تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟

تعداد صفحات: 3 فرمت فایل: word کد فایل: 11788
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟

    سالهای اخیر علی رغم وجود موانع سیاسی برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در شرایطی سخت به کسب و کار خود پرداخته اند. حال که به طور رسمی تقاضای پیوستن ایران، موردپذیرش قرار گرفته است، هرچند تا عقد قرارداد و عضویت رسمی راه درازی در پیش است ولی عواقب این عضویت قابل تأمل است. با گسترش پیمانهای منطقه ای و بین المللی و پیوستن عملی کشور به آنها و امضای تفاهم نامه های تجاری اثرات کارکردن در فضای باز اقتصادی را جدی تر نشان می دهد.

     

    این پیمانها با سرعتی فزاینده یکی پس از دیگری از راه می رسد و بنگاههای ما را در معرض تهدیدها و فرصتهای جدی قرار می دهند. گرچه، این روند طوری است که تهدیدها زودتر خود را نشان خواهد داد ولی از هر تهدیدی که بشود بنگاه را ایمن کرد به این معنی است که فرصتی برای رشد آفریده ایم. نباید فراموش کرد که اگر این فرصتها مورداستفاده قرار نگیرند تبدیل به تهدید خواهند شد.

     

    آنچه تاکنون در کشور اتفاق افتاده در سایه تشویق های مادی و غیرمادی دولت رخ داده و صادرات نسبت به گذشته رونق نسبی یافته است. اما دو مسئله توجه منتقدان را به خود جلب کرده است: اول فروش در خارج کشور به قیمت پایین تر از بازار داخلی و دوم صادرات موجی است. اکثر کالاهای ایرانی در هر بازار فقط یک بار قابلیت فروش دارد و بار بعدی باید سراغ بازار دیگری رفت یا به عبارت دیگر، بنگاهها کمتر توفیق آن را یافته اند که بازاری را از آن خود کنند یا حداقل سهمی از بازاری را به دست آورده و به مرور آن را توسعه دهند. صادرات امری پسندیده و اجتناب ناپذیر است ولی این نوع صادرکردن خطرناکتر از صادرنکردن است.

     

    برای استفاده از فرصتهای حاصل از پیوستن به سازمان تجارت جهانی رعایت دو موضوع الزامی است: اول صیانت از بازار داخلی، دوم حضور مطمئن در بازار خارجی است که پیش نیاز هر دو، قبل از هر چیز دیگر کیفیت و قیمت کالاست. چطور ممکن است کسی در خانه خود نتواند در برابر رقیب مقاومت کند ولی بیرون از خانه موفق به این کار گردد؟

     

    تاکنون فرصتهای قابل توجهی را از دست داده ایم و بدتر از همه اینکه کالاهای داخلی را با مارک خارجی به فروش می رسانیم که ادامه این روند منافع ملی را تضمین نمی کند.

     

    هریسون ودزورث(HORRISON VADSWORTH) در کتاب روشهای مدرن برای کنترل کیفی و بهبود از انتشارات جان ویلی چاپ سال 2002 می گوید: کنترل کیفی به عنوان یک استراتژی می تواند کیفیت، قیمت، ارسال و فروش را بهتر کرده و به سمت توفیق اقتصادی هدایت کند و استفان کاوی آن را ابزاری برای توسعه ملتها می داند.

     

    پس خریدار داخلی هم، مشتری است و نیاز اولیه او کیفیت و قیمت است. گرچه در دیدگاه صاحب نظران امروزی کیفیت از اصل رقابتی متمایزکننده فراتر رفته و به شرط اصلی کالا تبدیل شده است. حداقل به عنوان یک اصل رقابتی در بنگاههای داخلی صدای مشتریان شنیده شود تا مترصد پیوستن به تولیدکنندگان خارجی نباشند. علاوه بر آن، حضور در بازار خارجی و تثبیت موقعیتی هرچند ناچیز در بازارهای هدف، که آگاهانه انتخاب شده باشند ضامن بقای بنگاه در بازار داخلی است. بدین ترتیب داشتن سهم قوی و مطمئن داخلی همراه با حضور نسبتاً ایمن (نه گذرا) در بازار خارجی لازم و ملزوم یکدیگرند و می توانند امکان استفاده از فرصتهای ناشی از عضویت در سازمان تجارت جهانی از یک طرف و مقاومت در برابر تهدیدات آن از طرف دیگر را به ارمغان آورد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان پیوستن به سازمان تجارت جهانی - فرصت یا تهدید؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت