تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا)

تعداد صفحات: 2 فرمت فایل: word کد فایل: 15390
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زیست شناسی
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا)

    کرم کبد گوسفند (فاسیولا)

    ویژگیهای کرم فاسیولا   :     

     کرم فاسیولا به شکل برگ به اندازه 5 - 3 سانتیمتر دارای دو بادکش دهانی و شکمی است.     سطح بدن از کوتیکول خاردار پوشیده شده است.       سیستم تناسلی هرمافرودیت با دو بیضه منشعب در قسمت عقب کرم و تخمدان منشعب و رحم پر پیچ و خم در قسمت جلو است که به سوراخ تناسلی ختم می‌شود.          دستگاه گوارش ناقص و فاقد مخرج است،      ولی دارای انشعابات زیاد سکوم (روده کور) می‌باشد.

    چرخه زندگی فاسیولا  :     تخم انگل که پس از لقاح تخمک و اسپرم از یک کرم یا از دو کرم مختلف تولید می‌شود پس از آنکه از طریق مدفوع میزبان نهایی به آب شیرین محیط زیست افتاده پس از 2 - 1 هفته نوزاد مژه‌داری به نام میراسیدیوم از آن خارج شده و به بدن حلزون واسط به نام لیضه و لاروهای کاملتر به نام اسپروفیت ورودی و بالاخره سرکر تشکیل می‌شود.       سرکر از حلزون خارج شده و در آب شناکنان به طرف گیاهان اطراف برکه یا جوی آب رفته، دور آن را لایه مقاومی می‌گیرد که از این پس به آن متا سرکر می‌گویند.        انسان یا حیوان گیاهخوار (میزبان نهایی) با خوردن متاسرکر به آن آلوده می‌شود.           دیواره متاسرکر در معده متلاشی شده و سرکر آن آزاد می‌شود که دیواره معده یا روده را سوراخ کرده پس از ورود به محیط عمومی لایه خارجی کبد را سوراخ کرده و به کبد وارد شده و با تغذیه از سلولهای پارانشیم کبد به کرم بالغ تبدیل می‌شود.

    بیماریزایی  :     آسیبهای ناشی از بیماری فاسیولا ارتباط با تعداد کرم در بدن دارد.         آسیبهای اولیه در اثر جابجایی در بافت کبد برای رسیدن به مجرای صفرا ایجاد می‌شود که در برخی اوقات مرده کرم سبب ایجاد                                  نسج فیبری می‌شود.           در انسان فقط تعداد کمی از کرمها به مجرای صفرا می‌رسند که در آنجا چند ماه تا چند سال زنده می‌مانند.        کم خونی از عوارض اصلی بیماری است .            علت کم خونی تغذیه کرم از خون ، ایجاد خونریزی از مجاری صفراوی و کم شدن عمر گلبولهای قرمز خون می‌باشد.         وجود کرم فاسیولا که گاهی وارد اعضای دیگر بدن می‌شود سبب ایجاد آسیب در آنها می‌شود مانند آسیبهای معدی ، لوزوالمعده و طحال و بافت زیر جلد و عروق خونی و ریه و مغز و عضلات و آپاندیس .

    علایم بالینی  :   دوره کمون بستگی به تعداد کرم وارد شده به بدن دارد .       علایم اولیه بیماری عبارتند از تعریق زیاد ، دردهای شکمی و کهیر.           فاصله زمانی بین ورود تخم انگل به بدن و مشاهده تخم در مدفوع بستگی به تعداد کرم دارد که حد متوسط آن در انسان بین 3 تا 4 ماه محاسبه شده است.

    تشخیص بیماری  :     آزمایش خون بالا رفتن لوکوسیتها را نشان می‌دهد که تعداد آن بین 10 تا 40 هزار در میلیمتر مکعب می‌شود و نسبت ائوزینوفیلی از 0.5 بیشتر است.      کم خونی به صورت کاهش هموگلوبین مشاهده می‌شود.      آزمونهای کبدی در دوره حاد بیماری متغیر است.           بهترین وسیله تشخیص استفاده از آزمون انگل شناسی است که تخم فاسیولا را در مدفوع و مایع کشت شده از دوازدهه مشاهده می‌نماییم .  

    درمان فاسیولازیس  :       از سالها قبل تعدادی دارو برای درمان بیماری بکار رفته است که 3 داروی مهم شامل بیتی نول ، تریکلابندازول و پرازیکوآنتل است.

    پیشگیری   :     انسان باید از خوردن گیاهان و سیزیجات نشسته و آبهای آلوده اجتناب نماید.          بهترین راه پیشگیری در حیوانات درمان آنها و نیز از بین بردن حلزونهای ناقل با استفاده از مواد شیمیایی و بهسازی محیط است.

    انواع فاسیولا    :     فاسیولا انواع مختلف دارد که برای حیوانات گیاهخوار در اغلب نقاط دنیا آلوده کننده است.                                 

    نام برخی از آنها عبارتند از:  

     فاسیولا ژیگانیتکا  ،  فاسیولا ایندیکرم  ، فاسیولا ماگنا  ، فاسیولا امریکانا ، فاسیولا کالیفرنی ، فاسیولا نیانزه  ، فاسیولا اجلافی   و  فاسیولای جکونی   .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا), مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا), تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا), مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان کرم کبد گوسفند (فاسیولا)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت