تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره»

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: word کد فایل: 11843
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره»

          برخی از فرمایشات حضرت امام خمینی «ره» درباره بسیج عبارتست از :

    ·   « ائمه ما با همان دید الهی که داشتند ، می خواستند که این ملت ها را با هم بسیج کنند از راههای مختلف ، اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند.»

    ·   « اگر دفاع بر همه واجب شد ، مقدمات دفاع هم باید عمل شود ... اینطور نیست که واجب باشد بر ما که دفاع کنیم و ندانیم چه جور دفاع کنیم.»

    ·   « ارتش بیست میلیونی (بسیج) فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی است.»

    ·   « بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سرداده اند.»

    ·   « بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.»

    ·   « بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد»،

    ·   « بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام ونشانی در گمنامی و بی نشانی گرفته اند.»

    ·   « سنگ بنای بسیج بر حکم فقهی و جهادی استوار است؛ جهادی که مبتنی بر روحیه دفاعی باشد و نه تهاجمی یا جهان گشایی »

    ·   « اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید والا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند، بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد .»

     

    به نام حی جاوید
    تردیدی نیست که اقدام بسیار حیاتی و تعیین‌کننده حضرت امام در تشکیل و تحقق بسیج در مقطعی از حیات انقلاب شکوهمند اسلامی به انجام رسید که نیاز به این نیروی تأثیرگذار عمیقاً احساس می‌شد و تدبیر هوشیارانه حضرت امام، بیش از دیگران لزوم حضور بسیج را به منصه ظهور رسانید تا آنجا که بسیج با نمود خویش، فضای جامعه انقلابی را طراوتی دیگرگونه بخشید.
    انسجام آحاد و طیف خودجوش طبقات اجتماع در پیوستن به بسیج از هر صنف و طایفه و از همه گروه‌های سنی در موقعیت‌های اجتماعی، این امکان را برای نهاد نوپای بسیج فراهم آورد تا همگان با لبیک به فرمان و فراخوان بنیانگذار کبیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، یعنی امام راحل به عضویت بسیج درآمده و پرشور و شعف و با عشق به آرمان‌های مقدس اسلامی این کانون درخشان و منور میعادگاه شیفتگان امام را طراوتی ملکوتی و الهی نمایند.
    حضرت امام که خود یک بسیجی تمام عیار و کامل و وارسته بودند، الگو و اسوه‌ای برجسته برای همه بسیجیان به شمار می‌رفتند و عشق و دلدادگی عمیق و عرفانی آن عزیز به بسیج بسیجیان، هنگامی جاودانه شد که فرمودند: از خداوند می‌خواهم که با بسیجیانم محشور فرماید ...
    حضرت امام خمینی رضوان‌ا... تعالی علیه که با دیدگاهی نافذ و رهبریت ارزشمند خویش در صیانت و استحکام پایه‌های نوین انقلاب بزرگ اسلامی ایران، در سخت‌ترین شرایط مقاطع زمانی با سکان‌داری کشتی انقلاب و عبور آن از دریای مواج و متلاطم به ساحل نجات رسانیدند، شرایط، نیازها و جهت‌ها را در موقع خود تشخیص و اسباب و عوامل لازم را با ادراک والا و درخور تحسین خویش تشخیص و لحاظ می‌فرمودند و این هوشمندی حضرت امام، توطئه‌ها و اهداف شوم دشمنان را یکی پس از دیگری خنثی و ناکام می‌نمود.
    تحقیقاً، سرعت عمل و ابتکار امام، یأس و سرخوردگی دشمنان را به دنبال داشت. از لابه‌لای پیام‌ها و سخنان حضرت امام در خصوص بسیج، نکات بسیار ارزنده و قابل تأملی را می‌توان دریافت تا آنجا که فرمودند: ... رحمت و برکات خداوند بر بسیج که به حق پشتوانه انقلاب اسلامی است.
    حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود در کسوت بسیج در سال‌های دفاع مقدس، حضوری مستمر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل داشتند و انصافاً نمادی برجسته از بسیج هستند، اینگونه می‌فرمایند: بسیج یکی از معجزات انقلاب از کارهای عظیمی بود که امام بزرگوار ما با آن دید و بصیرت نافذ و تدبیر حکیمانه الهی این نهال برومند و پرثمر و مبارک را به وجود آورد. بسیج در آن روزی که با فرمان امام بزرگوار در سرتاسر کشور اسلامی مانند گیاه معطر و مبارکی شروع به رویش کرد، کشور نهایت نیاز را به یک حرکت عمومی و برخاسته از ایمان و اخلاص و صفا داشت، این پاسخ به یک نیاز حقیقی بود. دست قدرتمند حضرت امام خمینی (ره) بذر بسیج را در سرتاسر این کشور پاشید، بدون این‌که برای تحلیل‌گران، سیاسیون سابقه‌دار و حتی انقلابیون قدیمی و مخلص قابل پیش‌بینی باشد و این بذر مبارک در همه زوایای کشور رویید، بالید و ثمربخش شد ...
    تأمل، تفکر در زوایای تعریف برجسته مقام معظم رهبری از بسیج، بیش از پیش بر جایگاه و عظمت بسیج صحه گذاشته و مؤسس این کانون بزرگ یعنی حضرت امام را بهره‌مند شدن از تدبیر حکیمانه الهی در تحقق بسیج، توصیف فرموده‌اند. حضرت امام خمینی که در حساس‌ترین مقطع انقلاب نوپای اسلامی و در یک فراخوان و پیام بزرگ، بسیج را تحقق بخشیدند، حمایت‌های خویش را لحظه‌ای از بسیج و بسیجیان دریغ نکردند و در همه ابعاد نسبت به تقویت و پشتیبانی مستمر از این نیروی عظیم ایثارگر اقدام فرمودند.
    تحقیقاً، همه اقدامات و توجهات حضرت امام در مقاطع مختلف انقلاب، تحسین و تکریم هر انسان متعهدی را رقم خواهد زد. بسیج سند درخشانی است از همت والا و روحیه متعالی حضرت امام که تنفس مسیحایی خویش و قلم مبارکشان قداست آن را صدچندان کرد.
    از آنجا که همه وجود امام راحل رضوان‌‌ا... تعالی علیه خالصاً مخلصاً لوجه‌ا... بود و هیچ شائبه‌ای جز ادای تکلیف و جلب رضایت حق‌تعالی نداشتند، خدا رحمت و برکات خود را بر مجموعه بسیج ارزانی داشتند، لذا نورانیتی همه‌جانبه در بسیج جلوه‌گر شد و این نیروی الهی درخششی قرآنی به خود گرفت تا آنجا که حیات منور و تابنده این مولود مبارک روز به روز برکات بیشتری را به دنبال آورد و تجلی بخشید و ثمرات بسیاری را به انجام رسانید.
    حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای که همیشه از منظری برجسته و جذاب، اندیشه‌های خود را در خصوص مجموعه بسیج لحاظ می‌فرمایند چنین منشوری درباره بسیج دارند: در دوران جنگ تحمیلی بسیج درخشید، عالی‌ترین مضامین انسانی در بسیج معنا شد و تجسم یافت. پرجاذبه‌ترین جلوه‌های هستی در بسیج خود را نشان داد. در دنیایی که خودخواهی و خودپرستی و حرص و هوای نفس اغلب حوادث آن را رقم می‌زند بسیج مظهر عشق و ایثار و فداکاری و گذشت و نگاه حکیمانه یک جوان به عالم وجود شد.
    چقدر جوانان فداکاری که در دوران جنگ تحمیلی به برکت بسیج مثل پیران سالک راه خدا حقایق هستی را شناختند و راه به معنویتی بردند که انسان‌های معمولی با سی سال، چهل سال تلاش نمی‌توانستند به آن حقایق چشمه‌های فیاض برسند.
    رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی دیگر از اندیشه‌های تابناکشان در خصوص بسیج و رمز ماندگاریش چنین می‌فرمایند: ... بعضی تصور کردند که با پایان جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران اسلامی، بسیج هم پایان خواهد گرفت، بعضی هم صلاح‌اندیشی کردند که با پایان دوران جنگ دیگر احتیاجی به بسیج نیست، فکرهایی که از نور بصیرت معنوی برخوردار نیست بهتر از این محصولی نمی‌دهد. بسیج آن روز از مرزهای نظامی، جغرافیایی و موجودیت کشور دفاع کرد و در میدان رزم توانست خود را نشان دهد، اما مگر مرزهای دفاعی انقلاب فقط به مرزهای جغرافیایی منحصر می‌شود.
    تمامی این بیانات مقام معظم رهبری در خصوص بسیج، تبیین‌کننده رسالت و هدفمندی بسیج بوده و نشان از شأن و مرتبه این کانون و میعادگاه عاشقان ا... جل جلاله دارد.
    سال‌های دفاع مقدس و مقاومت دریادلان و کفرستیزان بسیجی بر هیچ کس پوشیده نیست، به ویژه از منظر آنانی که خود لحظه، لحظه‌های هشت سال دفاع مقدس را لمس نموده‌اند و با حماسه‌آفرینی‌های بسیج همراه بوده‌اند.
    در آن سال‌های فراموش ناشدنی و ماندگار در کتاب فتوحات بزرگ بسیج در هر عملیاتی که از سوی بسیجیان بلند همت شکل می‌گرفت و عملاً دشمن متجاوز را زمین‌گیر می‌کرد، نفس گرم و مسیحایی حضرت امام خطاب به بسیج و بسیجیان شور و شعفی وصف‌ناپذیر را در سراسر جبهه‌های نور علیه ظلمت ایجاد می‌کرد و همه رزمندگان اسلام به وجد می‌آمدند و آماده‌تر از همیشه عملیات و دفع تجاوز دیگری را رقم می‌زدند.
    ارسال پیام‌های سرنوشت‌ساز از سوی امام به شیردلان بسیجی و حماسه‌ساز که از غنای همه‌جانبه برخوردار بود، دشمن درمانده و مفلوک را در وحشتی عجیب فرو می‌برد و اشتیاق وصف‌ناپذیر آن بخش از نیروهای بسیج را که در داخل شهرها و سنگرهای مقاوم پایگاه‌های شهری و روستایی انجام وظیفه می‌کردند برای حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل مضاعف می‌کرد.
    مرحوم احمد خمینی که علاقه قلبی حضرت امام به ایشان مورد توافق عام و خاص است و به لحاظ مشخصه‌های بارزی که داشتند حضرت امام، ایشان را فردی امین و قابل اعتماد می‌دانستند، در زمان حیات راوی صادقی در انتقال حالات و سیره علمی و عملی امام عظیم‌الشأن بودند و روی همین اصل شیرین‌ترین لحظات و دقایق حیات پربرکت امام را مواقع دیدار حضرت با بسیجیان بیان می‌فرمایند به گونه‌ای که امام کراراً می‌فرمودند: این‌ها صاحبان اصلی انقلاب و مورد توجه حضرت ولیعصر (عج) هستند.
    رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای از منظری دیگر درباره بسیج چنین می‌فرمایند: آبروی بسیج آبروی نظام و کشور است، کسانی که اعتراض کوچکی دارند، حق ندارند به بهانه این اعتراض کوچک بسیج را زیر سؤال ببرند، این‌ها حق دارند این کار را بکنند نه عنصری که خود عضو مجموعه نیروهای بسیج و یک جوان حزب‌الهی است او هم نباید برخوردی کند که این نیروی عظیم و مؤمن و پاک نهاد و مؤثر و تعیین‌کننده زیر سؤال برود، مراقب باشید. چون نیروی بسیج مؤمن و دارای هدف است، می‌فهمد دارد چه کار می‌کند، لذا چنین نیرویی هم امیدوار و هم شاداب است. بسیجی نیروی شاد است. چرا؟ چون امیدوار است. آن جوان که استعداد و هستی و وجود خود را به جریان فساد می‌سپارد نمی‌تواند دارای یک هدف عالی باشد، اگر جوان دارای هدف عالی باشد آن هدف مانع می‌شود از این‌که خود را در لجن‌زار و باتلاق فساد و منکرات گرفتار کند. کسی که هدف ندارد در هر لحظه‌ای که به آفاق آینده و به وجود خود متوجه شود احساس افسردگی و غم می‌کند ولو لذت کاذب و زودگذری هم داشته باشد. بسیج از روزهای آغازین شکل‌گیری تاکنون کارنامه‌ای شفاف، زلال و درخشان داشته است، مأموریت‌های متعدد و متفاوت بسیج گویای این مهم است؛ مأموریت‌هایی که با رشادت، تکامل، ایمان و آمادگی بسیج آغاز می‌شد و با خستگی‌ناپذیری، اقتدار و شهادت‌ طلبی این نیروی عظیم و مردمی به سرانجام می‌رسید.
     
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره»

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره», مقاله در مورد تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره», تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره», مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره», تحقیق درباره تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره», مقاله درباره تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره», تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره», مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره» ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بسیج از دیدگاه امام خمینی «ره»
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت