و سه آیه دارد بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّا أَعْطیْنَک الْکَوْثَرَ(1) فَصلِّ لِرَبِّک وَ انحَرْ(2) إِنَّ شانِئَک هُوَ الاَبْترُ(3) ترجمه آیات به نام اللّه که به نیک و بد بخشنده و به نیکان مهربان است . محققا ما به تو خیر کثیر (فاطمه (علیهاالسلام ) دادیم (1). پس به شکرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن (2). و بدان که محققا شماتت ...
آیات 1 - 6، سوره کافرون سوره کافرون مکى است و شش آیه دارد. بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ یَأَیهَا الْکفِرُونَ(1) لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ(2) وَ لا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ(3) وَ لا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتمْ(4) وَ لا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ(5) لَکمْ دِینُکُمْ وَ لىَ دِینِ(6) ترجمه آیات به نام اللّه بخشنده به عموم ، و مهربان به خواص . بگو هان گروه کفر ...
(این سوره در مکه نازل شده و دارای 30 آیه می باشد) والفجر1 و لیال عشر2 والشفع والوتر3 واللیل إذا یسر4 هل فی ذلک قسم لذی حجر5 ألم ترکیف فعل ربک بعاد6 إرم ذات العماد7 التی لم یخلق مثلها فی البلاد8 و ثمودالذین جابوا الصخر بالواد9 و فرعون ذی الاوتاد10 الذین طغوا فی البلاد11 فأکثروا فیها الفساد12 فصب علیهم ربک سوط عذاب13 إن ربک لباالمرصاد14 فأما الإنسان اذا ما ابتلاه ربه فأکرمه و نعمه ...
یات 1 - 8، سوره جمعه سوره جمعه مدنى است و بیست و یک آیه دارد بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یُسبِّحُ للَّهِ مَا فى السمَوَتِ وَ مَا فى الاَرْضِ المَْلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الحَْکِیمِ(1) هُوَ الَّذِى بَعَث فى الاُمِّیِّینَ رَسولاً مِّنهُمْ یَتْلُوا عَلَیهِمْ ءَایَتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَب وَ الحِْکْمَه َ وَ إِن کانُوا مِن قَبْلُ لَفِى ضلَلٍ ...