در روزگار ما همه ملتها و با هر نظام سیاسی و اجتماعی پیشرفته و یا در حال پیشرفت به مساله برنامه ریزی و اصلاحات آموزشی با توجه به آخرین روشهای آموزشی و فنی و پیشرفتهای علمی جهان توجه خاص دارند این توجه تقریبا فراگیر و جهانی است و نسبت به دیگر فعالیت های اجتماعی از اولویت خاص برخوردار است .
در حال حاضر تعداد زیادی آموزش و موسسه ی آموزشی سرتاسر جهان وجود دارد که گروه آموزش و پرورش است که تقریبا بسیار زیاد است.
- تعریف آموزش و پرورش تطبیقی:
تطبیق و مقایسه به عملی اطلاق می شود که در آن دو یا چند پدیده را در کنار هم قرار داده به منظور یافتن وجوه اختلاف و تشابه آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.
اصولا در زندگی روزمره بدون کار تطبیق و مقایسه نمی توان تصمیمی اتخاذ نمود و راه و روشی برای حل و فصل رضایت بخش امور انتخاب کرد.
مثلا زمانی که یک کالای خاص را از میان انواع مشابه آن برای خرید بر میگزینیم و یا از میان انواع مشابه برمیگزینیم و یا از میان چند رشته. رشته تحصیلی خویش را انتخاب می کنیم و یا از بین چندین شیوه ی اداره ی امور موسسات آموزشی کار یک موسسه را بر سایر موسسات آموزشی ترجیح می دهیم در تمامی این موارد به نوعی مقایسه و تطبیق مبادرت ورزیده ایم که به اعتقاد خود به گزینش اصلح منتهی شده است.
در حیطه آموزش و پرورش این مقایسه یا تطبیق می توان بین رویدادهای آموزشی در داخل یک نظام آموزش و تربیتی با نظامهای تربیتی کشورهای دیگر مقایسه شود.
بدین سان آموزش و پرورش تطبیقی را می توان چنین تعریف کرد:
آموزش و پرورش تطبیقی ترجمه اصطلاح( Comparative Education ) است و به دانش اطلاق می شود که موضوع ان شناسایی و تحلیل و مقایسه شباهت ها در تفاوت ها پدیده ی تربیتی در داخل یک نظام آموزش و یا....
بین نظام های آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان با توجه به عوامل اجتماعی مذهبی اقتصادی سیاسی موثر در تشکیل و پیدایش آنها است.
- اهداف و کاربرد مطالعات و پژوهش های تطبیقی در زمینه آموزش و پرورش
اصولا بررسیهای تطبیقی در حوزه ی آموزش و پرورش در جهت تحقیق هدفها ذیل انجام میشود:
1- کشف حقایق و مسائل تربیتی کشور خویش از طریق تمایل و شناخت مسائل نظام های آموزشی ای کشورهای دیگر.
2-ارزیابی مبتنی بر واقعیت نگری و پرهیز از خود شیفتگی فرهنگی منعبث از قوم گرایی ایدئولوژی و تمایلات ناسیونالیستی افراطی
3-برنامه ریزی
4- برقراری توسعه روابط فرهنگی بین کشورهای مختلف جهان در جهت وحدت و ایجاد صلح و دوستی و تفاهم بین انسانهاست.
5- معرفی و نوآوری های آموزشی
6- شناخت مسائل جهانی آموزش و پرورش
دوره ی توجه به نظام آموزش پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی
میشل سدلر که یکی از نظر پردازان صاحب نام در زمینه ی اموزش و پرورش تطبیقی به حساب می آید. با انتشار مقاله ای کوتاه در سال 1900تحت عنوان (چگونه و به چه میزانی می توان از تجارب علمی کشورهای دیگر در زمینه آموزش و پرورش بهره گرفت)فصل جدیدی را به روی مطالعات آموزش و پرورش تطبیقی گشود.
شیوه ی تجزیه و تحلیل مسائل مورد بحث سدلر از جامعیت خاصی برخوردار بود.او نظامهای آموزش و پرورش را مولود دسته ای از عوامل و نیروهای اجتماعی و تاریخی قابل تشخیص می داند و اعتقاد دارد مطالعه و بررسی مدارس به عنوان نهاد اجتماعی و تاریخی قابل تشخیص می داند و اعتقاد دارد مطالعه و بررسی مدارس به عنوان نهاد اجتماعی که خود لاینفک جامعه ای است که آن را در بر گرفته بدون در نظر گرفتن نهاد های دیگر اجتماعی که در شکل دادن و رشد و توسعه مدارس و آموزشگاه های جامعه نقش حیاتی را ایفا کرده اند لذا امری غیر ممکن است و کار محققی که مدارس را بدون در نظر گرفتن نیروها و عوامل موثر در آنها مورد بررسی قرار می دهد و به مجموع عوامل فرهنگی و زمینه و محیط حاکم در جامعه توجه نداشته باشد از اعتبار و صحت برخوردار نیست.