تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 11071
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات

    کارشناسی ارشد.

    مقدمه

    آیین کلی دورکیم تاکیدش بر این است که بررسی جامعه باید موضوعش را جدا از موضوعهای دیگر در نظر گیرد و پدیده های اجتماعی را به عنوان موضوع خاص خود برگزیند .

    دور کیم با طرد تفسیرهای زیست شناختی و روان شناختی ، توجه اش را به عوامل اجتماعی – ساختاری تعیین کننده مسائل اجتماعی انسان معطوف ساخته بود .

    دورکیم تبیین های غیر جامعه شناختی رفتار اجتماعی را مورد انتقاد صریح قرار داده بود . وی معتقد بود پدیده های اجتماعی ، « واقعیت های اجتماعی » هستند و همین واقعیت های اجتماعی نیز موضوع جامعه شناسی را تشکیل می دهند . بنظر او ، این واقعیت ها ویژگی ها و عوامل اجتماعی تعیین کننده ای دارند که با مفاهیم زیست شناختی و روان شناختی قابل تبیین نیستند .

    واقعیت های اجتماعی نسبت به هر فرد زنده جنبه ای خارجی دارند . این واقعیت ها با گذشت زمان پایدار می مانند ، حال آنکه افراد خاص می میرند و جایشان را به دیگران می دهند . وانگهی ، واقعیت های اجتماعی نه تنها بیرون از فرد قرار دارند ، بلکه « از چنان قدرت وادارنده ای برخوردارند که بر فرد و اراده فردی تحمیل می گردند » . هر گاه تقاضاهای اجتماعی برآورده نشوند ، الزام ها چه بصورت قانون و چه به شکل رسوم وارد عمل می شوند .

    این الزامهای قانونی و سنتی بر افراد تحمیل می شوند و آرزوها و تمایلات آنها را جهت می دهند . پس ، یک واقعیت اجتماعی ر ا می توان این چنین تعریف کرد : « هر شیوه عمل ثابت یا نا ثابتی که بتواند بر فرد یک نوع الزام خارجی را تحمیل کند » .

    ( کوزر – 9- 1968 )

    دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات

    یکی از رهیافت کارکردی دور کیم ، بحث او درباره بزهکاری است . او در بحث از انحرافات و بزهکاری ، از روش متعارف کاملا دوری می گزیند . بر خلاف بیشتر جرم شناسان که جرم را یک پدیده آسیب شناختی تلقی می کردند و به دنبال علت های روانشناختی آن در ذهن بزهکار بودند ، دورکیم رخداد جرم را یک پدیده بهنجار می دانست وحتی برای پیامدهای آن ، کارکردهای مثبت اجتماعی نیز قایل شده بود .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی – نوشته کوزر – ترجمه محسن ثلاثی – انتشارات علمی چاپ سیزدهم

    2- مجموعه مقالات آسیب های اجتماعی ایران چاپ یکم 1383- موسسه انتشارات آگاه

    3- اینترنتَ

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات, مقاله در مورد تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات, تحقیق درباره تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات, مقاله درباره تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دیدگاه امیل دورکیم درباره انحرافات
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت