تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه

تعداد صفحات: 161 فرمت فایل: word کد فایل: 1516
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه

    تاریخچه شهر ارومیه

    تاریخچه شهر ارومیه :

    شهرستان ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی یکی از شهرهای قدیمی و خوش آب و هوای ایران است و با مساحتی حدود 5899 کیلومتر مربع در شمال غرب کشور در مرز ایران و ترکیه واقع شده است وسعت خود شهر 7/42 کیلومتر مربع در جلگه ای به طول هفتاد کیلومتر و به عرض سی کیلومتر در غرب دریاچه لاجوردی ارومیه به فاصله بیست کیلومتری گسترده شده است این جلگه از رسوبات رودهای نازلوچای و شهرچای و باراندوزچای که همه ساله بطور منظم زمینهای زراعی و باغات میوه آن را مشروب می سازد پوشیده شده است .

    این شهر سابقا چیچست که از نام چیچکلو (گلستان) گرفته شده است نام داشته و یکی از حاصلخیزترین و در عین حال از پر حادثه ترین شهرهای آذربایجان می باشد .

    درباره حاصلخیزی و وفور آب و کثرت نعمت این سرزمین همین بس که این ناحیه چندین بار در طول تاریخ مورد تاخت و تاز آشوب طلبان داخلی و تجاوزگران خارجی قرار گرفته مخصوصا در اثر تمرد بزرگان بعضی عشایر مغرب آذربایجان به تحریک خارجی ها موجبات خرابی و قتل و غارت در این منطقه فراهم گردیده و صدمات و خسارات فوق العاده ای دیده است و بارها زراعت و باغات و آبادیهای آن پامال سم ستوران گشته و ساکنین آن از هستی ساقط شده اند . در اندک مدتی از برکت و وفور نعمت و کوشش اهالی زحمتکش جبران مافات گردیده و این منطقه حاصلخیز ساکنان خود را به نوا رسانده است ای بسا اموال اهالی در بهار به تاراج رفته و در پائیز مردم آن دیار عزم زیارت عتبات کرده اند این حقایق بر وفور نعمت خدادادی و حاصلخیزی زمین آن است .

    در ادوار متوالی تاریخ این خطه زر خیز اشتهای استیلاگران را بر انگیخته گاهی سراسر این سرزمین را در  نوردیده اند چه آبادیها که ویران نگردیده و اموال مردم به غارت نرفته چه مزارعی که با خون زارعین خود آبیاری نگردیده اما پس از فرو نشستن هر یورشی بازسازی و سازندگی جریان پیدا کرده و از درون همین نا ملایمات و اغتشاشات سازندگان و اندیشمندانی بپاخاسته و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته اند .

    بطور کلی ارومیه از اعصار قدیم یکی از مراکز آباد و پر جمعیت ایران بوده و فعالترین منطقه کشاورزی آذربایجان بشمار میرود با آنکه بر اثر حوادث تاریخی بارها ویران شده ولی خیلی زود به حال اولیه برگشته و عظمت و امنیت خود را بازیافته است .

    شهر ارومیه را میتوان به باغی شبیه قلب انسان تشبیه کرد که ساختمان عمارت میانی آن را درختان پر بار و باغات و مراتع سرسبز چون نگینی دربرگرفته اند و از این نظر بی جهت نیست که در گذشته آن را ((دارالنشاط)) لقب داده بودند آب و هوای آن معتدل و به علت مجاورت با دریاچه ارومیه نسبتا مرطوب میباشد و دارای زمستان کمی طولانی است .

     

    ارومیه و وجه تسمیه آن :

    بزرگترین مؤلف کتابهای مسالک الممالک مانند ابن فرداد به ، ابن فقیه همدانی ، بلاذری ، یاقوت حموی ، ابن حوقل و حمدالله مستوفی به اتفاق ارومیه را یکی از شهرهای مهم و باستانی آذربایجان شمرده اند .

    از قرائن معلوم می شود که این شهر در زمان دولت ماد ، نخستسن حکومت ایرانی ، آباد و مسکون بوده و از طرفی از آثار تاریخی و اطراف آن مانند کشفیات تپه حسنلو و گؤی تپه ، بنای مسجد جامع و کلیسای ننه مریم و حجاریهای خان تختی از نظر جغرافی دانان و باستان شناسان دلیلی بارز بر قدمت تاریخی این شهر می باشد . این شهر از قدیم الایام با کمی تغییر محل در منطقه وجود داشته است همینطور از روی نبش قبوری که کشف گردیده ، قدمت این ناحیه را تا حدود دو هزار سال قبل از میلاد مسیح می دانند .

    نام باستانی این شهر و دریاچه آن چیچست و چیچستا است . سریانیان آن را (( اورمیا )) و ارمنی ها  (( اورمی ، ارومیه )) اعراب آن را (( ارمیه )) ، ایرانیان (( ارومی ، ارومیه )) نوشت اند .

    1- ابن حوقل که در قرن چهارم هجری قمری از ارومیه دیدن کرده ، آن را شهری سر سبز و خرم و بسیار آباد توصیف نموده و از تاکستانهای وسیع و تجارت پر رونق و مسجد جامع قدیمی و برج و باروی محکمی که داشته یاد کرده است .

    2- یاقوت حموی در معجم البلدان درباره آن مینویسد : ارومیه شهری بزرگ و قدیمی است در آذربایجان . بین آن  و دریاچه قرین سه مایل یا چهار مایل است و پندارند که آن شهر زردشت بوده است . من آن شهر را در سال 617 قمری دیدم ، شهری زیبا و پر نعمت و دارای باغستانهای بسیار و آب فراوان و هوای سالم است . بین آن شهر و تبریز سه روز راه است و منسوب به ارومیه را (( ارموی )) می گویند . من هیچ جائی ندیده ام که باغها و بستانها و چشمه سارهای آن بیش از این ناحیه باشد .

    3- حمدالله مستوفی در نزهته القلوب می نویسد : ارومیه شهری بزرگ است ، دورش ده هزار گام می باشد بر کنار دریاچه چیچست افتاده ، هوایش گرم است و آبش از چشمه های جبال آن بر می خیزد و به دریاچه چیچست  می ریزد ، باغستان فراوان دارد و یکصدوبیست پاره قریه از توابع آن است . از شهر ارومیه تا تبریز 32 فرسخ است . در قدیم این شهر را ( طبارما ) می خواندند .

    4- ابوالفداء در کتاب تقویم البلدان می نویسد : ارومیه از اقلیم چهارم است و شهری است بزرگ ، دورش دوازده هزار قدم ، در کنار دریاچه چیچست واقع ، هوایش گرم ، آبش از چشمه های جبال بر می خیزد ، باغستانش بسیار ، از میوه ها : انگور ، گلابی ، آلوزرد نهایت خوب به عمل می آید . یکصدو بیست پاره آبادی از توابع آنست و حقوق دیوانیش (74000 ) دینار است .

    ویژگی های جغرافیای استان و شهرستان ارومیه

    -1-موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی

     

    استان آذربایجان غربی با احتساب دریاچه ارومیه حدود 43660 کیلومتر مربع مساحت دارد. این استان که در شمال غرب ایران واقع شده  65/2 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه

    فهرست:

    فصل اول : مقدمه --------------------------- 3-1

    فصل دوم : مطالعات جغرافیایی ، اقلیمی و طبیعی ------------ 18-1

    فصل سوم : مطالعات تاریخی ، اجتماعی و فرهنگی ----------- 50-19

    فصل چهارم : مبانی نظری طراحی ------------------   61-51

    فصل پنجم : بررسی نمونه های مشابه ----------------- 82-62

     

    بخش دوم نقشه ها

     

    نقشه ها ------------------------------83 به بعد

    .

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه, مقاله در مورد تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه, تحقیق درباره تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه, مقاله درباره تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مجموعه تفریحی فرهنگی ارومیه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت