جامعه ی مورد نظر : دانش آموزان دبیرستان صدیقه کبری
نمونه : 100نفراز آن ها
موضوع موردمطالعه : وزن این صد نفر
نتایج بدست آمده از وزن دانش آموزان بهصورت زیر گزارش شده است :
32,45,39,51,55,41,47,35,66,70,53,55,57,36,81,82,49,50,58,58,80,82,73,70,69,64,60,61,61,67,34,43,33,36,32,32,32,32,50,50,57,56,58,55,45,48,48,48,37,37,32,32,66,71,71,66,74,53,42,45,49,34,35,35,70,50,67,62,62,63,64,68,69,80,46,42,52,59
ابتدا داده ها را مرتب می کنیم :
32و32و32و32و32و32و32و32و32,32و33,33,34,34,35,35,35,36,36,37,37,37,38,39,40,40,40,41,41,42,42,42,43,43,44,45,45,45,45,45,45,46,47,48,48,48,49,49,50,50,50,50,51,52,53,53,53,55,55,55,56,57,57,58,58,58,58,59,60,60,61,61,62,62,63,63,64,64,65,66,66,66,67,67,68,69,69,70,70,70,71,71,72,72,73,73,74,80,80,81,82,82
توضیح : در این بررسی متغیرهای کمی و گسسته هستند؛ چون قابل اندازه گیری اند کمی ، وپیوسته نیستند(گسسته ) .
شماره
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
عدد تصادفی
|
907/.
|
841/.
|
668/.
|
584/.
|
73%
|
47%
|
573/.
|
484/.
|
100×
32+
|
7/90
|
1/84
|
8/66
|
4/58
|
3/7
|
7/4
|
3/57
|
4/48
|
شماره ی
انتخاب شده
|
122
|
117
|
99
|
91
|
40
|
37
|
90
|
81
|
توضیح: برای این نمونه گیری ابتدا دکمه ی shiftویادکمه ی invماشین حساب را فشار دهید سپس دکمه ی RAN#را فشار می دهیم. پس از انجام این عمل عددی مانند 907% در صفحه اشی حساب ظاهر می شود .که همواره هر عددی که بدست می آید غیر منفی وکوچکتر از صفر است با ضرب کردن این عدد در تعداد داده ها (ماند 100) عددی مثل 7/90بدست می آید که با حذف رقم بعد از اعشار وافزودن یک واحد بیشتر به علاوه ی کوچکتر ین داده (مانند 32) عددی مثل 122 بدست می آید که نمونه ی ماست.
جدول فراوانی را برای این داده ها در 10دسته تشکیل داده فراوانی مطلق ، مرکز دسته ، فراوانی نسبی ، درصد فراوانی نسبی وفراوانی تجمعی را بدست آورید؟
کوچکترین داده
بزرگترین داده
دامنه تغیرات R=b-a
R=82-32=50
تعداد دسته K=10
طول دسته (فرمول در فایل اصلی قرار دارد.)
فراوانی تجمعی
|
درصد فراوانی نسبی
|
فراوانی نسبی
|
مرکز دسته
|
فراوانی مطلق برای چند فراوانی
|
حدود دسته ها
|
18
|
18
|
100
|
34/5
|
18
|
[32-37]
|
28
|
10
|
100
|
39/5
|
10
|
[37-42]
|
40
|
12
|
100
|
44/5
|
12
|
[42-47]
|
51
|
11
|
100
|
49/5
|
11
|
[47-52]
|
59
|
8
|
100
|
54/5
|
8
|
[52-57]
|
70
|
11
|
100
|
59/5
|
11
|
[57-62]
|
80
|
10
|
100
|
64/5
|
10
|
[62-67]
|
90
|
10
|
100
|
69/5
|
10
|
[67-72]
|
95
|
5
|
100
|
74/5
|
5
|
[72-77]
|
100
|
5
|
100
|
79/5
|
5
|
[77-82]
|
نمودار میله ای این داده ها را رسم کنید؟
این نودار بیشتر برای متغیرهای گسسته مناسب است وترتیب قرار گرفتن میله هااهمیت ندار.آن جه که در این نمودار مهم است مقاسید فراوانی (مثلاً وزن بچه ها) است.
(نمودار در فایل اصلی قرار دارد.)
(نمودار میله ای وزن صد نفر دانش آموز )
نمودار مستطیلی را برای این داده ها ترسیم کنید؟
این نمودار برای متغیرها ی کمی پیوسته ومناسب است. این نمودار نمایش از داده های دسته بندی شده است که در آن سطح مستطیل ها ناسب با فراوانی دسته ها است.
(نمودار در فایل اصلی قرار دارد.)
( نمودار مستطیلی وزن 100 نفر دانش آموز )
نمودار چند فراوانی رابرای این متغیرها رسم کنید؟