تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 12997
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی

    مقدمه

    تکنولوژی اطلاعات به سرعت در حال تغییر جهان از شکلی است که ما آن را می‌شناسیم. این تغییرات،که در اواخر قرن بیستم آغاز شده، در اوایل قرن بیست و یکم با شتاب بیشتری خود را نشان می‌دهد. اینترنت، تجارت الکترونیکی و وب سایت اصطلاحاتی  هستند که امروزه بسیار به کار برده می‌شوند. هر روز تعداد زیادی آدرس های اینترنتی را می‌توانید در روز نامه ها، مجلات، آگهی های تبلیغاتی درتلویزیون و یا حتی در و دیوار خیابان ها مشاهده کنید. سرعت گسترش این تکنولوژی به حدی است که تمام جوانب زندگی روز مره بشری را تعییر داده است. به همین دلیل گفته می‌شود، اگر کسی مهارت کافی در استفاده از این تکنولوژی را نداشته باشد مانند فردی بی سواد در ایجاد ارتباط با دیگران دچار مشکل خواهد شد. به همین صورت اگرشرکت ها و سازمان‌ها خود را با این تعییرات گسترده و همه جانبه هماهنگ نسازند به سرعت از عرصه تجارب حذف خواهند شد.

    برعکس آن‌هایی که خود را آماده استفاده از این نمایند می‌توانند در این رقابت فشرده برنده باشند. در نتیجه آشنایی با مبانی تجارت الکترونیکی، شناخت روش‌ها و رویدادهای اجرای آن برای تمام سازمان ها و شرکت‌ها ضروری به نظر می رسد.

    مطالعه و بررسی استراتژی ها و مدل‌های تجارت الکترونیکی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت شرکت ها در بکارگیری تجارت الکترونیکی داشته باشند. درواقع می‌توان علل ورود به تجارت الکترونیک را برای سازمان‌ها چنین برشمرد :

    هزینه سربار بالا

    هزینه‌های عملیاتی بالا

    عدم بکارگیری فناوری رقابتی

    پاسخ ندادن به موقع به مشتریان

     

    تجارت الکترونیکی چیست؟

    عبارت تجارت الکترونیکی از ایده ابتدایی فروش الکترونیکی برخاسته که تمامی جنبه های تبادلات مالی و فرایندهای بازرگانی را از طریق اینترنت و تکنولوژی شبکه جهانی web پشتیبانی می‌کند.

    تجارت الکترونیکی یعنی :

    خرید و فروش اطلاعات، محصولات و خدمات از طریق شبکه های رایانه ای و یا تعریف گسترده‌تر آن : حمایت از کلیه اشکال معادلات تجاری از طریق ساختارهای دیجیتال و عناصر آن عبارتند از : بازار الکترونیک، تبادل الکترونیک داده و تجارت اینترنتی :

    تجارت الکترونیک و به تبع، مدل‌های تجارت الکترونیک اولین بار در اوایل دهه 70 (میلادی)ارایه شدند. در این دوره استفاده از مدل‌های تجارت الکترونیک بسیار گران بود و عموم کاربران آن را، شرکت های بزرگ مالی و بانک‌ها و گاهی شرکت های بزرگ صنعتی تشکیل می‌دادند.

    به علاوه نیاز به سرمایه گذاری‌های سنگین برای تهیه بستر مورد نیاز آن لازم بود. لذا محدوده کاربرد آن به مؤسسات مالی و شرکت های بزرگ محدود می شد. در مرحله بعد استاندار تبادل اطلاعات الکترونیک ایجاد شد که تعمیمی از مدل نقل و اننقالات مالی و بانکی با استفاده از ابزارهای نوپای اطلاعاتی، بود. با این تفاوت که تبادل اطلاعات الکترونیک، امکان استفاده و بهره‌برداری در سایر انواع مبادلات تجاری را نیز دارا بود. تبادل اطلاعات الکترونیک باعث شد تا دامنه کاربرد مدل‌های تجارت الکترونیک، از محدوده موسسات بزرگ مالی به ابعاد وسیعتری گسترش بیابد. مدل‌های تجارت الکترونیک در این دوره برای فعالیت‌هایی نظیر رزروبلیت هواپیما و معاملات سهام مورد استفاده قرار گرفتند.

    با وجود این، پیاده‌ سازی مدل‌های تجارت الکترونیک بر اساس تبادل اطلاعت الکترونیک نیز سنگین و هزینه بر بود. نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار، برای آموزش پرسنل و تهیه بسته‌های لازم وجود داشت. لذا تنها شرکت های بزرگ بودند که می توانستند به یاجاد مدل‌هایی بر اساس آن نپردازند. در نیمه اول دهه 90 ، اینترنت گسترش بسیاری پیدا کرد و به تدریج از حیطه دانشگاهی و نظامی خارج شد و کاربران بسیار زیادی در بین همه افراد جامعه پیدا کرد. گسترش وب سایت جهانی، استانداردها و پروتکل‌های مربوطه از یک طرف باعث جذب هر چه بیشتر کاربران به اینترنت شد و استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات در این زمینه را عمومی کرد و از طرف دیگر این امکان را برای شرکت‌ها و موسسات به وجود آورد که به گونه‌ای آسان و کم‌هزینه، به انجام فرایند اطلاع رسانی بپردازند. مدل‌های تجارت الکترونیکی متنوعی در این دوره ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفتند. تجارت الکترونیک به تدریج رونق گرفت و مدل‌های تجارت الکترونیک به عنوان دسته ای از مدل‌های دنیای تجرات، مطرح شدند. ایجاد بسترهای مناسب و ارزان برای تجارت الکترونیک و رشد کاربران این بسترها از دلایل رشد سریع تجارت الکترونیک در این دوره بود. رشد فشارهای رقابتی بین شرکت‌ها نیز از دیگر دلایل توجه شرکت ها به مدل‌های تجارت الکترونیک بود.

     

    تفاوت تجارت الکترونیک با تجارت سنتی :

    تفاوت اساسی تجارت الکترونیکی با تجارت سنتی در نحوه تبادل اطلاعات می‌باشد. در تجارت سنتی اطلاعات از طریق ارتباطات چهره به چهره و یا حداکثر بوسیله تلفن و سیستم‌ پستی انتقال پیدا می کند ولی در تجارت الکترونیکی توسط شبکه های کامپیوتری این فرآیند صورت می پذیرد. این تفاوت باعث بوجود آمدن مشکلاتی نظیر امنیت، اعتماد و شناخت هویت واقعی افراد در اینترنت نیز گردیده است که البته برای هر یک راه حل‌هایی وجود دارد ولی برای اجرای آنها نیازمند یک سری امکانات خاص می‌باشیم.

     

    اهمیت و ضرورت تجارت الکترونیکی

    اگر به آمار استفاده از اینترنت و سرعت گسترش آن طی سال گذشته توجه کنیم متوجه خواهیم شد که تا چند سال آینده موج تجارت الکترونیکی همه جا را فرا خواهد گرفت.

    سهولت بعلاوه دقت و سرعت بسیار بالا در انجام کارها دلیل اصلی تمایل فروشندگان و خریداران در پذیرش تجارت الکترونیکی می‌باشد. از دیگر مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

    1-عدم حضور واسطه                                 2- صرفه جویی هزینه

    3- خدمات و ارتباطات بهتر به مشتریان   4- سهولت در انجام تجارت

    5-کاهش هزینه تبلیغات بین المللی کالا  6- اطلاعات سریع و به هنگام

    7- تطبیق محصول با مشتری                        8- افزایش سطح رفاه زندگی مردم

    9-کارآفرینی نسل جوان در دراز مدت     10-کوتاه شدن زمان ارسال

    از معایب آن نیز می‌توان موارد زیر را نام برد :

    1- تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی و کاهش ارتباطات چهره به چهره

    2- تسلط زبان و فرهنگ انگلیسی و آمریکایی با توجه به اینکه بیشترین حجم مطالب را دارند.

    3- افزایش شدید رقابت و تسلط ابر قدرت های اقتصادی.

    4- و در نهایت اینکه اینترنت یک شبکه بدون صاحب و سیاستگذاری و غیر قابل کنترل می‌باشد.

    به هر حال تجارت الکترونیکی روش‌های جدیدی را برای انجام کارها ارائه نموده که هیچ شرکت و یا سازمانی نمی تواند آنها را نادیده بگیرد. در واقع تجارت الکترونیکی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است و تنها انتخاب ممکن این است که این کار را با سرعت آغاز می‌کنیم یا خیر؟

    الگوهای تجارت الکترونیک

    بر اساس طرف‌های تجاری در مبادلات الگوهای متفاوتی از اجرای تجارت الکترونیکی وجود دارد. البته هنوز تعریف جامعی از این الگوها وجود ندارد.

    1- تجارت بین بنگاه و بنگاه ( B2B‌)

    قسمت عمده ای از تجارت الکترونیکی خریدهایی است که در واقع با قصد مصرف انجام نمی‌گیرد بلکه تولید کنندگان کالاهای واسطه‌ای را از تولید کنندگان دیگر خریداری می‌کنند. برای خرید بهتر این شرکت‌ها نیاز به اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات کالا، فعالیت‌های ارتقایی، قیمت های دقیق، خدمات پس از فروش و دیگر ویژگی‌های کی محصول دارند تا با مقایسه آها بهترین تصمیم را برای خرید محصولات بگیرند. به دلیل حجم زیاد خرید و تأیر مستقیم آن در بهای تمام شده کالا استفاده از تجارت الکترونیکی اثر ماده‌ای روی قدرت رقابتی شرکت‌ها می‌گذارد. اهمیت این روش هنگامی مشخص می‌گردد که بدانیم نزدیک به حجم پولی تجارت الکترونیکی در این بخش صورت می‌گیرد. به طور خلاصه با استفاده از (B2B‌) بین دو مجموعه تولید کننده می‌توان علاوه برکاهش هزینه ها و بهبود کیفیت، سرعت تولید را افزایش داد.

     

    2- فعالیت‌های بین بنگاه و مصرف کننده (B2C)

    این نوع از تجارت الکترونیکی بسیار مرسوم گردیده است. در این روش شرکت‌ها سعی در فروش محصولات خود به مصرف کنندگان نهایی از روش‌های جدید اینترنتی می‌نمایند. البته مهم ترین مسئله در این روش اعتماد خرداران و پرداخت بهای کالاها به صورت الکترونیکی می‌باشد. به طور معمول کالاهایی از طریق اینترنت خردیاری می شوند که نیاز به جزییات زیاد یا شماهده فیزیکی ندارند. در حال حاضر 10گروه اول فروش کالاها و خدماتی که از طریق اینترنت و بر اساس B2C انجام می‌پذیرد عبارتند از : سخت افزار کامپیوتر، امور مسافرت، جهانگردی، کتاب، موسیقی، ارسال هدیه، گل، مواد غذایی و نوشیدنی، جواهرات و کالاهای ورزشی و الکترونیکی که برخی از آنها نیز در فهرست کالاهای صادراتی کشورمان قرار دارند. بنابراین با توجه به وجود این زمینه های لازم می‌توان با سرمایه گذاری در این بخش به موفقیت های ویژه‌ای دست یافت.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی

    فهرست:

    مقدمه                                                                      1

    تجارت الکترونیک چیست؟                                             2

    تفاوت تجارت الکترونیک با تجارت سنتی                            4

    اهمیت و ضرورت تجارت الکترونیکی                        4

    الگوهای تجارت الکترونیک                                             6

    وضعیت تجارت الکترونیک در جهان                        9

    وضعیت تجارت الکترونیک در ایران                                   10

    منابع                                                                       13

     

    منبع:

    حبیب الله دعائی ، ماهنامه علمی آموزشی در زمینه مدیریت شماره 165

    شاهمیری امیر شهاب، تجارت الکترونیکی به کمک  EDI –

     ماهنامه رایانه شماره104

    پژوهشنامه بازرگانی – فصلنامه شماره 30

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی, مقاله در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی, تحقیق درباره تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی, مقاله درباره تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تجارت الکترونیکی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت