فصل اول
عبارت است از بکارگیری کامپیوتر در تمام جنبه ها و زمینه هایی که نیازمند ساخت تصویر می باشد یعنی از گرافیک کامپیوتری در تولید نمایش هر چیزی که قابل تولید و نمایش تصویری می باشد استفاده کرد مانند انیمیشن و نمایش ان در کامپیوتر.
کاربرد گرافیک کامپیوتری:
نمایش اطلاعات
طراحی
شبیه سازی
رابطه کاربر
نمایش اطلاعات: منظور ارایه و نمایش اطلاعات همراه با جلوه های ویژه تصویری و رنگ های متنوع در یک محیط کاربر پسند میباشد مانند نمایش اطلاعات یک شرکت همراه با نمودار گرافیکی.
طراحی: منظور استفاده از قابلیت های یک نرم افزار برای ترسیم و طراحی ماشین الات و قطعات صنعتی و نقشه ساختمان ها . مانند نرم افزار اتوکد .
شبیه سازی : منظور مدل سازی و تولید شی مورد نظر به صورت مجازی همراه با تمام ویژگی و قابلیتهای ان در کامپیوتر که این کار موجب جلوگیری از اتلاف وقت و تولید نمونه های صنعتی شی مورد نظر میگردد.
واسطه کاربر: منظور استفاده از قابلیت های گرافیکی در لایه های سیستم عامل می باشد تا کاربران بدون نیاز به تایپ فرمانها به کمک ماوس بتواند آیکن نرم افزار مورد نظر را اجرا کند.
اجزای پایه یک سیستم کامپیوتری:
1-پردازنده
2-انواع حافظه
3-رسانه های ورودی
4-رسانه خروجی
انواع مانیتورها :
مانیتور های ویدیوئی
مانیتورهای crt مانیتور های با پوشش رستر
مانیتورهای با پوشش تصادفی
مانیتور های مسطح مانیتور های ساطع کننده
مانیتورهای غیر تابشی
انواع مانیتورهای تجاریTCO
FLAT
FLATRON
مانیتورهای ویدیوئی:
به صورت تک رنگ میباشند از لامپ اشعه کاتدی در انتهای لامپ تصویر استفاده می کنیم که این لامپ تفنگ اشعه کاتدی نامیده می شود و وظیفه تولید و پرتاب اشعه کاتدی به سطح لامپ تصویر بر عهده دارد . غشای داخلی لامپ تصویر از عنصر فسفر پوشانیده شده است که این فسفر ها موهب شعله ور شدن آن ها و تولید نور میگردد. به همین خاطر تصویر روی مانیتور دیده می شود . البته وظیفه مانیتور تولید نور و نمایش تصویر است.
آشنایی با اصطلاح گرافیکی:
پیکسل:
کوچکترین المان تصویر میباشد که جهت نمایش تصویر به کار می رود . در واقع هر پیکسل معادل یک نقطه فسفر بر روی صفحه نمایش می باشد. که به فاصله معینی از هم قرار گرفته اند و معمولا به صورت نگاشت بیتی نمایش داده میشوند.
کیفیت تصویر:
حداکثر تعداد نقاطی که میتوانند بدون هم پوشانی در روی صفحه نمایش به نمایش درآیند یا به عبارتی حداکثر تعداد نقاط قابل نمایش در هر راستای افقی و عمودی را گویند.
نرخ نسبت به نمایش:
عددی است که عبارتست از نرخ تعداد نقاطی در راستای عمودی بر تعداد نقاط در راستای افقی .
ناحیه خارج از نمایش:
به ناحیه ای گفته میشود که به صورت حاشیه باریکی که در 4جهت کناری لامپ تصویر بوجود می آیند این ناحیه از دسترس خارج می باشد و نمی توان اطلاعاتی را درآن نمایش داد از این ناحیه میتوان جهت نمایش تصویر با کیفیت بالا در وسط صفحه نمایش استفاده کرد.
نحوه نمایش اطلاعات در مانیتور های ساطع:
لامپ تصویر صفحات کمتر میباشد و سبکتر گردیده است و بجای عنصر فسفر در داخل لامپ از مواد شیمیایی خاصی که به صورت مایع میباشد استفاده میگردد و در بعضی از این مانیتورها به جای فسفر از گازهائی مانند نئون استفاده میگردد. این مانیتورها 2 دسته اند :
1-ساطع کننده:
در این مانیتورها در اثر عبور جریان برق به داخل لامپ تصویر و برخورد آن به گاز موجود در داخل لامپ نور تولید گردد.
مزایای مانیتورهای مسطح:
1-سبکتر شدن ، کم عرض شدننسبت به مانیتورهای CRT
2-مصرف برق پایین
3-قابلیت حمل و نقل و نصب در محل دلخواه
معایب مانیتورهای مسطح:
1-از خود نور ساطع نمی کنند .
2-اگر به موازات لامپ تصویر قرار داشته باشیم تصویر دیده نمی شود .
3-کیفیت تصویر پایین است .
انواع کارت گرافیک :
1-آداپتور نمایش تک رنگ
2- آداپتور گرافیکی
3- آداپتور گرافیکی پیشرفته
4-آرایه گرافیکی ویدیوئی
5-آرایه گرافیکی ویدیوئی پیشرفته
6- آرایه گرافیکی ویدیوئی فوق پیشرفته
شتاب دهنده گرافیکی که به آن کمک پردازند گرافیکی یا موتور گرافیکی گفته میشود یک قطعه سخت افزاری است که روی کارت گرافیکی قرار دارد وظیفه اصلی آن انجام بعضی از عملیات های گرافیکی بدون تحمیل سربار میباشد . این تراشه محاسبات پیچیده ریاضی و گرافیکی را در خود انجام داده و وظیفه تولید و نمایش تصویر را بر عهده دارد.
ساختار داخلی یک مانیتور crt را بکشید :