تحقیق مقاله مسئله حجاب

تعداد صفحات: 41 فرمت فایل: word کد فایل: 11441
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۲۹,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مسئله حجاب

    مقدمه

    (( به نام جاودانه ترین نام ها ))

              سپاس خدای راکه نعمت های خویش را بی دریغ به انسان ها هدیه کرد و وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت رانگین انگشتری خلقت قرار داد و سلسله امامت را دستگیر و راهنمای آدمیان معیّن فرمود.

    ریشه ی بیشترانحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد .فکر این نسل از نظر مذهبی آن چنان که باید راهنمایی نشده است.

    اینکه حجاب چیست و از کجا به وجود آمده و هدف از به وجود آمدن آن چه بوده است بحثی است که میتواند ذهن هر انسان حقیقت جو را به خود مشغول کند .

    آیا درروزگار فعلی حجاب باعث حفظ حریم زن و مرد می شود و یا اینکه فرقی به حال جامعهندارد ؟ آیا اعتقاد به مساله حجاب در میاننسل امروز کمرنگ شده است و آیا اعتقاد به حجاب در میان نسل گذشته بیشتر نبوده است؟

    چرا به دختران امروز فاطمه را آن طور که هست نشان نداده اند. چرا صدای فاطمه فاطمه است درجامعه ما گم شده است ؟ فاطمه مظهر تمام زن های عفیف عالم است . چرا جوانان ما باکتاب های دینی غریبه اند ؟

    این چرا ها و هزارانچرای دیگر(که می تواندر باره ی هریک کتابی نوشت)است که ذهن هر انسانیرا به خود معطوف می کند.

    بدیهی است که در جامعه ی امروز ، جوان تنها با استدلال می تواند چیزی را بپذیرد .

    دراین مختصرسعی شده به مطالبی همچون لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد ، علت پوشش ، تاریخچه حجاب وبسیاری سوالات دیگر به نحو مقتضی پاسخ گفته شود .

    و لبیک گوییم به ندای : هَل مِن ناصِر ینصرنی1

     

     

     1- سخن امام حسین (ع)

     

    تاریخچه حجاب

     

    آنچه مسلّم است و از کتاب های موجود پیداست حجاب در قبل از اسلام در بین ملّت های یهود ، ایران باستان و هند وجود داشته است .

    و این قانون حجاب از قانون حجاب اسلامی بسی سخت تر بوده است .

    ویل دورانت می گوید :( اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت مثلا بدون آنکه چیزی بر سر داشته باشد به میان مردم می رفت و یا در خانه آنقدر بلند صحبت می کرد که همسایگانش صدایش را می شنیدند شوهر حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد .)

    و همچنین در جای دیگر می گوید : (در زمان زرتشت زنان با منزلتی عالی به میان مردم می رفتند .)

    و بعد از آن می گوید : (مقام زن در زمان داریوش تنزّل پیدا کرد و در زمان وی زنان  پادشاهان حق نداشتند از حرمسرا ها خارج شوند و در مواقعی زنان از محارم خویش نیز محروم  بوده اند. و زنان حائض در اتاق هایی محبوس می شده اند و این امر خود مبنای پرده پوشی میان مسلمانان به شمار می رود .)

    طبیعتا این جمله ویل دورانت که می گوید : ( و این امر خود مبنای پرده پوشی میان مسلمانان به شمار می رود ) درست نیست

     زیرا در اسلام زنان حائض از برخی عبادات مانند: نماز و روزه معاف می باشند ولی آنها می توانند در هر موقعی با دیگران معاشرت کنند و در رابطه با اینکه به عقیده ویل دورانت حجاب از ایرانیان قبل از اسلام به مسلمانان بعد از اسلام سرایت کرده صحیح نمی باشد ، چون قرآن قبل از اسلام آوردن ایرانیان ، آیات حجاب را تبیین کرده بود . ویل دورانت در قسمت دیگری می گوید : ( بعد از هجرت ، پیامبرزنان را از پوشیدن جامه گشاد نهی می کرد امّا بعضی از عرب ها با وضع بسیار زیبا و دلربایی از خانه هایشان خارج می شده اند.)                     حال آنکه قطعا چنین نیست. تاریخ قطعی بر خلاف آن شهادت می دهد، بدون شک زن جاهلیت همچنان بوده که ویل دورانتتوصیف می کند ولی اسلام در این جهت تحولی به وجود آورد.

    زیرا عایشه همواره زنان انصار را اینچنین ستایش می کرد:

              ( مرحبا بر زنان انصار که بعد از نزول آیات سوره ی نور دیگر دیده نشد که مانند سابق بیرون بیایند و سر خود را با روسری های سیاه پوشاندند .) بعدها در اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غیر عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اکرم وجود داشت شدیدتر شد ، این بدان معنا نیست که اسلام اساسا به پوشش زن هیچ عنایتی نداشته است. 

           جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند نیز معتقد است که حجاب از ملل غیر مسلمان: روم و ایران ، به جهان اسلام وارد شد. از نوشته های نهرو بر می آید که رومیان نیز حجاب داشته اند و رسم حرمسرا داری نیز از روم و ایران به دربار خلفای اسلامی راه یافت.

           در هند نیز حجاب سخت و شدیدی حکمفرما بوده است ولی روشن نیست که قبل از نفوذ اسلام در هند وجود داشته یا بعد از نفوذ اسلام در هند رواج یافته است. به عقیده نهرو حجاب هند بواسطه مسلمانان به هند آمده است. ولی اگر تمایل به ریاضت و ترک لذت را یکی از علل پدید آمدن حجاب بدانیم باید قبول کنیم که هند از قدیمترین ایام حجاب را پذیرفته است. زیرا هند از مراکز قدیم ریاضت و پلید شمردن لذات مادی بوده است.

           به هر حال آنچه مسلم است اینست که قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است با و اسلام مبتکر آن نیست.

    فطری بودن پوشش:

     

    حجاب و پوشش در تمام ادیان و مذاهب، دارای جایگاه خاصی است، و یکی از دلایل اساسی آن این است که حجاب و عفاف، یک امر فطری است.

     

    داستان حضرت آدم و حوا نیز فطری بودن پوشش را اثبات می کند. در تورات (کتاب مقدس یهودیان که برای مسیحیان نیز مقدس است)، می خوانیم:

    «و چون زن دید که آن درخت برای خوراک نیکوست و به نظر، خوش نما و درختی دلپذیر و دانش افزا، پس، از میوه اش گرفته بخورد و به شوهر خود نیز داد و او خورد  آنگاه چشمان هر دوی ایشان باز شد و فهمیدند که عریان اند، پس برگهای انجیر به هم دوخته، سترها برای خویشتنن ساختند...».

     

    بعد ادامه می دهد:

    «و آدم، زن خود را حوا نام نهاد، زیرا که او مادر جمیع زندگان است و خداوند رخت ها برای آدم و زنش از پوست بساخت و ایشان را پوشانید».

     

    بر طبق این متن، آدم و حوا لباسی نداشتند و بعد از خوردن شجره ممنوعه چشمشان باز شد و فهمیدند که عریان اند که بلافاصله با برگ درختان خود را پوشاندند و بعدا خداوند لباسی از پوست به ایشان ارزانی داشت.

     

    در قرآن کریم در مورد داستان حضرت آدم و حوا چنین آمده است:

     

    فلما ذاقا الشجره بدت لهما سواتهما و طفقا یخصفان علیهما من ورق الجنه

    آن گاه که آدم و حوا از درخت ممنوعه چشیدند، پوشش خود را از دست داده (عورتشان آشکار گردید)  و به سرعت، با برگ درختان بهشتی خود را پوشاندند.

     

    طبق آیات شریفه قرآن کریم، حضرت آدم و حوا قبل از چشیدن درخت ممنوعه دارای لباس بوده اند، اما با خوردن از آن درخت ممنوعه (بر اثر اغوای شیطان) لباس خود را از دست دادند که بلافاصله به پوشاندن خود اقدام نمودند.

     

    به هر حال، مطابق هر دو نقل، پس از احساس برهنگی (خواه طبق نقل تورات قبل از آن دارای لباس نبوده و یا طبق قران کریم دارای لباس بوده اند) بلافاصله خود را با برگهای درختان بهشتی پوشاندند. این احساس شرم از برهنگی حتی بدون حضور ناظر بیگانه، و سرعت در پوشاندن خود به وسیله برگ ها (ولو بطور موقت)، از آن جهت که تحت هیچ آموزش یا فرمانی از جانب خداوند یا فرشته وحی و یا تذکر هریک به دیگری صورت گرفته است، بیانگر فطری بودن پوشش در انسان است و ثابت می کند که لباس و پوشش، به تدریج و بر اثر تمدن ها ایجاد نشده است، بلکه انسان های نخستین، یا به تعبیر بهتر، نخستین انسان ها، به طور فطری بدان گرایش داشته اند. و بنا به گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان، حجاب در بین زنان، معمول بوده است. هر چند حجاب در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچ گاه بطور کامل از بین نرفته است.

     

    اگر به لباس ملی کشورهای جهان بنگریم، به خوبی حجاب و پوشش زن را در آن می بینیم. دقت در لباس ملی کشورها ما را از ورق زدن کتب تاریخی برای یافتن ملل و اقوامی که زنان آنها دارای حجاب بوده اند، بی نیاز می سازد و به خوبی اثبات می کند که حجاب در میان اکثر ملت های جهان، معمول بوده و اختصاص به مذهب یا ملت خاصی نداشته است.

     

    تمام ادیان آسمانی، حجاب و پوشش زن را واجب و لازم شمرده اند و جامعه بشری را به سوی آن دعوت کرده اند؛ زیرا لزوم پوشش و حجاب به طور طبیعی در فطرت زنان به ودیعت نهاده شده است و احکام و دستورهای ادیان الهی هماهنگ و همسو با فطرت انسانی تشریع شده است، پس در همه ادیان الهی پوشش و حجاب زن واجب گشته است.

     

    در ادیان زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، حجاب زنان امری لازم بوده است. کتاب های مقدس مذهبی، دستورها و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان الهی، بهترین شاهد و گواه اثبات این مدعاست.

     

     

    علت پیدا شدن حجاب

     

           مخالفان حجاب سعی کرده اند جریانات ظالمانه ای را به عنوان علت پیدا شدن حجاب ذکر کنند ، و در این جهت میان حجاب اسلامی و غیر اسلامی فرق نمی گذارند ، چنین وانمود می کنند که حجاب اسلامی نیزاز همین جریانات ظالمانه سرچشمه می گیرد.

           در باب علت پیدا شدن حجاب نظریات گوناگونی ابراز شده است ، و غالبا این علتها برای ظالمانهیا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذکر شده است. نظریات بدست آمده بعضی فلسفی ، و بعضی اجتماعی و بعضی اخلاقی و بعضی اقتصادی و بعضی روانی است که در زیر ذکر می شود:

    میل به ریاضت و رهبانیت ( ریشه فلسفی ).

    عدم امنیت و عدالت اجتماعی ( ریشه اجتماعی ).

    پدر شاهی و تسلط مرد بر زن و استثمار نیروی وی در جهت منافع

    اقتصادی مرد ( ریشه اقتصادی ).

    حسادت و خودخواهی مرد (ریشه اخلاقی ).                                  

             5- عادت زنانگی زن و احساس او به اینکه در خلقت از مرد چیزی کم    دارد ، به علاوه مقرارت خشنی که در زمینه پلیدی او و ترک معاشرت   با او در ایام عادت وضع شده است ( ریشه روانی ).

            علل نامبرده یا به هیچ وجه تاثیری در پیدا شدن حجاب در هیچ نقطه از نقاط جهان نداشته است و بی جهت آن ها را به نام علت حجاب ذکر کرده اند و یا فرضا در پدید آمدن بعضی از سیستمهای غیر اسلامی تاثیر داشته است در حجاب اسلامی نداشته است ، یعنی حکمت و فلسفهای که در اسلام سبب تشریع حجاب شده ، نبوده است.

           همان طور که ملاحظه می شود مخالفان حجاب گاهی آن را زائده یک طرز تفکر فلسفی خاص درباره جهان و لذات جهان معرفی می کنند و گاهی ریشه سیاسی و اجتماعی برای آن ذکر می کنند و گاهی آن را معلول علل اقتصادی می دانند و  گاهی جنبه های خاص اخلاقی یا روانی را در پدید آمدن آن دخالت می دهند.

     

    بالا بردن ارزش زن:

          

           یکی از اساسی ترین علل پیدایش حجاب بالا بردن ارزش زن است.

    ریشه اجتماعی پدید آمدن حریم و حائل میان زن و مرد را در میل ریاضت ، یا میل مرد به استثمار زن ، یا حسادت مرد ، یا عدم امنیت اجتماعی نباید جستجو کرد و لااقل باید کمتر در این ها جستجو کرد ، ریشه این پدیده را در یک تدبیر ماهرانه غریزه خود زن باید جستجو کرد.

           نظریات گوناگونی در باره ریشه اخلاق جنسی زن از قبیل حیا و عفاف ، و از آن جمله است تمایل به پوشش خود از مرد.

    دقیقترین آن ها این است که حیا و عفاف و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبهاکردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است ، زن با هوش فطری و با یک حس مخصوص به خود در یافته است که از لحاظ جسمی نمی تواند با مرد برابری کند و اگر بخواهد در میدان زندگی با مرد پنجه نرم کند از عهده زور بازوی مرد بر نمی آید ، و از طرف دیگر نقطه ضعف مرد را در همان نیازی یافته است که خلقت در وجود مرد نهاده است که او را مظهر عشق و طلب ، و زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت قرار داده است.

           وقتی که زن مقام خود را در برابر مرد یافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست همانطور که متوسل به زیور و خود آرایی و تجمل شد که از آن راه قلب مرد را تصاحب کند ، متوسل به دور نگه داشتن خود از دسترس مرد نیز شد، دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه باید آتش عشق و طلب او را تیزتر کند و در نتیجه مقام و موقع خود را بالا برد.

           ویل دورانت می گوید:

                (حیا امر غریزی نیست ، بلکه اکتسابی است ، زنان دریافتند که دست ودل بازی مایه طعن و تحقیر است و این امر را به دختران خود یاد دادن ).

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مسئله حجاب

    فهرست:

    مقدمه                                                                                                                 1

    تاریخچه حجاب                                                                                                     2

    فطری بودن پوشش                                                                                                 4

    علت پیدایش حجاب                                                                                               6

    حجاب در ادیان الهی                                                                                                           8

    فلسفه پوشش در اسلام                                                                                             16

    ایرادها و اشکال‌ها                                                                                                   18

    حجاب در قران کریم                                                                                               21

    حجاب در روایات                                                                                                    27

    حجاب در نگاه فقیهان و دانشمندان مسلمان                                                       28

    بررسی نهایی                                                                                                                    30

    منابع و مآخذ                                                                                                                    38

     

     

    منبع:

    )کتاب در ادیان الهی-  علی محمدی

    1) مسئله ی حجاب – مرتضی مطهری

    2) وبلاگ فلسفه پوشش

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مسئله حجاب, مقاله در مورد تحقیق مقاله مسئله حجاب, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مسئله حجاب, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مسئله حجاب, تحقیق درباره تحقیق مقاله مسئله حجاب, مقاله درباره تحقیق مقاله مسئله حجاب, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مسئله حجاب, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مسئله حجاب, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مسئله حجاب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت