تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: word کد فایل: 10818
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زندگینامه مشاهیر و بزرگان
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز

    زندگی نامه ی هابز

    تامس هابز در سال 1588 میلادی در یکی از شهرهای کوچک انگلستان زاد و در سال 1679 در گذشت. تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد به پایان رسانید ولی نسبت به فلسفه ی اهل مدرسه و علوم دینی که در آنجا تدریس می شد شوق فراوانی نشان نداد. بعدها زیر تأثیر افکار علمی زمان خود واقع شد. وقتی در سن چهل سالگی با هندسه آشنا شد سخت فریفته ی روشنی منطق و استحکام استدلال آن گردید.

    پس از اتمام دوره دانشگاه در خانواده ی کوندیش یکی از خانواده های اشرافی انگلستان معلم خصوصی شد و سفرهایی به قاره ی اروپا کرد. در پاریس به تحصیل علوم طبیعی و ریاضی پرداخت و با دانشمندان آن شهر دوستی گزید و در آنجا بود که معلم چارلز شاهزاده ی انگلستان گردید که بعداً با عنوان چارلز دوم، پادشاه انگلستان شد. هابز در 1640 وقتی هنوز در انگلستان بود رساله ای در دفاع از حقوق مطلق پادشاه نوشت ولی آن را به چاپ نرسانید. در پاریس در سال 1642 کتاب اصول فلسفه ی سیاسی را به زبان لاتین نوشت و در سال 1651 کتاب لوایتان یا ماده ی صورت و قدرت حکومت را که شاهکار اوست منتشر کرد. هابز در 1652 به انگلستان برگشت و بقیه ی عمر را در آنجا زیست و آثار دیگر خود را به زبان لاتین و انگلیسی در لندن به چاپ رسانید.

    شاهکار هابز کتاب لوایتان است. لوایتان کلمه ای است از اصل عبری که در تورات مکرر آمده و منظور از آن حیوان آبی قوی و وحشت انگیزی است که برحسب وصفی که از آن شده است گاه به اژدها و اغلب به نهنگ مانند است. منظور هابز از انتخاب این نام برای کتاب خود آن است که برساند دولت یا حکمران جسمی است فوق جسمها، و شخصی است نیرومندتر از اشخاص طبیعی به صورتی که اشخاص طبیعی مقهور و منکوب اویند.

    کتاب لوایتان خصومت دسته اهی مختلف و مخالف را برانگیخت. هرچند موضوع آن دفاع از قدت نامحدود دولت و اختیارات مطلق سلطان است، سلطنت طلبان انگلستان از او خوشدل نشدند چه آنها مسلم بودن اختیارات مطلق را برای سلطان موهبتی الهی می دانستند و حال آنکه او با هر نوع بیان خارج از طبیعت از قبیل « موهبت الهی » مخالف بود و اساس قدت سلطان را بر توافق و رضایت مردمان مبتنی می دانست و رعایت آن را لازمه ی حفظ صلح و آرامش و عدل در اجتماع می پنداشت. بی اعتنایی هابز به خدا و دین و بخصوص استدلال او که دین باید تابع دولت و خدمتگزار اجتماع باشد، کسانی را که حکومت دین در نظر آنها فوق حکومتها بود، سخت برآشفت. از این گذشته هابز برای روشن کردن اصول کردار و اخلاق را از اصولی فوق عقل ناشی می دانستند می کاست. اما مخالفان سلطنت و کسانی که حکمرانی را حق ملت می دانستند و با شاه مستبد مخالف بودند او را دشمن راه و روش خود پنداشتند چه او از قدرت سلطان و نامحدود بودن اختیارات او دفاع کرده بود. با این همه حکیم از خصومت فراوانی که برانگیخته بود آسیبی ندید و بقیه عمر را در خاک وطن به آسودگی گذرانید.

    اساس فلسفی عقاید هابز

    به نظر هابز همه ی وقایع عالم را می توان با اصل ساده ی « حرکت » بیان کرد. فلسفه ی معرفت از علت به معلول و از معلول به علت است و چون رابطه ی علت و معلول جز حرکت چیزی نیست فلسفه در حقیقت « علم حرکت » است.

    هابز مبتکر این عقیده نبود و عقیده ی پیشوایان علمی زمان خود را در این باب پذیرفته بود اما این اصل ساده و ابتدایی را شامل نفس آدمی و اجتماع نیز کرد. از این روست که او را پیرو فلسفه ی مکانیزم و ماتریالیزم خوانده اند. در نظر او نفس آدمی مجموعه ای از حرکات است و حیات اجتماعی نیز چنین است. هشیاری را نیز بر حرکت مبتنی می داند و به نظر او هشیاری جز تصویری از حرکاتی که در سلسله ی اعصاب صورت می گیرد چیز دیگر نیست. بنابراین اساس معرفت آدمی را باید در تاثرات حسی جست و جو کرد.

    اما اهمیت واقعی هابز نه در فلسفه است و نه در روان شناسی بلکه در رشته ی علم اجتماع و علم سیاست است. در این دو رشته نیز اهمیت او در درجه ی اول از لحاظ نتایجی که به دست آورده است نیست بلکه در به کار بردن روش دقیق استدلال علمی است.

    هابز کسان را متوجه کرد که برای شناختن اجتماع و دستگاه سیاست باید از روان شناسی آدمی شروع کرد و خود چنین کرد و دستگاه فلسفی او درباره ی اجتماع و سیاست نتیجه ی دقیق اصولی است که درباره ی نفس آدمی به دست آورده است. اگر این اصول صحیح نباشد و ما اکنون می دانیم که صحیح نیست نتایجی که هابز از آن می گیرد نادرست خواهد بود. اما اهمیت او از این لحاظ که روش علمی را در شناختن سیاست و اجتماع به کار برده است همچنان به جا می ماند. ا زاین رو لوایتان یکی از معتبرترین کتابهای جهان درباره ی اجتماع و سیاست است  و در زبان انگلیسی معتبرترین کتاب نوع خویش است.

    وضع طبیعی آدمیان

    آنچه هابز « وضع طبیعی » می خواند وضع آدمیان قبل از تشکیل اجتماع است. در این وضع خودخواهی سلطه ی مطلق دارد هر کس سود خود را می جوید چون همه در استعدادا مساوی اند و نیز چون همه یک نوع چیزها را طالب اند میان آدمیان پیوسته رقابت و خصومت هست. هر فرد دشمن دیگران است و با دیگران در وضع جنگ دائم است. در این وضع افراد آدمی نسبت به ینکدیگر مثل گرگ اند. منظور هابز این نیست که افراد پیوسته به کشمکش با هم مشغول اند اما منظورش این است که پیوسته قصد تعرض به یکدیگر دارند و پیوسته در ناامنی و خطر حمله ی دیگر ی به سر می برند و هیچ کس از خطر دیگران ایمن نیست. در چنین وضعی تصور خوب و بد و ظلم و عدل وجود ندارد، چه ظلم و عدل و خوب و بد ساخته قانون اند و قانون فرع تشکیل اجتماع است و در وضع طبیعی قانون موجود نیست. در چنین وضعی پیدا شدن تمدن و میوه های عالی آن از ادبیات و علوم و صنایع غیر ممکن است. در وضع طبیعی  زندگی آدمی « تنها و مسکین و نکبت بار و کوتاه است ».

    آنچه آدمیان را وادار می کند از وضع طبیعی بیرون آیند، راننده ای عاطفی است و آن ترس از مرگ است که بزرگترین شرهاست و آدمی از آن پیوسته وحشت دارد. عقل راهنمای عاطفه ی وحشت از مرگ می گردد و برای ایجاد صلح و ایمنی اصولی پیدا می کند که آنها را هابز قوانین طبیعت می خواند.

    انسان مصنوعی، دولت – لویاتان

    اراده، زیرکی و نیرنگ درسیستم هابز نقشی اساسی بازی می‌کنند. به نظر ارسطو انسان طبیعتاً اجتماع پذیر وشهروند (حیوانی سیاسی) است؛ اجتماع سیاسی واقعیتی بوده است. هابز پاسخ داده است که این ناخردانه است زیرا طبیعت غریزه اجتماعی بودن را در انسان به ودیعه ننهاده است وآدمی تنها براثر سودجوی در جست و جویی یارانی برمی آید؛ اجتماع سیاسی میوه مصنوعی یک پیمان ارادی و یک محاسبه سودجویانه است.

    انتقال حق طبیعی و نام هر فرد برهمه چیز به ثالث از طریق قراردادی که «هرفرد با فرد دیگر» می بندد، نیرنگی است که اجتماع انسانهای طبیعی را به اجتماع سیاسی تبدیل می‌کند. اراده واحد این ثالث جانشین اراده همگان و نماینده آن خواهد شد. این ثالث به نوبه خود با پیمانی که اکثریت را متقابلاً به سود او متعهد کرده، کاملاً بیگانه است.

    هابز نظریه عقد قرارداد را درسیاست ابداع نکرده است. دراین مورد نظریه ای کهن وجود دارد که به اپیکور و حتی پیشینیان او باز می گردد. این نظریه آن جنبه از پژوهش عقلانی درباره سرچشمه قدرت را دربر میگیرد که در تاریخ اندیشه های سیاسی اهمیت فراوانی دارد. چنین پژوهشی اغلب با نیت پنهان تضعیف و تحدید قدرت از راه پایه گذاری منطقی حقوق اتباع دربرابر حاکم همراه بوده است. حکمای الهی قرون وسطی دو گونه قرارداد را به درستی از هم تمیز داده اند به موجب نخستین قرارداد یا پیمان وحدت یا تشکیل جامعه انسانهایی که دروضع طبیعی به صورت منزوی به سر می برند اجتماعی تشکیل می دهند؛ و به موجب قرارداد دوم یا پیمان فرانبرداری اجتماعی که بدین سان تشکیل یافته  است، از راه انتقال یا اتحاد قدرتهایش، تحت شرایط معین، رئیس یا حکمی برای خود برمی گزیند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز

    فهرست:

    زندگی نامه ی هابز........................................................................................................................................ 1

    اساس فلسفی عقاید هابز.............................................................................................................................. 3

    وضع طبیعی آدمیان..................................................................................................................................... 4

    انسان مصنوعی، دولت – لویاتان............................................................................................................... 5

    پیمان اجتماعی و تشکیل اجتماع و دولت............................................................................................. 7

    مطلق بودن حاکمیت یا مطلق بودن حاکم............................................................................................. 9

    نظریه هابز و وضع بین المللی................................................................................................................. 13

    از « لویتان » تا «‌ اراده عمومی »‌.......................................................................................................... 16

    خلاصه........................................................................................................................................................... 18

    منابع:.............................................................................................................................................................. 20

     

    منبع:

     اسپکتور، سلین – قدرت و حاکمیت در تاریخ اندیشه عرب با متن هایی از : آرنت ،‌ ارسطو ... – ترجمه عباس باقری -  تهران : نشر نی ،‌ 1382

     پولادی، کمال – از دولت اقتدار  تا دولت عقل در فلسفه سیاسی مدرن – تهران  نشر مرکز،‌ 1380

    شوالیه ، ژان ژاک – آثار  بزرگ سیاسی  از ماکیا ولی  تا هیتلر – ترجمه لاسازگار – تهران : مرکز نشر دا نشگاهی ، 1373

     بحث در عقاید سیاسی و اجتماعی تا مس هابز، جان لاک، جان استوارت میل با ترجمه گزیده ای از نوشته های آنان – آزادی  فرد و قدر ت  دولت  - تر جمه و تألیف محود رضاعی – تهران : هرمس ،  1378

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز, مقاله در مورد تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز, تحقیق درباره تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز, مقاله درباره تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بررسی اندیشه ها و نظریات سیاسی توماس هابز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت