ردیف |
موضوع |
صفحه |
1 |
آیات 1 تا 10 سوره مبارکه یونس به همراه ترجمه آیات. |
9-Oct |
2 |
نزول این سوره در اوایل بعثت بوده و به هم پیوستگی آیات آن نشان از یک جا نازل شدن آن است. |
11 |
3 |
غرض از نزول سوره بیان توحید با تاکید بیشتر از طریق امیدوار ساختن و بیم دادن مردم است. |
11 |
4 |
قرآن کتابی است مشتمل بر معارف توحیدی از جمله وحدانیت و علم و قدرت خدا. |
11 |
5 |
قرآن وحی خداست که به طور پیوسته از سوی مشرکین تکذیب و انکار شده است. |
12 |
6 |
تلک در آیه اول بلندی و علو مقام را بیان می کند. |
13 |
7 |
بیان معانی مختلف لفظ آیه و اینکه کلمه آیات در آیه الر تلک... قطعا به معانی اجزای کلام الهی است. |
13 |
8 |
مرا از کتاب حکیم کتابی است که در آن حکمت قرار داده شده است یعنی قرآن. |
14 |
9 |
دلیل استفهام انکاری در آیه اکان للناس عجبا... تعجب مردم از وحی خدا به یک مرد عادی است. |
15 |
10 |
وحی خدا بر پیغمبر نسبت به عامه مردم جنبه بیم دادن و نسبت به کسانی که ایمان دارند بشارت و مژده است. |
15 |
11 |
مومنین دارای منزلت راستین هستند چون دارای ایمان راستین بوده اند. |
15 |
12 |
قدم صدق از بین نمی رود. |
16 |
13 |
مقصود از هذا در قال الکافرون ان... پیامبر است و چون کافران قرآن را از نوع کلام خودشان ندیدند پیغمبر را ساحر مبین نامیدند. |
16 |
14 |
آیه: ان ربکم الله... معارف قرآن حق است و هیچ شکی در آن نیست. |
17 |
15 |
مسبب اصلی منحصرا خداست و در تدبیر خدا هیچ چیز نمی تواند وساطت کند مگر خدا اجازه دهد. |
17 |
16 |
آیه: الیه مرجعکم جمیعا... مردم رامتذکر معاد می کند. |
17 |
17 |
همه چیز به سوی خدا در حرکت است. |
18 |
18 |
هستی و زندگی و بهره وری هر موجودی از ناحیه خداست و این افاضه وجود وجه خداست که وجه خدا از بین رفتنی نیست بلکه به سوی او باز می گردد. |
19 |
19 |
آیه: لیجزی الذین... مردم در پیشگاه خدا دو دسته می شوند مومنین و کافران و به سبب عدل الهی با آنها رفتار می شود. |
20 |
20 |
آیه: هو الذی جعل... خداوند همه چیز را با اهداف منظمی برای شما خلق کرده و شما را تدبیر می کند. |
21 |
21 |
آیه: ان فی اختلاف اللیل... منظور ازاختلاف در این جا پشت سرهم آمدن شب و روز است. |
22 |
22 |
معنی دیگر اختلاف بلندی و کوتاهی شب و روز است که به وجود آورنده فصول است. |
23 |
23 |
اختلاف موجودات حامل نظام مقتضی است که دلیل اثبات وحدانیت خداست. |
24 |
24 |
آیه: ان الذین لا یرجون... توصیف کافران. |
25-24 |
25 |
انکار لقای الهی و فراموشی روز حساب موجب می شود آدمی به زندگی دنیوی راضی شود. |
26 |
26 |
اعتقاد به معاد اساس و قوام دین است. |
26 |
27 |
آیه ان الذین آمنوا و عملو الصالحات... وصف مومنین و بیان عاقبت کار مومنین. |
27 |
28 |
برای بالا رفتن درجه تنها علم و ایمان ملاک است. |
27 |
29 |
معنای نعیم در قرآن کریم ولایت الهی است. |
28 |
30 |
آیه: دعواهم فیها سبحانک... اولیاء خدا تنها خدا را دوست می دارند و او را از هر عیب و نقصی پاک |
29 |
می شمارند. |
31 |
هر مرحله ای که پائین تر از مرحله ایمان باشد شائیه ای از شرک دارد. |
29 |
32 |
توصیف اولیای خدا. |
30 |
33 |
لقای الهی در بهشت همراه با امنیت مطلق است. |
31-30 |
34 |
معنای حمد توصیف الهی است که تنها از عهده بندگان مخلص بر می آید. |
32-31 |
35 |
نظر تفاسیر مختلف درباره قدم صدق در آیه و بشر الذین آمنوا... از قول امام علی(ع) و امام صادق(ع) |
33 |
36 |
پاداش گفتن سبحان ا... و الحمدا... |
34 |
37 |
از سخنان در دنیا تنها حمد و ثنای الهی باقی می ماند. |
34 |
38 |
روز قیامت روز سلام مطلق است یعنی چیز با اراده آدمی سازگار است. |
34 |
ð |
آیات 11 الی 14 سوره مبارکه یونس به همراه ترجمه آیات |
35 |
39 |
خداوند بلافاصله گناهکاران را مجازات نمی کند بلکه به آنها مهلت آزمایش می دهد. |
36 |
40 |
آیه: و لو یجعل الله الناس... انسان طبعا عجول است ومی خواهد آنچه به نفع است به سرعت تحقق الیهم اجلهم متضمن معنای فرو فرستادن است. |
37 |
41 |
جمله القضی الیهم اجلهم متضمن معنای فرو فرستادن است. |
37 |
42 |
جمله فنذر الذین یعنی خداوند در کارهای خود اسباب را واسطه می کند. |
38 |
43 |
آیه: واذا مس الانسان الضر... وقتی آسیبی به انسان می رسد خداوند را می خواند. |
39 |
44 |
دلیل اینکه اشخاص پس از یاد خدا خدا را فراموش می کنند این است که اعمال در مقابلشان زینت داده شده است. |
40 |
45 |
کیفر مردم مجرم سنت الهی است. |
40 |
46 |
آیه: و لقد امکنا القرون من قبلکم... می خواهد مردم را به شدت بیشتری بیم دهد. |
40 |