تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه

تعداد صفحات: 129 فرمت فایل: word کد فایل: 1514
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه

    مقدمه :

     تغییر ساختار زندگی اجتماعی از زندگی گروهی و محدود خانوادگی و ایلی و قبیله ای به زندگی در جوامع گسترده و متنوع در نهادها و سازمان ها با تکالبف و وظایف مختلف افراد و ایفای نقش انسانها در فرآیند اداری سازمان ها و نهاد به عنوان یک عضو از هزاران و میلیونها عضو باعث به وجود آمدن کارکردهایی در درون سیستم های سازمانی گردید و امروزه شاهد صدها اداره و سازمان و نهاد و موسسه و شرکت و ... هستیم که هر کدام با هدف ایفای بخشی از نیازهای اساسی و غیراساسی درصدد تأمین نیازهای متنوع و سیری ناپذیر انسانی در دنیای خاکی تحت عنوان ادامه زندگی تشکیل یافته اند و خود اعضای این تشکل ها در عین تأمین نیاز دیگران خود نیز از موهبت و امتیاز زندگی برخوردارند و روابط و مناسبات و رویکردها و کارکردها و نگرش ها و گرایش ها و انتظارات و توقعات و تکالبف و وظایف و ایفای نقش و برنامه ریزی و سازماندهی و نظارت و کنترل و ارزیابی ها و حتی شکل گیری و حیات و انحلال و تغییر هویت محتوایی و یا تقویت و توسعه حوزه کاری آنها همه و همه تحت عنوان آشنایی مدیریت مفهوم و تبیین می شود و خود مدیریت دارای پیچیدگی ها و شرایط و مقتضیات پیچیده و گوناگونی است که از زمان شکل گیری سازمان ها و نهادها تعاریف و وظایف و حیطه و شرح وظایف و فلسفه و معانی فراوانی برای مفهوم مدیریت به صورت نظریه و تئوری و مبانی و نحوه اجرا و محاسن ومعایب آورده اند. و امروزه مدیریت آنچنان اهمیت و اثربخش است که اگر همه مبانی و امکانات و بودجه و نیروی انسانی لازم در گردش و اداره مجموعه ای مهیا و برقرار باشد اما مدیریت و رهبری سازمان دارای دانش و معرفت مدیریت نباشد.

     علیرغم همه مقدمات و حتی اقبال از محصولات و کارکردها به زودی جایگاه خود را از دست خواهد داد. و برعکس اگر مجموعه ای فاقد امکانات لازم و منابع و مأخذ اولیه و فرآیند درونی سازمان هم آشفته و برون داد و نتایج و محصولات و تولیدی تقاضا و مقبولیت لازم را نداشته اما مدیریت آن دارای تدابیر رهبری و توانایی لازم در اداره همه جانبه مجموعه و عالم به شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی باشد. با اتخاذ اصول و روش های و متدها و سازماندهی های خاص و بکارگیری از عوامل انسانی در ساعات خاص برای مقام و منزلت خاصی باشد. به زودی شاهد اوج و شکوفایی مجموعه و جذب و جلب دیگران و توسعه و رشد فرآیند درونی سازمان و مجموعه در تولید و توزیع و ارائه خدمات و نیز رضایت شغلی کارکنان و بهره وری درونی سازمان و تأثیرگذاری در اجتماع می گردد. به همین دلیل در این گزارش به بخشی از تعاریف و زمینه ها و عوامل و کارکردهای درونی و بیرونی مدیریت در سازمانها و تشکل ها می پردازیم.

     

     

     

     

    فصل 1 :

     1 ) توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن ؛

     1/1 ) آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن ( سیستم های باز و بسته و کارکردهای آن ها )؛

     2/1 ) آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن و کارکردهای سازمانهای رسمی و غیررسمی ؛

     3/1 ) شناسایی

    سبک های مدیریتی، آشنایی با اصول مدیریت و کاربرد آنها ؛

     1/1 ) آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن (سیستم های باز و بسته و کارکردهای آنها) :

     مفهوم مدیریت :

     مدیریت فرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و براسس نظام ارزشی مورد قبول صورت گیرد[1].

     تعریف مذکور دارای پنج رکن و شاخص است که زیربنای مفاهیم کلی نظری و عملی مدیریت را دربر دارد.

    اولاً مدیریت یک فرآیند است. و فرآیند خود شامل تغییر با استفاده از مکانیزم بازخود به سوی هدف است.

    مفهوم نهفته مدیریت، دربر گیرنده هدایت تشکیلات انسانی است.

     مدیریت موثر، استفاده از تصمیمات مناسب و رسیدن به اهداف ثمربخش و مطلوب است.

     مدیریت کارآ : به تخصیص و مصرف مدیرانه منابع اطلاق می گردد.

     و بالاخره مدیریت بر فعالیت های هدف دار تمرکز دارد.

    مفهوم مدیریت و کارکردهای آن در همه نظام ها و اجتماعات با اختلافات بسیار اندک محتوایی مشابه مفاهیم فوق را دارد. اما در نظام عمل و اجرا با توجه به نظام های ارزشی بسیار متفاوت خواهد بود.

     با ارائه تعریف کلی مباحث ساختاری و درونی مفهوم مدیریت و نیز تأثیرات مختلف برون سازمانی گوناگونی شکل می گیرد که به اهم برخی از آنها اشاره می کنیم.

     اصولاً ابتدا باید این مفهوم از مدیریت را روشن کرد که مدیریت علم است یا هنر است یا حرفه؟

     در تبیین تحولات و مفاهمی مدیریت اشاره گردیده که مدیریت هیچکدام از واژه های ذکر شده نیست، ولی همه آنها هست. زیرا مدیریت شامل همه علوم و هنرها و حرفه ها و حتی دانش ارتباطی بین آنها با حفظ ارزش ها و فضیلت های آفرینش است. زیرا در مفهوم مدیریت جمادات و نبات و حیوانات هم جای دارند و اگر مدیریت یک نظام و سیستم سبب نابودی بخشی از جنگل ها و یا انقراض نسلی از حیوانات در چرخه حیات گردد. مدیریت نا کارآمد است. بولدینگ[2] ضمن شناخت این زمینه ها و با درنظر گرفتن ضوابط عمومی سیستم ها نُه سطح را برای یک سیستم و مدیریت بر آن ذکر کرده است. و طبقه بندی بولدینگ درنظریه سیستمی و شناخت سازمانی و رفتار انسانها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

     در تقسیم بندی بولدینگ :

    سطح اول،  را ساخت یا چهارچوب، شامل تمامی قوانین مربوط به استاتیک است ذکر کرده است.

     سطح دوم، شامل سیستم غیراستاتیک یا متحرک و ساعت گونه هاست و قوانین دینامیک حاکم بر این سح است.

     سطح سوم، سیستم های بازخور یا سایبزنتیک[3] همانند توموستات را شامل می شود.

     سطح چهارم، سطح تک یاخته است که به عنوان اولین سطح سیستم های باز توسط پدیده حیات از سطوح قبلی متمایز می گردد.

     سطح پنجم ، سطح گیاه و نبات.

     سطح ششم، سطح حیوانات و با ویژگی حرکت و احساس از طریق گیرنده های حسی است.

     سطح هفتم، انسان است که ویژگی خودآگاهی انسانی حد کمال این سطح است. و با درک زمان و مکان و قدرت تشخیص و تحلیل علامات و اطلاعات و ربط آن را به یکدیگر تصویری از محیط را برای خود می سازد.

     سطح هشتم، سازمان های اجتماعی است که باز انسان است که به سازمانها هویت می بخشد.

     سطح نهم، دنیای ناشناخته ها و سیتم های متعالی است که در حال حاضر از درک آن عاجز هستیم[4].

     اگر کسی نظریه بولدینگ را فقط در سطح روخوانی نظریه مرور کندف حداقل به حیطه و دامنه و حوزه مدیریت و سیستم های مختلف نظام ها واقف می گردد. اگر کسی نظریه بولدینگ را فقط در سطح روخوانی نظریه مردد کند، حداقل به حیطه و دامنه و حوزه مدیریت و سیستم های مختلف نظام ها واقف می گردد.

    و چنانچه اشاره گردید در سطح اول و دوم و سوم به قوانین و اصول مختلف فیزیک و مکانیک و شیمی ریاضی و سایر علوم مرتبط با خلقت اشاره شده است.

    سطوح چهارم و پنجم و ششم و هفتم به ماهیت تشکیل اولیه حیات و موجود و تک یاخته ها و موجودات گیاهی و جانوری و بالاخره موجود انسانی با همۀ پیچیدگی ها و اهداف و نقش های آنها در آفرینش اشاره نموده است.

     

    [1]  . علی رضائیان، اصول مدیریت، انتشارات سمت، تهران، چاپ 18، 1385 ، ص 7

    [2]  . K . Bouldixy

    [3]  . Cybernetic

    [4]  . مهدی الوانی، مدیریت عمومی، انتشارات نی، تهران، چاپ نهم، 1375 ، ص 23 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه

    فهرست:

    ندارد.

    مقدمه                                                                                                                            1

     

    فصل اول                                                                                                                    3

    1 ) توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن ؛                                                                3

     1/1 ) آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن ( سیستم های باز و بسته و کارکردهای آن ها )؛        4

     2/1 ) آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن و کارکردهای سازمانهای رسمی و غیررسمی ؛        9

     3/1 ) شناسایی سبک های مدیریتی، آشنایی با اصول مدیریت و کاربرد آنها ؛                                    13

     

    فصل دوم                                                                                                                    22

    2 ) توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزش و کارکردهای آن                                             22

    1/2 ) شناسایی : مفهوم آموزش و آموزشهای رسمی و غیررسمی سازمان نیافته ؛                                  24

     2/2 ) شناسایی ویژگی های آموزش های فنی و حرفه ای و شناسایی نقش سازمان                  25

    آموزش فنی و حرفه ای در نظام آموزشی کشور ؛

     3/2 شناساییی مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن، جایگاه مدیریت آموزشی در                   30

    آموزشگاههای فنی و حرفه ای و آشنایی با اصول مدیریت آموزشی و کارکردهای آن؛

     

    فصل سوم                                                                                                                    32

    توانایی اجرای مقررات و آیین نامه های موسسات کارآموزی ؛                                              32 شناسایی : ویژگی ها، قوانین و مقررات تأسیس ؛                                                                     34

     فرایند اخذ مجوز ؛                                                                                                          35

     اصول اجرای مقررات وآییم نامه های تأسیس آموزشگاههای فنی و حرفه ای ؛                                   37

     آشنایی با مسایل و مسئولیت های حقوقی مدیریت آموزشگاه.                                              38

    3 ) قوانین و مقرّرات تأسیس آموزشگاه های فنی و حرفه ای :                                                           40

    فصل چهار                                                                                                                   41

    توانایی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه ها ؛                                                                41

     1 . 4 ) دوره های اجرائی قابل اجرا در آموزشگاه ؛                                                                         42

     2 . 4 ) اصول تشخیص و انتخاب کار در آموزشی آموزشگاه ؛                                             45

     3 . 4 ) فرآیند برنامه ریزی آموزشی استاندار مهارت آموزشگاه ؛                                          46

     4 . 4 ) اصول تدوین اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی آموزشگاه ؛                                               53

     5 . 4 ) اصول تحلیل محتوای دوره آموزشی آموزشگاه ؛                                                     54

     6 . 4 ) اصول تأمین امکانات آموزشی آموزشگاه ؛                                                              55

     7 . 4 ) اصول مدیریت بر اجرای دوره های آموزشی آموزشگاه.                                            56

     

    فصل پنجم                                                                                                                   58

    توانایی ارزشیابی از دوره های آموزشی ؛                                                                           58

     شناسایی :                                                                                                                     59

     اصول ارزشیابی جامع و فراگیر ( ارزشیابی پایانی، نظرسنجی از فراگیر و مدرس)؛                    59

     اصول ارزشیابی از اثربخشی آموزشی.                                                                               60

     

    فصل ششم                                                                                                                    72

    1 ) پایه های اساسی آیین نگارش ؛                                                                                               73

     2 ) مقررات مکاتبات اداری ؛                                                                                           73

     3 ) اصول استناد به قوانین و مقررات ؛                                                                              

    فصل هفتم                                                                                                                   79

    توانایی برقراری روابط انسانی ؛                                                                                         79

     - مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل دهنده آن ؛                                                                       80

    -  عوامل موثر ارتباطی ؛                                                                                                   80

    -  موانع ارتباطی ؛                                                                                                           82

     - اصول برقراری روابط انسانی ؛                                                                                       84

     - آشنایی با اصول روان شناسی عمومی ؛                                                                          86

     - آشنایی با جامعه شناسی عمومی.                                                                                               91

     

    فصل هشتم                                                                                                                  93

    1 ) اصول مقدماتی حسابداری عمومی ؛                                                                              94

     2 ) مراکز مالی و اداری مرتبط با آموزشگاه ؛                                                                   100

     3 ) تعرفه های آموزشی ؛                                                                                               101

     4 ) درآمد و هزینه ها ؛                                                                                                  103

     5 ) اصول نظارت بر امور مالی آموزشگاه.                                                                       105 

     

    فصل نهم                                                                                          107   

    توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت کار ؛                                     107

     1 ) حوادث شغلی و علل بروز آنها ؛                                                                               108

     2 ) بهداشت محیط کار با وسایل ایمنی و بهداشت کار وکاربرد آنها ؛                                             109

     3 ) شناسایی اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی                              111   

     بهداشت کار؛

    4 ) عوارض جانبی و اصول انجام کمک های اولیه ؛                                                                     113

     5 ) آتش سوزی و اصول انجام آتش نشان ؛                                                                                116

    6) منابع و ماخذ                                                                                                           127

    منبع:

    1

    الوانی، مهدی

    مدیریت عمومی

    -

    نی

    نهم

    تهران

    1375

    2

    احمدی، مسعود

    مبانی سازمان و مدیریت

    -

    ویرایش

    اول

    تهران

    1381

    3

    استیفن پی، رابینز

    رفتار زمانی

    محمد اعرابی و علمی پارسائیان

    دفتر پژوهش ها

    پنجم

    تهران

    1383

    4

    اتو کلاین برگ

    روان شناسی اجتماعی

    علی محمد کاردان

    اندیشه

    اول

    تهران

    1372

    5

    برکو – ری – ام

    مدیریت ارتباطات

    محمد اعرابی و داود ایزدی

    دفتر پژوهشها

    اول

    تهران

    1378

    6

    پاشا شریف، حسن

    آزمون های روانی – تحصیلی

    -

    رشد

    اول

    تهران

    1372

    7

    تایلر، والف

    اصول اساسی برنامه ریزی درس

    محمود مهرمحمدی

    فصل نامه 15 و 16

    -

    تهران

    1351

    8

    توانایان فرد، حسن

    اقتصاد اجتماعی

    -

    میلاد

    اول

    تهران

    1357

    9

    جیمزیران کوبین و دیگران

    مدیریت استراتژیک

    محمد صائبی

    موسسه مالی آموزش

    سوم

    تهران

    1382

    10

    چی پی – حی

    روان درمانی خانواده

    باقر ثنایی

    امیرکبیر

    -

    تهران

    1371

    11

    جوام، محمد حسین

    مدیریت تشکیلات آموزش و پرورش

    -

    رودکی

    اول

    تهران

    1367

    12

    رضائیان، علی

    اصول مدیریت

    -

    سمت

    هیجدهم

    تهران

    1385

    13

    سیف، علی اکبر

    روان شناسی پرورشی

    -

    آگاه

    هفتم

    تهران

    1372

    14

    سیف ، علی اکبر

    ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

    -

    آگاه

    -

    تهران

    1365

    15

    سیاسی، علی اکبر

    روانشناسی شخصیت

    -

    دانشگاه تهران

    -

    تهران

    1372

    16

    سیف، علی اکبر

    اصلاح الگوی رفتار

    -

    دانا

    اول

    تهران

    1373

    17

    شریعتمداری، علی

    جامعه و تعلیم و تربیت

    -

    امیرکبیر

    دوم

    تهران

    1372

    18

    صفوی، امان الله

    کلیات روشها و فنون

    -

    تدوین کتب درسی

    -

    تهران

    1367

    19

    صادقی، حسن آبادی

    علی بهداشت عمومی

    -

    دانشگاه شیراز

    هشتم

    شیراز

    1375

    20

    علاقه مند، علی

    مبانی نظری و اصول مدیریت

    -

    روان

    -

    تهران

    1385

    21

    علاقه مند، علی

    مدیریت آموزش

    -

    روان

    هفتم

    تهران

    1376

    22

    عظیمی، سیروس

    روانشناسی عمومی

    -

    رشد

    ششم

    تهران

    1360

    23

    علن، سیدابراهیم

    امور دفتری و گسترش مکاتبات در سازمانهای دولتی

    -

    مرکز آموزش دولتی

    -

    تهران

    1373

    24

    فیاض بخش، محمدعلی – علی اکبر جلالی

    کمک های اولیه

    -

    دنیای مطبوعات

    دوازدهم

    تهران

    1368

    25

    کلاین، فراشیس

    الگوهای طراحی برنامه ریزی درسی

    -

    محمود مهرمحمدی

    فصل نامه 15 و 16

    تهران

    1367

    26

    گری، وسلر

    مبانی مدیریت

    داور مدنی

    پیشبرد

    اول

    تهران

    1373

    27

    گنجی، خمره

    تفاوت های فردی

    -

    بعثت

    هشتم

    تهران

    1378

    28

    منصور، محرم

    سازما مجازی چیست؟

    ماهنامه تدبیر (به نقل از احمدی)

    ویرایش

    -

    تهران

    1381

    29

    معیری، محمدطاهر

    مسایل آموزش و پرورش

    -

    امیرکبیر

    چهارم

    تهران

    1374

    30

    موسوی، پورنعمت اله

    مبانی برنامه ریزی

    -

    آستان قدس

    اول

    مشهد

    1382

    31

    محسن پوربهرام

    آموزش متوسطه

    -

    دانشگاه علوم تربیتی

    اول

    تهران

    1369

    32

    محسنی، منوچهر

    جامعه شناسی عمومی

    -

    طهوری

    -

    تهران

    1376

    33

    وزارت آموزش و پروش

    کلیات نظام جدید

    -

    تدوین کتب درسی

    سوم

    تهران

    1372

    .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, مقاله در مورد تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, تحقیق درباره تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, مقاله درباره تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مهارت شغلی مدیر آموزشگاه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت