در هفتادمین اجلاس شورای اجرایی انجمن بین المللی دانشگاه های جهان که در شهر تیان جین چین با محوریت آموزش عالی و دسترسی آن برای همگان برگزار شد، مواردی نظیر استراتژیک آینده IAU، وظایف فرهنگی و سیاسی آن و چالش ها و فرصت های آموزش عالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دکتر جاسبی عضو شورای اجرایی انجمن بین المللی دانشگاه های جهان در تشریح مصوبات IAU گفت: در این جلاس دو روزه 15 نفر از اعضای اصلی، 10 نفر علی البدل و پنج نفر اعضای دبیرخانه حضور داشتند که مسائل مختلفی نظیر رسالت و ارزش های کلی IAU، رابطه آن با یونسکو و شرایط عضویت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در این انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: در تعریف جدید پیشنهادی مبنی بر تغییر ساختار حق عضویت، مقرر شد حق عضویت دانشگاه های کشورهایی که سرانه پایینی دارند تا 20 درصد کاهش یابد و سرانه کشورهای متوسط و بالا به ترتیب پنج درصد و تا 20 درصد افزایش یابد. دکتر جاسبی خاطرنشان کرد: همچنین در این اجلاس مقایسه ای بین نقاط قوت انجمن بین المللی دانشگاه ها با سایر انجمن ها صورت گرفت و گزارش مالی سال 2006 و بودجه پیشنهادی سال 2007 نیز اعلام شد. وی به آمار بالای درخواست عضویت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دنیا در این انجمن اشاره کرد و گفت: عضویت دانشگاه ها و موسساتی از کشورهای ایرلند، ایتالیا، قزاقستان، لبنان، لهستان، اسپانیا، عربستان و اکراین به تصویب رسید و عضویت 9 دانشگاه دیگر نیز در حال بررسی است. رئیس شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام به بحث انتشارات و ارتباطات با سایر موسسات دیگر اشاره کرد و گفت: در این گردهمایی گزارشی از اجلاس گذشته انجمن در اسکندریه مصر ارائه شد. عضو منتخب حضرت امام (ره) در شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به برگزاری همایش بین المللی آموزش عالی و چالش های آن در شهر پکن اشاره کرد و گفت: تضمین کیفیت و اعتبار بخشی آموزش عالی در آینده، محور اصلی این همایش بود. وی افزود: چالش ها و فرصت های آموزش عالی در چهار محور افزایش تقاضا، نیاز برای ارتباط نزدیکتر با بازار کار، رشد تجاری آموزش عالی و جهانی سازی در این همایش مورد بررسی قرار گرفت. دکتر جاسبی با بیان این مساله که در هیچ زمانی از تاریخ بشر تا این اندازه رفاه ملت ها به موضوع آموزش عالی وابستگی نداشته است، گفت: نرخ رشد در کشورهای در حال توسعه از سال 95 تا 2000، 9/1 درصد و از سال 2000 تا 2005 به 7/1 درصد تغییر یافته است که این رقم در مقایسه با انبوه سازی در دانشگاه ها که طبق آمار از سال 91 تا 2004 از 68 میلیون نفر به 132 میلیون نفر افزایش یافته است و پیش بینی می شود در سال 2006 تعداد دانشجویان جهان به بیش از 155 میلیون دانشجو رسیده باشد، نشان دهنده رشد سریع آموزش عالی و پیشی گرفتن آن از نرخ جمیعت است. عضو شورای اجرایی انجمن بین المللی دانشگاه های جهان به جابه جایی دانشجویان در سطح جهان اشاره کرد و گفت: از سال 1980 تا به امروز، این مقدار 50 درصد افزایش یافته است به طوری که در سال 2004، 5/2 میلیون نفر دانشجو در سطح جهان جابه جا شده اند. وی افزود: در همایش مذکور اعلام شد که 67 درصد جابه جایی متعلق به شش کشور آمریکا با 23 درصد، انگلیس 12 درصد، آلمان 11 درصد، فرانسه 10 درصد، استرالیا 7 درصد و ژاپن با 50 درصد است. دکتر جاسبی، تنوع در آموزش عالی و توسعه آن از طریق بخش های خصوصی، مکاتبه ای، از راه دور و الکترونیکی را از دیگر محورهای همایش دانست و گفت: در رشد آموزش عالی بدون مرز (بین المللی) پیش بینی می شود که آمار از 8/1 میلیون نفر در سال 2000 به 2/7 میلیون نفر در سال 2025 برسد؛ یعنی این آمار تا 20 سال آینده از رشد چهار برابری برخوردار می شود. وی ادامه داد: در برنامه پنج ساله کشور چین از سال 99 تا 2004 تعداد دانشجویان به دو برابر افزایش یافته به طوری که اکنون با 4/19 میلیون نفر دانشجو به عنوان بزرگ ترین مجموعه آموزش عالی در دنیا مطرح است. دکتر جاسبی در پایان با بیان این که سیزدهمین اجلاس عمومی IAU در سال 2008 در دانشگاه هلند برگزار می شود، افزود: از کشور ایران حدود 40 دانشگاه در انجمن بین المللی دانشگاه های جهان عضو هستند و اجلاس شورای عمومی سالی یک بار و مجمع عمومی هر چهار سال یکبار برگزار می شود.
جدول عملکرد سالیانه ساخت و ساز واحدهای دانشگاهی باید طراحی شود
دکتر عبدالله جاسبی امروز با بیان اینکه دانشگاه آزاد بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: ما باشیم یا نباشیم مهم نیست و مهم ادامه دادن به حرکت عظیم انقلابی در راستای ورود نسل جوان این کشور به آموزش عالی است. به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در دهمین همایش سراسری معاونان عمرانی، مدیران کل روسای ادارات، امورفنی و عمرانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت: جدول عملکرد سالیانه ساخت و ساز واحدهای دانشگاهی باید طراحی شود. وی با تاکید بر اینکه باید نسبت فضای آموزشی به دانشجو مورد اهمیت قرار گیرد، اظهار کرد: به ازای هر دانشجو 10 متر مربع فضای آموزشی و رفاهی نیاز است. دکتر جاسبی با بیان اینکه باید ظرف 3 سال آینده یعنی تا پایان برنامه پنج ساله چهارم همه واحد های دانشگاهی دارای مسجد مناسب باشند، تصریح کرد: واحدها میتوانند برای ساخت مسجد از وام صندوق مشترک واحدها و سیستم بانکی استفاده کنند. وی با اشاره به اشکالات اجرایی ساخت و ساز برخی واحدها، خاطرنشان کرد: کلیه واحدها از این پس باید مورد ارزیابی قرار گیرند. دکتر جاسبی در ادامه افزود: رعایت مقررات و ضوابط در رابطه با قراردادها و پیمانکاران باید مورد توجه قرار گیرد و در ضمن توصیه میشود که با پیمانکارها و مشاوران به صورت متعدد قرارداد منعقد نشود. رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بانک نقشه ساختمانی در معاونت عمرانی، اظهار کرد: چون دنیا روبه تغییر و تحول است دراستفاده از بانک نقشه ساختمانی الزامی وجود ندارد ولی استفاده از آن موجب کاهش هزینهها میشود. وی با بیان اینکه ساختمان آموزشی و اداری دانشگاه مهم است، تصریح کرد: البته دانشگاهها باید سوله ورزشی، مسجد، غذاخوری را مورد توجه قرار دهند. دکتر جاسبی با بیان اینکه مساله تعمیرات و نگهداری ساختمانی، فرهنگی است که در کشورهای جهان سوم به ویژه کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: نباید ساختمانها پس از تاسیس و افتتاح رها شوند و باید برای نگهداری آن رابطه خاصی وجود داشته باشد زیرا به دلیل بی توجهی به ساختمانها خسارت زیادی میپردازیم. رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مصالح ساختمانی دانشگاه آزاد اسلامی باید به سمت خوب و مرغوب پیش رود، اظهار کرد: ساختمان سازی کار بزرگی در دانشگاه آزاد است. وی با تاکید بر اینکه خصوصیات مهم در ساخت و ساز فضای آموزشی و رفاهی در دانشگاه اسلامی سرعت کار است، تصریح کرد: البته نباید سرعت کار قربانی نامرغوبی ساخت وساز باشد.
در بیانیه ۱۷ ماده اى کنفرانس جهانى آموزش عالى در مورد «پاسداشت تلاش و خرد جمعى زنان جهان آمده است: اگر چه پیشرفت هایى در ارتباط با دستیابى زنان به آموزش عالى به دست آمده است، اما موانع اجتماعى، اقتصادى، فرهنگى و سیاسى زیادى مانع از مشارکت مؤثر زنان مى شود که یکى از راهکارهاى برطرف کردن این موانع، توجه به آموزش عالى و افزایش فراگیر آن بدون تبعیض جنسى و مبتنى بر اصل شایسته سالارى است.
رشد آمارهاى پذیرفته شدگان دختر دانشگاهها و برترى آن نسبت به پسران یکى از شاخص هاى اصلى مسائل آموزش عالى در این سالها بوده است. اما حقیقت آن است که آنچه چنین رویه اى را به یک مسأله تبدیل مى کند، در پیدا و پنهان هاى دیگر جامعه ما و از سوى نگاه حاکم بر این بخش نهفته است.
در ترکیب جنسیتى آزمون سراسرى سال ۸۴ از کل داوطلبان، ۶۱ درصد دختر و ۳۹ درصد پسر هستند، مقایسه درصد داوطلبان پسر و دختر در آزمون هاى ۷۷ تا ۸۳ حکایت از رشد یک درصدى داوطلبان دختر و کاهش یک درصدى داوطلبان پسر در آزمون سال ۷۸ نسبت به ۷۷ و رشد دو درصدى داوطلبان پسر در آزمون سال ۷۸ نسبت به ۷۷ دارد. همین میزان رشد در سال ۸۴ رشدى کمتر از ۰/۵ درصد نسبت به سال ۸۳ است. براى نخستین بار تعداد داوطلبان دختر بر داوطلبان پسر در کنکور سال ۷۷ پیشى گرفت. در کنکور امسال این فاصله قابل ملاحظه و تأمل شده و به حداکثر خود در دو دهه اخیر، رسیده است. از سوى دیگر در تمام گروههاى آزمایشى به استثناى گروه ریاضى، تعداد داوطلبان دختر بیشتر از داوطلبان پسر است و بیشترین فاصله بین این دو دسته از داوطلبان را در گروههاى هنر و زبان شاهدیم.
زینت همت یارى استاد جامعه شناسى با خوش بینى به این قضیه مى نگرد چرا که در سال تحصیلى ۸۰-۷۹ تعداد زنان پذیرفته شده و ثبت نام کرده در دانشگاهها ۸۹ هزار و ۸۰۲ نفر (۵۰/۵ درصد) و تعداد مردان پذیرفته شده و ثبت نام کرده ۸۷ هزار و ۸۶۳ نفر بوده است. همچنین این مقوله در طى سال تحصیلى ۷۹-۷۸ به نفع داوطلبان دختر است، چرا که تعداد دختران ۷۸ هزار و ۸۹۸ نفر و تعداد پسران ۷۴ هزار و ۳۸۶ نفر بوده است. مجموع این آمار و ارقام و تأکیدات جهانى که بر حضور آکادمیک زنان وجود دارد، این است که باید از حضور زنان در عرصه هاى مختلف چون دانشگاههاخرسند و متوجه تحولى بزرگ بود که نتایج این تحول رویکردهاى مثبت فراوانى دارد. یکى از این چشم اندازها امیدوارى به ارتقاى توسعه فرهنگى، اجتماعى و سیاسى و بروز تحولات عمیق و پایدار آینده جامعه بشرى همراه با مادرانى است که در کسوت هاى مختلف جامعه مشغولند و این نکته ثابت مى کند که تحصیلات عالى، حق انحصارى مردان نیست.