باتوجه به نیاز روز افزون مهندسین جهت تعمیر وتقویت سازه های بتنی در سالهای اخیر، در مقاله حاضر سعی شده روشهای مختلف تعمیر و تقویت با استفاده از تسمهها و صفحات کامپوزیتی FRP همراه با تئوریهای مربوطه ارائه گردد. ضعف در مقاومت برشی و خمشی تیرها ، همچنین ظرفیت باربری و شکل پذیری کم ستونها و مشکلات بوجود آمده از خزش در سازههای بتنی از جمله مشکلاتی هستند که میتوان با استفاده درست از صفحات کامپوزیتی FRP ، از بین بروند.در این پایان نامه ابتدا روشهای استفاده از این کامپوزیتها و تئوری استفاده از صفحات که بوسیله محققین برجسته دنیا ارائه گردیده مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت، سپس آزمایشات انجام شده بوسیله این محققین ارائه خواهد شد و در اخر نیز آزمایشات انجام شده با مصالح موجود در کشور برای ارزیابی و مقایسه آنها با آزمایشات و روشهای تئوری ارائه شده توسط محققین در خارج از کشور ، مد نظر قرار خواهد گرفت. از آنجایی که صفحات کامپوزیتی مقاومت کششی قابل توجهی از خود نشان میدهند و از طرف دیگر تعمیر و یا تقویت اجزاء بتنی لازم است که از قسمت بیرونی این اجزاء برای جلوگیری از تخریب آنها صورت گیرد لذا چسباندن این صفحات در قسمتهایی از سازه که در آنها تنشهای کششی وجود دارد باعث میشود که ظرفیت کششی این قسمتها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. به طور مثال چسباندن این صفحات در زیر تیرها باعث میشود که این تیرها در این قسمت مقاومت کششی خوبی از خود نشان دهند و در نتیجه کمبود آرماتورهای کششی را جبران کنند و یا چسباندن این صفحات در کنارههای تیر باعث افزایش قابل توجه مقاومت برشی تیرها و در نتیجه جبران کمبود آرماتورهای برشی که همان خاموتها هستند میگردد و حتی در ستونها با دورپیچ کردن آنها بوسیله این صفحات، باعث بالا رفتن مقاومت فشاری و کرنش نهایی بالاتری برای بتن و از طرف دیگر جایگزینی برای کمبود تنگهای فولادی در ستون و نتیجه بالا رفتن شکل پذیری ستون و مقاوم شدن آنها در برابر نیروهای جانبی بیشتر میشود. دور پیچ کردن نمونههای استوانه ای نیز خزش کمتری را نیز نسبت به نمونههای دور پیچ نشده از خود نشان میدهندکه شرح کامل این آزمایشات نیز در پایان نامه حاضر آورده شده است. در آزمایشات انجام شده برای ساخت کامپوزیتها از الیاف شیشه نوع E که بسیار ارزان و قابل دسترس هستند استفاده شده که کارایی بسیار خوبی نیز از خود نشان میدادند، از دو نوع رزین نیز برای ساخت این کامپوزیتها استفاده شد که رزین اول رزین پلیاستر بود که برای ساخت صفحات کامپوزیتی جهت تقویت نمونههای استوانهای مورد استفاده قرار گرفت ، دومین نوع رزین، رزین اپوکسی بود که جهت ساخت کامپوزیتها در بازار ارائه میشد، از این کامپوزیتها نیز جهت تقویت تیرها استفاده شد. در مورد خصوصیات این کامپوزیتها به طور مفصلتری در پایان نامه بحث خواهد شد. تمامی خواص مکانیکی مصالح مورد استفاده اعم از بتنها، آرماتور ها و انواع کامپوزیتهای ساخته شده، مورد آزمایش قرار گرفتند تا بتوان به صورت دقیقتری در اجزاء بتنی ساخته شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در مورد چسبها نیز چندین نمونه چسب اپکسی مورد آزمایش قرار گرفتند که در آخر بهترین نوع آن از جهت خواص مورد نیاز برای استفاده در این آزمایشات انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت. در این پایان نامه 48 عدد نمونه استوانه جهت چگونگی عملکرد صفحات بر روی مقاومت فشاری چهار نوع بتن با مقاومتهای مختلف و تعداد لایههای مختلف صفحات، یک لایه، سه لایه و پنج لایه ساخته ومورد آزمایش قرار گرفت که تمامی آنها توسط یک نوع جک شکسته شدند که نتیجه آن افزایش مقاومت قابل توجهی در مقاومت فشاری بتن بود