تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه

تعداد صفحات: 103 فرمت فایل: word کد فایل: 13040
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه

    مقدمه

    مدیر سازمان که از منش رهبری برخوردار است باید مقاصد و جهت گیری یکنواختی را در سازمان ایجاد نماید و  محیط داخلی سازمان را به گونه ای ایجاد و نگهداری نمایند که کارکنان بتوانند در دستیابی به اهداف سازمانی کاملا مشارکت نمایند.

    مدیریت سازمان با منش رهبری باعث می گردد کارکنان مقاصد و اهداف سازمانی را درک نموده و برای دستیابی به آنها از انگیزه کافی برخوردار شوند. علاوه بر این با بکاربستن منش رهبری فعالیت های سازمان ارزیابی شده و در مسیری یکسان، منظم گردیده و استقرار می یابد و در نتیجه فقدان ارتباط بین سطوح مختلف سازمان به حداقل خود خواهد رسید.

    بکارگیری اصل رهبری در سازمان عموما باعث می گردد که:

    نیازهای تمامی ذینفعان سازمان شامل مشتریان، مالکین،‌کارکنان،‌ تامین کنندگان، سرمایه گذاران، انجمن هاو مجامع محلی در نظر گرفته شود. اهداف چالش برانگیز با زمانبندی مشخص تنظیم گردد. ارزش های مشترک، مدل های اخلاقی و جوانمردی در تمامی سطوح سازمان ایجاد شده و تقویت گردد. اعتماد ایجاد گردیده و ترس از میان برود.

    کارکنان با منابع مورد نیاز،‌ برخوردار از آموزش و آزادی عمل با داشتن مسوولیت و پاسخگویی فعالیت نمایند. کارکنان برای نقش و سهم خود امیدوار و دلگرم گردیده و آنرا تشخیص دهند.

    شناسایی،‌ درک و مدیریت فرایند های مرتبط به هم بعنوان یک سیستم، کارآیی و اثربخشی سازمان را در دستیابی به اهداف خود بهبود می بخشد.

    مدیریت سیستمی با یکپارچه  و مرتب نمودن فرایندها بعنوان بهترین روش دستیابی به نتایج مورد نظر، سازمان را از قابلیت تمرکز تلاش بر روی فرایندهای کلیدی برخوردار می سازد و در ذینفعان سازمان اعتماد سازی به سازگاری، کارآمدی و اثربخشی سازمان را ایجاد نموده و توسعه می بخشد.

     

    فصل اول: تشخیص مفاهیم

     مدیریت، مدیریت آموزشی،‌اصول و کاربردهای آن

     در راستای‌ اهداف‌ برنامه‌های‌ توسعه‌ فرهنگی‌، اجتماعی‌ و اقتصادی‌ جمهوری‌اسلامی‌ ایران‌ مبنی‌ بر تدوین‌ و اجرای‌ برنامه‌های‌ خاص‌ تربیت‌ مدیران‌ و برنامه­ ریزان‌کارآمد، ارتقای‌ سطح‌ علمی‌ و افزایش‌ کارآیی‌ مدیران‌ ارشد و تلفیق‌ هر چه‌ بیشتر تجارب‌عملی‌ و آموزش‌های‌ علمی‌، مرکز مطالعات‌ مدیریت‌ و بهره‌ وری‌ ایران‌ با استفاده‌ از اساتیدمجرب‌ دانشگاهها در رشته‌های‌ مربوط، اقدام‌ به‌ برگزاری‌ دوره‌های‌ مختلف‌ آموزشی‌براساس‌ نیاز ویژه‌ سازمانهای‌ دولتی‌ و غیر دولتی‌ می‌کند.

     سطوح‌ آموزش‌ 

    آموزشهای‌ مراکز در سه رده‌ صورت‌ می‌پذیرد :

    دوره‌های‌ عالی‌ ویژه‌ مدیران‌ ارشد سازمانها

    سمینارهای‌ تخصصی‌ موضوعی‌ ویژه‌ مدیران‌ عالی‌ و میانی‌

    دوره‌های‌ کوتاه‌ مدت‌ موضوعی‌

     هدف آموزش

    ارتقای سطح علمی و تخصصی مدیران کشور در زمینه های مدیریت و بهروری

    پرورش و تربیت نیرو های متخصص و کارآمد سازمانهای کشور

    ارتقای سطح تبادل یافته ها و تجربیات مدیران کشور از طریق برگزاری کارگاهها ، سمینار ها و دوره های آموزشی مرتبط با مدیریت و بهروری

    تعریف مدیریت

    واژه عمومی برای هماهنگی و هدایت منابع، سرمایه و نیروی انسانی با هدف دستیابی به اهداف سازمان.

    مدیران مؤثر یکی از منابع حیاتی در کشورهای توسعه یافته محسوب می شوند. (Dubrin 1989,7) شاید یکی از مهمترین فعالیتها در زندگی اجتماعی بشر امروز را بتوان مدیریت دانست. در عصر حاضر به مدد این فعالیت است که مأموریتها و اهداف سازمانها تحقق می یابند، از منابع و امکانات موجود بهره برداری می شود و توانایی و استعداد انسانها از قوه به فعل در می آید.

    مدیریت را به شیوه های متعددی تعریف کرده اند. ماری پارکر فالت مدیریت را هنر انجام امور بوسیله دیگران توصیف کرده و بر نقش دیگران و قبول هدف از سوی آنان تأکید ورزیده است. گروهی مدیریت را علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف معین توصیف کرده اند. گروهی دیگر مدیرت را در قالب انجام وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی و ..... بیان نموده اند. یکی از علمای مدیریت و اقتصاد (هربرت سایمون) مدیریت را تصمیم گیری دانسته و این وظیفه را بهترین و اصلیترین نقش مدیر قلمداد نموده است. (الوانی 1378، 17).

    در تعریف دیگری مدیریت فرایند بکارگیری منابع سازمانی برای رسیدن به اهداف سازمانی از طریق وظایف برنامه ریزی و تصمیم گیری، سازماندهی،‌ رهبری و کنترل دانسته شده است.

    انواع سبکهای مدیریتی

    روش‌ مدیریتی: یکی‌ از جنبه‌های‌ مهم؛ ادغام‌ واحدهای‌ تحقیق‌ و توسعه‌ و هم‌ چنین‌ ادغام‌ با سایر واحدها است.

    یک‌ جریان‌ مداوم‌ فناوری‌ از آزمایش‌ به‌ بهره‌برداری‌ و سپس‌ به‌ تولید و مهندسی، مورد نیاز است. یک‌ راه‌حل‌ معمول، حرکت‌ جا به‌ جایی‌ افراد از آزمایشگاه‌های‌ آزمایشی‌ به‌ آزمایشگاه‌های‌ بهره‌برداری‌ است. هنگامی‌ که‌ آزمایش‌ یک‌ برنامه‌ به‌ پایان‌ می‌رسد، محققان‌ و دانشمندانی‌ که‌ سهمی‌ در برنامه‌ داشته‌اند، اغلب‌ طرح‌ را در آزمایشگاه‌ بهره‌برداری‌ تعقیب‌ می‌کنند و بر توسعه ‌ موفقیت‌آمیز (مهندسی‌ تولید) و هم‌ چنین‌ بر مرحله‌ تجارتی‌کردن‌ طرح، نظارت‌ می‌کنند. این‌ کار سبب‌ تسهیل‌ ایجاد سازمانی‌ می‌شود که‌ گروه‌ها در آن‌ به‌ طور متقارن‌ روی‌ نسلهای‌ مختلف‌ محصول‌ کار می‌کنند. هر گروه، با نسل‌ خاصی‌ از محصولات‌ در ارتباط‌ است‌ و مرحله ‌ کار خود را از مرحله‌ آزمایش‌ آغاز می‌کند و به‌ سمت‌ واحدهای‌ بهره‌برداری‌ و پس‌ از آن‌ به‌ تولید و بازاریابی‌ حرکت‌ می‌کند.

     آموزش و انواع آن

    - نقش آموزش در مدیریت

    امروزه پیشرفت و توسعه کشور ها ، سازمانهاو موسسات کوچک و بزرگ درگرو علم و دانش بشری است . افزایش علم و دانش و تغییرات پرشتاب سبب شده است که سازمانها، آموزش وپرورش را در راس برنامه های خود قرار دهند. زیرا آموزش و پرورش یکی از مهمترین عوامل توسعه کشورهاست .

    زیربنای توسعه کشورها و سازمانها باخلاقیت و نوآوری منابع انسانی مرتبط است . درسازمانهای بهداشتی - درمانی که رسالت حفظ،تامین و نگهداری ، اعتلای سلامت ، کنترل وپیشگیری از بیماریها را برعهده دارند، این نیازبیشتر احساس می شود.

    آموزش و پرورش در سازمانهای بهداشتی -درمانی از دو دیدگاه آموزش کارکنان و آموزش مدیران برای بهسازی منابع انسانی مدنظر قرارمی گیرد.

    با این منطق که یکی از اجزاء مهم سازمانهای بهداشتی - درمانی ، مدیریت است و مدیر کلیدحل بسیاری از مشکلات تلقی می شود. مدیران خدمات بهداشتی - درمانی علاوه بر داشتن وظایف عام مدیریت نظیر برنامه ریزی ،سازماندهی ، هدایت و کنترل ، نوآوری و انگیزش ، هماهنگی و بودجه بندی و... دارای وظیفه ای مهم تر هستند. آنها باید پاسخگوی نیازها و تقاضاهای بهداشتی - درمانی افرادجامعه بوده و در نجات جان و یا ارتقاء سلامتی آنها بکوشند. و این موضوع بر حساسیت واهمیت کار آنها می افزاید. نظر به ماهیت پویا،زنده و متحول بهداشت و درمان باید مدیران این بخش بتوانند خود را با تغییرات و پیشرفتهاهماهنگ و همگام سازند. توسعه روشهای آموزش و پرورش مدیران گامی در افزایش آگاهی مدیران و بهره دهی سازمانهای خدمات بهداشتی - درمانی است .

    در سالهای اخیر به توسعه و پیشرفت مدیریت توجه بسیاری شده و طی برنامه های آموزشی سعی شده که مدیران و صاحبان مقام ،تحت آموزشهای ویژه قرار بگیرند تا بتوانند بازیردستان ، مصرف کنندگان ، مددجویان و سایرافراد جامعه ارتباط برقرار سازند. زیرا نتایج مطالعات عدم رضایت از مبانی قدرت را به دست می دهد. بنابراین توسعه روشهای آموزش وپرورش مدیران گامی در افزایش آگاهی آنها وبهره دهی به سازمانهای بهداشتی - درمانی است . محتوای آموزش مدیران باید برمبنای نیاز آنها واهداف سازمان تنظیم گردد.

    موضوع هایی را که باید در آموزش مدیران گنجانیده شود شامل عناوین ذیل درنظرگرفته اند:

    نظام سیاسی

    علم اقتصاد

    عوامل فرهنگی ، عاطفی موثر بر رفتار

    اتحادیه های صنفی

    شیوه ها و روشهای کارگزینی

    تصمیم گیری

    روشهای ارتباطی

    حل تضادها و کشمکشها

    تغییر و نحوه به وجودآوردن آن

    تنظیم قراردادهای کاری

    حکمت

    قاطعیت

    پویایی گروه

    ارزشیابی عملکرد

    روش تدوین اهداف ومقاصد

    روش تنظیم گزارشها

    روش مصاحبه

    تجزیه وتحلیل و آمار

    مسلما نیازهای آموزشی مدیران جنبه بین المللی ندارد و در فرهنگهای مختلف بایستی برنامه های خاص آن و سازگار با آن فرهنگ تدوین شود. ولی موضوع هایی مانند علم ارتباطات ، مصاحبه ، پویایی گروهها جزء نیازهای آموزشی مدیران است . بی شک موفقیت مدیران در استفاده از آموزش بستگی به میزان دانش ،مهارت و توانمندی آنها دارد که وسعت بینش ، حدود دانش و سطح اطلاعات و توانایی دررده های مختلف مدیریت متفاوت است .

    هدفهای آموزشی برای مدیران شامل اهداف زیر است :

    هدفهای اجتماعی

    هدفهای سازمانی

    هدفهای کارکنان .

    هدفهای اجتماعی

    اولین هدف که در ارتباط با آموزش مدیران مطرح است این است که چگونه مدیر و سازمان را اثربخش تر سازیم . سازمانها میلیاردها دلاربرای توسعه مدیریت و آموزش خرج می کنند. آموزش ممکن است بر افزایش تولید ، رضایت کارکنان ، بهبود روابط میان فردی و گسترش افق دید افراد متمرکز باشد به این امید که سرانجام بهره وری یا اثربخشی را افزایش دهد .

    فیدلر وشمرز می نویسند; خودیابی مدیر یا بهبود روابطکارکنان نیز در زمره اهداف آموزشی است . اما درتحقیقی که توسط انگلند انجام شد از تعداد 972نفر مدیر پرسیده شد که کدامیک از اهداف سازمانی اهمیت بیشتری دارد. 60 درصد ازپاسخ دهندگان افزایش کارایی و بهره وری رابااهمیت خواندند. درحالی که رفاه اجتماعی و کارکنان به ترتیب 2 و 4 درصد را شامل شد. به همین دلیل و برمبنای پژوهشهای انجام شده عملکرد سازمانی را می توان به عنوان مهمترین هدفهای آموزشی از دیدگاه مدیران درنظر گرفت . در پژوهشی که توسط کمپل و همکاران انجام شد نتایج حاکی از همبستگی مثبت بین آموزش مدیران و اثربخشی فعالیت در مدیران بود.

    هدفهای سازمانی

    هدف دیگر آموزش مدیریت ، افزایش توانایی دستیابی به اهداف سازمانی است . برای دستیابی به معیار کافی عملکرد باید نشان داد که یک برنامه آموزشی چگونه از فرد، مدیر بهتری می سازد. مثلا برای نشان دادن اینکه نگرش مثبت به جنبه های روابط انسانی کار به اثربخشی رهبری کمک می کند، چنین نگرشی باید در تغییرعملکرد منعکس شود و اینکه آموزش زیاد موجب عملکرد بهتر می شود، مطالعاتی را درمقایسه عملکرد مدیران آموزش دیده و آموزش ندیده می طلبد. درنتایج برخی ازتحقیقات رابطه معنی داری بین عملکرد مدیران آموزش دیده و آموزش ندیده مشاهده نشده است .البته سخن درباره آموزش سرپرستی است و باآموزشهای فنی که مدیر باید آن را طی کرده باشد،متفاوت است .

    مشهورترین مطالعات درباره تاثیر آموزش سرپرستی در شرکت بین المللی هارستر"HARRESTER" انجام شده است . این مطالعه توسط فلشمن 1955 و همکارانش انجام شد. دراین پژوهش به مدیران آموزش داده شد که به روش ملاحظه کاراتر و ساخت ده تر رفتار کنند. آموزش برپایه معیارهای درونی نتیجه ای پایداربه دست نداد. اما درمورد معیارهای برونی مثل غیبت ، حوادث ، شکایات ، چرخش و ارزیابی توسط فرادستان و آموزش تاثیر مثبت داشته است . در قسمت تولید نیز آموزش تاثیر منفی داشت .

    گروهی از محققان بر این نظرند که برنامه آموزش و رهبری اثربخش باید مدیر را انعطاف پذیرتر کند تا بتواند خود را با نیازهای درحال تغییر موقعیت ، هماهنگ سازد. و باایجاد توانایی حساسیت بیشتر نسبت به نیازهای دیگران ، انگیزه رهبر در رابطه با عملکرد بهتر،افزایش یابد. که این امر مستلزم درک جدید، نگرش جدید و حتی تحریکات جدید فکری است.

    شمرز و فیدلر "1372" می نویسند; ازآنجایی که این فرض منطقی است که افرادانعطاف پذیر، بدون توجه به وظیفه ، باید همواره عملکرد بهتری داشته باشند. درحالی که افرادبدون انعطاف ممکن است در یک کار خوب و دریک کار دیگر ضعیف باشند. باید این انتظار راداشت که در گروههایی که توسط چنین اشخاصی اداره می شود، بین وظایف و عملکردخوب همبستگی متوسط وجود داشته باشد. اماهیچ دلیلی مبنی بر اینکه عملکرد رهبرانی که درمقیاس انعطاف پذیری نمره بالایی دارند، بهتر از عملکرد رهبرانی باشد که در این مقیاس نمره پائینی به دست آورده است ، در دست نیست . همچنان که با مدل اقتضایی نشان داده می شود، انواع مختلف رهبران در موقعیتهای متفاوت ، بهترین عملکرد را دارند. بنابراین نمی توان نتیجه گرفت که یک نوع رهبری در همه موقعیتها موفق باشد و نتیجه دیگر اینکه با یک نوع آموزش رهبری نمی توان برای تمام شرایط اثربخشی داشت . اما هدف آموزشهای رهبری ، به طورضمنی ساختن یک رهبر ایده آل است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه

    فهرست:

    فصل اول: تشخیص مفاهیم........................................................................... 5      

    - مدیریت، مدیریت آموزشی،‌اصول و کاربردهای آن

    - انواع سبکهای مدیریتی

    - آموزش و انواع آن

    - سیستم، انواع کاربردهای آن (نگرش سیستمی در مدیریت)

    - سازمان و انواع کاربردهای آن(نظریه سازمان مدیریت)

    فصل دوم: برنامه­ریزی آموزشی و نظارت بر اجرای آن برنامه­ها.............................. 21

    - برنامه آموزشی و نظارت بر اجرای آن برنامه­ها

    - فرایند برنامه­ریزی آموزشی

    - اصول تحلیل محتوی دوره آموزشی

    - ویژگی اساسی آموزش پودمانی

    فصل سوم: ارزشیابی از دوره­های آموزشی....................................................... 31        

    - مفهوم ارزشیابی آموزشی و روشهای آن

    اصول ارزشیابی جامع و فراگیر

    - اصول ارزشیابی از اثربخشی آموزشی

    فصل چهارم: نحوه تهیه گزارش­های مورد نیاز یک آموزشگاه.................................... 41

    - پایه های اساسی و مقررات مکاتبات اداری

    - اصول تهیه گزارش­های مورد نیاز آموزشگاه

    فصل پنجم: برقراری روابط انسانی و اصول ارتباطات............................................... 42

    - اصول برقراری روابط انسانی

    - مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل­دهنده آن

    - عوامل موثر ارتباطی

    - اصول روانشناسی عمومی

    - اصول جامعه شناسی عمومی

    فصل ششم: نظارت بر امور مالی آموزشگاه......................................................... 49

    - هدف اصلی حسابداری و مفهوم معادله اصلی آن

    - ثبت معاملات در حساب­ها (شناخت دفاتر مالی و قانونی و دفاتر کمکی حسابداری)

    - اصول عمومی حسابداری

    - انواع گزارش های حسابداری (تراز آزمایشی، ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت حساب)

    - روشهای درج اطلاعات حسابداری

    فصل هفتم: تهیه محتوای مربوط به خلاقیت و نوآوریهای مدیر................................ 61

    - خلاقیت، نوآوری فنون آنها

    - ارتباط خلاقیت و برنامه­ریزی

    - شیوه­های تفکر اخلاق

    - موانع خلاقیت و نوآوری در سازمان

    فصل هشتم: نحوه پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار:............ 85

    - حوادث شغلی و علل بروز آنها و بهداشت محیط کار

    - وسایل ایمنی و بهداشت کار و کاربرد انها

    - اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی و بهداشت کار

    - عوارض جانبی و اصول انجام کمک­های اولیه آتش سوزی و اصول انجام آتش نشانی

     

     

    منبع:

    http://www.impsc.ac.ir/far/etabout.php

    http://www.bankrefah.ir/fa/researches/ha01.asp

    http://www.sbu.ac.ir/Site.aspx?ParTree=131J13131G

    http://www.ettelaat.com/local/ettelaat/rooznameh/1384/13840428/13840428_ETTELAAT+011_02.HTM

    http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-176/article-176/2.asp

    http://www.sharifthinktank.com/HTML/Management_Trend.htm

    http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-167/sandr-167/1.asp

    http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-162/article-162/1.asp

    http://evalautoinedu.persianblog.com/1383_6_28_evalautoinedu_archive.html

    http://edu.tebyan.net/conquer/articles-con/033.htm

    http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-117/s%20and%20r-117/2.asp

    B1- Biridi,Kamal (2002), Training Evaluation,Institute of work psychology ,

    http://www.iranpr.org/docs/article-pr/defaultnews.asp?id=745

    http://www.irib.ir/AMOUZESH/neartp/page_sh.asp?key=6&ov=31

    http://www.ichodoc.ir/wp/00007/00007212.htm

    http://www.mums.ac.ir/darman/fa/T_office

    http://www.bmsu.ac.ir/web/No52001/11.htm

    رضائیان، علی. 1379. رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه‌ها و کاربردها. تهران: علم و ادب.

    رابینز، استیفن پی. 1380. رفتار سازمانی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

    سلطانی، ایرج. 1381. روابط صنعتی در سازمان‌های تولیدی. تهران: ارکان.

    کوکلان، هوشنگ. 1378. رفتار سازمانی مجموعه بیست و یکم: ادراک و نقش آن در رفتار سازمانی. تهران: مرکز آموزشی مدیریت دولتی.

    حسین رادنیا، مقاله : نظام آموزش مدولار در برنامه ریزی آموزشهای کاربردی ، هفتمین سمینار علمی ترویج کشاورزی کشور

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, مقاله در مورد تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, تحقیق درباره تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, مقاله درباره تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت