تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری

تعداد صفحات: 160 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18432
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۳۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری

    مقدمه



    شعرو ادبیات دو ابزار نیرومند برای طراحی به شمار می‌روند تمامی شیوه‌های ادبی سودمند هستند، اما برای اهداف طراحی خلاق، شعر بر ادبیات رجحان دارد. شعر به مثابه مجموعه‌ای از کلام مکتوب است که رویکرد های جمعی مردم را خلاصه می‌کند و به عنوان بیانگر «یکتایی» ویژه فضا و مکان لازمه هر طرح ملی، منطقه‌ای و محلی است.

    قطعات ادبی، مانند «صورت مساله» معماری از اواسط دهه 1970 تا اواخر دهه 1980 مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود. آنها از اولویتهای عملی معماری، دست به ساخت گزیده‌ هایی زدند که آنها را می‌توان با ارزش هنری‌شان به عنوان قطعات ادبی تلقی کرد.

    یکی از عوامل بنیادی مشترک میان شعر و معماری شفافیت است، سبکی است و یا شاید تمام هستی است. شعر و معماری می‌توانند در نور با یکدیگر هم آوا شوند  با ذات نوری خود فاصله‌ها را از میان بردارند و معماری که شاعر فضای شایسته زندگی است. در آزادمنشی، شعر، همنشینی و آمیزش با تلاشهای خلاقانه، الهام‌بخشی و انگیزه‌بخشی را می‌جوید.

    فضایی شاعرانه است که با مواد و مصالح ساخت و ساز و تلفیق فضاها حس سیالیت و سبکی را به مراجعه کننده و فضا ببخشد و تصاویر ذهنی و خیال‌انگیز ایجاد کند. انسان با حواس پنجگانه خود با محیط اطراف ارتباط برقرار می‌کند. در بعضی موارد خاطره‌ای ماندگارو تأثیرگذار حاصل ارتباط انسان با محیط اطراف اوست. در طراحی فضای شاعرانه و ادبیانه چنین کیفیتی مطلوب به نظر می‌رسد.

    در این تحقیق به بررسی برخی تشابهات بین این دو می پردازیم و پیوستگی بین آنها را مورد مطالعه قرار می دهیم.

    مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری

     

    _فضا
     

     فضا جایی است که در آن زندگی می کنیم یا جایی که در خیال خود می پرورانیم. فضا خیال و خیال فضا است . هر چیزی که انسان به آن فکر می کند و یا در خیال خود می پروراند دارای فضایی است . فضا وجود مادی ندارد ولی این قابلیت را دارد که در وجود خود عناصری مادی و یا معنوی را جای دهد . انسان تنها زمانی قادر است حالتی خاص، مثلاً ناراحتی یا خوشحالی را به فردی دیگر منتقل نماید که فضایی غمگین یا شاد ایجاد کرده باشد و این فضا نیز توسط دیگران قابل درک باشد .

    باید نکته ای را در اینجا ذکر نمود : « فضا جایی نیست که اشیاء در آن حضور پیدا می کنند بلکه وسیله ای است که به واسطۀ ذات خود زمینه حضور اشیاء را در خود فراهم می سازد . » برای درک این مفهوم کافی است به این نکته توجه داشته باشیم که فضا عنصری غیر مادی است ولی دارای ذاتی خاص ، که می تواند اشیاء را در خود جای دهد . یا می توان به این صورت گفت که این اشیاء نیستند که فضایی را شکل می دهند ، بلکه این ذات فضاست که اشیائی خاص را در خود جای می دهد و به آنها شکل و شمایلی خاص می بخشد .

    حال می خواهیم از تعاریف و توضیحات فوق استفاده نماییم و به تعریفی از فضا در شعر و معماری برسیم تا بتوانیم از پس آن شباهتها و تفاوتهای این دو را بررسی کنیم .

     

     شعر و فضای آن :

     در پیش در آمد این گفتار ذکر کردیم می توان فضا رابه عنوان وسیله ای در نظر گرفت تا انسانها از طریق آن عواطف ، احساسات ، تفکرات و ا ندیشه های خود را به دیگران منتقل نمایند . تا انسانی نتواند فضای ذهن خود را که در قالب تفکر یا احساسی خاص به وجود آمده است به تصویر بکشد هیچ فرد دیگری نمی تواند آن را درک نماید . تمامی هنرها وجود خود را از طریق ایجاد فضا به دست آورده اند . فضایی که هنرمندی با نگرشی خاص نسبت به دنیای پیرامون خود آن را خلق کرده است .

    شاعر کیست و شعر چیست ؟ شاعر هم فردی مثل سایر انسانهاست . او در زندگی خود به نگرشی خاص می رسد . او می خواهد سایرین را از این نگرش آگاه کند بنابران نیاز دارد تا فضایی را ایجاد نماید .

    شعر ، فضای اوست . و شعر در خود کلماتی منظوم ، دارای وزن و ریتم را جای داده است .



    فرو داشت دست از کمربند اوی

    تهمتن چنان خیره مانده بدوی

     

    دو شیر اوژن از جنگ سیر آمدند

    تبه گشتهو خسته و دیر آمدند

     

    دگر باره سهراب گرز گران

    ز زین برکشید بیفشرد ران

     

    بزد گرز و آورد کتفش به درد

    بپیچید و درد از دلیری بخورد

     

    بخندید سهراب گفت ای سوار

    بزخم دلیران نهی پایدار


    شعری که در بالا آورده شد گوشه ای از نبرد رستم و سهراب در شاهنامه فردوسی بود . هدف فردوسی ایجاد فضایی بوده که نحوۀ نبرد این دو را به تصویر بکشد . فضایی که او در خیالش به آن شکل داده به گونه ای بسیار زیبا در شعرش به تصویر در آمده است . کلمات در شعر او به واسطه فضایی که در ذهن او بوده است به این شکل آمده اند . و این دقیقاً همان نکته ای است که در پیش درآمد این گفتار ذکر کردیم . این کلمات نیستند که فضای شعر فردوسی را بوجود آورده اند بلکه این فضای شعر اوست که کلماتی اینچنین را طلب می کند .

    تمامی شعرا شعر می گویند و نگرش خاص خود را از طریق فضای شعر خود به دیگران منتقل می نمایند . و چون انسانها دارای قالبهای فکری مختلف می باشند هر کدام نگرشی خاص به خود را دارند . نتیجۀ این امر ایجاد زبانهای گوناگون در شعر است که هر کدام تنها مختص به یک فرد می باشد و به راحتی می توان آنها را از هم تمیز داد.



    به نام خداوند جان و خرد

    کزین برتر اندیشه بر نگذرد


    بشنو از نی چون حکایت می کند

    و ز جدایی ها شکایت می کند


    الا یا ایها الساقی ادر کأساً و ناولها

    که عشق آسان نمود اول ولی افتاده مشکلها


    اهل کاشانم .

    روزگارم بد نیست .

    تکه نانی دارم ، خرده هوشی ، سر سوزن ذوقی .


    در مورد شعر هر شاعر می توان گفت ، فضایی خاص به خود را برای مخاطب پدید می آورد . فضایی که زمینه بروزش را در ذهن مخاطب و به شکل خیالی در خاطر وی به دست می آورد . در اصل فضای شاعر به شکل خیال برای مخاطب قابل درک است و مخاطب نمی تواند آن را به صورت بصری درک کند .

    البته درک فضای مورد نظر تمامی شعرا به راحتی برای تمامی افراد میسر نیست . زیرا همانطور که ذکر شد فضای شاعر به شکل خیال در ذهن مخاطب بروز می کند . و مخاطبی که شعری را می خواند دارای سطحی خاص از اطلاعات و دانش می باشد ، در اینجا این احتمال وجود دارد خیال وارد شده در مخاطب سطحی یا عمقی باشد ، که در هر صورت ممکن است با فضای مورد نظر شاعر در شعرش تفاوت داشته باشد .

     

    آنکس که به دست جام دارد

    سلطانی جم مدام دارد

    آبی که خضر حیات از او یافت

    در میکده جو که جام دارد

    فضا در معماری

    فضای معماری نیز به وجود آمده است ؛ تا علایقی خاص ، احساساتی ناب وب تفکری برتر را به تصویر بکشد . فضای معماری فضایی کالبدی است که به صورت بصری قابل درک می باشد . گرچه همیشه این امکان وجود دارد یا شاید هدف برخی از فضاها در معماری اینچنین بوده است ؛ که فکر را به سویی خاص و به فضای خیالی دیگری معطوف نمایند . نظیر آنچه که در باغ ایرانی مشاهده می کنیم که هدف آن فرار از فشارها و روزمرگیها و سوق دادن فرد به سوی زیبایی های طبیعت و در نهایت به تصویر کشیدن بهشت بوده است .

    معماری یعنی خلق و ساماندهی فضاها ، فضاهایی که ممکن است هر کدام القا کننده حالتی خاص در مخاطب خود باشند . منتهی مسئله ای که در مورد درک از فضاهای معماریمهم می نماید این نکته می باشد که بیشترین درک از فضای معماریبه وسیله چشم صورت می گیرد البته نقش سایر حواس هم در درک برخی از فضاها اهمیت دارد .

    معمار یک بنا ایده ای خاص را در سر می پروراند و برای اینکه بتواند این ایده را به تصویر بکشد نیاز به خلق فضا دارد . و این فضای اوست که تعیین می کند کدام دیوار از چه نوع مصالحی  به چه رنگی در کجای فضای او ظاهر شود . شاید خیلی از مردم به غلط این برداشت را داشته وباشند فضای معماریرا دیوار ها ، ستونها و سقفهایی که محصورش کرده اند به وجود آورده است . در صورتی که این برداشت نسبت به فضای معماریکاملاً غلط می باشد چون همانطور که در پیش درآمد ذکر شد این ماهیت فضاست که تعیین می کند کدامین عنصر در کجا قرار گیرد .

    معمار می خواهد فضایی خاص را با هدفی خاص خلق کند ؛ مثلا در مساجد ، او فضایی را شکل می دهد که احساس تقدس ، توحید و هرآنچه که انسان را به خالق خود نزدیک تر می کند در ذهن مخاطب رسوخ کند . نظیر مسجد شیخ لطف الله درمیدان نقش جهان اصفهان که حتی فردی مسیحی نیز آنجا احساس تقدس و سبکی روح می کند و این امر به دلیل فضای خاص خلق شده در آن مسجد است .

    آنچه که می توان در مورد فضای معماری به اختصار بیان نمود به شرح زیر می باشد :

    - فضای معماریفضایی کالبدی است و از طریق بصری درک می شود

    - فضای معماریهدفی خاص را دنبال می کند که القاء هدف آن در تمام افراد جامعه و در سطوح فکری مختلف تقریباً یکسان می باشد . ( نظیر مسجد شیخ لطف الله  )

    - فضای معماریفضایی است که در دل خود عناصری مادی را جای داده است .

    - فضای معماری دارای روح است و در ذهن انسان رسوخ می کند و خیالاتی خاص را پدید می آورد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری

    فهرست:

    مقدمه

    1

    مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری

    2

    فضا

    2

    شعر و فضا آن

    2

    فضا در معماری

    5

    بافت و شناسه

    6

    بافت و شناسه در شعر

    6

    بافت و شناسه در معماری

    9

    حرکت

    11

    حرکت در شعر

    13

    فلسفه رنسانس

    19

    ادبیات رنسانس

    23

    رنسانس در معماری

    24

    مکتب رمانتیسم

    32

    رمانتیسم در شعر معاصر:شعر نو و نیمایی

    41

    رمانتیسم در معماری:معماری ارگانیک

    48

    مکتب دادائیسم

    62

    مکتب سورئالیسم

    74

    دادائیسموسورئالیسم در ادبیات معاصر:شعر موج نو و حجم گرا

    80

    دادائیسم و سورئالیسم در معماری:معماری دیکانستراکشن

    92

    معماری پرش کیهانی

    103

    فهرست منابع

    104

     

    منبع:

    هلن گاردنر/هنر در گذر زمان/ ترجمه محمد تقی فرامرزی/ انتشارات نگاه،انتشارات آگاه

    - مهندس امیر رضا روحی زاده/خلاصه تاریخ معماری جهان/ انتشارات علمی فرهنگی عصر کنکاش

    - مایکل پاور،راجراچ.کلارک/ تجزیه و تحلیل و نقد شاهکارهای معماری/ ترجمه سعید آقایی/ انتشارات راه کمال

    - کریستوفرالکساندر/مهرداد قیومی/معماری و راز جاودانگی،راه بی زمان ساختن/ ترجمه سعید آقایی/انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

    - امیر بانی مسعود/تاریخ معماری غرب/نشر خاک

    - فریدون کار/شاهکارهای شعر معاصر ایران/انتشارات امیرکبیر

    - نیما یوشیج/مجموعه آثار،دفتر اول/نشر ناز

    - فیلیپ وان تیگم/ رمانیسم در فرانسه/ ترجمه دکتر احمد طباطبایی/انتشارات بی نا

    - هاروارد آرناسن/تاریخ هنر نوین/ ترجمه محمد تقی فرامرزی/انتشارات نگاه

    - ه.دیبلو جنسن/ تاریخ هنر/ ترجمه پرویز مرزبان/انتشارات انقلاب اسلامی

    - م.ویتوریولامپونیایی/دانشنامه معماری قرن بیستم/ترجمه ضیا الدین جاوید/نشر امتداد

                                www.wikipedia.org - دانشنامه آزاد ویکیپدیا                          

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری, مقاله در مورد تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری, تحقیق درباره تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری, مقاله درباره تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مبانی پایه مشترک در ادبیات و معماری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت