تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی )

تعداد صفحات: 30 فرمت فایل: word کد فایل: 12183
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حقوق و فقه
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی )

    مقدمه :

    انسان از گذشته های دور تا به امروز در پی شناسایی حقوق خویش و در جهت تأمین و تضمین آن، همواره قربانی داده است انسان همان موجودی است که آفرینش وی در زیباترین شکل ممکن صورت پذیرفته و خداوند خود را نسبت به چنین آفرینش تحسین نموده و بر همین اساس جایگاه شایسته و اعمال امروز او مورد تأکید قرار گرفته است. و در قرآن آمده است که تنها انسان است که تاج کرامت بر سر او نهاده شده است و برای چنین انسانی برخورداری از حقوق ویژه امری طبیعی است و رابطه مستقیمی بین استعدادها و توانایی ها او با دامنه حقوقی وی دارد از نظر قرآن جنسیت مهم نیست آنچه که ملاک برتری است جنسیت نمی باشد بلکه در نزد خداوند تقوا است زن و مرد اگر چه از نظر جنسیت متفاوتند ولی از نظر انسانیت برابر هستند. علت تفاوت حقوق بین زن و مرد نظیر قضاوت، ارث، شهادت، تعده، زوجات، طلاق، ولایت و اموری از این قبیل را باید در تفاوت های وجودی میان زن و مرد جست و جو کرد. از نظر اسلام تفاوت های فراوانی میان زن و مرد از لحاظ جسمی، روانی، احساسی سبب گردیده است اسلام بر پایه فطرت انسانی، حقوق خویش را وضع نموده است با عنایت به این تفاوت های فراوانی میان زن و مرد از لحاظ جسمی، روانی، احساسی سبب گردیده است اسلام بر پایه فطرت انسانی، حقوق خویش را وضع نموده است با عنایت به این تفاوت های حقوقی برای زن و حقوقی برای مرد قائل شده است که سر جمع برابری و تساوی میان آنها و نفی تبعیض جنسی است.

    در این مقاله سعی شده است در مورد حقوق زنان در اسلام و آموزه های نبوی و همچنین در جوامع گذشته وضع و احوال آنان مورد بررسی قرار گیرد نگاه بدبینانه و شیء گونه نسبت به زن در متون منثور و منظوم ما دیده می شود به طور نمونه:

    زن از پهلوی چپ شد آفریده          کسی از چپ، راستی هرگز ندیده

    نظامی

    چه خوش گفت شاه جهان کیقبا      که نفرین بد بر زن نیک باد

    سعدی

    در سیاستنامه خواجه نظام الملک، ضمن توصیه مردان به بی توجهی نسبت به خواسته یا گفته زنان می نویسد: «اول مردی که فرمان زن برد و او را زیان داشت و رنج و مشقت افتاد آدم (ع) بود که فرمان حوا کرده گندم بخورد تا از بهشتش بیرون کردند». و یا حکیم متأله «ملاصدرا» در کتاب «اسفار اربعه» زنان را در شمار حیوانات به حساب آورده و نمونه های دیگر نیز وجود دارد که با بیانات خود مقام زن را تنزول داده اند و اهمیت آن را کم به حساب آورده اند و هنوز زنان از حیث برخورداری از بیشتر امکانات نظیر امکان تحصیل و اشتغال در بسیاری از کشورهای جهان در سطحی پایین تر از مردان قرار دارند البته از نظر محققانی نظیر «رابرت بلود» و «دونالدو ولف» سه عامل آموزش و اشتغال و میزان دستمزد تأثیری مستقیم در افزایش قدرت تصمیم گیری زنان دارد.

     

    وضعیت زن در پیش از اسلام:

    حقوق و حیات اجتماعی زن در دنیای قدیم

    در ایران

    زن به شهادت تاریخ، بدترین و شوم ترین و نکبت بارترین دوران حیات اجتماعی خود را در دوره پیش از اسلام گذرانده است و به ندرت به عنوان موجودی انسانی – که از حیث کرامت و ارزش انسانی با مرد همسنگ باشد مورد توجه قرار گرفته است بلکه غالباً به مثابه موجودی اهریمنی و شیطانی و نجس تلقی می شده است که پیوسته روح و روان مرد از او در آزار و اذیت بوده است.

     زنان در گذشته حتی در جوامع متمدنی چون ایران و روم از بسیاری از حقوق مادی و معنوی اعم از:

    حق معامله، حق پیشه، حق مالکیت، حق انتخاب همسر، حق طلاق، حق تحصیل، حق رأی، حق ارث، حق وصیت، حق مهریه و … محروم بوده است. در درخشانترین دوره حیات اجتماعی زن در ایران پیش از اسلام یعنی عصر ساسانی - «زن مطلقاً فرمانبردار مرد بود و شخصیت حقوقی نداشت، پدر  و شوهر اختیارات وسیعی در دارایی های او داشتند؛ و آنچه که از هیاهوی جاهلانه که اخیراً اعلام کرده اند از بدیهیات تمدن ساسانی است نکاح با محارم و زناشویی در میان اقادب درجه اول حتماً معمول بوده است و احکام عجیب دیگری هم داشتند که وقتی پسری به سن رشد بلوغ می رسیده پدر یکی از زنان خود را به عقد زناشویی او در می آورده است».

    دکتر کریستین سن نیز در کتاب ایران در زمان ساسانیان با تشریح وضعیت دهشتناک زندگی زن در جامعه ساسانی می نویسد: «در ایران عصر زردتشتی، ازدواج با محارم و نزدیکان، نه تنها مقدس بوده بلکه گناهان کبیره را محو می کرده است».

    در سروده های قدیمی و مذهبی ایرانیان درباره تحقیقات و پستی زن آمده است: «پدران از خدا مسألت نمی کنند که دختری به ایشان روزی کند و فرشتگان دختران را از نعمت هایی که خدا به آدمی می بخشیده به شمار نمی آوردند».

    در دوره ساسانی شوهر کردن برای زن به معنای درآمدن از سالاری پدر یا برادر و رفتن به سالاری شوهر یا پدر او بوده است.

    به طور کلی در ایران عصر ساسانی، موقعیت و جایگاه زن نسبت به ممالک دیگر دنیای آن روز تا حدودی بهتر بوده است و عمده محدودیت ها و محرومیت ها ریشه مذهبی داشته است به طوری که یک مؤمن آیین زردتشت- به تبعیت از آموزه های فقهی این مذهب- زن (حائض) را ذاتاً «نجس» تلقی می کرده تا جایی که از نظر او روح و حتی نگاه و نفس زن حائض از این حکم مستثنی نبوده است و چنین زنی در آیین زردتشت باید خود را از دیگران دور نگاه می داشت و از کارهای روزمره در نه شبانه روز دست می کشید و همچنین جامه خود را در مدت یاد شده به طور مرتب تعویض می کرد که این به این معنا بود که زن باید تقریباً یک سوم از دوران جوانی خود از حیات اجتماعی محروم می ماند و به طور مجرّد زندگی می کرد و در مورد زایمان نیز این مورد صدق می کرد و در نتیجه زمینه انزوای اجتماعی زن را فراهم می ساخت.

     

    رفتار و کرداری که در مورد زن در جوامع و ممالک مختلف در قدیم وضع بود

    ایتالیا: زن حیوان پلید و نجسی است‎؛ نه روح دارد و نه ابدیت، اما بر بندگی و خدمتگزاری بر مرد واجب است.

    یونان: پدری که پسر نداشت و دارای چند دختر بود می توانست برای یکی از دختران خود شوهری انتخاب کند و او را به جای پسر، وارث خود قرار دهد و هر گاه دختری شوهر می کرد از میراث پدر مرحوم می شد و در سهم الارث احتمالی شوهر هم هیچ گونه اختیاری نداشت.

    هند: در قدیم مرگ شوهر، هنگامه مرگ ؟؟؟ زن نیز فرا می رسید بدین گونه که پس از مرگ شوهر، زن را هم داخل آتشی که جسد مرد در آن می سوخت پرت می کردند و از او می خواستند با این فداکاری و وفاداری خود، روح شوهرش را شاد کند.

    چین: خانواده های چین چنان نسبت به فرزندان دختر خویش بی اعتنا بودند که برای پراکندن آنها از سر خود، در فرستادن آنها به حرمسرای خاقان با یکدیگر رقابت می کردند.

    در کشورهای دیگر نیز همچنین اعمال و کردارهایی در مورد زنان وجود دارد که به اختصار نمی توانیم همسری آنها را بیان کنیم.

    $ وضعیت و حقوق زنان در جامعه عرب

    در جامعه عرب برای زن نه استقلالی در زندگی قایل بودن و نه حرمت و شرافتی؛ زنان در عرب ارث نمی بردند و تعداد زوجات آن هم بدون حدی معین، جایز بود همچنان که در یهود نیز چنین بود و در مسئله طلاق برای زن اختیاری نبود و دختران را زنده به گور می کردن اولین قبیله ای که چنین کار را کرد قبیله بنوتمیم بود و به خاطر پیشمادی بود که در آن قبیله رخ داد و آن این بود که با نعمان بن متند جنگ کردند و عده ای از دخترانشان اسیر شدند و از شدت خشم تصمیم گرفتند دختران خود را خود به قتل برسانند و زنده دفن کنند و این رسم ناپسند در میان قبایل عرب به تدریج معمول گردید و عرب هرگاه دختری برایش متولد می شد به فال بد گرفته و داشتن چنین فرزندی را ننگ می دانست برخی خانواده های عرب در امر ازدواج به زنان و مخصوصاً دختران خود استقلال داده بودن رفتاری که عرب در آن زمان با زنان داشت ترکیبی است از رفتار اقوام متمدن و رفتار اقوام متوحش، ندادن استقلال به زنان در حقوق و شرکت ندادن آنان در امور اجتماعی از قبیل حکومت و جنگ و مسئله ازدواج و اختیار دادن امر ازدواج به زنان اشراف را از ایران و روم گرفته بودند و کشتن آنان و زنده به گور کردن و شکنجه دادن را از اقوام وحشی اقتباس کرده بودند پس محرومیت زنان عرب از مزایای زندگی هستند به تقدیس و پرستش رئیس خانه نبود بلکه از باب غلبه قوی و استخدام ضعیف بود و زنان محرومیت و نیز سختی هایی که در این جوامع داشتند در دل و فکر آنان ضعفی ایجاد کرد و این ضعف فکری اوهام و خرافات عجیب و غریبی در مورد حوادث و وقایع مختلف در آنان پدید آورد که کتب تاریخی این خرافات و اوهام را ضبط کرده است و این خلاصه ای بود از احوال زن در مجتمع انسانی در ادوار مختلف قبل از اسلام و در عصر ظهور اسلام. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی )

    فهرست:

    عنوان صفحه 

    مقدمه

    حقوق و حیات اجتماعی زن در دنیای قدیم

    وضعیت و حقوق زنان در جامعه ی عرب

    تفاوت حقوق زن و مرد در اسلام (به طور مختصر)

    1- جهاد

    2- شهادت

    3- زینت

    4- ستر (پوشش) حجاب

    5- دیه

    6- نکاح با غیر مسلمان  

    7- نفقه

    8- طلاق

    حقوق زن در اسلام (حقوق عمومی)

    1- همسانی زن و مرد از حیث ارزش وجودی

    2- برابری دختر و پسر

    3- اهلیت

    4- مالکیت

    5- ارث

    6- تحصیل

    7- اشتغال

    8- قضاوت

    9- شهادت

    10- آزادی عقیده و بیان

    11- مشارکت سیاسی

    حقوق اختصاصی زن در اسلام (به طور مختصر)

    1- آزادی زن در انتخاب همسر  

    2- مهریه

    3- نفقه

    4- حضانت و رضاع

    5- حقوق معاشرت با زن

    6- طلاق

    حقوق زن در نظام جمهوری اسلامی

    نتیجه گیری

     

    منبع:

    منابع و مآخذ

    کتاب خانواده در بهشت (نویسنده: دکتر احمد بهشتی)

    کتاب زن در آیینه جلال و جمال: ( نویسنده: آیت الله عبدلله جوادی آملی)

    کتاب مبانی نظری قانون اساسی (نویسنده: شهید محمد حسین حسینی بهشتی)

    کتاب مجموعه آثار (نویسنده: شهید مرتضی مطهری)

    کتاب ترجمه تفسیرالمیزان: (نویسنده: استاد علامه سید محمد حسین طباطبایی)

    کتاب ترجمه المیزان (نویسنده: علامه طباطبایی)

    حقوق زن در کشاکش سنت و تجدد: (نویسنده: محمد حکیم پور)

    رژه پیره: روان شناس اختلافی زن و مرد: (ترجمه : محمد حسین سروری)

    حقوق زن در اسلام: (نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری)

    آیاتی هم از قرآن کریم و روایات پیامبر (ص) اقتباس شده است.

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی ), مقاله در مورد تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی ), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی ), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی ), تحقیق درباره تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی ), مقاله درباره تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی ), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی ), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی ), موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حقوق زنان در سیره و آموزه های نبوی ( حقوق اجتماعی و سیاسی در سیره و آموزه های نبوی )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت