تحقیق مقاله تجارت بین الملل

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 14034
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تجارت بین الملل

    مقدمه :

    نظریه ی خالص بین الملل در برگیرنده ﺁن قسمت از اقتصاد بین المللی است که جنبه ی واقعی روابط تجاری را بررسی می کند . همانگونه که بین نظریه های قیمت وپول فرق قائل می شوند در نظریه اقتصاد بین المللی هم تقسیم بندی مشابهی وجود دارد .

     در حالی که در نظریه ی قیمت ، قیمت های نسبی مورد تحلیل قرار می گیرد .

    نظریه پولی ، قیمت های نسبی را از طریق استفاده از عامل واسطه یعنی (پول) به قیمت های پولی تبدیل می کند .

    بین نظریه پولی و خالص اقتصاد بین الملل نیز اختلا ف مشابهی وجود دارد . در نظریه پولی ، کمیت های مطلق ، سطح قیمت های پولی ، نرخ تبدیل ارز ودرﺁمد ملی مورد بررسی قرار می گیرد .بالعکس نظریه خالص تجارت بین املل عوامل تعیین کننده ی ساختار قیمت ودرﺁمد ملی را بررسی کرده و نسبتی که بین کمیت های مختلف وجود دارد را نیز تحلیل میکند .

    البته چنین تفکیکی بین دنیای کالاها وپول بدون خاطره نیست این کار بر اساس نظریه ی کلاسیک انجام می شود که اثر پول را در نقش عامل واسطه در نظر می گیرند . در نظر گرفتن وجود پول مهمترین فرضی است که مدلهای نظریه ی خالص براساس ﺁن استوار است.

    موضوع نظریه ی خالص تجارت بین الملل  اصولا تجارت  بین الملل باید به سه سوال زیر پاسخ گوید :

          1.        چه عوامل ترکیب ،جهت میزان تجارت بین الملل را تعیین می کنند .

       2.    نسبت معادله حقیقی نرخ مبادله تها تری ،بر اساس چه کمیتها یی بین کالا های صادراتی و وارداتی تعیین می گردد.

          3.        تجارت بین الملل چه اثراتی بر رفاه بین الملل ، رفاه ملت ورفاه فردی دارد.

    از آن زمان که ریکاردو اولین سوال را بر اساس نظریه مزیت نسبی پاسخ گفت نظریه جدید تجارت بین الملل  متولد گردید.

    عملا نظریه ی وضعیت  نسبی در مقایسه با قسمت های دیگر نظریه ی اقتصاد کلاسیک مقاوم تر بوده و حتی امروزه هم در حالیکه فرومن ساده ی ﺁن یا رد شده  یا واقعیت های دیگر جانشینﺁن گردیده است ، پایه ی نظریه ی خالص تجارت بین الملل محسوب  می گردد .

    A- مبنای نظریه ی خالص تجارت بین الملل :

    دلایل برقراری تجارت بین الملل :

    1-  برخوداری از عوامل تولید بعنوان دلیل برقراری تجارت بین الملل

    الف هر کشور کالایی را وارد می کند که به دلایل جغرافیایی و طبیعی یا در داخل تولید نمی گردد و یا به میزان مورد نیاز امکان تو لید ﺁن نیست ولی ﺁن کار مورد تقاضا واقع می شود . این بیان در مورد مواد اولیه و کالا های ابتدایی در تجارت بین الملل مصداق دارد . چون تهیه ی کلیه ی مواد اولیه لازم در داخل یک کشور امکان پذیر نیست  . ﺁن کشور مجبور به وارد کردن ﺁنها می باشد .

    ب اگر دلایل مربوط به عدم برخوداری از عوامل را به دلایل دراز مدت و کوتاه مدت تقسیم کنیم . می توان به این نظریه که به وسیله کراویس در نظریه تجارت بین الملل وارد شده است ظرافت بیشتری بخشید . در حالیکه عدم برخورداری از عوامل تولید  در دراز مدت قبل از هر چیز نتیجه فقدان منابع مواد اولیه می باشد . عدم  برخوداری از عوامل در کوتاه مدت در برخی از کشور ها مخصوصا به وجود انحصارات کوتاه مدت وابسته .

    این شیوه تفکر به استناد نظریه توسعه شومپیتر و نظریه های یوژنرولورنس پایه ریزی شده است .

    پ عدم برخوداری از عوامل که جنبه موقتی دارد غیر از طریق انحصارات  می تواند به دلایل دیگری نیز به وجود ﺁید . برای مثال می توان از نوسانات اقتصادی یاد کرد . در حالیکه داخل مرحله رونق اقتصادی را پشت سر می گذارد خارج در مرحله مقدماتی رشد قرار می گیرد .

     ت ظرفیت اضافی تولید به عنوان دلیل برقراری تجارت خارجی اساس نظریه ای را پایه ریزی کرده است که به نام نظریه منفذی برای مازاد مشهور شده است بر اساس این نظریه که آدام اسمیت به آن اشاره کرده و به تازگی نیز توسط ما نیت بسط داده شده است اغلب ظرفیت های اضافی تولید در سیستم های اقتصادی بسته وجود دارد .

     

    اقتصاد بین‌الملل با روابط اقتصادی میان کشورها سروکار دارد وابستگی متقابل حاصل از این روابط از جهت رفاه اقتصادی اکثر کشورها اهمیت زیاد دارد. روابط اقتصادی میان کشورها با روابط اقتصادی میان بخشهای مختلف یک کشور تفاوت دارد و این امر سبب می‌شود تا مسائل متفاوتی بروز کند که نیاز به ابزارهای تحلیلی نسبتاً متفاوتی دارد. بدین ترتیب اقتصاد بین‌الملل به عنوان رشته‌ای متمایز و جدا از اقتصاد کاربردی درآمده است. اقتصاد بین‌الملل با مباحث چندی سروکار دارد که نظریه محض تجارت و نظریه سیاست بازرگانی از آن جمله است. نظریه محض تجارت به اساس تجارت و منافع حاصل از آن می‌پردازد و نظریه سیاست بازرگانی به دلایل مربوط به موانع جریان آزاد تجارت و نتایج حاصل از آن می‌پردازد.
     
    نظریه مرکانتیلیسم (سوداگری) : نظریه سوداگری (Mercantalism) از جمله نظریات تجاری است که پایه تفکرات اقتصادی بین سالهای 1500 تا 1700 میلادی را تشکیل می‌دهد. سوداگران (مرکانتالیست‌ها) که از قرن شانزدهم تا اواسط قرن هیجدهم در ممالکی نظیر بریتانیا، اسپانیا، فرانسه و هلند نظریاتشان رواج داشت معتقد بودند که مهمترین راه برای آنکه کشوری ثروتمند و قدرتمند شود آن است که صادراتش بیش از وارداتش باشد و در نتیجه مابه‌التفاوت با دریافت یک فلز قیمتی مانند طلا تسویه گردد در این رابطه قدرتمند‌تر شدن هر کشور را بر مبنای داشتن طلای بیشتر می‌دانستند از آنجائی که مقدار طلای موجود در هر لحظه از زمان ثابت بود لذا یک کشور خاص می‌توانست به زیان سایر ممالک از تجارت بهره‌مند گردد. از اینرو سوداگران از این عقیده حمایت می‌کردند که دولت باید صادرات را تشویق و واردات را محدود کند.
     
    نظریه مزیت مطلق آدام اسمیت : آدام اسمیت(Adam Smith) در سال 1776 در کتاب ثروت ملل فروض مکتب سوداگران را که ثروت یک کشور به میزان دارائی آن کشور (طلا و نقره) بستگی دارد و کشورها فقط به ضرر سایر کشورها می‌توانند از تجارت سود ببرند را زیر سئوال برد. او عقیده داشت که تجارت آزاد بین کشورها باعث تقسیم کار شده و عوامل تولید کشورها بر تولید کالایی متمرکز خواهد شد که آن کالا در مقایسه با کالای سایر کشورها ارزانتر تولید شود در این صورت است که هر دو کشور از تجارت سود می‌برند. او استدلال نمود که از طریق تجارت آزاد هر کشور می‌تواند در تولید کالایی تخصص پیدا کند که در آنها دارای مزیت مطلق است (یعنی آن کالا را با کارآیی بیشتر نسبت به کشورهای دیگر تولید کند) و کالایی را وارد کند که در آنها مزیت مطلق ندارد (یعنی دارای کارآیی لازم برای تولید آن نیست) بدین ترتیب با تخصص بهینه عوامل تولید در سطح جهان، تولید جهان افزایش می‌یابد و رفاه همه کشورها افزایش می‌یابد. از اینرو دیگر یک کشور به ضرر سایرین منتفع نگردیده و همه کشورها منتفع خواهند شد. براساس نظر آدام اسمیت تجارت بین دو کشور تنها براساس اصل مزیت مطلق انجام می‌شود. وقتی یک کشور کالائی را با کارائی بیشتر نسبت به کشور دیگر تولید می‌کند (یا مزیت مطلق دارد) و کالای دوم را نسبت به کشور دیگر با کارائی کمتر تولید می‌کند (عدم مزیت مطلق دارد) در این صورت هر دو کشور با تخصص در تولید کالائی که در آن مزیت مطلق دارند و مبادله آن با یکدیگر منتفع می‌شوند. واضح است که نظریه مزیت مطلق فقط بخش کوچکی از اقتصاد را در بر می‌گیرد که مزیت مطلق در آن وجود دارد.
     
    نظریه مزیت نسبی ریکاردو : ریکاردو حدود 40 سال بعد نظریه مزیت نسبی را ارائه نمود که بخش مهم تجارت جهانی را شامل می‌شود. سئوالی که آدام اسمیت نتوانست به آن جواب بدهد این بود که آیا تجارت بین کشورهایی که در تولید تمامی کالاها دارای مزیت مطلق هستند بر قرار می‌باشد یا خیر؟ در سال 1817 دیوید ریکاردو در جواب به این پرسش قانون مزیت نسبی را مطرح کرد. این نظریه بر پایه مفروضات زیر است:۱. دو کشور دو کالا 2. نظریه ارزش کار 3. نیروی کار در یک کشور کاملاً متحرک و در سطح بین‌المللی غیر متحرک 4. رقابت کامل در بازار عوامل تولید و محصولات 5.توزیع درآمد در یک کشور تحت تاثیر تجارت نیست 6. تغییرات فنی صورت نمی‌گیرد 7. هزینه تولید ثابت است 8. هزینه حمل و نقل صفر است 9. تجارت پایاپای وجود دارد. بر طبق نظریه ریکاردو اگر کشوری در تولید هر کالا دارای مزیت مطلق باشد هنوز هم تجارت برای هر دو کشور سودآور خواهد بود زیرا که هر کشور در تولید کالایی تخصص می‌یابد که هزینه نسبی تولید آن در داخل کشور پایین تر باشد وکالایی را وارد می‌نماید که هزینه نسبی تولید آن در داخل نسبت به کالای دیگر بالاتر باشد. ریکاردو اظهار داشت حتی اگر کشوری در تولید هر دو کالا دارای مزیت مطلق در مقایسه با کشور دیگر نباشد باز داد و ستدی که حاوی منافع متقابل است می‌تواند بین هر دو طرف صورت بگیرد و کشوری که دارای کارآیی کمتری است باید در صدور و تولید کالایی تخصص پیدا کند که در آن مزیت مطلق کمتری ندارد. این همان کالایی است که آن کشور در تولید آن دارای مزیت نسبی است. از سوی دیگر باید کالایی را که مزیت مطلق بیشتری ندارد را وارد کند. این قانون که به قانون مزیت نسبی معروف است هنوز کماکان یکی از مشهورترین قوانین اقتصادی در تجارت بین‌الملل است. با مروری گذرا بر فروض نظریه مزیت نسبی ریکاردو می‌توان مشاهده نمود که چرا این فروض مورد نقد قرار گرفته است. زمانی که دیوید ریکاردو نظریه خود را مطرح نمود در اوایل قرن نوزدهم بود و در انگلستان نیروی کار مهمترین عامل تولید قلمداد می‌گردید که در اکثر کالاها نقش اساسی را برعهده داشت. در آن دوران اکثر کارگران مهارتهای تخصصی کمی داشتند بنابراین فرض نیروی کار همگن فرض درستی بود. اما با گذشت زمان این فروض به مرور نقض گردید. سرمایه در کنار نیروی کار از اهمیت قابل توجهی برخوردار گردید و نیروهای کار نیز برحسب مهارتها متمایز شدند. تکنولوژی با سرعت زیاد تغییر یافت، بطوری که واحدهای تولیدی با نوع تکنولوژی متفاوت از هم متمایز گردیدند. بازدهی‌های فزاینده نسبت به مقیاس مشخصه برخی از صنایع شد و سرمایه و نیروی کار هر دو از تحرک جهانی برخوردار شدند. یکی از فروض این نظریه، ارزش کار است که بیان می‌دارد ارزش یا قیمت یک کالا از طریق مقدار کاری که در تولید آن کالا صرف شده است تعیین می‌گردد که امروزه این بخش از این نظریه مورد توجه اقتصاددانان نیست.
     
    نظریه هزینه فرصت : هابرلر (Haberlar) با ارایه نظریه هزینه فرصت در سال 1936 نظریه ارزش کار ریکاردو را از بن بست خارج نمود. طبق نظریه هزینه فرصت هابرلر، هزینه تولید یک کالا عبارت است از مقدار کالای دیگری که باید از تولید آن صرفنظر کرد تا منابع کافی برای تولید یک واحد اضافی از کالای اول فراهم شود. بر این اساس کشوری که دارای هزینه فرصت کمتری در تولید یک کالا است در تولید آن کالا مزیت نسبی دارد در اینجا این فرض که نیروی کار تنها عامل تولید است یا همگنی نیروی کار وجود ندارد و هزینه یا بهای یک کالا برابر با نیروی کاری نیست که در تولید آن به کار رفته است. کشوری که در آن هزینه فرصت از دست رفته یک کالا پائین‌تر باشد دارای مزیت نسبی در تولید آن نسبت به کالاهای دیگر است. بدین ترتیب نظریه هزینه فرصتهای از دست رفته بصورتی قابل قبول قانون مزیت نسبی را بیان می‌کند زیرا می‌پذیرد که یک سری از عوامل تولید غیر همگن معمولاً به نسبتهای مختلف با هم ترکیب می‌شوند تا محصولات متنوعی تولید کنند. همچنین امکان افزایش هزینه فرصتهای از دست رفته را در تولید بیشتر هر کالا قبول دارد. باین ترتیب قانون مزیت نسبی را می‌توان بر حسب هزینه فرصتهای از دست رفته مختلف یا بر حسب اختلاف قیمت نسبی کالا ها در کشورهای مختلف بیان کرد که اساس تجارت بین کشورها می‌باشد. هابرلر از جمله نخستین افرادی است که بین تجارت خارجی و توسعه اقتصادی پیوند بر قرار می‌کند. منابع پویای تجارت بین‌الملل از نظر وی به شرح زیر است: 1- منابع بین‌الملل ابزار مادی لازم را برای توسعه اقتصادی فراهم می‌آورد. 2- تجارت آزاد مهمترین سیاست ضد انحصاری است. 3-تجارت بین‌الملل وسیله انتشار اطلاعات و تکنولوژی است.تجارت ماشین تحرک و جابجایی بین‌المللی سرمایه از کشورهای توسعه یافته به کشورهای عقب مانده است.
     
    نظریه مزیت نسبی هکشر و اوهلین : نظریه هزینه نسبی ریکاردو تا حدودی علت تحقق تجارت را توضیح می‌دهد اما بیانی از اینکه چرا نسبتهای هزینه نسبی برای کشورهای مختلف متفاوت است ندارد. این سئوال را هکشر و اوهلین جواب دادند و نظریه خود را بر اساس مفروضات زیر بنا کردند: 1- دو کشور و دو کالا و دو عامل تولید وجود دارد. 2- هر دو کشور از تکنولوژی یکسانی برخوردارند. ۳- بازده ثابت نسبت به مقیاس وجود دارد .۴- وجود سلیقه‌های یکسان در هر دو کشور. 5- وجود بازار رقابت کامل در بازار عوامل تولید و بازار کالاها. 6- هزینه حمل و نقل وجود ندارد. 7- تحرک کامل عوامل تولید در داخل و عدم تحرک در سطح بین المللی. ۸- قیمت کالا‌ها برابر با هزینه نهایی آنهاست. نظریه هکشر و اوهلین بر پایه مفروضات نظریه ریکاردو است ولی دارای یک فرض متعارف است. فرض اساسی در الگوی ریکاردو این بود که توابع تولید دو کشور برای کالاهای مشابه یکسان است ولی هکشر و اوهلین توابع تولید را در تمام کشور‌ها مشابه می‌داند. این نظریه بر تفاوت بین کشورها در برخورداری از عوامل تولید و تفاوت بین کالاها در میزان استفاده از این عوامل تولید تأکید دارد و با توجه به فروض بالا بیان می‌نماید که هر کشوری کالایی را صادر می‌کند که در تولید آن نیاز به عوامل نسبتاً ارزان و فراوان دارد و متقابلاً کالایی را وارد می‌کند که در تولید آن نیاز به استفاده از عامل نسبتاً کمیاب و گران است لذا فراوانی نسبی عوامل بصورت قیمتهای عوامل داخلی نشان داده می‌شود و در تعیین مزیت نسبی یک کشور در تولید یک کالا وفور نسبی عوامل تولید نقش دارند . این نظریه در تعیین قیمت عوامل، بخش عرضه را بر تقاضا ترجیح می‌دهد، در صورتیکه اگر بخش تقاضا در تعیین قیمت عوامل در نظر گرفته شود این امکان وجود دارد که کشوری دارای نیروی کار بیشتر به صادرات کالاهای سرمایه‌بر بپردازد. این نظریه همچنین مطرح می‌کند که تجارت باعث حذف یا کاهش اختلاف در قیمت عوامل تولید میان کشورها می‌شود، البته این نظریه تا زمانی که ما با برگشت‌پذیری بازدهی عوامل تولید روبرو هستیم صادق می‌باشد و همچنین می‌توان نشان داد که تجارت ممکن است بر هزینه‌های کاهنده نیز استوار باشد.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تجارت بین الملل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تجارت بین الملل, مقاله در مورد تحقیق مقاله تجارت بین الملل, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تجارت بین الملل, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تجارت بین الملل, تحقیق درباره تحقیق مقاله تجارت بین الملل, مقاله درباره تحقیق مقاله تجارت بین الملل, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تجارت بین الملل, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تجارت بین الملل, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تجارت بین الملل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت