- عَیِّن الترجمه الصحیحه : «الانسانُ مخلوقٌ مِنْ التُراب و یرجِعُ إلی التُّراب.»
1) انسان، آفریننده خاک از گل است و به گل نیز باز می گردد.
2) انسان، از خاک آفریده شده است و به خاک بازمی گردد.
3) انسان ها، از خاک آفریده میشوند و به خاک نیز برمی گردند.
4) انسان از خون آفریده شده است و به خون بازمی گردد.
2- مَیِّز الصحیح عن الترجمه للعباده التالیه: «أخی! ما الفائده ُ فی ثَروه ٍ و راعَها لعنه ُ الناسِ؟!»
1) ای برادر! چه فائده ای است در ثروتی که به همراهش لعنت مردم است؟!
2) برادر من! چه فائده ای است در ثروتی که پشتش لعنت مردم است؟
3) خواهر من! آیا در ثروتی که پشتش لعنت مردم است، فایده وجود دارد؟!
4) فرزند من! آیا در ثروتی که به همراه آن لعنت مردم است، فایده وجود دارد؟!
3- عَیِّنْ الاصحّ والادقّ فی الترجمه: «العلمُ یُحرسُکَ وَ اَنْتَ تُحرسُ المالَ.»
تو از علم محافظت میکنی ولی آن از تو محافظت نمیکند.
علم از تو محافظت میکند و تو از مال و ثروت محافظت میکنی.
علم و ثروت را باید خودت محافظت کنی.
علم از او محافظت میکند و تو از ثروت محافظت میکنی.
4- مَیِّز الصحیح عن الترجمه للعباره التالیه : «هُوَ سافَرَ إلی مکانٍ قریبٍ، یرجعُ بعدَ قلیلٍ.»
او به مکانی ناآشنا مسافرت کرد، اندکی بعد برمیگردد.
او به مکانی دور مسافرت میکند، اندکی بعد برمیگردد.
او به مکانی نزدیک مسافرت کرد، اندکی بعد برمی گردد.
او به مکانی نزدیک مسافرت می کرد، اندکی بعد برگشت.
5- عَیِّنْ الاصّحْ والادقّ فی الترجمه : «دینُنا لایَسْمَعُ لنا بالسجود إلّا الله.»
دین ما شما را وادار میکند که برای خدا سجده کنید.
دین ما به ما اجازه نمی دهد که سجده کنیم مگر برای خداوند.
دین تان به ما اجازه نمی دهد که برای غیر خدا سجده کنیم.
دین شما به شما اجازه میدهد که برای خدا سجده کنید.
6- مَیِّز الصحیح عن الترجمه للعباره التالیه: «علِّمنی الهندسه َ فی ثلاثه ِ أیّامٍ.»
1) در سه روز هندسه را یاد گرفتیم. 2) در سه روز هندسه را یاد بگیر.
3) در سه روز هندسه را به من یاد بده. 4) در سه روز علم هندسه را فرابگیرد.
7- عَیِّنْ الترجمه الصحیحه : «یُشَجَّعُ القرآنُ الناسَ عَلی الاستفاده ِ من الطَّیِّباتِ التی تَضْمَنُ سلامه َ الاَبدانِ.»
قرآن انسان ها را در تضمین کردن بدن ها به وسیلهی پاکیزگی کمک میکند.
با خواندن قرآن انسان شجاع میشود و سلامتی بدن او تضمین میشود.
قرآن انسان رابه استفاده از پاکیهایی که سلامت بدنها را تضمین میکند تشویق مینماید.
استفاده از پاکی قرآن سلامتی بدنها را تضمین میکند و این مورد تشویق مردم است.
8- عَیِّنْ الترجمه الصحیحه : «قَصِّر الآمال فی الدنیا تَفُرْ.»
کم کردن آرزوها در دنیا موجب رستگاری است.
آرزوها را در دنیا کم کن تا رستگار شوی.
تقصیر گناهان موجب رستگاری آخرت است.
آرزوهایت را در دنیا کم کن تا رستگار شوی.
9- عَیِّنْ الاصّحْ والادقّ فی الترجمه: «حرکه ُ الارضِ لیست مخفیه ً علی أحدٍ و قصّه غالیله مشهوره فی هذا المجالِ.»
1)حرکت زمین در دورهی ما برکسی پوشیده نمانده وداستان گالیله دراین بحث معروف است.
2)حرکت زمین بر کسی پوشیده نیست و داستان گالیله در این زمینه مشهور است.
3)دوران زمین به دورخورشید برکسی پوشیده نیست و قصهگالیله در این زمینه معروف است.
4)حرکت زمین بر هیچکسی درعصرما پوشیده نیست وگالیله در این زمینه داستان معروفی دارد.
10- عَیِّنْ الاصّحْ والادقّ فیالترجمه:«اِصْبِرْ حتّی آخُذَ رابتی من بیتالمال فُاساعِدُ ک بشیءٍ مِنْهُ.»
صبر کن تا رتبه و درجه ام را در بیت المال به دست آورم و چیزی از آن به من برسد.
صبر میکنم تا حقوقم را کامل بگیرم تا بتوانم به خانواده ات کمک نمایم.
صبر کن تا حقوقی از بیت المال بگیرم و چیزی از آن را به تو کمک نمایم.
صبر کن تا حقوقم را از بیت المال بگیرم و چیزی از آن را به تو کمک نمایم.
11- عَیِّنْ التعریب الصحیح: «خداوند آفرینندهی هر چیزی و آمرزنده هر گناهی است!»
1) اللهُ مخلوقُ کُلِّ شیءٍ و مغفورُ کُلِّ ذنبٍ. 2) اللهُ خالِقُ کُلِّ شیءٍ و مغفورُ کُلِّ ذنبٍ.
3) اللهُ مخلوقُ کُلِّ شیءٍ و غافِرُ کُلِّ ذنبٍ. 4) اللهُ خالِقُ کُلِّ شیءٍ و غافِرُ کُلِّ ذنبٍ.
12- عَیِّنْ التعریب الصحیح: «خوب گوشکردن را بیاموز همانطورکه خوب صحبت کردن را میآموزی.»
عَلِّمْ حُسْنَ الاستماعِ کما تتعلَّمُ حُسْنَ الحدیث.
تَعَلِّمَ حُسْنَ الاستماعِ کما تتعلَّمُ حُسْنَ الحدیث.
تَعَلَّمْ حُسْنَ الاستماعِ کما تَعَلَّمَ حُسْنَ الحدیث.
تَعَلَّمْ حُسْنَ الاستماعِ کَما تتعلّمُ حُسْنَ الحدیث.
13- ماهو المفهوم: «لاتَجْعَلْ یَدَکَ مغلولَه ً إلی عُنُقِکَ ولاتُبْسِطُها کُلَّ البَسْطِ.»؟
1) الابتعاد عن الافراط و التفریط فی الانفاق 2) الابتعادُ عن التکاسُل
3) عَدمُ الاسراف فی الانفاق 4) عَدَمَ التّحَسُّرِ علی الدّنیا
14- عَیّن الصحیح فی تشکیل الکلماتِ فی العباده ِ التالیه : «استشهد بعض أولادها فی ساحه المعرکه ِ.»
1) اُسْتشهِدَ- بعضُ- اُولادَها- ساحه ِ. 2) اُسْتِشهِدَ- بعضَ- اُولادِ- ساحه ِ.
3) اُسْتُشهِدَ- بعضُ- اولادِِ- ساحه ِ. 4) اُسْتَشهِدَ- بعضُ- اُولادَ- ساحه ِ
15- عَیّن الصحیح فی تشکیل «العصافیر تسبّب خسارات کثیره بالمزارع.»
1) تُسَبِّبِ- خساراتٍ- کَثیره ٍ- المَزارعِ 2) تُسَبَّبُ- خساراتٍ- کَثیره ً- المَزارعَ
3) العصافیرُ- تُسَبِّبُ- خساراتُ- کثیره ً 4) العَصافیرُ- تُسَبِّبُ- خساراتٍ- المزارِعِ
16- عَیِّن الصحیح عن الاعراب و التحلیل الصرفی مِنْ کلمه «راع» فی الجمله ِ التالیه ِ.
«کُلُّکم راعٍ و کُلُّکُم مسؤولٌ عن رعیتِه.»
مفرد- مذکر- جامد- معرب- ممنوع من الصرف/ خبر و مرفوع محلاً.
مفرد- مذکر- مشتق- معرب- منصرف/ مضاف الیه و مجرور تقدیراً.
مفرد- جامد- معرب- نکره- ممنوع من الصرف/ مبتدا مؤخر و مرفوع تقدیراً.
مفرد- مذکر- مشتق- نکره- منصرف/ خبر و مرفوع تقدیراً.
17- عَیِّن الصحیح عن الاعراب و التحلیل الصرفی«المجدِّینَ» فی الجمله ِ التالیه ِ.
«انّی أُحِبُّ إخوانی العباد المُجَدِّین.»
مفرد، مذکر، مشتق «اسم فاعل»، معرب، ممنوع من الصرف/ مضاف الیه و مجرور به «ی».
جمع سالم للمذکر، مشتق «اسم مفعول»، معرب، ممنوع من الصرف/ نعت و منصوب بالاعراب الظاهری.
جمع سالمللمذکر، مشتق «اسم فاعل»، معرفه، منصرف/ صفت ومنصوب بالاعراب الظاهری
جمع سالم للمذکر، مشتق «اسم مفعول»، معرب، معرفه، منصرف/ مضاف الیه و مجرور.
18- عَین الصحیح عَنْ کلمه (أبا) فی العباده التالیه : «کانت سمیره تَظُنُّ أنَّ اباها قد نُسِیَ.»
اسم مفرد مذکر، جامد، معرفه ، معرب/ اسم أنَّ منصوب بألف.
اسم مفرد مونث، جامد، معرفه ، معرب،/ خبر أنَََّ منصوب بألف.
اسم مفرد مذکر، جامد، معرب، معرفه ، / اسم أنَّ منصوب تقدیراً.
اسم مفرد مذکر، جامد، معرفه ، مبنی،/ خبر أنَّ مرفوع محلاً.
19- ماهُو المفرد فی الاَسماءِ التالیه ؟
1) قشور 2) سُبل 3) اغْلال 4) رَماد
20- ماهوالمناسب للفراغ؟ «مُنی و هُدی … تَتَجّولانِ بین الحدائقِ والحُقولِ.»
1) اصدقاء 2) صدیقتانِ 3) صدیقاتٍ 4) صَدیقانِ
21- أیُّ عباره ٍ ماجاءَ فیها جمعُ المُکَسر؟
1) بدأتِ هذا الیوم المحادثات الرسمیه بین البلدین. 2) لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل.
3) حَضَرَ جمیع الطَلَبه فی الصف. 4) الجهاد باب فتحه الله لِاولیائهِ.
22- کم اسماً جمعاً فی العباره التالیه : «أحبُّ إخوانی مَن أهَدی إلیَّ عُیوبی.»
1) 4 2) 1 3) 2 4) 3
23- ایُّ اسمٍ لایکون جمعاً سالماً لِلمذکَر؟
1) مؤمِنَینِ 2) صادقینَ 3) طالبینَ 4) مُحَمَّدونَ
24- عَین جَمعاً سالِماً لِلمونَث؟
1) اَبْیات 2) اَوْقات 3) مَرّات 4) اَصْوات
25- أیُّ جوابٍ هُوَ اسمُ مؤنثٌ؟
1) أحجار 2) مزارع 3) مَساجِد 4) أزهار
26- أیُّ جوابٍ هُوَ اسمُ مذکرٌ؟
1) الشُعَراءِ 2) ألعصا 3) ألخضْراء 4) اَلْمدارِس
27- عَیِّنْ نوعَ الإسم المؤنث فی کلمه «شَمْس».
1) مؤنث مجازی معنوی 2) مؤنث مجازی لفظی
3) مؤنث لفظی 4) مؤنث حقیقی معنوی
28- عَیِّنْ نوعَ الإسم المؤنث فی کلمه «زَینَب».
1) مؤنث مجازی لفظی 2) مؤنث حقیقی معنوی
3) مؤنث لفظی 4) مؤنث مجازی
29- أیُّ اسمٍ هُو نکره ٌ؟
1) الَّذینَ 2) هُؤلاءِ 3) مَدارسِ 4) أنتم
30- عَین النکره :
1) اللذینِ 2) اَنْتُنَّ 3) کتاب تلمیذٍ 4) قلم علیٍّ
31- أیُّ موردٍ لیسَ فیهِ معرفه ٌ؟
1) العاقلُ مَن ابتَعَدَ عن الباطل. 2) قالَ بلبلٌ لِلصّقَر.
3) أقرأ مقاله ً فی مجلّه ٍ. 4) رَبِّ اشْرَحْ لی صدری.
32- ماهِیَ هاتانِ الکلمتانِ معرفتان أو نکرتانِ بالترتیب؟ «قَلَمُ تلمیذٍ»
1) معرفه ، معرفه 2) معرفه ، نکره 3) نکره ، نکره 4) نکره ، معرفه
33- عَیِّنْ عدد الأسماءِ المعرفه ِ فی العباره التالیه ِ.
«ولَمّا وَصَلْتُ الی الْمَنْزلِ دَخَلْتُ الْغُرْفَه َ و سَلَّمْتُ علی اُمِّی و قُلْتُ لَها.»
1) خمسه 2) ثلاثه 3) تِسْعَه 4) ثَمانیه
34- عَیِّن المعرَّف بالعَلَمِ فی العبارات التالیه :
1) کادتْ یداها تَیْبَسانِ من شدّه البَردِ.
2) یا داوودُ، اِنّا جعلناکَ خلیفه ً فی الأرضِ.
3) لِنَعلَمْ أنَّ المِهَن قسمان رئیسیانِ.
4) اَهَمُّ الفَرق بین الانسانِ و انسانٍ هو نَظَرْتُه الی الأشیاء.
35- مَیِّز الاسم الّذی هو معرَّف بأل:
1) اَلْقُدس 2) ألْقَلَم 3) اَلْقٌرآن 4) الطهران
36- عَیِّنْ الْاجْوِبَه ِ ماجاء فیها اِسمُ نکره ٌ؟
1) قُل هُوَ اللهُ أحَدُ. 2) إنَّ مَعَ العُسْرِ یُسْراً.
3) فَلابُدَّ أنْ یَسْتجیبَ الْقَدرُ. 4) ألحَمدُللهِ رَبِّ العالَمینَ.
37- صَحِّحِ الخَطأ فی «هذِهِ تلمیذاتٌ مُجْتَهِدَاتٌ.»:
1) تلک تلمیذاتٌ مجتهداتُ. 2) اولئکَ تلمیذاتٍ مجتهداتٍ.
3) هُؤلاءَ تلمیذاتٌ مجتهداتٌ. 4) هُؤلاءِ تلمیذاتٌ مجتهداتٌ.
38- ماهو الصحیح للفراغ المناسب: «…… وَجَدْنا السعاده فی مساعده المساکین.»
1) أنا 2) أنتَ 3) نحن 4) أنتِ
39- عَین الصحیح للفراغین: «……. مدیره ٌ ناجحه ٌ فی عمل ………..».
1) هُوَ- هُ 2) هِیَ- ها 3) هِیَ- کِ 4) أنتِ- ها
40- ماهو الصحیح للفراغ المناسب: «اللهُ ربّی و ……… اشکُرهُ.»؟
1) هو 2) نَحْنُ 3) أنتَ 4) أنَا
41- ماهو الصحیح عن «ایّای»؟
1) منفصل رفعی 2) منفصل نصبی 3) متصل رفعی 4) متصل نصبی
42- عَیّن الصحیح فی نوع الضمایر: «یا ایّها الناس اُعبدوا ربکم الذی خلقکم.»
1) متصل- متصل- متصل 2) منفصل- متصل- متصل
3) متصل- متصل- منفصل 4) متصل- منفصل- متصل
43- ضمیر «ی» به کلمهی «یَنْصُرُ» متصل میشود و تبدیل به ……… میشود.
1) یَنصُری 2) یَنْصُرْنی 3) یَنصُرُنی 4) ینصُرَنی
44- ماهو الصحیح لتکمیل الفراغ: «……… الشجرتان باسقتانِ.»؟
1) هذانِ 2) هُولاءِ 3) تلک 4) هاتانِ
45- ماهو الصحیح؟
1) الذی: اسم اشاره ٍ 2) یَعْلَمْ: فعل امر
3) هُولاءِ: ضمیر منفصلٌ 4) کیفَ: اسمُ استفهامٍ
46- عَیّن الصحیح للفراغ: «المومنونَ ……. یعملونَ الصالحات.»
1) اللّاتی 2) الذی 3) الذین 4) التی
47- عین الصحیح
1) المؤمنه هو الذی یتوکّل علی الله 2) المؤمنه هوالذی تتوکّلُ علی الله
3) المؤمنه هی الذی تتوکّل علی الله 4) المؤمنه هی التی تتوکّلُ علی الله
48- مَیز الجواب الذی ماجاء فیه اسم موصول:
1) اولئک من یناجون الله لما یَغذوهم به 2) له مافی السماوات وما فی الارض
3) یسبّح له من فی السماوات و من فی الارض 4) و ماتفعلوا من خیرٍ تجدوه عندالله
49- ماهی کلمه «مَن» فی الایه الشریفه «مِن الناس مَن یتّخذ مِن دون الله أنداداً؟»
1) اسم استفهام 2) اسم شرط 3) حرف جر 4) موصول عام
50- عَیّنْ العباره التی ماجاء العائد فیها مذکوراً.
1) اللهم وفِّقنا لِمّا فیه مرضاتک 2) ربَّنا آتِنا ما تُحبُّ و ترضی
3) عملتُ بواجباتی التی أمرنی اللهُ بها 4) هو الذی أرسل نبیَّه بالهدایه
51- ماهو الصله والعائد فی العباده التالیه ؟ «ادفع بالتی هی أحسن»
1) التی- هی 2) أحسن- هی 3) هی- مستتر 4) هی أحسن- هی
52- ماهو المناسب للفراغ: «یُسَمّی الضمیر الذی فی الصلّه ، ………..»
1) الموصول 2) عائداً 3) ضمیر فاعلیّاً 4) الصلّه والموصول
53- عَِّن عدَدَ الاسماء الجاهده ِ فی هذه الآیَه ِ الکریمه ِ «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم».
1) أرْبَعَه 2) ثلاثه 3) إثنانِ 4) واحد
54- ماهو الجامد؟
1) الکسُول 2) الکسْلان 3) ألکسِل 4) ألکَسَل
55- ایُّ کلمه ٍ لیس مشتقاً؟
1) محزون 2) مُنْتَشِر 3) البُکاء 4) الناجِح
56- عَیّن عدد اسم الجامد فی العباره : «مُشاوره المشفِقِ الجاهِل خَطَرٌ.»
1) 1 2) 2 3) 3 4) 4
57- اَیُّ عباره ٍ کُلُّها مشتقٌ؟
1) علیم، مسمار، کتاب 2) معلوم، مکتب، عِلم
3) شاهد، مجرد، منقوش 4) مجاهده ، عطشان، صبور
58- ماهوالصحیح حولَ کلمه شیر الیها بخطٍ فی آیه «کنتم خیر امه اخرجت للناس ……..»؟
1) اسم جامد 2) مصدر 3) صفه مشبهه 4) اسم تفضیل
59- ایُّ کلمه ٍ لیس مشتقاً ؟
1) مخلوق 2) البکاء 3) المعتذر 4) السائِر
60- عَیِّنْ الصحیح عن الکلمات التی أشیر ألیها بخطِّ.
«المؤمنُ حریصٌ علی تقدیم العون و المساعَدَه ِ للآخرین.»
1) حریص: صفه مشبهه ٌ 2) المُساعَدَه : اسم مفعول
3) آخرینَ: صفه مشبهه 4) المُساعَدَه : اسم آله
61- ماهو الصحیح عَنْ کلمه ِ «مَطْلَع» فیمایلی؟ «سَلامٌ هِیَ حتّی مَطْلَع الفَجر.»؟
1) اسم الزمان 2) اسم المفعول
3) اسم المکان 4) کُلُّ الأجوبه ِ صحیحه ٌ
62- اُیُّ جوابٍ لَیْسَ اسم الفاعِل؟
1) الاخِره 2) ألضالّین 3) ألعالَمین 4) ألمُجتَهِداتِ
63- عَیِّنْ الصفه المشبَهه فیمایلی:
1) صغیر 2) معلِّم 3) یقین 4) تسلیم
64- أیُّ عباده ٍ ماجاء فیها الإسمُ المشتقُّ؟
1) لِفاطمه ِ (س) فضائلُ لانجدُها فی الآخرینَ 2) سَلْ تَفَقُّهاً ولاتسألْ تَعَنُّتاً
3) حقُّ المسْتَشارِ أنْ یکونَ ذاعَقْلٍ وافرٍ. 4) ألعِلْمُ خزانه ٌ مِفتاحها السؤالُ.
65- عَیِّن الاسم المفعول مِن «عَلِمَ»:
1) عالِم 2) أعلَم 3) مَعلوم 4) مُعَلِّم