بنزین برشی از نفت است که بین 70 تا 175 درجه سانتیگراد تقطیر میشود و محتوی هیدروکربورهای C5 تا C11 یا C12 میباشد. بنزین طبیعی که حدود 15% از نفت خام را تشکیل میدهد، در موتورهای احتراقی بکار میرود.
دید کلی
سوختهای مایع را میتوان از اثر هیدروژن روی زغال و مشتقات آن ، در دما و فشار زیاد بدست آورد. در این حال ، زغال خاکستری در حدود 8 تا 10 درصد وزنی از خود به جای گذارده و نفت خام ، به میزان 75 درصد وزنی زغال مصرف شده است.
تاریخچه تولید بنزین
گزارشهای ثبت شده حاکی از آن است که در سال 1923 ، "برجیوس" اولین بار از روش هیدروژناسیون برای تولید بنزین استفاده کرد. در آن سال ، 350000 تن سوخت اتومبیل از این راه تهیه شد. در 1944، حدود 20 کارخانه برای تولید 3.5 میلیونتن سوخت مایع بکار مشغول بوده که از این مقدار 2.25 میلیونتن بنزین بوده است. امروزه از این روش برای تولید انواع بنزین مخصوصا بنزین هواپیما با خاصیت آرام سوزی مورد استفاده قرار میگیرد.
ویژگیهای بنزین
ویژگی ضد ضربه یا آرام سوزی را بوسیله عدد اکتان که عبارت است از درصد ایزواکتان در مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال تعیین میکند. بدین منظور انفجار ناشی از مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال را در موتور استاندارد با هیدروکربور مورد نظر مقایسه میکنند. اجسامی با توان ضد انفجاری بیش از اکتان ، عددی بالاتر از 10 را اتخاذ میکنند. بر حسب معمول عدد اکتان بنزین اتومبیل در حدود 70 درصد و در مورد هواپیما این مقدار به 130 میرسد.
خاصیت آرام سوزی با افزودن ترکیبات مختلفی از قبیل ایزواکتان ، ایزوپنتان ، اتیل بنزین و ایزوپروپیل و برای افزایش بیشتر با تترا اتیل سرب تحقق مییابد. ترکیب اخیر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از واکنش بین PbNa و کلروراتیل حاصل میشود. با افزودن 4 میلی لیتر از آن به یک کیلوگرم اسانس ، عدد اکتان بنزین از 70 به 89 میرسد.
از آنجا که سرب در موتور رسوب کرده و اشکلاتی را ایجار میکند، آنرا با مخلوطی از کلرور یا برموراتیلن مخلوط کرده تا پس از احتراق ، سرب به صورت کلرور یا برمور که جسم فراری است درآمده و همراه گازهای حاصل از احتراق از موتور خارج شود.
مزایای بنزین و سوختهای مایع نسبت به سوخت های جامد
پس از سوختن ، خاکستر بر جا نمیگذارند.
سوختهای مایع را میتوان در محوطهای دور از محل مصرف و به اشکال مختلف انبار کرد.
سوخت مایع خود به خود آتش نمیگیرد و چنانچه فرار نباشد، در اثر ماندن فاسد نمیشود.
سوختهای مایع ، وزنشان 30% و حجمشان 50% کمتر از سوختهای جامد با همان ارزش حرارتی است.