1- فضای آموزشی مدرسه خوب ( کلاس درس ) متناسب با سن و پایه تحصیلی دانش آموزان محرک و جذاب باشد .
2- مدرسه خوب دارای محیطی زیبا و با طرا وت و نشا ط آور است .
3 – درمدرسه خوب ابعاد کلاسها و صندلیها استاندارد و متناسب با سن دانش آموزان می باشد .
4- فضای فرهنگی ، هنری و فن آوری برای رفع نیازهای علمی و تحقیقی دانش آموزا ن مهیا می باشد .
5- مدرسه خوب به شکوفایی استعداد و توانایی جسمی دانش آموزا ن اهتمام دارد و در جهت تامین فضا و امکانات ورزشی کوشا می باشد .
6- در مدرسه خوب فضای نمازخانه رغبت انگیز ، سالن ها وسیع وتمیز ، سرویهای بهداشتی تمیز و استاندارد می باشد .
7– در مدرسه خوب مکا ن نشستن راحت بوده سیستمهای گرما یی و برودتی مناسب و کلاس ها به دور از سر و صد ا و دارای نورکا فی می باشند.
8- در و دیوار و حیاط و رنگ مدرسه خوب ، دارای پیام آموزشی و تربیتی هستند .
9- در مدرسه خوب با تامین سرویس ایاب و ذهاب به سلامت جسمی دانش آموزا ن توجه کافی میشود .
11- مدرسه خوب به بهداشت روحی دانش آموزان توجه کافی دارد و با ایجاد کتابخانه ، آزمایشگاه ، اتاق خلاقیت و سالن سمعی و بصری در جهت تامین آن می کوشد .
12 - مدرسه خوب دارای امکانات آموزشی و آزمایشگاهی از قبیل رسانه های دیداری و شنیداری، تجهیزات آزمایشگاهی و ... می باشد .
13- محیط آموزشی گویای معماری ایرانی و اسلامی و دارای پیام فرهنگی هنری است .
و ...
راهکارها و پیشنهادات :
الف : ستادی
1- طراحی و راه اندازی وبلا گ با عنوان مدرسه خوب
2- نصب تابلوی LCD که پیام های مدرسه خوب ، معلم خوب و والدین خوب را ارائه کند .
3- درج شعارهای مرتبط با موضوع مدرسه خوب بر روی بخشنامه ها
4- تشکیل جلسه خاص با روسای آموزش و پرورش مناطق تابعه با موضوع مد رسه خوب
ب : منطقه ای ( اجرایی )
1- همایش مدیران با دعوت از اعضای کمیسیون مدرسه خوب
2- انتخاب یک یا چند ویژگی به عنوان میثاق منطقه ای
3- تشکیل تیم مشاوره ای در اداره شهرستان / منطقه برای نیل به مدرسه خوب
ج : مدرسه ای
1- همایش اولیا ء و مدرسه
2- انتخاب یک ویژگی به عنوان میثا ق مدرسه ای
3- برگزاری همایش دانش آموزی با عنوان مدرسه خوب و دانش آموزا ن
معیارهای انتخاب روش تدریس
.1 هدفهای آموزشی 2. ویژگیها و علائق مخاطب 3 . اصول یادگیری 4 . امکانات، تجهیزات و منابع
.1 هدفهای آموزشی
یکی از معیارهای انتخاب روش تدریس، نوع هدفهای آموزشی است.در هر برنامه درسی هدفهای خاصی مورد نظر است.ماهیت هدف پرتوافکن انتخاب روشها است.علاوه بر معیارهای هدفهای آموزشی باید به این نکته توجه شود که فرصتها و تجربیات یادگیری لازم و مناسب برای حصول هدفها انتخاب و سازماندهی شود؛ یعنی روشهای تدریس و تجربیات پیش بینی شده طوری باشند که هدفها را تحقّق بخشد.برای مثال اگر تقویت مهارتهای خاص ورزشی مورد نظر است، باید در ضمن تدریس، افراد امکان تمرین کافی و تجربه همان مهارتها را داشته باشند.برای آموختن شنا مطالعه چند کتاب در مورد شنا کردن و اظهار علاقه فراوان به این ورزش برای آموختن آن کفایت نمیکند؛ بلکه باید داخل آب بیفتند و به طور مکرّر به شنا بپردازند تا در عمل، شناکردن را بیاموزند.بنابراین تدریس هم این گونه است که باید خود را درگیر کار نمود تا استعدادها شکوفا و تجربیات اندوخته گردد.
.2 ویژگیها و علائق مخاطب
روشهای تدریس برای رساندن فراگیران به هدفهای آموزشی انتخاب میشوند و توجه به ویژگیها و علائق آنها در انتخاب روش تدریس یکی از عوامل اساسی است.اگر این شرط رعایت نشود، روشهای تدریس باعث خستگی و ملال فراگیران میشود و مانع تحقّق هدفهای مورد انتظار میگردد؛ برای مثال در دوره ابتدایی فراگیران یا قرآن پژوهان بازی را دوست دارند و اصولا جزو زندگی آنها است باید روشهای تدریس در این دوره با بازی و سرگرمی آمیخته شود یا اصولا فضای رقابتانگیز مورد علاقه آنان فراهم گردد.روشها باید افراد را در یک حالت رقابت معقول مناسب فعّال کند (البته با توجه به تفاوتهای فردی) و نیز داستان که مورد علاقه آنان است در هنگام تدریس میتواند آن را اثربخش نماید.
در دوره نوجوانی کارهای گروهی مورد علاقه نوجوانان است؛ اگر روشهای تدریس در این سنین به صورت گروهی سازماندهی شود، موفّقیت بیشتری خواهند داشت.
.3 اصول یادگیری
اصول یادگیری یکی از عوامل بسیار مؤثّر در یادگیری است.با توجه به مکاتب مختلف روانشناسی این اصول عبارتند از:
الف) به پیش دانستههای فراگیران توجه کنید و درس را بر اساس اطلاعات و دانستههای قبلی فراگیر آغاز کنید تا یادگیری معنادار حاصل گردد و مطالب صرفا جنبه حافظهای نداشته باشد.(توجه به رفتار ورودی فراگیران) فراگیر در جریان فرایند یاد - دهی یادگیری باید فعّال باشد و خود سازنده معلومات خویش باشد؛ زیرا که دانش انتقال نمییابد بلکه عرضه میگردد و این فراگیر است که با تلاش خود، مطالب و مفاهیم را جذب مینماید.
ب) جنبههای مثبت و نقاط قوّت فراگیران را مورد توجه قرار دهید تا بدین وسیله با کسب موفقیتهای کوچک زمینه مساعدی برای موفّقیتهای دیگر به وجود آید و موقعیتی فراهم کنید تا کاستیهای خود را جبران کند.
ج) آمادگی روحی روانی و جسمی فراگیر را در نظر بگیرد و بر اساس آن، روش خود را انتخاب نمایند.(مهارت شروع)
د) سعی کنید مطالب را با زندگی امروزی فراگیر مرتبط کنید تا انگیزه لازم برای مشارکت و فعّال بودن فراگیر ایجاد گردد.
میتوان گفت در انتخاب روشهای تدریس نباید به اصول یادگیری در نظر خاصی تأکید نمود؛ زیرا نظریههای یادگیری هر کدام مزیتهایی دارند.ترکیب آن مزیتها میتواند امکان استفاده از اصول یادگیری متعدّد و روشهای تدریس متناسب با آن اصول را برای برنامهریز و معلّم فراهم سازد.
.4 امکانات، تجهیزات و منابع
امکانات و منابعی که مدرسه یا مرکز قرآنی، معلّم و دانشآموزان در اختیار دارند، از عوامل مؤثّر در انتخاب الگوی تدریس هستند.تدریس خوب و فعّال به امکانات و تجهیزاتی نیاز دارد که معلّم و دانشآموز در موقعیتهای آموزشی مختلف از آنها استفاده کنند و با تجربیات غنی، هدفهای آموزش را تحقّق بخشند.وجود کتابخانه، لوازم و وسایل کمک آموزشی در مدرسه و مرکز آموزشی از دیگر عوامل مؤثّر در تدریس است.بنابراین در انتخاب روشهای تدریس باید به شرایط و امکانات توجه کرد.البته این توجه بدان معنا نیست که وضع موجود اصلا نباید تغییر کند و صرفا انتخاب را قدری تغییر داد.در اثر این تغییرات و انعطاف متقابل وضع موجود و الگوهای تدریس است که موانع به تدریج از بین میروند و فضای مناسبتری برای آموزش فراهم میشود.
سه نکته مهم در باره روش های تدریس
معلّم باید همه قابلیتها و تواناییهای خود را در جهت اجرای برنامههای درسی بکار گیرد؛ چرا که در منابع و کتابهای گوناگون روشهای تدریس مختلفی معرّفی شدهاند که شناخت آنها لازمه تدریس موفّق است.