مقدمه:
تعلیم و تربیت آدمی کاری پرارج و در عین حال وقت گیر است و نتایج قطعی و نهایی آن نسبتاً دیر آشکار میشود و آدمیت انسان به چگونگی تربیتش بستگی دارد. موفقیت و به هدف رسیدن برای هر انسانی بهترین و مهمترین مسئله ای است که در زندگی وی حادث می شود و پیشرفت او نیز بستگی به تلاش و کوشش وی دارد. اگر در شرایط مناسب پرورش یابد به خیل نیکان میپیوندد و اگر تربیت وی مورد غفلت واقع شود چه بسا که از حد حیوان نیز فروتر رود.
مفهوم کلی آموزش و پرورش فراهم نمودن زمینهها و عوامل مناسب و مساعد برای به فعالیت رساندن و شکوفا نمودن همه استعدادهای بالقوه انسان و حرکت تکاملی او بسوی هدف مطلوب بوسیله برنامه سنجیده و حساب شده است. و در این زمینه جنسیت افراد (دختر یا پسر بودن) هیچ تفاوتی ندارد. چرا که در پهنه خلقت خداوند زن و مرد را یکسان آفریده و هیچکس بر هیچکس برتر نیست مگر به تقوی از نظر استعداد نیز دختران و پسران در یک سطح خلق شدهاند و تفاوت میان آنها از نظر پیشرفتهای گوناگون علمی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... بر اساس تلاش و کوششهای هر دسته میباشد.
بر این اساس دانستن آماری از تواناییها و استعدادهای دختران و پسران و اینکه در هر جامعهای گرایش دختران به چه دروس و یا علومی بیشتر و توانایی و استعداد آنها در چه زمینهای بیشتر است و یا پسران بیشتر علاقهمند به چه کارها و تخصصهایی هستند میتواند کمک بسیار زیادی برای توسعه و رشد جامعه دارد و مدرسه و نظام آموزش و پرورش برای نیل به مقصد بزرگ یکی از وسایل به شمار میرود.
بیان مسئله و ضرورت تحقیق:
ما در کشوری به سر میبریم که برای نیل به استقلال و پیشرفت همه جانبه در زمینههای فردی و اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی به شخصیتهای رشد یافته و دلهای بیدار و مغزهای اندیشمند و دستهای ماهر و توانا نیازمند است. و این جز از طریق دانستن آمارهای دقیق و در دست داشتن میزان علاقه دختران و پسران جوان به دروس و مطالعه و تحصیل میباشد. از این جهت بر آن شدیم که موضوع تحقیق خود را میزان علاقه دختران و پسران جوان به تحصیل انتخاب کرده و پروژه را با بیان فرض علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران میباشد مورد بررسی قرار دهیم.
روشهای اجرا: جمعآوری دادهها
به دلیل مشکلات فراوان پرسشنامه و مصاحبه معمولیترین ابزاری هستند که در امر آمار و تحقیق میتوان از آنها استفاده کرد. برای تهیه باید فهرست کلیه هدفهای پژوهشی که پرسشنامه به خاطر آنها اجرا میشود مهیا کرد و سپس برای هر هدف سئوالاتی تهیه و پرسشنامه تنظیم شود. که در این تحقیق حاضر برای اثبات فرضیه علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران میباشد پرسشنامهای با 10 سئوال طرح شده است. این پرسشنامه بین 25 دختر در سطح دبیرستان و 25 پسر نیز در همین سطح توزیع شدهاست. پرسشنامه پسران در یکی از دبیرستانهای نمونهها بصورت تصادفی انتخاب و توزیع شد. پرسشنامه دختران نیز به همین طریق توزیع و سپس جمعآوری گردید.
تجزیه و تحلیل دادهها:
در این قسمت از دو بخش محاسبات و نمودارها. ابتدا جدول فراوانی برای هر یک از سئوالات پرسشنامه نمودار میلهای برای هر یک از سئوالات، نمودار چندبر فراوانی برای هر سئوال، تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری برای هر سئوال انجام شده است. (در نمودارها دختران مشکی و پسران آبی) رنگ نمودار.
ارزیابی مشکلات:
در انجام این تحقیق آماری متأسفانه با مشکلاتی رو به رو بودیم از جمله برای توزیع پرسشنامهها در مدارس به ما اجازه انجام چنین کاری داده نمیشد لذا مجبور شدیم از خود دانشآموزان و بطور مخفی کمک گرفته، در نتیجه موفق به توضیح و تشریح مسئله برای دانشآموزان نبودیم. دوم اینکه متأسفانه به دلیل اینکه امر تحقیق در هر موردی در کشور ما هنوز تازه میباشد خیلی از دانشآموزان موضوع را جدی نگرفته و پاسخهای دقیق نمیدهند. در ضمن به دلایل محدودیتهای مالی و ... از تعداد کمی پرسشنامه (50عدد) استفاده شده که نمونه کوچکی میباشد و برای جواب دقیق گرفتن نمیتواند کافی باشد.
-توصیف نمودارهای به دست آمده از سئوال یک:
الف) با توجه به نمودارها پسران علاقه بیشتری نسبت به کسب درآمد از طریق تحصیلات نسبت به دختران دارند.
ب) با توجه به نمودارها در حد بیشتری از پسران نسبت به دختران انگیزه تحصیل را علاقه میدانند.
ج) با توجه به نمودارها انگیزه دختران از تحصیل به میزان چشمگیری کسب موقعیت اجتماعی است و درصد کمتری از پسران به این امر توجه دارند.
نتیجه گیری: بطور کلی با مقایسه سه نمودار فوق درصد بیشتری از پسران انگیزه تحصیل را کسب درآمد و دختران کسب موقعیت اجتماعی میدانند.
توصیف نمودارهای بدست آمده از سئوال دو:
الف) با توجه به نمودارها دختران بیشتر از پسرها تحصیل را ارزش محسوب میکنند.
ب) در نمودارهای این قسمت هم ارزش محسوب نشدن تحصیل بیشتر متعلق به پسران است.
نتیجهگیری:
بطور کلی با مقایسه 3 نمودار فوق در هر دو گروه دختران و پسران تحصیل ارزش محسوب میشود فقط ا ین عقیده در میان دختران بیشتر است.
توصیف نمودارهای بدست آمده از سئوال سه:
الف) با توجه به نمودارها درصد بیشتری از دختران معتقد به افزایش پیشرفت تحصیلی در میان خود هستند.
ب) با توجه به نمودارها پسران بیشتر از دختران با این نظریه مخالف هستند.
نتیجهگیری:
به طور کلی با مقایسه نمودارها هر دو گروه دختران و پسران با این نظر که دختران در سالهای اخیر پیشرفت بیشتری در تحصیل داشتهاند موافق هستند. ولی در این میان دختران بیشتر با این نظریه موافق هستند.
توصیف نمودارهای بدست آمده از سئوال چهار:
الف) با توجه به نمودارها پسران بیشتر از دختران رفتن به دانشگاه را هدف محسوب میکنند.
ب) با توجه به نمودارها رفتن به دانشگاه برای دختران کمتر هدف محسوب میشود.
نتیجهگیری:
بطور کلی هر دو گروه دختران و پسران رفتن به دانشگاه را هدف خود میدانند ولی در این بین رفتن به دانشگاه برای پسران بیشتر از دختران هدف محسوب میشود.
توصیف نمودارهای به دست آمده از سئوال پنج:
الف) از میان دو گروه شمارش شده 88% دختران دارای معدل بین 20-17 هستند و 12% پسران دارای این معدل میباشند.
ب) از میان دو گروه 12% دختران دارای معدل بین 17-14 میباشند و 36% پسران دارای این معدل هستند.
ج) از میان دو گروه 4% پسران معدل کمتر از 11 داشتند و هیچکدام از دختران شرکتکننده دارای این معدل نبودند.