تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟

تعداد صفحات: 3 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 17919
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: صنایع دفاع - نظامی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟

    پدافند عامل و غیرعامل چیست؟

    پدافند در مفهوم کلی، دفع، خنثی کردن و یا کاهش تاثیرات اقدامات آفندی دشمن و ممانعت از دستیابی به اهداف خودی است. پدافند به دو بخش تقسیم می‌شود 1- پدافند عامل 2- پدافند غیرعامل

    علاقه به حیات و حفظ بقاء به طور غریزی در هر انسانی وجود دارد لذا در طول تاریخ، بشر برای دستیابی به ملزومات حیاتی خود از جمله غذا و انرژی به گسترش و توسعه مراتع و زمین‌های کشاورزی و معادن پرداخته یا به جهت دفع تجاوز دشمنان خود جنگ‌ها و منازعات بسیاری را پشت سر نهاده است. سلاح‌هایی که جوامع بشری قبل از دوران صنعتی در جنگ‌ها بکار می‌بردند دست ساز و بسیار ساده بود، بین فرآیندهای دانش و فناوری و نوع سلاح‌هایی که جوامع بشری برای بهره گیری از آنها در جنگ ابداع و اختراع می‌کرده‌اند، ارتباط نزدیکی وجود داشته است.

    در دوران معاصر، این پیوستگی در اثر تحولات و پیشرفت‌های عظیم در فناوری رو به فزونی نهاده است. پس از وقوع انقلاب صنعتی در قرن هجدهم در اروپا و توسعه بیشتر، (پژوهش و توسعه) پیشرفت‌های شگرفی در همه سطوح فناوری پدید آمد. به طوری که دوران کنونی به ویژه دو دهه اخیر را (عصر انقلاب سوم فناوری) یا (دوران انقلاب در میکروالکترونیک) نامیده‌اند، تحولات مذکور لزوما فناوری تسلیحاتی را به شدت تحت تاثیر قرار داد به طوری که همه ابعاد و سطوح این فناوری بسیار پیچیده شده و در خصوص طرح‌های نظامی جنبه راهبردی یافته است. پیشرفت سریع علوم و فناوری نظامی در زمینه تولید انواع سلاح‌های آفندی توسط کشورهای پیشرفته و توان همپائی سایر کشورها موجب گردیده است تا بحث پدافند به ویژه دفاع غیر عامل توسط کشورهای اخیرالذکر مورد توجه جدی قرار گیرد.

    با نگرش به این‌که سلاح‌ های کنترل از راه دور و پیشرفته جایگزین اکثر سلاح‌ های سنتی گردیده‌اند و به عنوان مثال با فشار یک دکمه از فواصل دور می‌توان جان هزاران انسان را مورد تهدید جدی قرار داد توجه به امر پدافند، طبیعی جلوه می‌نماید.

    استفاده از سلاح‌ های کشتار جمعی همانند استفاده رژیم بعثی از سلاح‌هایی شیمیایی در طول 8 سال جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی و تجربه جنگ نفت، جنگ افغانستان، مناقشه یوگسلاوی و جنگ اخیر امریکا علیه عراق لزوم توجه به مقوله دفاع، خصوصا دفاع غیر عامل را مضاعف نموده است.

    اقدامات دفاع غیر عامل شامل اصول اساسی و ملاحظاتی است که در اغلب کشورهایی جهان، این اصول و ملاحظات با کمی اختلاف پذیرفته شده اند ولی شیوه به کارگیری آنها ابتکاری، هنرمندانه و خردمندانه است نه اینکه کلیشه‌ای باشد به همین دلیل وسعت هر اصل به خلاقیت‌های فکری بشر و شرایط زمان و مکان بستگی دارد و بعضا حد و مرزی برای این اصول نمی‌توان تعیین کرد و لذا در حد غیر قابل تصوری در نحوه بکارگیری اصول دفاع غیر عامل تنوع وجود دارد. در این مقاله سعی گردیده است پس از تبیین اصول و ملاحظات دفاع غیر عامل و موضوعات ذیربط، توصیه‌هایی چند در خصوص اقدامات دفاع غیر عامل ارائه گردیده است.

     

     
    *اقدامات اساسی دفاع غیر عامل:

     

     

    اقدامات اساسی در تامین دفاع غیرعامل شامل موارد ذیل می‌باشد که در تهیه طرح‌ها متناسب با ماموریت، وضعیت، موقعیت و شرایط زمانی و مکانی و رده سازمانی باید مورد استفاده و بهره برداری لازم قرار گیرد. در ابتدا فهرست‌وار اصول دفاع غیر عامل و ملاحظات آن را نام برده و سپس به تعریف هر یک از اصطلاحات می‌پردازیم.
    1- استتار (Camuflage)
    2- اختفا (Concealment)
    3- پوشش (Cover)
    4- فریب (Deception)
    5- تفرقه و پراکندگی (Separation and Dispersion )
    6- مقاوم سازی و استحکام (Hardening)
    7- اعلام خبر (Early Warning)
    8- مکان یابی (Site Selection)
    9- تحرک (Movement) 10-
    10- پناهگاه (Defilade)
    11- جان پناه (Trench)
    12- انضباط استتار (Camouflage Discipline)
    13- حفاظت (Security)
    14- سیستم اطفا حریق (Extinguishing System)
    15- اقدامات درون سیستمی
    16- آموزش و ایجاد فرهنگ دفاع (Training)
    17- ایجاد موانع (دیوار - دکل - کابل - بالن) (Barrier)
    18- عملیات دود. (Smoke Operation)
    19- اقدامات بعد از بمباران(کنترل تردد، تخلیه، مجروحین، کنترل خسارت، خنثی سازی بمب و... )
    20- ایمنی (Safety)
    21- مقابله با بمب ‌های گرافیتی E. M. P - H. P. M
    22- ایجاد استحکامات صحرایی و سازه‌های موقتی (Field fortification)
    23- ایجاد سازه‌های امن و مقاوم سازی تاسیسات. (Protective Structures)
    24- دفاع غیر عامل در مقابل حملات ویژه (ش. م. ه).

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان پدافند عامل و غیرعامل چیست؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت