تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 17940
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران

    جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران

    و نقش اصلی در انتخاب قوات مجریه و مقننه

    نقش و جایگاه مردم در روند شکل گیری نظام ‎های سیاسی و سپس چگونگی تأثیر و حق آنان نسبت به تعیین سرنوشت خود در دورن نظام، هموراه یکی از مهم‎ترین بحث‎ها و مناقاشات سیاسی در حوزه سیاست و حکومت بوده است هر مکتبی بنا به وضعیت ساختاری و اهداف بنیادی‎اش تعریف خاصی از چگونگی ساختار حکومتی خود و نقش و تأثیر مردم در آن ارایه می‎دهد.

     

     
    روی سخن فعلاً متوجه مکتب اسلام و نظام سیاسی اسلامی است. در این مکتب رضایت و خواست عمومی در روند شکل‎گیری حکومت اسلامی بسیار مورد توجه و تأهیرگذار است و لذا از صدر اسلام تاکنون از هیچ حکومت اسلامی یا رهبری سیاسی دینی نمی‎توان سراغ گرفت که بدون خواست و تمایل آزادانه مردم در جامعه تحقق یافته باشد. این مسئله حتی در خصوص نبی مکرم اسلام که نخستین نظام حکومتی اسلامی را در مدینه بنیاد نهاد و همچنین دیگر پیشوایان معصوم پس از ایشان نیز استثنا بردار نبوده است. زیرا که به گواه تاریخ هیچ معصومی حاکمیت سیاسی خویش را در جامعه به صورت اجبار و تحمیل بر مردم مستقر نساخت همچنان که دوران کوتاه حاکمیت سیاسی سه تن از پیشوایان معصوم، پس از کسب مقبولیت عمومی و ابراز تمایل عملی آنان به تأسیس یک نظام اسلامی صورت گرفت. از سوی دیگر با توجه به آن که نظام اسلامی دارای اصول و اهدافی معین نسبت به سرنوشت فرد و جامعه است، می‎توانیم بگوییم حضور و تأثیر بیشتر مردم در روند شکل‎گیری یا استمرار نظام مزبور نشان از مقبولیت بیشتر آن نظام در میان مردم و تمایلات عمیق‎تر آنان در پای‎بندی به اصول و اهداف مورد نظر آن نظام خواهد بود.
    منظور از بیان این مقدمات توجه دادن برخی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی به این نتیجه منطقی است که خواست عمومی مردم مسلمان ایران به تأسیس این نظام در حقیقت ناشی از اعتقاد قلبی به اصول و اهداف عالیه مورد نظر نظام سیاسی اسلام و ابراز تمایل آنان به اجرای مجموعه احکام الهی و حاکم سازی دین بر سرنوشت خویش بوده است در این صورت چنانچه اقلیتی معترض به حاکمیت احکام دین در جامعه اسلامی ایران باشند این اعتراض در حقیقت مخالفت با خواست مردم مسلمان و معتقدی است که خود آزادانه به استقرار نظام اسلامی در ایران رأی داده و حاکمیت الهی را بر سرنوشت خویش پذیرفته‎اند. عدم توجه این اقلیت مخالف نسبت به مفهوم واقعی حکومت اسلامی و بالتبع گرایش‎ها و تمایلات قلبی مردم مسلمان ایران همواره یکی از اساسی‎ترین وجوه مخالفت با نظام اسلامی از بدو پیروزی آن تاکنون بوده است. این گروه که هیچ گاه نخواسته‎اند تمایز روشن میان یک فرهنگ دینی با غیر دینی را بپذیرند و یا به لوازم حاکمیت دین در جامعه اسلامی ایران پای‎بند بمانند با پیش کشیدن اصطلاحاتی چند منظوره نظیر آزادی، برابری، دموکراسی و... تلاش نموده‎اند تا با همان برداشت غرب‎گرایانه از واژه‎های مزبور عملکرد نظام اسلامی را نقادی نمایند در هیمن راستا چندی پیش یکی از نشریات با انتشار مطالبی ضمن طرح بحث برابری افراد در جامعه بر اعمال برخی گزینش‎ها و صافی‎ها در تعیین صلاحیت افراد داوطلب در احراز مناصب حکومتی انتقاد و آن را نشانه تبعیض و بی‎عدالتی نسبت به شهروندان جامعه اسلامی ایران دانسته است.[1] در بخشی از مطالب این نشریه آمده است .

     

     
    «... چه دلیلی دارد که «الف» برای نامزدی ریاست جمهوری و یا نمایندگی تأیید صلاحیت شود ولی (ب) رد صلاحیت گردد. آیا این تبعیض و بی‎عدالتی سیاسی نیست؟ آیا این تقسیم شهروندان به خوب و بد و... نیست؟... اصلاً چه کسی و کسانی حق دارند که شرایط مخصوص برای ریاست جمهوری و نمایندگی... تعیین نمایند؟...»[2]
    نویسنده در بخشی دیگر از مطالب خود با تأکید بر مسئله تفکیک قوا و توزیع قدرت، متعرض اصل ولایت فقیه گردیده و می‎گوید با توجه به اینکه در ایران ولی فقیه در رأس سه قوه قرار دارد پس تفکیک قوا و توزیع قدرت نیز وجود نخواهد داشت.

     

     
    مسایل فوق و موارد مشابه آن از جمله مهم‎ترین مباحثی است که چندی است از سوی محافل مختلف سیاسی به آن دامن زده می‎شود از این رو در این نوشتار سعی می‎کنیم با نگاهی به فرهنگی دینی اسلام آن مسایل را به طور مختصر مورد برررسی قرار دهیم.

     

     
    1. انتخاب کارگزاران و مسئولان یکی از مهم‎ترین و سرنوشت‎سازترین مراحل اجرایی در یک نظام سیاسی است زیرا کارگزاران و مدیران اجتماعی بازوان اجرایی حکومت و عاملان اجرای قانون در جامعه‎اند. شایستگی، توانمندی و سلامت رفتاری آنان مهم‎ترین عامل سامان‎دهی صحیح امور اجتماعی است از این رو مکاتب و فرهنگ‎های مختلف از واگذاری مسئولیت‎ها به افراد، همواره بر رعایت اهلیت و صلاحیت تأکید داشته‎اند به طوری که امروزه در بسیاری از جوامع غربی نیز به آن توجه خاص نموده و برخی برای پذیرش نمایندگی افراد، ارایه تأییدیه از سوی 50 تن از شهروندان صاحب نام را به عنوان شرط ثبت نام تعیین نموده‎اند.
    در منطق قرآن کریم مناصب و مسئولیت‎های حکومتی امانتهایی هستند که لازم است به اهل آن واگذار گردند.[4] منظور از اهلیت در دین اسلام برخورداری فرد از تخصص همراه با تعهد به صورت توأمان است. یعنی فرد مسئول می‎بایست علاوه بر آن که از تخصص و توانایی‎های لازم برخوردار باشد، در انجام مسئولیت‎های محوله خود را موظف به حفظ حدود و مقررات دینی نیز بداند. در روایتی از رسول گرامی اسلام ضمن تبیین شرایط لازم در مدیریت، با صراحت از تعهد همراه با تخصص یاد شده است. شرایط ایشان برای فردی که قرار است مسئولیت امور اجتماعی را بر عهده گیرد چنین است:
    1. پارسایی که او را از معصیت باز دارد.

     

     
    2. بردباری که بتواند با آن خشمش را کنترل نماید.

     

     
    3. مدیریت نیکو بر مجموعه تحت مدیریتش داشته باشد تا برای آنان همچون پدری مهربان باشد.[5]
    روزی ابوذر صحابی بزرگ و وفادار رسول خدا صلّی الله علیه و آله از ایشان درخواست کرد تا منصبی به وی واگذارد. رسول خدا صلّی الله علیه و آله ضمن دلجویی از او فرمود: ای ابوذر! تو را دوست می‎دارم و هر آنچه برای خود می‎پسندم برای تو نیز می‎خواهم لکن من تو را در مدیریت ضعیف می‎بینم پس هیچ گاه مسئولیت و حکومت حتی دو نفر را نیز قبول نکن.[6] خودداری رسول خدا صلّی الله علیه و آله از واگذاری مسئولیت به شخصیتی همچون ابوذر که بارها از جانب ایشان به بهترین خصال ستوده شده بود، نشان از اهتمام جدی ایشان نسبت به شرط اهلیت و صلاحیت در گزینش افراد برای مناصب حکومتی است.
    2. گرچه یکی از بهترین راههای پیش‎بینی شده در حکومت‎های مردم‎سالار، روش تفکیک قوای حکومتی به مقننه، مجریه و قضاییه است، با این حال نمی‎توان به طور صددرصد تضمین نمود که تقسیم قوا به صورت فوق، عملاً راه غلبه یک قوه بر قوای دیگر را مسدود ساخته و در نتیجه تمرکز قدرت به وجود نیاید. از این رو نظام‎های مدعی دموکراسی نیز غالباً به این مشکل توجه داشته و سعی نموده‎اند تا با اعمال نوعی همکاری یا نظارت قوا با یکدیگر از ایجاد چنین پیامدی جلوگیری نمایند. به طوری که هم اینک مسئله تفکیک قوا در عمل به طور مطلق وجود ندارد. این مسئله را می‎توانیم در نظام‎های پارلمانی به طور شدیدتر و در نظام‎های ریاستی با شدت کمتری مشاهده کنیم. مثلاً قوه مجریه از طریق طرح لوایح قانونی به مجلس قانون‎گذاری در عملکرد این قوه مبنی بر تصویب قوانین، واجد نقش مؤثر و مفید است همچنین قوه مجریه مسئول اجرای مصوبات مجلس گردیده و با تصویب آیین‎نامه‎ها و ضوابط لازم الاجراء به این امر اقدام می‎نماید. از طرف دیگر قوه مقننه نیز در تعیین اعضای قوه مجریه، تأیید انتصاب برخی کارکنان عالی رتبه قوه مجریه، و تنظیم روابط خارجی با سایر دولتها به دخالت و ابقای نقش در فعالیت‎های قوه مجریه می‎پردازد.[7] علاوه بر این موارد در نظام‎های پارلمانی تمهیدات بازدارنده و کنترل کننده دیگری نیز وجود دارد که بر این دخالت میان قوای حکومتی تأکید می‎نماید مثلاً حق انحلال پارلمان در دست رئیس جمهور قرار گرفته است و در مقابل استیضاح و برکناری وزیر یا هیأت وزیران توسط پارلمان انجام می‎شود.[8]
    بنابراین این تفکیک قوا به طور مطلق نه فقط مطلوب نیست که نظام‎های موجود میسر در عمل چندان به آن پای‎بند نمانده‎اند.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    [1] . ابوالفضل فراهانی، آزادی سیاسی، نسیم صبا، شماره 304 و 307.
    [2] . همان، شماره 304، ص 7.
    [3] . همان، شماره 307، ص 8.
    [4] . سوره نساء، آیه 58، علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، جامعه 4، ص 378، 385.
    [5] . اصول کافی، جامعه 1، ص 407.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران, مقاله در مورد تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران, تحقیق درباره تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران, مقاله درباره تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله جایگاه مردم، مسئولان و رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت