تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 13354
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین

    پیشگفتار

    مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, اجرا و ارزیابی برای رسیدن به هدفهای بلند مدت می­باشد. آنچه‌ که‌ سالهاست‌ کمبود آن‌ را در حوزه‌های‌ مختلف‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ کشور احساس‌ می‌کنیم‌ فقدان‌ برنامه‌ریزهای‌ شفاف‌، دقیق‌، قابل‌ اندازه‌گیری‌ و ارزیابی‌ برای‌ آینده‌ است‌. به‌ نظر می‌رسد از گذشته‌های‌ دور تاکنون ‌همیشه‌ آینده‌ برای‌ همه‌ اقشار جامعه‌ حتی‌ مدیران‌ و برنامه‌ریزان‌ رازآلود و پرابهام‌ و شدیداً ناشناخته‌ بوده‌ است‌، در صورتی‌ که‌ بگفته‌ کن‌کاکس‌ می‌توان‌ برای‌ آینده‌ برنامه‌ریزی‌ کرد و خود خالق‌ آینده‌ بود. اگر مقصدی‌ را که‌ در آینده‌ باید به‌ سوی‌ آن‌ حرکت‌ کنیم‌ با تمامی‌ ابعاد و ویژگی‌هایش‌ بازشناسیم‌ و مختصات‌ نقطه ‌ شروع‌ خود را بدرستی‌ بازیابیم‌ می‌توان‌ با ره‌توشه ‌ امروز و شناسایی‌ همه‌ موانع‌ و ضعف‌ها، مسیر راه‌یابی‌ به‌ مقصد را با گامهای‌ اصولی‌ و منطقی ‌تدوین‌ کرد. ولی‌ اگر ندانیم‌ که‌ مقصد و آمال‌ ما کجاست‌ و خرد جمعی‌ به‌ تفاهم‌ و اجماع‌ در این ‌زمینه‌ها راه‌ نیافته‌ باشد. باید مطمئن‌ باشیم‌ که‌ جامعه‌ای‌ تنیده‌ با روزمرگی‌ خواهیم‌ داشت‌ و در انبوهی‌ از چه‌ باید کردها گرفتار و اسیر خواهیم‌ شد. این‌ موضوع‌ ما را به‌ یاد جمله‌ای‌ از مرحوم‌ دکتر شریعتی‌ می‌اندازد که‌ می‌گوید «اگر فهمیدیم‌ که‌ چه‌می­خواهیم، خواهیم‌ فهمید که‌ چه‌ باید کرد». متأسفانه‌ ندانستن‌ اینکه‌ چه‌ می‌خواهیم‌ درد امروز جامعه‌ ماست‌. امید که‌ طرح‌ تفکرات ‌مدیریت‌ استراتژیک‌ و گسترش‌ و عمق‌یابی‌ آن‌ در سطوح‌ مختلف‌ جامعه‌ بتواند بسترساز تدوین‌ برنامه‌های‌ دقیق‌ و زیربنایی‌ برای‌ آینده‌ باشد.

    مدیریت یکی از مهمترین ارکان تمام فعالیتهای دنیای کنونی ما می باشد. با توجه به اینکه کشور ما از لحاظ رخدادهای طبیعی یکی از پر مخاطره ترین کشورهای جهان می باشد موضوع مدیریت در بحران اهمیت ویژه ای دارد که در سالهای اخیر بخصوص با تهیه طرح جامع امداد و نجات مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. استفاده از فن آوری های روز و سیستم های رایانه ای از مهم ترین مولفه هایی است که امروزه در بحث مدیریت بحران مورد الزام قرار گرفته است. سیستم اطلاعات جغرافیایی یا GIS یکی از علومی استکه کاربردهای فراوانی در زمینه های مختلف داشته و توجهات فراوانی به استفاده از آن در عملیاتهای امداد و نجات شده است به طوری که مقالات فراوانی در این زمینه نیز ارائه گردیده است.

    مقدمه

    ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همیشه در حال تغییر و تحول است. رشد سریع علم و تکنولوژی، تغییرات شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی سازمان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. بنابراین سازمانها بایستی در درون خود دارای یک مکانیزم مناسب برای تطبیق خود با تحولات علمی، تکنولوژی و اجتماعی باشند و دائما"همه سیستم­های فنی و منابع انسانی خود را توأماً توسعه داده و آنها را به روز نمایند. مدیریت استراتژیک منابع انسانی، با استفاده از روش­های SPACE  و SWOT استراتژی­های موفقی را برای مدیریت منابع انسانی پیشنهاد و انتخاب می‌نماید. در این فرآیند سازمان از تعداد صحیح، نوع و تخصص و مکان و زمان مناسب، کارآمدی و... مطمئن می‌گردد.

    نگرش استراتژیک به روندهای اساسی جامعه از ضرورت‌های بنیادین مدیریت توسعه است. توسعه بدون رویکرد استراتژیک با مسایل جامعه و بدون طراحی فرآیندهای درازمدت برای رشد هر بخش از فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند به اتلاف وسیع منابع مادی و معنوی کشور منجر شود. امروز تعمیق نگرش استراتژیک در دستور کار مدیریت سیاسی- اجرایی کشور قرار گرفته است و دولت در قالب گروه‌های کاری- مشورتی تخصصی حرکت برای ساماندهی برنامه‌های استراتژیک توسعه را آغاز کرده است، اما طراحی و پیشبرد برنامه‌های استراتژیک نه فقط نیازمند به کارگیری مدیرانی است که رویکردی استراتژیک با مسایل دارند، بلکه آموزش هرم مدیریت کشور تا پائین‌ترین رده‌های سرپرستی با این مفهوم و قانونمندی­های علمی آن در هماهنگ ساختن همه نیروهای اجتماعی در جهت توسعه‌ای پایدار ضروری است.

    آینده به قدری سریع حرکت می­کند که نمی توان آن را پیش­بینی کرد، لذا باید به جای برنامه­ریزی محض، بر روی دیدگاه استراتژیک در شرایط محیطی با پاسخگوئی سریع سرمایه­گذاری کرد.

    شتاب تغییرات سبب تغییر  قواعد پیروزی در تجارت و صنعت شده است. شرایط جدید، توانمندی­های فکری فراتر از تک­تک ابر مردهای کارآفرین را می­طلبد و باید با مکانیسم­هایی به تجمع دانایی پرداخته تا بتوان به بهترین دستاوردها رسید.

    مدیریت استراتژیک با استفاده از جدیدترین تحقیقات، تجربیات و تجزیه و تحلیل­های موردی توانسته است زمینه را برای تقویت بینش، دانش و مهارت­های مناسب برای رویارویی با دنیای امروز که با شتابی متفاوت از گذشته در حال تغییر است، فراهم آورد.

    مدیریت استراتژیک یک حوزه میان­رشته­ای است که حوزه­هایی چون اقتصاد، مهندسی،‌ بازاریابی،‌ مالی و رفتار سازمانی و ... را در بر دارد. هر یک از این حوزه­ها دارای واحدهای تجزیه و تحلیل،‌ فرضیات و روش­های تحقیقاتی متفاوت می­باشند. به دلیل این تنوع،‌ نظریه­پردازی در زمینه مدیریت استراتژیک روش­های بسیار گوناگونی از تحقیق را می­طلبد. این تحقیق تلاشی است در تبیین اینکه یک محقق خوب مدیریت کیست؟ و یک تحقیق خوب مدیریت چگونه است؟ سپس روش­های مختلف تحقیقات سازمانی به ویژه در زمینه مدیریت استراتژیک مورد بررسی قرار می­گیرند.

    با توجه به رقابت فزاینده در سطح جهان، مسأله در دست‌داشتن بازارها هم از لحاظ عرضه کالا و خدمات و هم از لحاظ تأمین منابع برای انجام فرایندهای منتهی به تولید کالا و خدمات و در نظر‌داشتن اینکه این مجموعه فعالیتها به هر حال در قالب سیستم­های خرد و کلان و مرتبط به هم صورت می­گیرد. تولید کالا و خدمات به هر شکل و تحت هر عنوان متأثر از عوامل بی­شمار هستند.

    امروزه یکی از مهم­ترین مقوله­هایی که سازمانها برای حصول موفقیت در آینده می­توانند از آن بهره گیرند، مدیریت استراتژیک است که عمر زیادی از معرفی و بکاربردن آن نمی­گذرد، به تعبیری الگوی مدیریت جامع را ارائه می­دهد. بقاء و تداوم سازمان‌ها و همچنین توسعه آنها نیازمند درک به هنگام فرصت‌های محیطی و تغییرات در قواعد بازی است, سازمان­‌هایی که توان درک  قواعد جدید  بازی را دارند, شانس بیشتری برای بهره‌مندی از فرصت‌ها می‌یابند. تکنولوژی‌های جدید, نگرش‌های نو و روش‌های نوین, همه می‌توانند قواعد موجود را دگرگون ساخته و شرایطی کاملاً نوین برای بازی بیافرینند. تشخیص به موقع, ضرورت و جهت چرخش, کاری بسیار دشوار است و ”نیازمند توسعه ظرفیت تفکر استراتژیک” و درک درست مفهوم استراتژی و چگونگی ایجاد و اجرای آن می‌باشد.

    برخی از مردم, استراتژی را واژه‌ای نو می‌انگارند, اما این پدیده سابقه‌ای طولانی دارد و تنها در قرن کنونی است که متفکران و صاحب‌نظران برای حل مسائل مبتلا به جوامع و سازمان‌ها بیشتر به آن پرداخته و از آن سود جسته‌اند. در پی آن است که از معانی مفاهیم و کاربر‌دهایی که این واژه از زمان‌های کهن تا به امروز داشته است بکاهد و چگونگی ایجاد و بهره­‌جویی از آن در سازمان­های پیشرفته را تشریح کند.

    استراتژی عبارت ‌است از الگو یا طرحی که هدف‌ها, سیاست‌ها, و زنجیره‌های عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب می‌کند. مدیریت استراتژیک, مدیریت در شرایط پر‌تلاطم و رقابتی جهانی است.

    تاریخچه

    انسان از اولین روزهای خلقت خود با مفهوم مدیریت همراه بوده است. اما برای اولین بار این چینی‌ها بودند که در حدود 1100 سال قبل از میلاد مسیح, به صورت سازمان­‌یافته چهار وظیفه مدیریتی برنامه‌ریزی, سازمان‌دهی, رهبری و کنترل را تجربه کردند. بعد از آنان نیز ایرانیان, مدیریت را  با تجربیات و نگرش‌های خود آزمودند. در حدود سال‌های 350 تا 400 قبل از میلاد, یونانیان مدیریت را بعنوان یک هنر متمایز تشخیص داده و رویکردی علمی را برای آن ابداع نمودند. در آغاز قرن بیستم, مدیریت بعنوان یک رشته و مقوله رسمی و ساخت­یافته مطرح شد.

    340 سال قبل از میلاد مسیح سردار چینی به نام سان تزو (SUN-TZU) کتابی تحت عنوان هنر جنگ را نوشت که در آن بسیاری از مفاهیم رویکرد استراتژی معرفی شده است. در اوایل دهه 1960 وزارت دفاع آمریکا، تجربیات مهم و استراتژیک مربوط به جنگ جهانی دوم را تدوین کرد و مبانی برنامه­ریزی استراتژیک را پایه­گذاری کرد. دو سال بعد آلفرد چندلر (Alfred Chandler)، استاد دانشگاه هاروارد و در سال 1965 کنت اندروز (Keneth Andrews) این مفاهیم را در دنیای کسب و کار مطرح ساختند. ایگورانسوف (I.ANSOFF)، مدیرعامل شرکت لاکهید، این ایده را در شرکت خود با موفقیت پیاده کرد و به این ترتیب توجه همگان به رویکرد برنامه­ریزی استراتژیک جلب شد و از دهه 1960 تاکنون برنامه­ریزی استراتژیک یکی از مطرح­ترین مفاهیم مدیریت بوده است.

    تعاریف مدیریت‌ استراتژیک از دیدگاه­های مختلف

    مدیریت‌ استراتژیک‌، جریانی‌ از تصمیمها و اقدام­هایی‌ است‌ که‌ منجر به‌ ایجاد یک‌ یا چند استراتژی‌ مؤثر برای‌ تسهیل‌ دستیابی‌ به‌ هدف­های‌ سازمانی‌ می‌شود. (Jauch and Glueck 1988, 5).

    مدیریت‌ استراتژیک‌، مجموعه‌ای‌ از تصمیمها و اقدام­هایی‌ است‌ که‌ در نتیجه‌ آنها استراتژی­هایی ‌برای‌ دستیابی‌ به‌ هدف­های‌ یک‌ سازمان‌ طراحی‌ و اجرا می‌شوند. (Pearce and Robinson 1988, 6).

    مدیریت‌ استراتژیک‌، فرایندی‌ مداوم‌ و تکراری‌ است‌ که‌ با هدف‌ انطباق‌ مناسب‌ یک‌ سازمان‌ با محیط خود‌ انجام‌ می‌شود. (Certo and Peter 1990, 5).

    فرایندی که در آن نگرش استراتژیک لحاظ شده باشد. یعنی قادر باشد موضوعات استراتژیک سازمان را شناسائی و تحلیل کرده، سپس هدف­گذاری نموده و رسالت­ها و اهداف سازمان را بشناسد سپس بتواند استراتژی مناسب را انتخاب کند.

    مدیریت استراتژیک مجموعه مفاهیم، مدلها و فرایندهایی است که به کمک آنها می­توان از منبع ارزشمند و کلیدی تفکر سازمانی برای مدیریت چالش­های محیطی و نیل به اهداف سازمان بخوبی استفاده کرد.

    تعریف مدیریت استراتژیک از نظر (گری هامل)

    تحت نظم و قاعده در‌آوردن (فرموله کردن)، به اجرا در آوردن و ارزیابی کردن کلیه اقدامات و عملیاتی که سازمان را قادر می­سازد آینده را دقیقاً (دقیقتر) و روشن­تر ترسیم نموده و اهداف خویش را تحقق بخشد.

    تصمیم‌ استراتژیک‌

    تصمیم‌های‌ استراتژیک‌، تصمیم­هایی‌ هستند که‌ مسیر و جهت‌ کلی‌ یک‌ سازمان‌ و حیات‌ آن‌ را در پرتو تغییرهای‌ قابل‌ پیش‌بینی‌، غیرقابل‌ پیش‌بینی‌ و ناشناخته‌ در محیط‌ پیرامون‌ آن‌، تعیین ‌ می‌کنند. (uinn1995, 5).

    تصمیم‌های‌ استراتژیک‌، تصمیم‌هایی‌ هستند که‌ باید توسط‌ مدیریت‌ رده ‌ بالا اتخاذ شوند، به ‌تخصیص‌ منابع‌ زیادی‌ از سازمان‌ منجر می‌شوند، سازمان‌ را برای‌ مدت‌ زیادی‌ متعهد می‌کنند، آینده‌مدار هستند، هماهنگ­کننده ‌ بخش­های‌ گوناگون‌ سازمان‌ هستند و الزاماً باید شرایط‌ محیطی‌ و بیرونی‌ را ملحوظ‌ دارند. (Pearce and Robinson1988, 7 - 8).

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین

    فهرست:

    ندارد.

     

     

    منبع:

    http://www.gums.ac.ir/FA/research_vice/strategic/strategic.htm

    http://www.atco.ir/Modiriat-as.asp

    http://www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=3017&Number=8

    http://www.armangroups.com/bARNAME%20ESTE.htm

    http://www.ayandehnegar.org/mz_1.php?news_id=41

    http://www.azarkhat.com/research.asp

    http://www.mgtsolution.com/datalibrary/articles

    http://database.irandoc.ac.ir/fulltext/SE/f.htm?63564

    http://www.hamshahri.org/hamnews/1383/830705/world/idea.htm

    http://www.mehrnews.com/fa

    http://www.dpi.net.ir/software-services-strategicplanning-fa.html

    http://www.systemgroup.net/fa/view/style.asp?p=5.3&i=476

    http://www.iraneb.com/cont.aspx?ID=14

    http://www.sharifthinktank.com/HTML/Strategic_Planning.htm

    http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-155/books-155/1.asp

    http://www.think.ir/training/training.htm

    http://www.ict-edu.ir/web/detail_SCISource.asp?no=11

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, مقاله در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, تحقیق درباره تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, مقاله درباره تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت