مقدمه
می گویند هستی موضوع هیچ علمی به تنهایی نیست . این گفته بدین معنی است که پرداختن به زمینه های یک علم ،فقط گوشه های بسیار کوچکی از هستی را برای ما روشن می کند برای آن که دامنه ی شناخت وسعت یابد لازم است چند شاخه علمی به هم گره بخورد و از روشهای یکی در دیگری استفاده شود . ریاضیات به عنوان یک علم پایه ای و زیر بنایی حضور خود را در بسیاری از علوم به اثبات رسانده است . آمار نیز از یک دیدگاه به عنوان علمی مستقل و از دیدگاهی دیگر به عنوان شاخه ای از ریاضیات در علوم کاربردی جایگاه ویژه خود را دارد .
هدف عمومی این درس ایجاد زمینه هایی در دانش آموز است که آن ها را قادر سازد . علاوه بر انجام ریاضی کاربرد ریاضی را در زندگی روزمره مشاهده نموده و به بررسی مسائل محیط اطراف بپردازند . به طور کلی این درس توانایی هایی زیر را در دانش آموزان تقویت می نماید :
پرورش قدرت مشاهده
افزایش دقت دانش آموزان و عادت به یک نظم فکری
پرورش قدرت حل مسائل در ارتباط با محیط اطراف
آشنایی با ابزار تکنولوژی و استفاده از آن ها در آموزش
انواع نمودار
نمودار مستطیلی :
نمودار مستطیلی نمایشی از داده های دسته بندی شده است که در آن سطح مستطیل ها متناسب با فراوانی دسته ها است .
نمودار میله ای :
این نوع نمودار برای متغیرهای گسسته و کیفی مناسب است و ترتیب آن اهمیت ندارد آن چه که در این جا اهمیت (مهم ) دارد مقایسه فراوانی است .
نمودار چندبر فراوانی :
نمودار چندبر فراوانی را می توان با داشتن فراوانی نسبی نیز رسم کرد و آن را چندبر فراوانی نامید .
نمودار دایره ای :
یکی دیگر از نمودارها را که می توان اطلاعات موجود را به سرعت در معرض دید قرار نمود نمودار دایره ای است .
(نمودار و تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است )