اسلام و قرآن
گرد آوری قرآن به شکل امروزی به تدریج و به دست افراد و گروه های مختلف صورت گرفته است.
بسیاری را عقیده بر آن است که که جمع و ترتیب سورهها پس از وفات محمد براى نخستین بار به دست على سپس زید بن ثابت و دیگر یاران محمد انجام گرفت.
نظر شیعه بر آن است که على نخستین کسى بود که پس از وفات محمد به جمع آوری قرآن مشغولگردید. می گویند که او مدت شش ماه در منزل نشست و این کار را به انجام رساند. ابن ندیم گوید: «اولین مصحفى که گرد آورى شد مصحف على بود و این مصحف نزد آل جعفر بود». سپس مىگوید: «مصحفى را دیدم نزد ابو یعلى حمزهحسنى که با خط على بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسن بن على آن را به میراث گرفته بودند» .محمد بن سیرین از عکرمه نقل مىکند:«در ابتداىخلافت ابو بکر،على در خانه نشست و قرآن را جمع آورى کرد». گوید: «از عکرمه پرسیدم: آیا ترتیب و نظم آن مانند دیگر مصاحف بود؟ آیا رعایت ترتیب نزول درآن شده بود؟ گفت:اگر جن و انس گرد آیند و بخواهند مانند على قرآن را گرد آورند،نخواهند توانست».ابن سیرین مىگوید:«هر چه دنبال کردم تا بر آن مصحف دستیابم، میسورم نگردید». ابن جزى کلبى گوید:«اگر مصحف على یافت مىشد،هر آینه در آن علم فراوان یافت مىگردید». شیعان مدعی هستند که این قرآن اکنون در دست امام زمان است و در این قرآن از محمد و آل او به کرات یاد شده است .
سلیم بن قیس هلالى(متوفاى 90)که از یاران خاص علی بود،از سلمان فارسی نقل می کند که موقعى که على بىمهرى مردم را نسبت به خود احساس کرد،در خانه نشست و از خانه بیرون نیامد تا آن که قرآن راکاملا جمع آورى کرد. پیش از جمع آورى حضرت،قرآن روى پارههاى کاغذ و تختههاى نازک شده و ورقها نوشته شده و به صورت پراکنده بود. على پس ازاتمام،طبق روایتیعقوبى آن را بار شترى کرده به مسجد آورد.در حالى که مردمپیرامون ابو بکر گرد آمده بودند،به آنان گفت: «بعد از مرگ پیامبر تا کنون بهجمع آورى قرآن مشغول بودم و در این پارچه آن را فراهم کرده،تمام آن چه بر پیامبرنازل شده است جمع آوردهام. نبوده است آیهاى مگر آن که پیامبر،خود بر منخوانده و تفسیر و تاویل آن را به من آموخته است. مبادا فردا بگویید:از آن غافلبودهایم». آن گاه یکى از سران گروه به پا خاست و با دیدن آن چه على علیه السلام در آن نوشتهها فراهم کرده بود،بدو گفت:به آن چه آوردهاى نیازى نیست و آن چه نزد ماهست ما را کفایت مىکند. على علیه السلام گفت: «دیگر هرگز آن را نخواهید دید».آن گاهداخل خانه خود شد و کسى آن را پس از آن ندید ..
اما پس از جنگ یمامه بسیاری از حافظان قرآن کشته می شوند. تعداد کشته شدگان افرادی که قرآن را حفظ بودند حداقل 70 نفر ذکر شده است حتی در برخی کتب تاریخی این تعداد را تا 400 نفر ذکر می کنند .
پس از این حادثه خطر نابودی گفته های محمد بطور جدی احساس می شد. و این موضوع باعث شد تا خلیفه وقت ابوبکر زید بن ثابتخواست تا قرآن را جمع آورى کند. زید مىگوید:
«ابو بکر مرا فرا خواند، و پس از مشاوره با عمر-که در آن جا بود-گفت:بسیارى از قاریان و حافظان قرآن در حادثه یمامه کشته شدهاند و بیم آن مىرود که در موارد دیگر نیز گروهى دیگر کشته شوند و قسمت عمده قرآن را از بین برود. آن گاهجمع آورى قرآن را مطرح ساخت. گفتیم:چگونه مىخواهید کارى کنید که محمد آن را انجام نداد؟گفتند: «این کار ضرورت دارد و باید انجام شود. و آن اندازه سخنگفتند و به من اصرار ورزیدند تا آن را پذیرفتم. آن گاه ابو بکر به من گفت:مىبینم کهجوان عاقلى هستى و هرگز ما به تو اندیشه ناروا نمىداریم. تو کاتب وحى رسولخدا بودى،این کار را دنبال کن و به خوبى انجام ده.
زید به جمع آوری قرآن مشغول می گردد و در این کار روش خاص خود را پی می گیرد و در این کار از گروهی از یاران محمد کمک می گیرد اولین اقدام او این بود که اعلام کرد :هر کس هر چه از قرآن نزد خود دارد،بیاورد. یعقوبىمىگوید:«وى گروهى مرکب از 25 نفر را تشکیل داد» و خود ریاست آن گروه را برعهده گرفت. این گروه هر روز در مسجد گردهم مىآمدند و افرادى که آیه یا سورهاى از قرآن در اختیار داشتند به این گروه مراجعه مىکردند. این گروه از هیچ کس،هیچچیز را به عنوان قرآن نمىپذیرفتند،مگر آن که دو شاهد ارائه دهند که آن چهآورده است جزء قرآن است.شاهد اول نسخه خطى،یعنى نوشتهاى که حکایت ازوحى قرآنى داشته باشد. شاهد دوم شاهد حفظى،یعنى دیگران نیز شهادت دهندکه آن را از زبان محمد شنیدهاند.
نکته بسیار جالبی که در اینجا قابل ذکر است از خزیمه بن ثابت انصارى دو آیه آخر سوره برائتبدون شاهد پذیرفته شد، زیرا محمد شهادت او را به جاى شهادت دو نفر قرار داده بود.
اما چرا شهادت خزیمه برابر شهادت دو نفر پذیرفته شده بود خود داستان جالبی دارد.
محمد با یک عرب بر سر اسبی مشکل پیدا می کند و هر دو طرف مدعی بودند که آن اسب متعلق به او است اما خزیمه بن ثابت انصارى با ان که از ماجرا هیچ اطلاعی نداشت به دروغ به نفع محمد رای می دهد و محمد نیز برای اینکه دعوا را به نفع خود پایان دهد می گوید شهادت خزیمه برابر شهادت دو نفر ارزش دارد (هر چند می دانست که او به دروغ شهادت داده است )و بدین وسیله اسب آن عرب بیچاره را صاحب می شود و خزیمه نیز به «ذو الشهادتین»لقب می یابد . (اسد الغابه ،ج 2،ص 114)
زید قرآن را جمع آوری کرد ولی هیچ نظمی به آن نداد و دست نوشته های خود را که سورههاى قرآنى بر آننگاشته شده بود،پس از اتمام به ابوبکر داد .این مجموعه پس از ابوبکر به عمر انتقال یافت و پس از وفات وى نزد دخترش حفصه نگهدارى شد و هنگام یک سان کردن مصحفها،عثمان آن را به رعایت گرفت تا نسخههاى دیگر قرآن را باآن مقابل کند و سپس آن را به حفصه باز گردانید. چون حفصه در گذشت،مروان کهاز جانب معاویه والى مدینه بود، آن را از ورثه حفصه گرفت و از بین برد.
پس از مرگ محمد علاوه بر زید، عده دیگرى از بزرگان صحابه به جمع قرآن پرداختند.از جمله: عبد الله بن مسعود، ابى بن کعب، مقداد بن اسود، س الم مولى ابى حذیفه، معاذ بن جبل و ابو موسىاشعرى. گویند: نخستین کسى که سورههاى قرآن را مرتب نمود، سالم مولى ابى حذیفه بود. وقتى قرآن جمع آورى و نوشته شد،آنگاه خود وهم فکرانش گرد هم آمدند و درباره نام آن به شور نشستند. برخى نام«سفر» را پیش نهاد کردند،سالم و دیگران آن را نپسندیدند،زیرا نام کتابهاى یهود است.
سپس سالم عنوان مصحف را پیش نهاد کرد و گفت:همانند این کتاب(صحیفههاىجمع شده) را در حبشه دیدم که آن را «مصحف» مىگفتند. همه حاضران نام مصحف را براى صحیفههاى جمع شده پذیرفتند .